{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.602 visninger | Oprettet:

forsvarsarb = agression og mishandling {{forumTopicSubject}}

For få dage siden deltog jeg i en tråd om forsvarsarbejde.
En profil kom ind og ytrede sin mishag mod denne træningsform og forsvandt så ud af tråden igen uden at give en forklaring.

Det fik mig til at tænke over, hvad det egentlig er, folk tror vi laver, når vi træner forsvarsarbejde?
Hvad forestiller I jer, at hundene lærer, og hvordan de lærer det?

Hvordan forestiller i jer, at hunde der er trænet i forsvarsarbejde er bag hjemmets fire vægge?

Ja - alt i alt, hvad er I tænker om forsvarsarbejde? Og hvor kommer tankerne fra?

(lægger lige et link, så vi ved, hvad det drejer sig om.. I dette tilfælde er det årets vinder i BHP3, Ängsbackens Rosso og figuranten er danske Claus Mouridsen. Klippet er fra sidste års WM).

http://www.youtube.com/watch?v=ZsZBLw1lJGs


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  forsvarsarb = agression og mishandling
  • #2   2. nov 2007 slår de hundende med en stav i hovedet??? :o(
    Det gør lidt ondt på mig at se.


  • #3   2. nov 2007 *hundene

  • #4   2. nov 2007 Skønt at få mulighed for at forklare ;o)

    Staven er lavet af skumgummi med læder udenom - hunden bliver ramt på siden af kroppen, og der er ingen smerter forbundet med det overhovedet...

    Hunden lærer staven at kende langsomt henover sin uddannelsesperiode og faktisk starter man den indlæring med at figuranten kører hånden ned over siden på hunde - ligesom når vi kæler med den.


  • #5   2. nov 2007 Jeg vil selv gerne træne det en dag jeg har en hund egnet til det smiley

  • #6   2. nov 2007 Klaus, mener du at hunden skal skræmmes med stokken?

  • #7   2. nov 2007 nej jeg tror ikke de rammer, de truer kun....
    Jeg tror at hunde der træner forsvarsarbejde er dejlige trætte. velstimuleret hunde når de er hjemme. men samtidig tror jeg at det kræver en mental stærk hund at kunne træne forsvarsarbejde, da jeg kunne forstille mig at det kan ødelægge en svag hund


  • #8   2. nov 2007 Hundesind, hunde bliver faktisk ramt af stokken - som skrevet før er der dog ikke nogen smerter forbundet med det, da stokken er blød og eftergivende...

    Når du forestiller dig, at hunden skal være mental stærk, i hvilken retning tænker du så?




  • #9   2. nov 2007 Nå ok. Det ser bare voldsomt ud.

    Jeg tror såmænd, at det er en rigtig god træning som skaber tillid, hund og ejer imellem.
    MIn venindes far har været politihunde-træneri mange år, og der har de jo hundene hjemme som familie-hunde, og hundene ved godt hvornår de er på arbejde og hvornår de er hjemmehunde.
    Fantastisk til brugshunde.

    Men jeg tvivler på, at min chi ville nyde den slags træning *SS*


  • #10   2. nov 2007 Klaus, hvis man forsøgte på at skræmme hunden, så ville man vel ikke tilvende den over en årrække til stokken?

    Meningen er vel, at hunden bliver vænnet til den belastning stokken KAN være, hvis den ikke er blevet trænet til at ignorere den.
    Meningen er jo, at hunden skal indgå i den "spil" eller "historie" som programmet i Gr. C jo er - og begynder man at skræmme hunden, så yder den ikke det den skal.


  • #11   2. nov 2007 Jeg forestiller mig at man træner på hundens drifter vha. belønning og motivation.
    At hunden lærer at "tænde" på bideærmet / dragten så det er en del af belønningen
    At man får bedre kontrol over hunden, så den ikke "tager selv"

    Jeg forestiller mig ikke at man kan få andet end en glad og tilfreds familiehund når den er hjemme, for den har jo fået lov at blive brugt


  • #12   2. nov 2007 Aw ja Klaus, det så skidt ud.. Overraskende af en WM deltager.



  • #13   2. nov 2007 Jeg Ved ikke præcis hvordan alle hunde trænes til forsvarsarbejde, og Tror bestemt heller ikke der kun bruges en metode. Ved at det kan indlæres positivt, men kender også en del andre der fortæller hvordan de træner, som bestemt ikke er positivt.
    Så først og fremmest kræver det en dygtig træner og de rigtige metoder.

    Derudover kan jeg ikke selv forstå hvad vi 'almindelige' mennesker skal med en hund der kan angribe andre!!!

