{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
833 visninger | Oprettet:

Første hundetræning. (Pax) {{forumTopicSubject}}

Igår (torsdag) var Pax og jeg til vores livs første hundetræning :o)

- Formålet og det vi gerne vil opnå med træningen, er forståelse for hinanden så Pax lærer at (bl.a.) komme når vi kalder, selvom der er noget andet der er mere interessant. + at vi gerne vil have en mere afslappet hund, når han møder fremmede hunde og når vi får gæster. Når han møder andre hunde (store som små), så gør og gør og gør han , og vil ikke hen til dem. Ligesom han heller ikke vil gå hen til fremmede mænd/store drenge.

Til træningen i går, mødte alle hvalpene hinanden på skift, sådan at de kunne vænne sig til hinanden. Pax og en anden bette hund (chihuahua) reagerede voldsomt på de andre hunde, men endte med selv at blive ok venner. Da vi skal slutte af med at lære indkald, var chihuahuaen før os. Ejeren kunne ikke kalde sin Chi til sig, og brugte ca. 15 min på det , med hjælp af træneren self.
Da Chi'en var fanget ind igen, var det Pax's tur.
Han kom i 2. forsøg, hvilket jeg er super stolt af smiley
Til sidst skulle de 2 mindte (Pax og Chi'en) og de to yngste hvalpe, gå løst og hilse uden ejer. Det gik ok med de to hvalpe, men Chi'en (som er 1 år gammel) viste bisser af Pax, som var bkevet lidt mere modig, og ville derfor ikke helt overgive sig. Ejere af Chi'en bliver helt hysterisk fordi hun er bange for at hendes hund vil bide min, men træneren prøver at overbevise hende om, at den ikke vil bide. 30 sek. skal vi alle kalde vores til os. Da Pax er lettere nervøs over den hidsige og gøende Chi, kommer han ved første indkald fra mig. Chi'en løber efter, jeg giver Pax snor på, og trænere beder mig ignorere Chi'en .. Ejere af Chi'en råber efter sin hund, hvilket bare hidser den mere op. Det ender med at Chi'en får bidt (helt og aldeles overfladisk og INGEN skramme på Pax) Pax, og ejeren af Chi'en begynder at græde. Træneren får fat i Chi'en, og der kommer ro på.



Hvor har jeg ondt af både Chi og ejer.
Der skete intet, men ejeren bliver hysterisk. Det hidser hendes hund op, da den måske føler der er grund til at føle fare.
Vi gik i "terapi" efter træningen, og fik snakket om hvad der skete. Det betyder meget for mig at hun vil fortsætte til træning, da både os selv og hundene vil kunne lære meget af det.


Ja , en ordenlig smøre herfra :o)

<b>Hvad er jeres mening om håndteringen af hund og ejer?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Første hundetræning. (Pax)
  • #1   11. apr 2008 jeg fatter ikke helt hvorfor de slipper en hund løs der ikke kommer på indkald........

    især når det er en hund på et år.
    det er da alfa-omega for at slippe en voksen SKAL den komme når man kalder.......
    det er vel også det ejeren vidste og derfor var bange for hvad der skulle ske.....
    hvis jeg var træner/ejer vil jeg sætte kraftigt ind og lære den indkald...


  • #2   11. apr 2008 Skønheder:
    Ejeren af Chi'en fortalte at hun normalt godt kunne kalde den til sig.
    Men der var en masse dufte den ville dufte til, og var derfor ikke interesseret i sin ejer. Chi'en henvendte sig ikke til andre hunde, kun dufte i græsset.

    smiley

    Det var først da de 4 hunde var fri samtidig, at der blev mere ballade.
    Men træneren mente at Chi'en reagerede så voldsomt til sidst, fordi Pax var i snor, og det var Chi'en ikke..


  • #3   11. apr 2008 hm.......... men den er jo åbenbart ikke 100 % sikker i indkald.....
    nu er jeg ikke den store tilhænger at "løse hunde i frikvarter" der er jo mange racer og temp. og det er ikke altid lige heldigt.
    hvis jeg ejede den 1årige Chi... ville jeg ikke slippe den.

