751 visninger
|
Oprettet:
når i træner {{forumTopicSubject}}
hvad gør i med jeres hvalpe, når de er MEGET oppe at kører??
min hun bliver meget livlig, mener at hun hopper og danser, ruller sig rundt og prøver samtid at tage godbiden ud af fingene på mig, og bidder mig i fingene. det er ikke sjovt at træne med hende. hun kan dog sit, det er dog os det eneste hun kan, og dæk meget lidt.
håber at der er nogen der kan hjælpe.
hun er 5 mdr. har haft hende en uges tid nu.
aug 2008
Følger: 18 Følgere: 15 Hunde: 3 Emner: 127 Svar: 3.614
aug 2008
Følger: 18 Følgere: 15 Hunde: 3 Emner: 127 Svar: 3.614
jun 2007
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 4 Svar: 18
jun 2007
aug 2008
Følger: 24 Følgere: 20 Hunde: 1 Emner: 329 Svar: 3.971
Tulle er lærenem, jeg har på en dag næsten fået lært hende sit, gi pote, hop op(på bagben) men hun forstår dog ikke dæk endnu, men når jeg har trænet med hende måske 10min blir hun over ivrig, nærmest sluger godbiderne for at lave mere og til sidst springer hun rundt og nærmest bider alle steder hun kan komme til og springer op på en, så man må opgive selvom hun ellers hyggede sig:(
Tror dog det er en hvalpe ting, man kan jo heller ik få et barn på 1 år til at sidde stille en halv time og lave noget specielt
Sååå håber da det kommer med tiden..
jun 2007
aug 2008
overvejer det selv.
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.983
Jeg ville forholde mig passivt indtil hunden tilbyder en adfærd, du kan belønne hende for - eksempelvis kontakt og ro.
Når hun er så urolig, må du være tilsvarende rolig. Ikke hive og trække i linen, ikke komme med en masse kommandoer, ikke sige hendes navn en masse gange. Bare ro på.
Godbidden tager du ikke op af lommen før hun skal have den.
jun 2007
når hun skal sidde, er der ingen ting. men lige så snart jeg skal prøve noget andet er den gal med hende.
aug 2006
Prøv at fortæl, hvordan du selv forholder dig, når du træner med hende.
Er du talende? Bevæger du dig? Har du gufferne i hånden hele tiden, trækker du i linen? Er du i ro? Forlanger du øjenkontakt? Forlanger du det af hende, du ved hun kan honorere?
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Hunde: 1 Emner: 606 Svar: 6.689
Det er en straf, når hunden ikke får sin vilje, men der er ingen indlæring, når hunden kører op.. så flimret det på nethinden, som jeg plejer at sige..
Uanset hvilken øvelse vi skal lave, og hunden kører op.. så går vi væk - det er straf nok for at hunden forstår det.. ingen ro ingen arbejde...
jun 2007
aug 2006
Hvad gør du med godbidden når du siger kommandoen?
aug 2008
aug 2006
For at få hunden til at sitte, fører man en godbid fra næsen op over hovedet. Hunden vil sætte numsen ned og den kan belønnes - og så er SIT i skabet ;o)
Det gøres nogle gange, og kommandoen kobles på.
Når hunden skal dække gøres det fra SIT - Hunden må gerne belønnes for sit SIT, men den skal blive i positionen. Nu føres en godbid ned foran næsen på hunden, foran brystet og ned mellem hundens forben og fremad langs gulvet.
Det får hunden til at lægge sig... Og så belønnes der (straks hunden ligger). Efter nogle gange kobles kommandoen på....
apr 2007
Følger: 28 Følgere: 26 Hunde: 3 Emner: 142 Svar: 1.968
Jeg ville ikke vente med at træne min hund til den var 8 måneder, men man har jo hver sin mening
aug 2006
jun 2008
Følger: 29 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 46 Svar: 2.910
Jeg bruger klikkeren og shaping.... det vil sige, at jeg belønner hende med et klik og godbid når hun helt af sig selv viser mig den adfærd jeg søger.... Det vil sige at da vi trænede sit fik hun simpelthen et klik og en godbid hver gang numsen ramte gulvet.... der gik ikke mange gange før hun fattede pointen... så satte vi kommando på, så hun kunne lære, at dte at sætte sig kun gav godbid når man blev bedt om det.....
