Overtræning??? {{forumTopicSubject}}
Vores lille hund bliver trænet en hel del. (Han træner BHP, brugshundeprøven, der består af spor, lydighed og forsvarsarbejde)
Han træner fast tre-fire gange om ugen i lydighed og forsvar og dertil kommer spor et par gange om ugen.
Vi har snakket lidt med træningskammerater omkring det, om det er muligt at træne for meget. Om hunden kører træt i det, eller den faktisk bliver tilsvarende bedre.
Kigger vi på vores hund er den driftig og fantastisk glad for sin træning. Min mand (som går med ham) belønner ham ofte og grundigt, og hunden er ikke på noget tidspunkt driftet ned i nogen af kategorierne.
Vi har bemærket, at hvis han har haft en træningspause, så bliver han lidt mere tændt - men det kan også medføre lidt overspændthed, som giver småfejl.
Hvad er jeres erfaring? Har I oplevet at det har været muligt at overtræne og i så fald, hvilke vilkår er hunden trænet under?
Hvordan har hunden givet udtryk for, at det har været for meget?
aug 2007
Følger: 50 Følgere: 84 Hunde: 9 Emner: 524 Svar: 12.756
Hvis jeg trænede tilsvarende mængde med vores husky, ville han stå mentalt af efter en uge....
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.983
Jeg tænker på, om der var et driftsmål for hunden i forbindelse med træningen.
jun 2005
Følger: 84 Følgere: 76 Hunde: 5 Emner: 119 Svar: 8.030
Personligt mener jeg godt man kan dræne en hund ved overtræning, men mit ligger kun på det teoritiske plan ;o)
feb 2007
Følger: 41 Følgere: 36 Hunde: 5 Emner: 440 Svar: 3.733
aug 2006
Og som Karina skriver, når der kræves mere af hunden end den kan honorere...
nov 2006
Følger: 62 Følgere: 63 Hunde: 6 Emner: 84 Svar: 6.988
Da jeg trænede mere seriøst end nu,gav jeg osse min hund fri.. I perioder en del om søndagen.. GG
aug 2006
Jeg selv går ind for en kort træningspause inden prøver, men det er for at få lidt ekstre kog under gryderne til prøven.... ;o)
feb 2007
Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 7 Emner: 940 Svar: 10.309
aug 2006
Me and little B´ee, Scweiss er noget spændende noget - hvordan motiverer man hunden? Jeg går ud fra, man lægger blod ud fra starten men lægger man så også guf på sporet, eller???
Og så formåede jeg lige at hoppe OT i min egen tråd :D:D
apr 2005
Følger: 127 Følgere: 127 Hunde: 4 Emner: 408 Svar: 3.946
apr 2005
Følger: 127 Følgere: 127 Hunde: 4 Emner: 408 Svar: 3.946
aug 2006
Og hvad det er, der gør at hunden går død.
Hvad er kriterierne for, hvad hunden kan kapere?
jul 2007
Følger: 34 Følgere: 32 Hunde: 5 Emner: 35 Svar: 745
Man overtræner sin hund om man kører hunden gennem for mange moment/øvelser per dag....eller kør for længe på hvert moment! Dvs at hunden bliver mæt på aktivitet. At man kør øver så at det pludselig ikke er sjovt mere. Er hunden glad og tændt når man stopper at træne så er det det den husker til næste træningsgang ...og detsamme hvis man kørt en øvelse for lang tid...hvor hunden ikke gør det med geist mere....klart er det det den husker til næste gang.
Hvis man standser at træne i hver øvelse hvor hunden synes det er som mest sjovest, så vil jeg godt påstå at man ikke kan køre en hund træt. Man må læse sin hund. Variere belønningen...forskellige slags godbider som hunden tænder på...forskellige slags legtøj...så man ikke belønner med de samme ting hele tiden. Så kan man sagtens træne sin hund hver dag.
