{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
544 visninger | Oprettet:

Søger tilbage ( eftersøgning) {{forumTopicSubject}}

I eftersøgning har min hund en tendens til at søge tilbage i terænnet..
Vi træner med en figurant i hvert udslag. Figuranten flytter sig 10-15 meter fremad efter hunden har forladt figuranten igen ( bold belønnng)

Problemet er så at hunden løber lige i udslaget ca. 10 meter, for så at slå mod det sted hvor figuranten var før.
Jeg stopper hunden når den bøjer af og starter forfra, men det giver samme resultat..

Jeg har kørt med synlige trækkere i en periode og så er der ingen problemer.

Løsningsforslag modtages med kyshånd

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Søger tilbage ( eftersøgning)
  • #1   24. maj 2008 Kom nu HG !!!!!!!!!!!!

Hjælp mig.. Brainstorm er også okay

• #3   24. maj 2008 Daisie : Den vil helt sikkert blive prøvet..
    Man kan godt se sig så blind på problemet at man ikke kan se de oplagte løsninger

• #4   24. maj 2008 Vil også gerne hjælpe med fikse idéer, men jeg er ikke så meget inde i den slags træning, så jeg skal have en lidt mere uddybende forklaring. smiley

Altså: Din hund skal finde en skjult figurant og gø af vedkommende? Får så kastet en bold som belønning, mens personen "stikker lidt af" fremad? Og gemmer sig igen? Og så er det meningen, din hund skal tilbage til dig og så sendes ud igen for at finde personen det nye sted, hvor problemet så opstår, at den søger derhen, hvor figuranten stod først?

Er det meningen, den skal se, hvor personen løber hen og gemmer sig? Siden den åbenbart helst skal løbe ret direkte og ikke lede for meget rundt?

Hvad sker der, hvis du bare ingenting gør, altså lader hunden kigge det første (forkerte) sted og så belønner, når den finder det rigtige sted? Man kunne håbe, den så ville fange pointen i, at det ikke kan betale sig at lave et kedeligt stop på vejen, når bolden først kommer henne ved figuranten.
    Eller måske ved at lade den se, at personen løber videre, hvis ikke det hører med til øvelsen. Og ikke er det, du allerede har nævnt, du har prøvet.

Hehe, jeps, jeg skal vist have en uddybning for rigtigt at kunne bruges til noget. smiley

• #5   24. maj 2008 En mere glidende overgang mellem at hunden ser figuranten gemme sig og selv skal løbe frem og finde denne i skjul, kunne måske være, at figuranten lavede lidt lyd inden hunden blev sendt afsted.

• #6   24. maj 2008 Vovse : Jeg og hunden står på midterlinien.. Den er 250 meter lang.
    Hunden skal afsøge arealet 40 meter ud til hver side.

Det man gør er at sende hunden ud til den ene side, og når den har nået de 40 meter kalder man den tilbage til midterlinien igen for at sende den ud til den anden side.
    Når hunden er i 2. udslag går man 10-15 meter frem og gør det hele igen indtil hele arealet er gennemsøgt.

Her i "starten" er der en figurant ved hvert udslag for at lære hunden pointen og systemet.
    I den færdige øvelse er der 2 figuranter.

Hunden skal følge hundeførerens retningsanvisning og den må gerne (skal)slå for fært, og så er det i orden med retningsskift..
    Der er så bare det at hunden ikke må søge tilbage i arealet

• #7   24. maj 2008 Hvis jeg ingenting gør finder hun figuranten alligevel, men det er en fejlindlæring..

• #8   24. maj 2008 Alex >

Hvad sker der, hvis du træner med tomme udslag og i kraftig medvind - min erfaring er, at de fleste hunde så vil lave bløde buer fremad på vejen tilbage (med undtagelse af hvis der er en oplagt sti at løbe tilbage på)...

Ellers - få figuranten til at gå fremad, mens du og evt. alle dem der går med på midterlinien løber skråt frem og ind i arealet (så hun meget klart finder ud af at løsningen ikke er at løbe samme vej tilbage og finde dig på midterlinien - den skal netop lære, at den skal løbe efter dit kalden og ikke på synet på midterlinien. Derfor bør du også kalde hele tiden (evt. klappe).