Klikkeren er et fantastisk redskab, som også kræver af hunden at den skal tænke lidt... når klikkeren kommer frem og hun ikke umiddelbart får en kommando kan du se hendes lille hjerne knirke derudaf for at finde på noget at vise mig, som kunne udløse en godbid....
Husk dog på, at en lille hvalp kan ikke holde koncentrationen ret længe... så træn kun lydighed i få minutter af gangen og hold så en pause.... og bliver hun vild og ukoncentreret, så er det din fejl.... så har du forlangt for meget af hende....
Hvis hun aldrig har lært dæk kan hun jo ikke vide hvad det betyder.... Nogle hunde vil lægge sig ned i forvirring hvis der ikke sker det forventede (dvs. hvis godbidden i din hånd ikke kommer) andre vil give sig til at hoppe rundt i frustration....
aug 2008
Tror stadig der er forskel på hvor meget forskellige hunde kan klare og hvor hurtige de er til at lærer og forstå det vi vil have dem til:)
aug 2006
Mopseejer, jeg vil vove den påstand, at forstår hun det ikke, så er det fordi du ikke bruger den rette teknik.
Det er klart, at der må små justeringer til for den enkelte hund - nogen skal føres mere end andre.
Virkede det så at lægge hendes ben ned?
Næste tanke - hvad er egentlig dit succeskriterie? At hunden lægger sig, ligger, eller lægger sig og bliver liggende?
jun 2007
aug 2006
Jeg vil foreslå dig at lade være med at sige dæk til hende. Bare før godbidden ned foran hende, så hun lægger sig, som hun skal. Beløn hende dernede.
(Er det rigtigt forstået, at du tager godbidden over hovedet på hende, når du siger dæk? I så fald, kan jeg godt forstå, at hun ikke lægger sig ;o) )
jun 2007
skulle have skrevet under hovede
aug 2006
Jeg ved ikke, om du kender noget til klikkertræning?
1. Hunden skal have forståelse for, at et klik betyder belønning. Det gøres ved at hunden sidder foran dig, du klikker og lige med det samme giver hunden en guffer.
Når du har gjort det en masse gange, så kan du forlange, at hunden "dutter" næsen på klikkeren. Jeg har gjort det ved at vise hunden klikkeren, lade den røre ved den, klikke og give belønning. Meget hurtigt lærer hunden, at den bare skal dutte til den, så falder der en gevinst.
2. shaping.
Når hunden har lært, at klikket betyder godbid, så kan du starte på at shape hunden.
Det er ret simpelt - hunden har forskellig naturlig adfærd, og det hænder jo også, at den lægger sig ned. Når den gør det, så klikker du og belønner. Du kan gøre det når som helst, hvor som helst.
Det gøres mange gange. Du vil nu opleve, at hunden begynder at tilbyde adfærden - du kan belønne den for det. Når hunden ved, at det giver gevinst at lægge sig, så kobler du kommandoen på. Siger dæk, klik, beløn, når hunden lægger sig af sig selv.
Sådan kommer det stille og roligt...Og du kan gøre det samme med stort set alle andre lydighedsmomenter, hunden skal lære.
Det er bare om at udnytte, når hunden tilbyder adfærd.
aug 2008
men er da nød til at forsøge når hun blot blev vild på den anden måde
jun 2007
jan 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 2 Emner: 9 Svar: 111
Det, jeg tror har virket er følgende:
1. Istedet for at sige "dæk", lærte jeg hende "læg dig"
Det var som om det ikke var et lige så "sjovt" ord.
2. Når hun pjattede for meget, tog vi en pause på ti minutter og så lavede et par øvelser hun kunne (sit, f.eks).
når i træner