{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.845 visninger | Oprettet:

Schweiss ? (jægere) {{forumTopicSubject}}

Ved ikke om der er nogle jægere her inde? hvis der er så håber jeg at i kan hjælpe lidt! smiley

Ville gerne igang med noget schweiss træning med min hund, men er lidt i tvivl om hvordan og hvor meget jeg skal, så håber at der er en venlig sjæl der vil hjælpe mig lidt her

...For lige at have alt på det rene, så er der tale om en Korthåret Hønsehund (han) på lidt over et år.
Endtil videre har jeg haft trukket et kødben igennen græsset og så gemt det en 10-20m væk i noget højt græs, busk eller hvad der nu lige har været.

Men er i tvivl om hvornår og hvordan jeg skal bygge det videre? Er klar over at jeg skal bruge blod på et tidspunkt, men hvornår er det, og hvordan sklal jeg træne op til det?

mvh.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Schweiss ? (jægere)
  • #1   19. aug 2008 Reglementet

Skov- og Naturstyrelsen har fastsat et særligt reglement for schweisshundeførere. Disse har således til enhver tid tavshedspligt med hensyn til rekvirentens navn og eftersøgningsstedet. Ved eftersøgning på fremmed terræn skal naboen så vidt muligt underrettes forud. Gennemføres eftersøgningen uden naboens vidende, skal politiet underrettes forud for eftersøgningen. I sådanne tilfælde har kun schweisshundeføreren – og ikke rekvirenten og andre tilstedeværende – adgang til området. Under eftersøgningen må der ikke drives jagt på den del af rekvirentens areal, der ligger nærmere end 500 m fra naboarealet.

Uanset hvem der har anskudt, eftersøgt og aflivet et dyr, tilfalder det den jagtberettigede på det areal, hvor dyret forender. Findes et dyr på fremmed terræn, brækkes det og forsynes med en mærkat med oplysninger om, hvem der har fundet det, samt hvor og hvornår, det er fundet. Er det derefter ikke muligt at komme i kontakt med ejeren eller den jagtberettigede på det pågældende areal, afleveres dyret til politiet.

Tilkaldelse af en schweisshund er normalt gratis, dog godtgør rekvirenten schweisshundeførerens kørselsudgifter (statens takster). I tilfælde, hvor en schweisshund efter henvendelse fra Falck eller Politi rekvireres til en eftersøgning af påkørt vildt, betales kørslen af Skov- og Naturstyrelsen.

• #2   19. aug 2008 Ja, nu er jeg godt nok ikke jæger, men lidt schweiss træner jeg da alligevel smiley
    Jeg startede op med træning i beagleklubben. Nu har jeg fået fat på noget blod sev og ligger c. 1 spor om ugen. Kig dig omkring om der skulle være arrangeret noget træning i nærheden af dig. Det er den nemmeste måde at gå igang på.
    Du kan sagtens starte ud nu med at træne på blod med din hunds alder. Mange starter nok også før.
    De første blodspor skal være kort lige distance med stor beløning til slut. Eftersom hunden bliver bedre og mere sikker på sporet kan du øge distancen og lave nogle knæk.
    Men jeg ville få lidt hjælp af erfarne folk med samme race...

Held og Lykke! Det er super skægt!!!

• #3   19. aug 2008 Du starter med at lægge et kort blodspor, 50 m. ca. og en time gammelt, for enden af det skal hunden finde noget godt, leverpostej f.eks. Du kan så langsomt gøre sporet sværere ved at gøre det længere og med knæk.
    Vigtigt: Brug meget lidt blod så det ikke bliver for let for hunden.

• #4   19. aug 2008 Åh ja, det er meget vigtigt at du finder balancen mellem hvad der er for nemt og hvad der er for svært for din hund. Hvis det er for nemt finder den andre ting, der er mere spændende og hvis et er for svært, ja, så kan man nærmest starte frfra med at bygge selvtilliden op.
    Sporet skal altså være lige en lille bitte smule sværere end hunden egentlig kan, så den stadig lærer og bliver bedre!

• #5   19. aug 2008 Jeg har gået en del schweiss, både med min daværende korthår, og nu med mine jack russells.
    Jeg startede med et kursus i beagleklubben, de er ret flinke til at andet end egne racer ind. Så det vil jeg foreslå.
    Men jeg lægger til at starte med et lige spor, med rigelig blod på. For enden af sporet lægger jeg et hjorteben, det er lige meget hvad du lægger, men hunden skal være rigtig glad for emnet.
    Men jeg vil foreslå dig to gode bøger, den ene er af Torben Barkholt, og hedder Schweisshunden. Den er muligvis svær at finde, da det er "biblen" om blodspor.
    Den anden som også er rigtig god hedde,at arbejde med schweisshunde, og er skrevet af, Niels Søndergaard.
    Begge bøger fortæller i et nemt sprog, hvad du skal gøre

• #6   19. aug 2008 He he - ja vi er meget flinke i beagleklubben!!!!!!