/Carina

• #9   24. maj 2008 Aha! Ja okay, den er lidt svær.
    Jeg summer lige lidt over det og vender tilbage, hvis jeg får nogle gode idéer.
    Lige nu er mit bedste forslag at blive ved med at hjælpe/lokke hende lidt endnu og gradvist nedtone det.
    Lader den lige rumstere i baghovedet lidt. smiley

• #10   24. maj 2008 Alex >

<b>Når hunden er i 2. udslag går man 10-15 meter frem </b>

Hvis du kun går så kort afstand mellem udslagene, kan det sagtens være forklaringen på dit problem ... hvorfor løbe 20 skridt frem og afsøge en ny del af området, når man alligevel skal løbe den vej i næste udslag ???

Prøv at øg afstanden mellem udslagene til ca. 50 skridt mellem hvert udslag i hver side ...

/Carina

• #11   24. maj 2008 Carina : Det er ikke returløbet der er problemet.. Det er 2. udslag i samme side.. Så løber hun til stedet hvor fig. 1 stod..

Men jo.. Større afstand kunne være en mulighed

• #12   24. maj 2008 Alex N >

AH - OK, men det er jo meget normalt ... hvordan går trækkerne ud til 1. udslag ???

Det jeg ville gøre for at bryde vanen, hvis det er kommet så langt:

Find et areal hvor der er en god og tydelig skovsti vinkelret på midterlinien. Inden dig og Dess kommer ud for at rundere, går trækkerne ud af denne sti i ca. 60 skridts afstand fra miderlinien, trækker 30 skridt tilbage i arealet, og går ind på 40 skridts afstand fra midterlinien.

Når du kommer derud med Dess, starter du hende op i 1. udslag ca. 30 skridt bag ved stien (i medvind !!!), og lader hende løbe ud til trækkeren i hver side. Næste udslag går du nu hen til stien, hvor trækkerne er gået ud ... det vil undre mig, hvis hun vælger ikke at løbe på stien med sporfært, men løber tilbage og tager sin gamle rute gennem krat...

Så snart hun har fattet ideen, skal du naturligvis væk fra hjælpen med at trækkerne går ud af stien hun skal bruge i 2. udslag, og når hun kan dette, skal I væk fra at der er en tydelig sti i 2. udslag....

/Carina

• #13   24. maj 2008 Arh... God ide..
    Det lyder fornuftigt
    Tak

• #14   24. maj 2008 Hi hi, hvor lyder det bare prof teknisk smiley

• #15   24. maj 2008 Izabella : Ja... Lidt nørdet.. Det ved jeg godt..
    Men det er en helt videnskab hvis man rigtigt går op i det

• #16   24. maj 2008 Ja, det kan jeg sagtens forestille mig smiley

• #17   24. maj 2008 Alex.

Som jeg forstår af tråden, så er har du problemmer med udsivng...

Du siger du træner trækker, det er fint nok, men du skal bruge mindst to som krækker hunden ud, så de kommer til at gå lidt forskudt af hinanden, i henholdvis højre og venstre side.

Når hunden er på vej ud til trækkeren fig. så har denne en bidepølse med, som fig kaster længer ud en han slev er, men idet gøres i det øjeblik, hvor hunden er på vej hen til ham og lige før hunden hår fig. kaster denne pidepølsen længer ud,

Når hunden så rundere på bidepølsen med haslgivning, skal den belønnes med denne lad den komme op og bide og lege lidt med bidepølsen. bare kort, så hunden får glæden af legen.

Her efter forsætter du med at sende hunden over til den næste fig. som gør nøjagtigt det samme, som den første fig.

Den første fig bevæger sig nu fremad i stykket og gør nøjagtigt det samme som før.

På denne måde lærer hunden bla. at komme lægner ud..

Men som Carina siger er det også en måde at gøre det på.

Det skal være sjovt og spændende, for hunde..

• #18   24. maj 2008 Jeg har en trækker / fig. i hver side og gør faktisk som du beskriver..
    Et par udslag uden halsgivning hvor belønning (bold) kastes og et par udslag med halsgivning hvor der leges med fig. om en bold som belønning.

Og tro mig... Hun elsker det og ved udemærket hvad det går ud på... Hun er helt elektrisk og sidder og sitre til hun får lov at gå...

Problemet er at der mangler retningsstyring i udslagene

Kommentér på:
Søger tilbage ( eftersøgning)

Annonce