    Jeg synes der burde være en 'uddannelse' Før man kunne få liv til at træne bidearbejde, eller lade politi og Forsvar om dette.

    Tilgengæld synes jeg de andre øvelser som rundering, søgning, spor og andre øvelser er totalt cool, og noget jeg mener både hund og ejer har stor glæde af...



  • #14   2. nov 2007 Jeg tænker at stokkeslagene er for at vise at hunden ikke slipper sin opgave bare fordi den bliver presset lidt.
    Et bevis på at man kan stole på hunden som et arbejdsredskab i en skarp situation


  • #16   2. nov 2007 Ja jeg er så en af dem som ikke kan lige at se på eller høre på for den sags skyld, at hundene bliver banket med denne knippel.
    Der er nok en grund til at så mange dumper til netop denne prøve. De kan ikke klare at få tæv. Så mine hunde skal ikke udsættes for den slags træning.
    Det er min mening. S¨å kan alle i som synes det er i orden beholde jeres mening.
    Efter at have oplevet en ung tæve som kennelen havde sendt til træning i Tyskland komme hjem som en totalt ødelagt hund som krøb hen ad jorden og tisse af angt hvis der kom en mand i nærheden af den, ja der er jeg så kun blevet bekræftiget i min mening.


  • #17   2. nov 2007 ~K&A~ NINJA DKKV07 $

    En udbredt misforståelse er, at hundene lærer at angribe mennesker.
    Det er ganske usandt. Hunden er hamrende ligeglad med figuranten og koncentrerer sig ene og alene om ærmet.

    At der er brodne kar inden for brugshundesporten er vi helt enige om, og der bliver helt sikkert brugt metoder, som jeg personligt KUN kan tage SKARP afstand fra.
    Men brugshundesporten har fået skyld for mere end den fortjener - og på dens bekostning har man glemt at kigge på, at andre former for hundesport på eliteplan er fuldstændig ligeså belastet.


  • #18   2. nov 2007 Snow har du nogensinde haft sådan en stok i hånden?

    Min hund har aldrig fået tæv og vil heller aldrig få det ;o)


  • #19   2. nov 2007 når jeg siger mental stærk, mener jeg en hund, der har mod og stor selvtillid og en vis portion skarphed

  • #20   2. nov 2007 Min hund elsker forsvarsarbejde.
    To gange om ugen træner han lydighed og derefter dette - og der er ikke noget, der får min hund til at stråle mere, end når han skal på banen for at træne forsvarsarbejde.
    Det er fantastisk at se på - han er spændt til bristepunktet, halen logrer og han dirrer helt af iver.



  • #21   2. nov 2007 Hvis en hund ikke tager skade af træningen, hvirdan kan man så ødelæggen den totalt psykisk.

  • #22   2. nov 2007 Jeg troede faktisk at det endelig mål var at hunden gik efter figuranten og ikke ærmet. Troede det var derfor politiet havde så mange problemermer, fordi hundene kun går på ærmet?
    Men ved da godt at man i brugshundetræning, bliver nødt til kun at stoppe ved ærmet.

    Jeg kan bare ikke se formålet, med at hundene lærer at bide i et ærme så?
    I mine øjne er det noget som kun politi og militær har brug for.


  • #23   2. nov 2007 Hundesind, når uddannelsen foregår på den rette måde, så er de kvaliteter noget der netop fremelskes under træningen.
    Man starter jo tidligt og derfor er det svært at vide, om hunden grundlæggende har de egenskaber. Man forsøger at lægge det i dem ved at belønne og belønne og belønne.. Her er det bare ikke med bold og guffer, men med bideskind, bidestyr og ærme. Og tro mig, hundene elsker det.

    MEN - ingen tvivl om, at fortiden har vist, at hunden virkelig kan ødelægges, hvis figuranter og førere vælger at gå på kompromis og bruger nogle drifter i hunden, der ikke bygger op, men piller ned.
    Heldigvis er tiderne nye og man har fundet ud af, at man når meget længere med en hund, der er glad og frejdig frem for en, der er trygget og nervøs...




  • #25   2. nov 2007 jeg kan nu ikke se noget forkert i at man træner forsvar selv om man ikke er politi...vi træner jo også spor selv om vi ikke skal rydder miner :0) det handler jo bare om at få brugt hundens drifter og instinkter og her vælger man jo så bare at det skal være forsvar, men det er jo under kontrolleret former

  • #26   2. nov 2007 Når du siger din hund elsker forsvarsarbjede, er det så ikke det samme når folk med muskelhunde siger deres hunde elsker at hænge i træer, torve og bildæk?