Jeg har en legtøjstæske med..og mine hunde får lov at vælje det de ønsker fra træning til træning...fra træningstasken inden vi går i gang og træner, og jeg kan love dig at de vælger ikke den samme hver gang som mange tror. Så ved jeg i forvejen at jeg kan belønne optimalt ved en flot udført øvelse. Så jeg træner hver dag ...nogle få øvelser...kort og koncentreret med et særlig mål for at komme videre i hver enkelt øvelse...og stopper når øjnene lyser af lyst til mere. Det sidste er enormt vigtig!
nov 2006
jul 2007
nov 2006
Ja alt det man normalt laver med en hund,bare minus træning med henblir på prøver
jul 2007
Hvis man træner hver dag , og stopper lige der hvor hundens lyst er som størst ...og bliver ved at træne sådan ...og holder pause lige inden en prøve så får du en enormt tændt hund til prøven.
Jeg kan ikke gøre det med Jamie, fordi så bliver han overtændt til prøven, men for dem har behov for den lille xtra tænding ved hunden er det en udmærket måde at gøre.
jul 2007
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 5 Emner: 32 Svar: 1.524
Egentlig syntes jeg også at det må være tegn på at man overtræner/eller træner forkert, hvis man er 'nød' til at give hunden træningspause (også selvom det kun er en dag eller to) inden en prøve/konkurrence for at "få mere kog under gryden"...
Personligt svinger det en del hvor meget jeg træner, men det er udelukkende pga. dels praktiske problemer i og med at jeg ikke er selvtransporterende og dels min egen dovenskab ;o)
Det kan godt være et par mdr. i vinter halvåret hvor jeg stortset ikke træner, men når så prøve sæsonnen går i gang træner jeg ofte dagligt - i små sekvenser, og jeg mærker ingen forskel på Chivas' lyst eller præstation, han er altid klar uanset om det er 14 dage siden vi sidst har lavet noget eller om det er 3. gang på to dage...
Men det er jo helt klart først og fremmest et spørgsmål om at kende sin hund og dens kapacitet - og så acceptere hvordan lige præcis dén hund fungere...
aug 2006
Men kan man træne for ofte?
aug 2006
Gryden kommer mere i kog fordi den er topmotiveret, ikke fordi den er drænet og skal have pause for at kunne yde...
jul 2007
Jeg ved godt hvad du mener :o) Og er også godt klar over at for nogle få hunde er det måske en fordel, men jeg ser det alligevel lidt som en alamklokke, der hvis, det var min hund, ville få mig til at overveje om jeg gør det rigtige... Som sagt er min lige 'sulten' og motiveret uanset om der er gået 14 dage siden sidst eller om der er gået 2 timer... Det eneste der kan køre ham ned i gear er hvis jeg tæsker den samme øvelse igennem 23 gange i træk i et træningspas uden at variere med andre øvelser i mellem, men sørgere jeg bare for at variere kan jeg sådan set godt træne den samm øvelse 23 gange i løbet af et trænings pas... ;o)
aug 2006
Han kan iøvrigt sagtens træne det samme en halv milliard gange, bare han bliver belønnet godt og rigeligt.. han arbejder med glæde for at få en omgang leg med bolden.
Det giver dog sig selv, at træningen varieres, man når jo ingen vegne, hvis alle momenterne ikke bliver løbet igennem over en periode..
aug 2006
nov 2006
Ved ikke hvad andre hundeførere på topplan gør.. men mon ikke der er et par stykker der melder ind senere..
jul 2007
"Det giver dog sig selv, at træningen varieres, man når jo ingen vegne, hvis alle momenterne ikke bliver løbet igennem over en periode.."
- Helt enig, også i at det ellers bliver mindst lige så dræbende for føreren ;o)
jul 2007
Det er meget forskellig hvor tit man kan træne med den enkelte hund. Hvor stærk din hunds arbejdsmotor er, og hvad den har med sig i "bagaget" erfaring med træning, hvordan den er blivet trænet.
Motivation og lyst er noget man bygger op i den enkelte hunds egen tempo. Man skal skynde langsomt. Nogen hund har en enorm lyst til at lave noget og lyst at blive ved, og der mener jeg man gør sig en utjenste hvis man tager ud og trænerfor feks 3 gange om dagen. Det er nu ikke det som tråden handler om, men er bagside af at træne for ofte! Jeg har tre af den slagsens arbejdshunde der hjemme. Får de hvile et par timer, er de klar igen!
