655 visninger
|
Oprettet:
knurer af andre {{forumTopicSubject}}
min hund viser en meget aggrasiv atityde (undskyld stave fejl) hvordan hjælper jeg det på afveje gder det nemlig ikke mere for nu er det faktisk over for alle hunde og det er ikke sjovt. og det viser en meget dårlig opførslel på en så kaldt muskel hund..... nogle der kan hjælpe lidt
aug 2007
Følger: 13 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 48 Svar: 571
jan 2007
Følger: 30 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 233 Svar: 1.260
dec 2007
Følger: 13 Følgere: 13 Hunde: 1 Emner: 9 Svar: 77
aug 2007
Følger: 13 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 48 Svar: 571
jan 2007
dec 2004
Følger: 40 Følgere: 40 Hunde: 2 Emner: 79 Svar: 1.366
Andre hunde føler sig som store stærke hunde, når de har deres ejer/leder lige i nærheden. De fornemmer at de er en flok og vil vise deres fliks samlede styrke overfor den anden hund, og hidser ejeren sig tilmed også op, og giver sig til at råbe, så arbejder flokken godt nok sammen....
Jeg er stor tilhænger af at arbejde med kontrabetingning,, her vil det gælde om at reducere stress når han møder andre hunde. Og det kan ske gennem træning, hvor hans associationer til den pågældende situation ændres til noget modsatrettet. strategien kræver meget tid og tålmodighed samt planlægning i arbejdet med hunden.
man skal arbejde med association mellem udvalgt lydsignal og godbidder. Dette ord man vælger skal altid forbindes med godbidder (et ord du ikke normalt bruger i den daglige tale)
sig lyden og giv godbid
sørg altid for det er gode godbidder
gentag associationen mellem de to stimuli (lydsignal-godbid) mange gange
træn det mange gange, og mange forskellige steder og flere gange dagligt
altid under helt rolige forhold, og langsomt kan træningen gradvcist udvides med mindre forstyrrelser fra omgivelserne, mens lydsignal og godbid præsenteres
associationen mellem de to stimulii skal etableres grundigt for at have den ønskede effect ved mødet med fremmede hunde
undgå stressende situationer udner denne del af træningen, for så vil din hund ikke få så meget ud af associationstræningen
oprethold denne træning generalt i det dage med din hund, parralet med alm. træning, så han oplever associationen mellem lydsignal og godbid, hvilket samtidig styrker hans association mellem kontakt til ejer og godbid
denne træning reducere det generelle stressniveau og retter hundens opmærksomhed mere mod ejer og mindre mod stressende stimuli fra omgivelserne
Når alt den stille og rolige træning er overstået, kan du begynde at træne association mellem lydsignal og godbid på gåture.
stop jævnligt op, når der ikke sker nået specielt og gået par skridt baglæns før du præsentere lydsignal og godbid.
det er en fordel at træde tilbage for at sikre at hunden har opmærksomheden rettet mod dig, før lydsignal+godbid bliver præsenteret
stå stille ind imellem og præsenter lydsignal+gidbid flere gange i træk
senere kan du teste om asociationen ved at præsentere lydsignalet, når hunden ikke kigger på dig. Træningen er optimal når han straks ved lydsignalet vender sig rundt og forventer en godbid ( som han selvfølgelig får)
NU kan associations træningen efterhånden udvides til at foregå under stadig flere påvirkninger fra omgivelserne
stå stille på gåturene hvor der er mere aktivitet og forsæt træningen
undgå hele tiden at din hund bliver stresset, han må ikke lukke af for kontakt
En grundregel i denne form for træning er at det er nødvendigt at fjerne hunden fra meget stresssende påvirkninger
hvis du skulle løbe ind i en situation vhor han bliver stresset og trækker mod en anden hund, mens han gør, er det bedst at øge afstanden til den anden hund ( eller andre påvirkninger der stresser ham)
øg afstanden indti din hund igen er i stand til at rette opmærksomhed mod ejer.
bliv stående, hvis det er muligt, og fortsæt associationstræningen af lydsignal-godbid
afslut situationen som det passer sig bedst - som regel ved at gå videre på turen, når han igen er rolig og har opmærksomhed på dig.