    For mig er det noget der tænder en drift, som hunden ikke kan modstå.
    Ikke noget jeg ville dyrke.


  • #27   2. nov 2007 ~K&A~ NINJA DKKV07 $
    Hvad der formålet med at en hund løber på en vippe i agillity?
    Der er ingen forskel der ;o)

    Og så lige en sidebemærkning - politiets hunde bliver trænet anderledes end hunde, der der laver brugshundesport. Jeg taler her om det sidste, da jeg ikke har forstand på politiets forsvarsarbejde og træning deri.


    Snow - man kan ødelægge en hund psykisk ved at træne den forkert, ved at give den opgaver den ikke kan magte. Fuldstændig ligesom i al anden hundetræning.


  • #28   2. nov 2007 Den oplevelse jeg har er så kun 2 år gl.

  • #29   2. nov 2007
    ~K&A~ NINJA DKKV07 $

    Nu siger du drift - jeg ved ikke hvilken drift der bruges når muskelhundene hænger i træerne, men jeg ved, at vi bruger byttedrift.
    Det er en sund drift, en konstruktiv drift og en drift, der gør hundens liv lidt sjovere...
    Det er den drift vi bruger, når vi leger med sokker og bolde hjemme i stuen...


  • #30   2. nov 2007 ja gudske lov er mange blevet klogereog har med tiden lært at de hårde metoder ikke virker, ihvertfald med hensyn til hvad der gavner hunden. ja du kan sagtens træne en hund med hård hånd, men du giver dem ingen arbejdsglæde

  • #31   2. nov 2007 Snow mener du, at når du har set en hund blive ødelagt af træning, så bliver alle hunde?

    MANGE hunde er blevet ødelagt af træning (ikke kun brugshundesport og forsvarsarbejde), men mange flere har fået et rigt og givende liv på grund af træning....
    Og sådan vil det altid være


  • #32   2. nov 2007 Hundesind: tror ikke du har læst alt hvad jeg har skrevet! At vi andre træner spor, kan ikke misbruges.

    Jeg har bare svært ved at se formålet i at almindelig mennesker har en hund der er trænet til at bide.


  • #33   2. nov 2007 Ja det er vi ening i. Og jeg skal så ikke have en ødelagt hund. I mine øjne, så synes jeg faktisk at den hund som undviger kniplen er langt mere klog end den som gladelig lader sig banke på.
    Den sidte visning jeg her hentyder på. Da begynder figuranten at banke hunden inden den tager ærmet. Fornuftig hund synes jeg, og dårlig figurant.


  • #34   2. nov 2007 Og i virkeligheden er det lige omvendt Snow ;o)

  • #35   2. nov 2007 ~K&A~ NINJA DKKV07 $
    Nej du har ret i at det ikke kan misbruges at træne spor, men igen, det er de drifter vi vælger at bruge, andre vælger forsvaret som den drift de vil stimulere hunden med, og jeg tror at det er de færreste inden for den elitesport der misbruger det........ i bund og grund burde vi stimulere alle hundens drifter, på en kontrolleret og konstruktiv måde, det ville give vores hunde et bedre og mere meningsfuldt liv


  • #36   2. nov 2007 Agility, spor og tricks, kan ikke misbruges. Deri ligger forskellen.

    Mener at grænsen går det hvor hunden lærer at bide i et mennesker der har ærme på.
    Den må gerne lære og rundere, men jeg tager bare klart afstand fra at hunde lærer at bide -også selvom det er i et ærme.
    Ligesom jeg også synes det er totalt debilt at hunde får lov til at hænge i bildæk i haven. (og ja det er den samme drift der bliver trænet -byttedriften)

    Jeg har måske også et lidt farvet syn, når jeg har den type hund som jeg har.

    Men nu hvor vi er ved det? s
    Synes i så at muskelhunde skal have lov til at træne forsvarsarbejde?


  • #37   2. nov 2007 Det har intet med fornuft at gøre - det det handler om er, at den undvigende hund ikke har fået den træning den skulle have haft.
    Den anden er kold i enden og har det fantastisk..

    Lad mig sige igen - stokken er blød. Hunden får ikke bank. Det, den reagerer på er figuranten og måden han står på, og de lyder og bevægelser han giver fra sig. Stokken er hundene kolde overfor...

    Jeg vil opfordre dig til at finde en brugshundeklub og mærke på sådan en inden du tager stilling på baggrund af formodninger, der ikke helt holder ;o)


  • #38   2. nov 2007
    ~K&A~ NINJA DKKV07 $
    Hvis min hund så en mand der stod og strittede med sin arm, ville han ikke ane, hvad han skulle stille op med den. Han ville ganske givet sætte sig og tigge en guffer, hvis jeg kender ham ret..