• #7   19. aug 2008 Få fat i Chine. Hun ved alt hvad der er værd at vide..

• #8   19. aug 2008 Kunne da godt være jeg lige skulle tage sådan et kursus smiley

...Men alsår jeg kan godt starte med blod nu? og så finde et nivoue (staves) som passer til min hund, og så gradvist gøre det sværere? og så en god beløning i enden?

Men hvor tit snakker vi så om træning? alsår er det hverdag og hvor lang tid adgangen?

• #9   19. aug 2008 1 - 2 gange om ugen og i de få minutter det tager hunden at gå sporet. Du kan sagtens starte med blod nu, jo før jo bedre.

• #10   19. aug 2008 Men det kræver igen jagttegn, da du ikke må bruge hunden, på disse opgaver.. der skal man være uddannet som jæger...

Det er også derfor at der er oprettet et Schweisshund - register..

• #11   19. aug 2008 Hm hvis man så læser Killings profil kan man se han har jagttegn :))

• #12   19. aug 2008 Har jagtteng smiley

...skal muligvis Skotland til næste forår som jagtassistent i et år, så der skulle hundi gerne kunne så meget som muligt smiley starter også på andetholdet i hundtræning en gang i foråret, men der træner de bare ikke schweiss

• #13   19. aug 2008 Og så skal du efterhånden lade det ligge længere og længere inden du går det. Og med tiden bruge mindre blod.
    Når din hund er blevet rigtig dygtig, så skal han kunne gå et spor på 400m, og hvor der kun er brugt 1/4 l blod, men vent lidt med det

• #14   19. aug 2008 Ok tak smiley

Har det betydning hvilket blod det er? alsår skal det være vildt, eller kan jeg gå op og få noget okseblod fra den lokale slagter?

• #15   19. aug 2008 Nu vil jeg lige komme med en rettelse. Man behøver altså ikke at være jæger for at gå schweiss-spor.
    Du skal være jæger for at blive schweisshundefører...

Der er skrevet en bog der hedder "At arbejde med achweisshunde" af Niels Søndergaard. En ganske udemærket bog, hvor man bliver indført i det meste der er værd at vide om schweiss...

• #16   19. aug 2008 Jeg bruger kun okseblod, det har ikke så stærk en lugt som vildtblod.
    Men kan du få vildtblod, kan du sagtens bruge det. Okseblod gør, at de skal bruge næsen lidt mere. Og husk at si det for klumper. Nu ved jeg ikke om du bruger sprøjteflaske eller duppestok, men det er træls, at stå på sporet og blodet er klumpet, så man ikke kan komme videre.
    Og det blod du ikke får brugt, kan du bare fryse igen, det sker der ikke noget ved.
    De hjorteben jeg lægger for enden af sporet, er mere end 10 år gamle. De bliver frosset lige så snart jeg kommer hjem

• #17   19. aug 2008 Killing - her kan du finde alt hvad du ønsker dig om schweiss (link fjernet) - incl en video omkring indlæring.
    ellers kan anbefales http://www.schweisshunden.dk/ og www.schweiss.dk

få fat i ruhårsklubben ( http://www.ruhaar.dk) eller beagleklubben for schweisstræning, de har næsten altid nogle der er villige til at vise dig hvordan du starter, ellers er du velkommen til at skrive/ringe til mig, så skal jeg se hvor meget jeg kan forklare.

har gået schweiss i 10 år - pt igang med jagttegn og overvejer at indkøbe en ruhår, da jeg synes eftersøgningsarbejdet er enormt spændende

samtidig skal du vide at mange ikke umiddelbart IKKE anbefaler at schweisshunden blir brugt på praktisk jagt, da den jo skal gå på såret fod, altså ikke frisk/levende fært.

blod kan købes hos kragborg, det klumber ikke, og så kan jeg anbefale deres nye blodstok, den fungere bare SUPER! meget nemmere end flske eller dupning. Prøv også at gå spor på færtspor, det er jogså en god træning.

og så som lene skriver self at arbejde med schweisshunde er virkelig en god bog

• #18   19. aug 2008 færtspor burde være færtSKO smiley resten f stavefejl og slåfejl e på egen regning

• #19   30. aug 2008 Kan man ikke bare bruge okseblod fra slagteren til at lave spor efter???

• #20   31. aug 2008 Jo da, det gør jeg

• #21   30. mar 2009 jeg har lavet lidt sportræning med min blanding (amstaff/SBT) og vi elsker det. jeg ville gerne begynde på noget schweiss
    hvordan kommer jeg i gang?
    det er nemlig de færreste klubber der vil have noget som helst med min race(r) hunde at gøre....

Kommentér på:
Schweiss ? (jægere)

Annonce