Hvis jeg træner for ofte med dem så bider jeg mig selv i halen ....den dagen jeg lægger mig ned i influensa .... eller ikke har tid at træne hver dag i en travl arbejdsperiode...så kan de sagtens klare et par dage hvor det intet sker...men så begynder de at blive urolige, og trampe omkring.
Hunde med stor arbejdsmotor bliver lynhurtig arbejdsnarkomaner, og skal have mere og mere for at blive trætte....og bliver så ikke til at holde ud derhjemme hvis man lægger sig syg. Selvføllelig findes det også hunde af stor arbejdsmotor som bare lægger sig og sover til de skal på næste gang, som er gode til at forstå at de skal slappe af....den type har jeg ikke i mine Border Collies. Der er det tit jeg siger..Gå og læg jer! og så bliver det ro.
Detsamme hvis jeg tager ud og træner den samme tidspunkt hver dag ...smiler...hvis jeg gør det nogle dage efter hinanden, og så en dag gør jeg det ikke, så er det nok med at jeg rejser mig op fra stolen så drøner de til døren, og tror at nu er det nu! og det bliver uro her hjemme, fordi de er van til at lave noget....så træning handler om balance i træningsmængde for den enkelte hund...
Jeg har nu en lille Border tæve på 12 uger. Hende kan jeg køre småmoment i mange mange bitte-korte pass under dagen...men det bliver inde i stuen. Her og nu hander det om at knytte bånd med den lille. Det er hyggelig at lave ting sammen med mor...noget som hun har med sig hele livet.
p.s nu blev det lidt spring mellem lidt alt mulig...men har lidt svært at holde focus med 39 i feber ...suk
aug 2006
Jeg er ganske enig i dine betragtninger.
Når jeg spørger så er det selvfølgelig fordi jeg ikke selv har set en hund, der er blevet trænet på dens præmisser, der er blevet træt af det. Jeg har tit set det med hunde, hvor der har været stillet for høje krav, for der har været for meget positiv straf eller hvor der har været alt for lidt belønning.
Så jeg tænker lidt, om ikke overtræning kun kan forekomme, hvis man arbejder på egne frem for hundens præmisser? En del af træningen bør jo bestå i, at holde motivationen oppe for hunden...
jul 2007
Ja men helt klart. Hvor let er det ikke at træne et moment, og det går kanongodt...og så skal man bare liiiige gøre det een gang til ...
Jeg har endel lydighedshold...og en af mine viktigste ord på betgynderholdene er: - Ikke mere nu! Stop nu! når jeg ser at nogen laver en øvelse pænt...og så vil han/hun liiiige gøre det igen...
:- at stoppe når legen er som mest god.... det er vigtig.
feb 2007
Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 7 Emner: 940 Svar: 10.309
Jeg må have misforstået din indledningstekst. Men dejligt at høre at du/I er opmærksom på muligheden for at overtræne hunden. Så jeg har fuld tillid til, at I hurtigt opfanger jeres hund signaler skulle det opstå.
mar 2006
Følger: 7 Følgere: 7 Hunde: 3 Emner: 36 Svar: 221
Min Border bliver aldrig træt af at træne men veksler selvfølgelig dagene så en dag er det spor en anden stuedressur og måske en tredje løbearbejde så som rundering og fremadsendelser!!
Hvis man er god til at læse sin hund ved man os altid hvad man kan træne den dag og om den evt. har en dag hvor man íkke skal køre for hårdt på med træningen!
okt 2006
Følger: 17 Følgere: 18 Hunde: 2 Emner: 42 Svar: 1.903
Men det har bestemt en sammenhæng med, hvor driftig hunden er, og hvordan der trænes.
Nu arbejder vi meget med rondering i PH, her er det da ikke så tit at vi kører hele baner igennem, samme med spor, der går vi jo heller ikke en kilometer hver gang, hvis det er knæk vi vil træne.
Overtræning???