    De lærer IKKE at bide i mennesker, men i et ærme.

    At en hund ikke kan belastes af træning i agillity spor og tricks er da den største misforståelse..


  • #39   2. nov 2007 Jeg vil meget gerne holde muskelhunde ude af denne tråd...

  • #40   2. nov 2007 Jeg mener jo heller ikke at den sport helt skal stoppes, mener bare at man burde have en form for uddannelse inden man kunne få lov til at træne bidearbejde.

    For der er folk der misbruger det, og træner hunden fordi de synes det er SEJE egenskaber. Disse brådne kar kunne måske Sies fra hvis det ikke var så ligetil at købe ærmer og træne dette.


  • #41   2. nov 2007 CH, kvinde, 33 år .:
    hun siger ikke noget om belastning, hun siger misbruges
    der er en stor forskel ;0)


  • #42   2. nov 2007 K&A nu må jeg lige have fat i det her. Synes du det er forkert at hundene får lov til at lege med et dæk der er hængt op i et træ ?eller hvad er det du siger ?
    Det er da noget af det underligste.
    De bider da også i en bamse hvis de får sådan en at lege med...
    Hunde har en mund, den bider de i ting med for at lege, undersøge osv.. sådan er de da nu engang bygget ?

    ja undskyld mig.. men mine hune har et bildæk hængede ude i hundegården som de ganske lystigt bruger og er rigtig glade for..


  • #43   2. nov 2007 hov, det jeg mente med misbruges, var at bruge hunden som våben og skræmme naboer! Og der er nok nogle hunde der gerne vil bide uden ærme, derfor synes jeg ikke det er noget helt almindelige mennesker skal kaste sig ud i!

  • #44   2. nov 2007 Og lad mig igen sige, at jeg ved fra klubarbejde hvordan det foregår. Det er der for jeg har min mening. Det kan være at du kun kender til en blød snippel, menn??????
    Og endelig er der en stot forskel på hvordan der trænes,
    Særlig på højt plan og så almindelig leg på banen.
    Jeg er sikker på at den kennel jeg kender til har valgy at sende sin hund til en dyr træning i Tyskland fordi det skulle give et positivt resultat, mon ikke. Men hunden blev ødelagt istedet for.


  • #45   2. nov 2007 K&A ninja...

    Hvem tror du politi og militær køber deres hunde af???
    Kennel politi???

    De vil have hunde af forældredyr som har bevist at de kan klare disse opgaver.

    Hvis de alm. borgere ikke fik lov til at træne denne for for sport, så hundene bliver testet, så skulle politi og militæret jo selv avle hundene.
    Og hvis jeg skal være ærlig, tror jeg ikke lige at det danske buget sætter penge af til det.



  • #46   2. nov 2007 Hundesind - det har du ret i...

    Og så kan jeg så ikke lade være med at tænke på, at jeg i den grad mangler eksempler på, at det er blevet misbrugt ;o)

    Når der trænes forsvarsarbejde trænes samtidig og i allerhøjeste grad lydighed. Lydighed er mange steder en forudsætning for, at man overhovedet må få lov til at gå i gang med andet end stimulans af byttedrift (det vil sige fangeleg med et skind).

    Det, hvor filmen knækker er, når folk forsøger sig i deres baghave og ikke aner, hvad der de "leger" med - SÅ kan det blive farligt, for så for man nemt pirret nogle drifter, der ikke er sunde at få pillet ved...


  • #47   2. nov 2007 Annemette: med respekt for denne tråd, synes jeg vi skal holde den debat ude.

  • #48   2. nov 2007 CH: lige præcis, der er mange fjolser, der leger med ilden

  • #49   2. nov 2007 Snow, selvfølgelig er der hunde, der bliver ødelagt af dette her - ligesom der er inden for de andre elitesportsgrene.

    Men det betyder ikke, at en hund pr. definition bliver ødelagt. Tværtimod.
    Langt de færreste der træner det her når til tops, de fleste gør det jo på hobbyplan.

    Og ja, der er folk, der er syge i panden når de træner og bruger remedier, der er forkastelige.. Men det skal vel ikke gå ud over en sportsgren, som i den grad er sjov for hunde?


  • #50   2. nov 2007 Nå bliver desværre nød til at smutte.

