{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.272 visninger | Oprettet:

Hjælp - hun er umulig {{forumTopicSubject}}

Hjææææælp...

Har en hvalp på 4-5 måneder, og hun er på vippen til at blive en "møghund".. desværre smiley Eller, hun er jo en sød og kærlig hund, men her kommer mit problem:

1. Når vi er ude og gå, og der kommer folk/andre hunde, ligger hun sig i angrebs position, og så snart de nærmer sig, farer hun efter dem. Men da hun har snor på, kommer hun jo ikke så langt... Hun gør ingenting, og angriber ikke, men vil bare snakke når det kommer til stykket. men hun skal liiiige "spille smart"... Desuden begynder hun at gå helt vildt...

2. Samme problem har vi derhjemme, når der går nogen forbi udenfor huset. Hun går helt bananas, og lyder rigtig arrig... Hvis så vi ruller persiennerne for, kan hun godt finde på at gå i selvsving med hendes gøen alligevel, selvom der ikke er nogen/noget?

3. Om natten få hun OGSÅ samme flip... Hun er ret urolig om natten... Ikke bange eller noget... men så pludselig begynder hun at gå, somom der er nogen/noget, men det er der selvfølgelig ikke... Det er sgu hårdt, når man bliver vækket 40 gange på en nat fordi hun får et af hendes flip...

Hvad skal jeg gøre? Vi går til hundetræning, og har ladet os fortælle at vi skal lære hende at halse, da hun så har lettere ved at holde op (Omvendt psykologi :o) ), og det har vi prøvet, men lader ikke til at have hjulpet...

En sidste ting. Hun vil bare ikke blive renlig... Der hvor vi købte hende, havde de vænnet hende til at "lave" på en avis, hvilket jo er fint nok... Men nu da vi har fjernet avisen, kan vi være 112% sikker på at det første vi skal når vi står op, det er at tørre både "tykt og tyndt" op, også når vi kommer hjem fra arbejde... Dette er tiltrods for at vi går med hende flere gange om dagen, hvor hun OGSÅ laver....

Det var vidst en lang smørre... Håber der er nogen der kan hjælpe.

Mvh Morten

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp - hun er umulig
  • #1   18. okt 2007 Den "angebsposition" er det ikke bare ligesom et legebuk ?

• #2   18. okt 2007 jaaa - angreb er det bestemt ikke, hun laver. Det er ganske almindelig hvalpeadfærd.
    Hun "åbner" op for, at den anden hund kan sætte lidt gang i gaden. Hundene i naturen gør sådan, når de skal gø deres bytte op og det overfører de til leg.

Så det hun gør er bare, at spørge om nogen vil lege.

Det skal hun selvfølgelig ikke, når I går tur, så det må du jo korrigere hende for. Det kan du gøre på flere måder.. en af dem er at vende og gå den anden vej med et samme hun får opmærksomhed på den anden hund.
    En anden er at tiltrække dig opmærksomhed - og har du ikke allerede trænet kontaktøvelser med din hund, så er det på tide at gå i gang.
    Dem vil du kunne bruge når I går tur.

Du skal huske, at det er dig, der anviser korrekt adfærd for din hund og gør du ikke det, så ved den ikke at det er forkert, det den gør.

• #3   18. okt 2007 Mht. det med flokfører, har vi øvet nogle øvelser som vi lærte til hundetræning, og syns umiddelbart det virker fint, og tror også at hun ved at vi er "lederen"...

Tror ikke hun er stresset. Hun virker glad, og hun logrer da også med halen, tiltrods for at hun gør....

Vi har øvet kontaktøvelser, men det ku da være at vi skulle gøre noget mere i det...

....rart at vide at hun ikke er en "hidsigprop" :o)

• #4   18. okt 2007 Gemmer lige det link... Det vil jeg prøve smiley

• #5   18. okt 2007 Bogen der hedder "min bedste ven" skrevet af Marie hansson, kan også anbefales smiley

(link fjernet)

• #6   18. okt 2007 Turbo D > Godt råd... Det vil jeg også prøve.

• #8   18. okt 2007 Hej hej..
    Jeg har haft præcis samme problem med min hund med at vise agressivitet og gøer konstant.. Det der med at lære dem at halse på kommando er en meget dårlig ting.. omvendt psykologi er godt til mange ting men bestemt ikke dette.. Man kan købe et halsbånd som hedder stop bark, den koster knap 300 kr, men den virker... Hver gang hunden gøer udgiver den en lyd som hunden ikke kan li og som vi ikke kan høre, kun hunden.. Det er et virkeligt effektivt halsbånd.. Kig under INGES PETSHOP.

Når din hunnd viser agressiv adfærd når der kommer andre hunde eller der er noget udenfor vinduerne så få hunden til at sitte.. Og bliv ved til den stopper sit pjat.. det hjalp på min..

