{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
656 visninger | Oprettet:

Hjælp !!! {{forumTopicSubject}}

Halløj alle herinde.
Jeg har en lille blanding af Dansk svensk gårdhund og jack russell som i dag er ca. 20 uger gammel.
Og jeg har det problem at han vil jagte biler men mest busser her på landet (sydsjælland) og det har han gjort siden jeg fik ham som 10 uger og jeg prøver at irettesætte ham med et NEJ eller fy.
Men han er totalt ligeglad Hjælp hvad gør jeg ved dette problem.

Jeg er tidligere hundeejer igennem 30 år med 3 store blandings hunde.
Men første lille hund jeg har haft som hvalp

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skiftning at transformer for at kunne anvende nye LED pærer 750 kr.
  • Plumbing issue 2.500 kr.
  • Løs (2 stk) stikkontakt 600 kr.
  • Skraldespandsløsning 800 kr.
  • Defekt vola armatur 1.377 kr.
  • Wall mount TV 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hjælp !!!
  • #1   7. feb Har hvalpen lært hvad “nej” betyder?

• #2   7. feb tænker du kan prøve med godbid ... når der kommer et køretøj, vende rundt væk fra køretøjet mde et NEJ og så stikke fx sådan en ned til hunden : https://www.zooplus.dk/shop/hund/hundesnacks/tubidog/608470?variantId=608470.1&utm_source=google&utm_medium=google_pmax&utm_campaign=16472485415&utm_term=608470.1&utm_content=pla&utm_id=16472485415_16472485415&gad_source=1&gclid=Cj0KCQiA-5a9BhCBARIsACwMkJ4vG6VDZPgscHNHx7ILF7kAG0KHzTkoWfFZNPEC8pVef-IcOcVzfcMaAkDZEALw_wcB&activeVariant=608470.1

belønne og holde fokus på godbidden mens køretøjet kører forbi og så rose rose når hunden koncentrere sig om godbidden ...

• #3   7. feb Jeg ville lave en masse kontra betingning træning med ham, altså lade ham observere busserne på en afstand der er stor nok så han ikke reagerer og med et markør ord eller ros, give en masse godbidder.

Er I tæt på bussen når den kommer så kan man smide godbidder i gabet på hunden inden den reagerer, endda imens den er ved at reagere. Det er nemlig meget svært at gø og spise på samme tid. Du belønner ikke hunden for at gø, bare rolig smiley Du bringer noget positivt ind i en for hunden negativ situation. Det virker. På den måde vil din hvalp lære at forbinde busserne med noget der ikke er farligt, tværtimod.

Susanne Bagger, en meget dygtig hundetræner og adfærdsbehandler gav mig dette råd da min egen hund i hendes første frygtperiode begyndte at reagere på bestemte ting. Hun brugte ordet "tjek" hver gang der blev reageret på noget - efterfulgt af en godbid.

Min egen ville gerne jage løbere. I dag tjekker hun ind med mig hver gang hun spotter en løber og hun får en godbid. Det tager tid, det er ikke noget quick fix men det handler om at ændre følelserne omkring busserne og det kan lade sig gøre smiley

• #4   7. feb Modindlæring bruges når hunden er bange og ikke ved jagt- du skal derfor finde ud af om det er jagtadfærd eller frygt - og så handle efter det. Du kan få en rådgiver til at hjælpe dig med at udrede om det er det ene eller det andet

Ved jagt adfærd indlære du en alternativ adfærd som ikke kan udføres samtidig med jagt fx at sitte sig ved synet af en bil

Jeg vil foreslå dig at finde en træner med forstand på racerne der kan vise dig hvordan

En adfærdsregulerende træning tager ikke lang tid - du skal se en klar forbedring i første session og inden for de kommende to uger. Gør du ikke det skal du have en snak med din træner om hvorfor og eventuelt justere metoden

Vær samtidig obs på at din hund skal have alle sine basale behov dækket ind før du kan kræve en rolig gåtur - sørg for virkelig at indlære leg og lade hunden give den fuld gas i andre situationer samt fritløb i sikkert område og mentale øvelser- dampen skal ud før en hund kan gå tur i ro eller begynde at lære det

Find en god træner/rådgiver og de dig godt for - titlen er ikke beskyttet. Selv er jeg meget tryg ved Hund&Træning men spørg dig lidt omkring

• #5   7. feb #3

smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley

Hold da op hvor kan du komplicere selv de mest simple ting ...

• #6   7. feb Jeg ville sætte snor på hunden og trække ud i rabatten. Lave lidt "basal" træning som fx sit, imens køretøjet køre forbi, for at distrahere hunden fra overhovedet at tænke på jagt.

• #7   7. feb Martine, nå for det blev ikke lige gjort endnu mere kompliceret af #4

Jeg er i øvrigt meget enig i at man skal sørge for at alle behov er dækket og at hunden får lov til at være hund samt får brugt sine sanser. Men fritløb er kun for de der har et indlært indkald, ellers kan jeg anbefale at sætte en 10-20 meter lang line på hunden indtil da eller bruge de private hundeindhegninger smiley Alt for mange slipper deres hunde før de er klar til det og det kan bringe dem og andre i fare.

Hvis jeg var dig, ville jeg helt afgjort få noget hjælp af en professionel. Du kan se en oversigt over certificerede adfærdsbehandlere her: https://sea-hund.dk/

• #8   8. feb *sea-certificerede - der er andre.....

• #9   8. feb Jeg er enig med A-S

Jeg plejede at henvise blindt til den liste indtil en spurgte mig om jeg havde set alle på den arbejde med en hund

Det har jeg ikke. Og jeg henviser derfor kun til dem jeg kender på den og andre lister

Jeg ved i hvert fald at en på listen ikke træner med de metoder jeg lærte på skolen og generelt er der god skik at henvise til en træner man personligt har set arbejde med hunde

• #10   i går kl. 12:02 Inden man bruger et stopsignal skal man være sikker på at hunden kender det og ved at betydningen er 'stop det du har gang i'.
    Det er vældig svært at give rigtig gode råd uden at have set hunden. Jeg vil give Lens ret i at det første handler om at finde ud af hvorfor hunden jagter busser; er det reelt jagt eller hopper den frem fordi 'et angreb er det bedste forsvar' og er i virkeligheden bange for busserne? Hvis den er bange hjælper det ikke at sige nej eller fy. Så handler det om at gøre den tryg ved busser; afstand og afledning. Er det reelt jagt så er det stop jagten træning man er ude i. Altså lær hunden at fokusere på noget andet/udføre en alternativ adfærd. Og her kan NEJ godt komme ind i billedet. Men kun hvis du er sikker på at den kender signalet og kun hvis du er sikker på at den hører det=på stor nok afstand af det hunden vil jage til at hørelsen virker (ellers bliver NEJ bare baggrundsstøj). Jeg tror mest på jagt - med den blanding din hund er. Men kan selvfølgelig ikke sige det med sikkerhed.
    Uanset om det er frygt eller jagt så er din nøgle AFSTAND. Du er nødt til at være på en afstand af busserne hvor du kan få hul igennem til hunden og få den til at stoppe adfærden på den eller anden måde. Og så belønne når den stopper eller vælger at gøre noget andet. Og ja, det betyder muligvis at du er nødt til at gå nogle andre ture end du plejer.

Kommentér på:
Hjælp !!!

Annonce