    Men som afsluttende bemærkning, vil jeg igen understrege at jeg mener at man ved en kort uddannelse af Hundeførere, kunne undgå, både misbrugelse af hundens egenskaber, og forkerte træningsmetoder.
    Desuden ville det sende et signal, om at dette ikke er noget man bare leger med.



  • #51   2. nov 2007 K&A synes nu det er lidt relevant.
    At lære en hund at bide er o en ting, at lære den at bide i noget bestemt er noget helt andet.
    Jeg kender ikke meget til denne træning men har nu sidder og kigget videoer og jeg skal komme efter dig. for mig ser det ud til at det er mennesker med forstand på dt de laver, og at hunden nyder de i fulde drag.

    Den bider i et såkaldt 'ærme' og forbinder ikke det på nogen måde med et menneskes arm. Det er bare det ærme der som er så sjvt at bide i.

    og ja hvis hunden ikke må bruge munden til at lege med, hvad skal de så bruge?


  • #52   2. nov 2007 K&A - god tur ud i verden ;o)

    Jeg vil snige ind, at hundeføreren bliver uddannet sideløbende med hunden og det er en uddannet figurant, der står for det ;o)


  • #53   2. nov 2007 Nemlig Annemette - det, der er særligt ved ærmet er, at det sidder på en arm på en figurant.

    Ellers er det ikke anderledes end når hunden bider i en sok ;o)


  • #54   2. nov 2007 Annemette:
    Hvis du søger gamle enmer i gennem her på Hg, kan du tydelig se min mening om hunde der hænger i bildæk og ejerne mener at hunden nyder det i fulde drag...

    Jeg er helt uenig, hunden reagerer kun på sin byttedrift, og fordi mange er avlet med stor byttedrift kan de ikke stoppe igen.

    nå men jeg bliver som sagt nødt til at løbe skal udstille i Herning i morgen og befinder mig stadig i nordsjælland:)


  • #55   2. nov 2007 Hvem tor at vi udsætter vore hunden for fysisk afstraffelse, fordi de får et par rap af en "SOFTstok"

    Man kan da godt høre, at der er nogen der ikke har et klap forstand på hvordan man træner forsvarsarbejde..

    Man bruger også pisk i træningen, men det er kon for at HEZTE hunden.. Her slår man heller ikke hunden..


  • #56   2. nov 2007 CH. kvinde: jeg giver dig ret i, at der er ligeså mange andre sportsgrene med dyr involveret, hvor dyrene lider pga. ejerens kynisme og ambitioner. Dette har jo ikke noget med sporten at gøre, men det menneske der ødelægger dyret.

    Jeg synes det virker som en smadder god måde at bruge sin hund på, når den er bygget til det vel og mærke.


  • #57   2. nov 2007 Ja jeg vil sige til CH, vi kan være eninge langt hen ad vejen. Men min viden om mishandling i hundetræning og for den sags skyld og så i hesteverden, den kan du ikke rokke ved. Og der er ikke almindelig udbredt viden trvært imod. Det fåregår når der ikke er publikum på. Det er noget man ved hvis man lige pludselig kommer til stede i situationen og ser hvad der foregår, eller man sender sin dejlige hest til tilridning for en halv bondegård og så kommer på uanmeldt besøg, og finger sin hest gennembanket og blødende.
    Så dem som kan lide det på klubplan som leg, ja det må de heldigvis jo selv bestemme, Jeg kan så ikke have det.
    Men jeg bestemmer jo kun over mine egne heste og hunde.


  • #58   2. nov 2007 Mia, prøv at se her:
    http://www.youtube.com/watch?v=rTN5kTkdvME


    :o))


  • #59   2. nov 2007 Underligt I kalder det forsvarsarbejde. Hvad er det der forsvares ?

  • #61   2. nov 2007 Snow, du kan tro jeg ved at der er mishandling i hunde og hestesporten, men gør jo ikke at sporten er forkert - men det viser at der er mennesker i den, der ikke bør være der.

    Så i stedet for at angribe en sport, der faktisk er god og sund for hundene, skulle vi så ikke gå efter de mennesker, der ikke er gode ved hundene?


  • #62   2. nov 2007 CE, det er føreren, der forsvares..
    Det er et lille "skuespil" hvor føreren bliver overfaldet, og hunden skal forsvare ham. Figuranten agerer forbryder, og han skal afvæbnes...


  • #63   2. nov 2007 Jeg synes at dem der har forbehold skulle opleve træningen i virkeligheden, som der også bliver foreslået.

    Jeg har set træningen og det er ganske tydeligt, at det er ÆRMET og KUN ærmet(eller dragten) der tænder hunden. Og så reagerer de som sagt på de signaler som figuranten udsender...også som skrevet.