• #9   18. okt 2007 Morten P

sikke et lille monster du har fået smiley

nu er vi jo selv ejere af en dejlig lille chi.
    Og jeg tror jeres problem handler om magt fordeling. Hun føler det er hende der skal passe på jer og ikke omvendt. Derfor hun gør. At hun "angriber" er der ikke noget galt i hun er en kontakt søgende chi hvilket kun er en bonus, hun vil bare lege smiley

Hvad renlighed angår så er jeg lidt lost da Merle fisen var renlig da vi fik hende smiley

Merle ved godt det er far og mor der passer på hende så hun gør kun når dørtelefonen ringer ellers gør hun faktisk aldrig! Vi har også været OBS på hende fra start med hvad hun må og ikke må....

Sover jeres hund hos jer om natten?

Som en anden også skrev så er hun nok også en smule understimuleret, og har i prøvet at gemme godbider i hele huset? Chien er jo en super "spor" hund...

Kender du noget til racen egentlig? for tror også det vil hjælpe hvis du læste lidt om chien da den er en helt speciel skabning, den tror jo den er kejser napoleon smiley

• #10   18. okt 2007 Har ikke prøvet det med godbidderne?

Hun sover i sin kurv ved siden af vores seng om natten. Men i løbet af natten hopper hun op og putter hos os, hvilket jo egentlig også er lidt hyggeligt smiley

Nej, kender ikke noget til racen? men hun er kun halv, men så har hun jo nok stadig lidt af generne smiley

Hvordan får jeg hende til at vide, at VI er lederen?`Syns vi har prøvet nogle ting... såsom gå ført ud og ind ad døren osv... nogle gode råd?

• #11   18. okt 2007 ja vi har masser

Merle sover inde i stuen i sin kurv for det første

Hun blir sat i kurven når vi spiser eller der bare er guf på bordet.

hun får mad EFTER os

hun må ikke komme ind før os og hun skal vente på måtten til hun får tørt poter on numse smiley

og så når hun gør får hun en NEJ!

vi træner meget vente med hende og den er jo hård for en der bare vil suse rundt og lege hele tiden

• #12   18. okt 2007 De der gode gamle lederskabsøvelser er mere gamle end gode ;o)

De øvelser er baseret på observationer af høns og ikke hunde. De tilfredstiller i høj grad menneskets ønsker om at bestemme, men giver ikke hunden en fornemmelse af at mennesket er lederen.

Lederen er den, der fordeler arbejdet, er den der sørger for at alle får mad og er den, der sørger for ro og stabilitet i flokken.
    Den hilser og er i mødekommende, men aldrig underdanig.

Læs Alfasyndromet af Anders Hallgren - den får lidt af de misforståelse af vejen.

• #13   18. okt 2007 tjaaaa

kan kun sige at vores teknikker har virket vi har en chi der ikke gør og som hører efter hvad der blir sagt smiley

At du er af anden holdning er jo helt iorden, men det handler vel om hvad der virker på den pågældende racer gør det ikke?

Hvad man gør mod en chæfer er jo ikke ens med hvad man gør med en chi smiley

• #14   18. okt 2007 der skulle ha stået schæfer ha ha ha ups sorry

• #15   18. okt 2007 Jeg taler ikke om forskellige racer, men om hunde generelt - således går Anders Hallgren heller ikke i sin bog ned i racerne forskellighed - flokmentaliteten er noget, de har til fælles.

Og så vil jeg vove mig ud i at påstå, at hvis de "gode gamle lederskabsøvelser" har virket, så er det fordi man har gjort en masse andet rigtigt..... Men det er min påstand ;o)

• #16   18. okt 2007 CH.

Lige præcis smiley altså til at det er din påstand hi hi.

Ved at det har virket på merle. Og det kan vi ikke kommen uden om.
    Og self. masser af ros til hende er jo en perfekt trænings værktøj hvis ikke den bedste...

Men hvad er man til PC eller MAC?
    Coca cola eller Pepsi?
    TOMS eller marabou?

Hvad er pænest sort eller hvidt?

Hvad er rigtig og hvad er forkert?
    Det er individuelt, og du kan ikke skære alle over med én kam smiley

• #17   18. okt 2007 Næ, jeg behøver heldigvis ikke at skære nogen over en eller flere kamme - det har jeg de professionelle til at gøre for mig ;o)

Der er noget forunderligt ved tid - nemlig at den giver mulighed for udvikling og for at blive klogere.
    Det har i lang tid været almindelig hundeviden at lederskabet skal fasttømres ved de lederskabsøvelser, der er nævnt. Nu er tiden gået, der er kommet ny viden på banen - så skulle man da være et skarn ikke at tjekke ud, om det virkelig virker.

Dogmer kan vi ikke bruge til noget. Og hvis der virkelig er noget, der florerer blandt os hundefolk, så er det dogmer..
    Mere videnskab kunne være skøønt....

Og så kunne det i øvrigt være skønt, om ikke alle små adfærds-udfordringer fik sat den lederskabs-label på.. den nogengange temmelig letkøbt, synes jeg....

Nå, for at komme tilbage til Morten og den lille hund....
    Du beskriver det med at halse og omvendt psykologi - jooo, det er en rigtig god teori og den virker også nogengange - jeg synes dog lige med halsgivningen at den står lidt alene.
    Hvis nu du indøvede en ekstra kommando, der hedder TI! - Belønner hunden for at halse på kommando, og i det øjeblik hun tier stille, siger du kommandoen TI og belønner. Gør det mange gange. Rigtig mange gange.