balancen i denne træning er at øge sværhedsgraden af træningen uden at overskride hvad hunden formår at håndtere
meget stressede situationer fører ikke til indlæring og er ikke givtige for træningsforløbet
De fleste hunde vil være mere eller mindre stressede ved mødet med fremmede hunde - især når de er i snor.
det er ikke altid helt muligt at fjerne denne reaktion
det bedst man kan gøre er at arbejde på at holde situationen under kontrol, hindre volsomt stress og ophidselse samt arbejde på at ændre hundens assoiationer til mødet med fremmede hunde.
I det omfang det er mulligt vil det være en fordel for din hund at have kontakt til hunden han kender og er glad for. hunden behov for socialt samvær med artsfæller bliver opfyldt med samvær og leg
Håber det var til lidt hjælp. Og husk du må ikke selv lade dig hidse op - bevar roen og vis du er en leder som har styr på situationen ;o)
Knuz Marlene
dec 2004
træn kontaktøvelser, søgeøvelser, problemløsning m.m.
så du og din hund får et godt samarbejde
her er nogel bud på aktivering: http://www.grosserguiden.dk/Aktiverings-guiden/aktiverings-guiden.html
jan 2007
aug 2005
Følger: 25 Følgere: 26 Hunde: 5 Emner: 267 Svar: 3.430
apr 2007
Følger: 28 Følgere: 26 Hunde: 3 Emner: 142 Svar: 1.968
jan 2007
og til carina det gør jeg osse virker bare som han blir mere sur når han er i snor
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.983
At straffe den bidrager til yderligere mistillid og får hunden til at bide fra sig - med tiden uden at advare først...
Så træning er vejen frem, straf forværrer problemet..
jan 2007
mange tak for rådet
dec 2004
aug 2006
Jeg ville vælge en anden form.. tilegne mig hundens opmærksomhed.
En masse kontakt-træning, som du kan bruge, når du går tur med ham.
Holdtræning er rigtig rigtig godt, men det er ikke nok, hvis du ikke samtidig intensivt træner på at kunne få kontakt til hunden til hver en tid.
dec 2004
http://www.canis.dk/nettbutikk/omtale.php?id=DTB798
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 67 Hunde: 5 Emner: 907 Svar: 17.377
Dette i et forsøg på at skræmme dem væk.
Jeg gjorde det at jeg stillede mig imellem og sagde NEJ og blev ved med at stille mig i vejen indtil hun kiggede på mig.. Herefter ros og leg med en bold.
Det gik der vel et lille års tid med....
Idag kan jeg træne uden line mellem 10 andre hunde på et hold.. Hun kan stadig ikke lege med fremmede hunde, men hun opsøger heller ikke konflikt mere.
Det det kommer an på er at hunden skal have tillid til at du er en værdig leder, som har styr over situationen, så hunden ikke behøver tage stilling til om det er en farlig situation eller ej
Held og lykke med det
aug 2006
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 67 Hunde: 5 Emner: 907 Svar: 17.377
En hund, der var nervøs ved fremmede hunde og mennesker, og forsøgte at skræmme alle væk... Som kun kunne den mest basale lydighed... og ikke kom når der blev kaldt... og havde tendens til at være angst-bider..
Er idag
Dch- A hund
Dch- Agility hund
Super glad for gæster
Vil snakke med alle
Ignorerer andre hunde
Elsker at arbejde
Hviler i sig selv.
Jeg er lidt stolt af mig selv... Og meget af min hund.. Der var mange ting der skulle overvindes
aug 2005
Følger: 25 Følgere: 26 Hunde: 5 Emner: 267 Svar: 3.430
apr 2007
det fik jeg at vide af min hundetræner, for nynne kunne også godt finde på at knurre af andre hunde, og jeg holdte hende også tilbage, fordi jeg jo var bange for at hun bed den anden hund, men nu lader jeg hende bare få line og så siger eller gør hun ingenting overhovedet
håber du kan bruge det til noget (;
apr 2007
knurer af andre