    Jeg synes virkelig det er facinerende at se en hund blive trænet i forsvars arbejde. Enormt spændende og lærerigt.

    Der hvor jeg en set træning blev der brugt en træstok, men IKKE på hunden, der blev slået på ærmet.

    Og er du da vimmer hvor er de hunde bare lydige, lydige og lydige endnu en gang.

    Det er helt tydeligt at de elsker det de laver.

    Selv nåede jeg kun at træne 2 gange med min hund, han fik bidt 2 gange i bideskind. Og DET var noget han virkelig kunne li.

    De hunde jeg så blive trænet var yderst velafbalancerede og glade for deres arbejde. Adskillige af dem bliver også brugt til at køre vagt med.

    CH kvinde, jeg har også mødt mange fordomme mod forsvarsarbejde. At hunden blev aggressiv og trænet i at bide mennesker. Men jeg tror simpelthen at folk skal se hundene i aktion, i det virkelige liv.


  • #64   2. nov 2007 HAHAHA hvor er den vild!!!!!!

    Fandme godt gået. Men der er også krummer i sådan nogle terriere der.
    Er det ikke også en jagthund?

    Vil stadig vove at påstå, at chihuahuas ikke ville være særlig dygtige til det der.

    *FNIS*


  • #65   2. nov 2007 Hov, glemte noget i mit svar til CE - for det er vigtig at pointere, at hunden ikke aner, hvad den deltager i. Den kender ikke "skuespillets" alvor, og føler ikke, den skal forsvare sin fører.

    Den leger...


  • #66   2. nov 2007 Enig igen. Men hvis nu sporten ikke var der, så ville der ikke ske så meget forkert lig med mishandling.
    Og det forfærdelige her for mig er faktisk, at det er mennesker med en stor vidne om emnet som skulle være proff. som kan være de værste. Men der er selvfølgelig også en masse som ikke behøver at mishandle. Men det er rigtigt at det er lige der hvor man vil skyde en genvej, det skal gå hurtigt så der kan komme en masse igennem træningen, for det er det man tjener penge på. Det er der filmen knækker og træning bliver til mishandling
    Mennesker som træner sig selv til elitesport, ja de ødelægger jo også sig selov men det er deres valg. Det er ikke hunden eller hesten som vælger mishandling det er os mennesker, fordi vil kan blive så grebet af sporten at dyret bliver et redskab til at opnå sejr.


  • #67   2. nov 2007 CH

    Sjovt at man så skal høre fra IPO-udøvere, at det kun er gennem aflæggelse af IPO-prøver at hunden BEVISER SIN EVNE OG SIT MOD TIL AT FORSVARE SIN FOERER


  • #68   2. nov 2007 Snow, så skulle vi fjerne alt hundesport - også spor og agillity, for her foregår også skumle sager...

    Ellers er jeg helt enig.

    Jeg synes ikke vi skal nedlægge sportsgrenene men at vi, som vil hundene det bedste foregår med et godt eksempel... Viser at man sagtens kan uden at være dum overfor hundene.

    C E - jeg forstår ikke pointen?


  • #69   2. nov 2007 CH kvinde...men hvad siger du til træning i heldragt??

  • #70   2. nov 2007 Sekretær, jeg ved ikke noget om det, så det har jeg svært ved at forholde mig til....

  • #71   2. nov 2007 C E. Enig i den betragtning. Mine hunde har vidst hvornår det var alvor og jeg havde brug for de kom på banen. Uden at bide men bare vise at de var der, i min verden ved hunden godt hvornår det gælder. Heldigvis, og hvornår det er træning og leg. Og som sagt så er det ikke en sport jeg dyrker med mine hunde.

  • #73   2. nov 2007 Lillen, det jeg mener er, at inden for både agillity og spor når vi taler om elitesport, foregår der brug af kedelige metoder for at få hunden til at makke ret.

    Jeg tror vi skal regne med at det er noget der sker, når folk for så store ambitioner at de glemmer at det er levende dyr, der er redskabet.


  • #75   2. nov 2007 Snow - min hund bider ingen...
    Og så vil jeg da lige pointere, at min hunds opgave er ikke at forsvare mig - det er min opgave at forsvare den.
    Den får slet ikke lov til at gå forrest i sådan en situation....


  • #76   2. nov 2007 Lillen man kan ikke tvinge en hund til at gå spor, men man kan afstraffe den, når den ikke gør....

  • #80   2. nov 2007 Hov lillen, det var vist ikke det jeg sagde - i et tidligere indlæg plæderede jeg faktisk for, at vi gjorde noget ved det...