    Min Baloo eks. da han gik til hvalpetræning, ville han hyrde alle hunde på hele pladsen. og tumleleg, nej det ville han ikke, kun løbe...... andre racer vil tumlelege....... det kan være svært. de opfattede Baloo som mærkelig og prøvede at "fange ham" og tumlelege.....og de kunne han ikke lide.


  • #4   11. apr 2008 På vores hvalpehold bliver hvalpene ikke sluppet løs ved indkald. Træneren holder snoren og hvis hvalpen ikke løber hen til ejeren så bliver den "ført" hen så det altid slutter som en succes. Det er først senere når de har vist at de forstår komandoen at snoren bliver sluppet.

  • #5   11. apr 2008 Ja , det er korrekt med de mange forskellige racer, temperament osv.
    Men jeg er af den overbevisning af vores dygtige træner (konkurrence, lydighed osv.) havde styr på hvad han ville have os til, og han mistede ikke kontrollen over hundene én eneste gang.
    Har lige læst mit indlæg igennem igen, og kan se det let kan misforståes.

    Skønheder, håber du læser dette:
    Chi'en jagtede ikke Pax rundt, de holdt sig tæt til os. (ca. 2-4 meter fra os) Da jeg kalder "Pax", kommer han hen til mig, og Chi'en følger efter.
    Da hundene er løse, er det eneste de gør, at snuse hinanden i "numsen", og først da Pax er spændt, bliver Chi'en rigtig hysterisk. Den kan åbenbart mærke at Pax netop er blevet svagere, da jeg har ham i snor. Chi'en viser bisser og knurrer, og det får træner og ejer til at gå over imod os. Da ejeren råber at sine lungers fulde kraft, bliver Oliver (Chi'en) mere bange, og snapper ud efter Pax, som bliver "bidt" i pelsen. Pax reagere slet ikke på det, og træneren sætter sig på knæ og Oliver kommer. Det hele varede nok 1 minut, og så var der ro på igen.

    :o)


  • #6   11. apr 2008 Vibeke, Pax og Chi'en er normalt ok nemme at kalde ind, og der var kun én hund fri af gangen. Først til sidst bliver de sluppet løs 4 af gangen, og det fungere fint i de andre grupper smiley

    - Kun hos os var der lidt komplikationer.
    Men det endte som succes, det skal i vide smiley
    Oliver og Pax hyggede sig i cafeteriaet bagefter.
    Det var "bare" lidt rangorden der skulle vises fra deres side.


  • #7   11. apr 2008 *fungerede fint i de andre grupper.

  • #8   11. apr 2008 Det kan bare godt se lidt voldsomt ud for "ikke vant til hunde" - øjne. (mine)

  • #9   11. apr 2008 ja nu forstår jeg *GG*
    så tror jeg grunden er ejeres reaktion at hun råber, det får Oliver til at "tænke" det her er farligt jeg må op på dupperne og derfor bider.
    godt det endte lykkeligt.
    men stadig mere træning til Oliver og mere ro til ejer *SS*


  • #10   11. apr 2008 Skønheder : Dejligt du forstår .. Jeh må lære at læse mine indlæg igennem inden jeg "sender" det ;o)
    Ja , det er også derfor jeg bl.a. skriver at jeg håber de fortsætter til træning, da både hunde og ejere (lige såvel hende som mig) kunne få meget ud af det i længden smiley

    Og ja , det er træning'træning'træning smiley


  • #11   11. apr 2008 ja det er altid nemmere for den der skriver at forstå for man har jo selv oplevet det, end den der kun læser det der er skrevet *SS*

    Jeg forstå godt ejeren, man bliver bange og utryg når ens gøer/snapper og det har jo en selvforstærkende virkning, ejers nervøsitet flyver jo lige ned i hunden og den bliver nervøs osv....


Kommentér på:
Første hundetræning. (Pax)

Annonce