  • #81   2. nov 2007 Nu bliver jeg nødt til at forsvinde lidt, men vender tilbage.. Håber I bliver hængende..

  • #82   2. nov 2007 Ch. Ja men mine de bider skam heller ikke nogen. Men har 2 gange oplevet sindsforbirrede vrede og mennesker på min vej. OG jeg er sikker på at jeg var blevet slået ned hvis ikke mine dengang kæmpestore hunde havde stillet sig imellem mig og angriberen
    Ja det er mig som skal forsvare mine hunde og ikke omvendt, men nu var det altså ikke hundene som blev angrebet det var lille mig. Looo


  • #83   2. nov 2007 Snow.. Aner ikke hvordan mine ville reagere..

    Ved bare at de er elendige som vagthunde,selvom de kører gr c..



  • #84   2. nov 2007 Tor. Det er faktisk også det jeg ikke vil sige er ok. Og slet ikke på eliteplan. Men det kan måske blive bedre med tiden, men der vil nok altid være mennesker som ikke kan fårstå at en hund er en hund og ikke et redskab
    NB noget helt ander er så at jeg helller ikke kan fordrage at se på udstillinger, at hundene hænger i en galge i timevis, eller bliver fremvist i ringen hængene i halsen så forbene knapt rør jorden. Der er hunden også for handleren blevet et redskab for at opnå gevindst.


  • #85   2. nov 2007 Må endnu en smile ..........

    Han nu så ikke nærlæst hele tråden.

    Mit bigrag må så være----

    Nu er det nu en gang BRUGSHUNDE, det trænes i forsvarsarbejde, stokkeslagene kan jo altid diskuteres, men mishandling , nej om det gør ondt , nej det er ikke min oplevelse.

    Det der tit sker når hunden ryger af ærmet i overfaldet(der med stokken) er rent faktisk ikke stokken det går fra med den belastning der fysisk kommer fra firgurenten.
    Og så er det man så vudere at hunden ikke er belastbar, hvilket den nu engang skal være i vores sport, sådan har det nu altid være, at man ønsker en belastbar brugshund, ikke en hund der render ved lidt pres.

    Og skal man tro på alt hvad man høre ?



  • #86   2. nov 2007 CH: dejligt du vælger at vise verdensmesteren frem ;o)

    Ham kan jeg jo såååå godt li *SS*



  • #87   2. nov 2007 Stine M Ja det vidste jeg jo heller ikke, før vi stod i situationen, Kan bare huske jeg tænkte bare den ikke bider ham, og bare han ikke slår og rammer den med den kølle han stod med. Jeg kommer fredeligt gående i skoven og mine hunde er løse, så kan jeg høre en hund som skriger, og en mand som brøler, Jeg sætter i løb for at se hvad der sker, og ser så en mand som står og tamper løs på en stor hvalp med en knippel. Jeg råber til ham at han skal stoppe, og så gå han på mig, dvs min ene kæmpehund kommer klige så rolig ud af skoven og stiller sig imellem mig og manden. Jeg har faktisk aldrih hverken før eller siden set en hund agere sådan. Han vokser nærmest i højden og stirre på manden mens han rumler nede i maven som en anden løve.
    Manden vælger heldigvis at trække sig. Man hold op hvor havde jeg det dårligt vd at gå fra den stakkels hvalp og overlade den til manden ifen. Men havde ikke lige der nogen anden mulighed.


  • #88   2. nov 2007 *tihi*, sportshunde, lidt partisk har man jo lov at være ;o)

    Det er jo også flot arbejde han laver ;o) (Det ligger jo til familien :o))) )




  • #89   2. nov 2007 Hey !

    Jeg synes forsvarsarbejde er et helt forkert ord, tror det stammer fra gammel tid...

    Det burde hedde (bytte-)driftstræning smiley

    Mange tror at man træner hundene op i forsvarsdriften hvilket slet ikke er tilfældet... Man bruger derimod byttedriften.

    PH bruger oxo stokkeslag, og nej det gør heller ikke ondt på hunden smiley

    Her kan I se min hund, Razco lave det vi i PH kalder øvelse 11 (lydighedsstop)

    http://www.hundegalleri.dk/html/vid_vis.asp?VideoID=1234

    Mange bruger faktisk "forsvarsarbejde" i deres træning uden at vide det ! Når man belønner hunden med bidepølle, bold, tov osv. Mange véd bare ikke at de bruger byttedriften smiley

    /Bufas


  • #90   2. nov 2007 ;b

  • #91   2. nov 2007 Jeg synes folk er meget hurtige til at dømme brugshundetræning.

    Og jeg indrømmer jeg selv har været meget skepsis.

    Jeg er blevet omvendt ved selv at få grå schæfer der ikke fungerer ved at ligge i sofaen og lege med naboens hund.

    Jeg har brugt timer, og jeg mener timer på at studere c-arbejde.

    At generaliserer træningsmetoder indenfor denne sport er simpelthen lavt ! Træningsmtoder er noget man selv vælger, og langt langt de fleste er da med i tidens udvikling og bruger de positive. Dem der vælger modsat er ikke blandt de velsete, og er som regel selvtrænere klubben ikke skal stå til ansvar for.

    Ydermere oplever jeg i min klub, klikkertræning vinder mere og mere indpas, hvad der facinerer mig når man tænker på det er gamle rotter der har trænet hunde i mange år.

    Så i bund og grund er jeg træt af at skulle forsvare min sport overfor folk der ikke aner en skid om hvad og hvorfor.



  • #92   2. nov 2007 Bufas ...........dejlig lillefilm, og du har helt ret : Man burde omdøbe forsvarsarbejde :o)

  • #93   2. nov 2007 CH: Kun lidt ;op

    Janie: kan jo kun give dig ret :o)


  • #94   3. nov 2007 hey, hvis man skal lukke en sport med mishandling i, jamen så lad os også lukke sport som vi mennesker laver, såsom fodbold!! Hvis man skal lukke de sportsgrene hvor der er en lille procentdel hvor der sker mishandling hos, jamen så tror jeg bare skal lukke alle slags sport.. Mennesker kan blive presset i hjemmet, så meget at de kan tage psykisk skade af det. Og hunden logrer da løs med halen og viser at det her er sgu sjovt ( af alle dem jeg har set).
    Nu er jeg selv splinter ny inden for faget, har ingen erfaring med det udover det jeg lærer hen af vejen, så K&A vil det så betyde at jeg ikke må træne det med min hund pga jeg ikke har lært det endnu? Men der er jo en grund til at man går til træning med den og får hjælp, for at jeg kan lære det.. Når jeg træner, så guider de mig, hvis der er noget jeg skal gøre bedre, får jeg det at vide. Og nej, selvom jeg kun er 18 år osv, så vil jeg ALDRIG lade min hund bide en anden, kun det ærme som de kommer til at forgude, ligesom de forguder deres bolde smiley Og det er jo ikke kun inden for sport der er mishandling, men også i de hjem hvor der slet ikke er træning indblandet. smiley
    Hi hi... rart at lige komme ud med ting og sager selvom det måske er skrevet smiley


  • #95   3. nov 2007 I forbindelse med dette bidearbejde, stop eller hvad vi nu skal kalde det, er det jo også yderst vigtigt at hunden er under kontrol. Den skal jo ikke bare løbe hen og bide uhæmmet i den første og den bedste. Det er jo en øvelse, der er fuld af kontrol og lydighed. Hunden bider figuranten på kommando, og skal slippe på kommando.

    En hund, der træner bidearbejde, er altså ikke bare en hund der trænes i at bide andre. Man træner dens drifter, men man træner den også i at "slukke" for dem igen.

    En lille "negativ" kommentar til denne øvelse kunne være, at der har været en del diskussion om skaderne på hundens ryg, der muligvis kan komme, når den bider sig fast i ærmet, altså ved den "opbremsning" og vridning, der sker i forbindelse med at hunden griber fast i ærmet.


  • #96   7. nov 2007 nøøj der er nogen mennesker der liiige skal holde fantasien tilbage...!
    de mennesker der træner dette her elsker deres hunde højt de går op i deres dyr, og værdsætter deres ve og vel højere end mange andre hvem ved måske du og jeg. de leger en rigtig skæg leg og hvis den stok var i metal ville hunden sq nok ikke fastholde biddet i ærmet men flytte det til et mere dødbringende sted! man ville hvert fald høre om en masse tilskadekommende figuranter og der ville være en kø af hunde forand alle klinikkerne i landet. men syntes folk også det er synd at mentalteste hunde? de må ikke være skudræd det testes jo... og er det synd for hesten at ride dressur og spring? der bruges en pisk for at signalere!
    og hvor ved du fra din hund kan lide at svømme det kan jo være den bare ikke vil af med boldten men du har jo kommanderet den til at aflevere. og hvor ondt gør det på dig at blive slået med skumgummi, ja tænk en mørk aften en kommer og overfalder dig med en laaaang sort skumgummi stav. jeg vil lige høre griner eller skriger du?


Kommentér på:
forsvarsarb = agression og mishandling

Annonce