Hun vil derigennem forbinde kommandoen med at hun tier stille og du vil kunne bruge den, når hun gør på gale tidspunkter.

Til sidst en lille reminder om, at hunden er en hvalp og tingene i den grad går frem og tilbage i den alder ;o)

• #18   18. okt 2007 Min hund var en overgang også meget urolig om natten. I nogle dage trænede jeg ham til at blive rigtig tryg ved sit bur ved mange gange om dagen at give lidt godbidder og tyggeting inde i det, mens jeg sad ved siden af. Da der var gået et par dage blev han lukket ind i buret, ved siden af sengen, da vi gik i seng og han sov som en sten hele natten kun afbrudt af de par gange jeg havde sat vækkeuret til at lukke ham ud for at tisse.
    En anden gevinst ved denne træning er at man får en hund der er rigtig glad og tryg ved sit bur og man kan med fordel have det med, hvis man har hunden med på besøg.

• #19   18. okt 2007 Lene D

ja den har vi også brugt bare med merles Carrier

det er thumbs up til dig :o)

• #20   18. okt 2007 CH

Ja men det er jo også ganske sandt. men du ser ikke tingene i et bredt perspektiv. Du ser det kun fra din side.

der er det man kalder teori og det man kalder praksis.
    At det vi har gjort har hjulpet med at styre en meget dominerende hunde race er jo kun godt, vi deler vores erfaringer, med morten da han ber om hjælp.

Så kunne det godt tænkes at der er nye og smartere metoder, som DU finder bedre. Men man skal ikke prædike, for hvad der virker for dig virker højst sandsynlig ikke for nogle andre. At du er af en anden holdning og overbevisning er fint. men lad vær med at fortæl andre at de gør tingene forkert og ikke særlig klogt? Når det de gør virker til fuld tilfreds stillelse?

Og tro mig der er forskel på race træning, du kan jo ikke træne en jagt hund med samme ideologier som en vagt hund?

og ja hvis jeg er uklog fordi jeg er gammeldags så må det jo være sån det er. Selvom Mensa er af en anden holdning smiley

• #21   18. okt 2007 Mads og Elise - Det er så svært at gøre sig klog på, hvordan andre tænker og mener, så måske du skulle holde bolden på din egen banehalvdel istedet for at forsøge at lave vurderinger om mit perspektiv - det er selvklart umuligt ;o)

Jeg er ikke her for at skændes eller for at blive personligt orienteret - jeg er her for at debattere hund.
    Jeg lægger min holdning frem, andre lægger deres. Det er det en debat går ud på - skal vi ikke holde os til det.

Derfor - er du ikke enig, så sig hvad du mener, men jeg vil sætte pris på, om vi kunne holde de personlige spidsfindigheder uden for diskussionen. Det er irrelevant og dødkedeligt...

• #22   18. okt 2007 CH

Og hvor er det så lige jeg er personlig?

Og jeg citere dig:
    De der gode gamle lederskabsøvelser er mere gamle end gode? der dømmer du netop andres bruge af de ældre metoder? hvilket jeg ikke forstår

Du pålægger andre af anden holdning dogmer, hvilket jeg synes er en smule arrogant? hvem har gjort dig til ekspert, bare fordi du selv mener du har den rigtige holdning he he... Det sjove ved det hele er at det du skriver faktisk lyder rigtigt interessant, bryder mig bare ikke om din måde at skrive det på... der er så mange andre måder at formulere ting på, hvor være belærende og skrive at alle der ikke mener som du tager fejl?

sådan som jeg læser dine indlæg er du mere belærende end du er oplysende, du dømmer andre for deres valg af træning?

Og hvis jeg tager fejl af dig må det jo være fordi jeg læser dig forkert, kan jo kun lægge vægt på de ting du skriver i denne tråd da jeg ikke kender dig privat.

Og så er den ikke længere, jeg har aldrig påstået din holdning er forkert, men dig der siger din holdning er rigtig!?!

Som jeg skrev tidligere har skrevet til Morten om min EGEN erfaring af træning af lige Chihuahuaen, og de oplevelser og tricks jeg har gjort mig, har kun været gode. Så bryder mig da ikke om at nogen skriver at det jo bare er let at give det "leder problemet" skylden...

Vi er uenige og sån er det, jeg står aldrig af vejen for en saglig debat. og så kommer vi vist ikke længer du og jeg smiley

• #23   18. okt 2007 Over and out...

• #24   18. okt 2007 Det lyder til at der er en hund der har stress og har overtaget føreledderskabet.Og at det er den der bestemmer.Prøv at melde hunden ind på hundetræningskursus i Dch.De har nogen gode hundekonsulentter der og de kan hjælpe jer med at få løst det problem i har.

• #25   19. okt 2007 Bettina H, det må du simpelthen forklare for mig...

Førerlederskabet? Hvor kan du se, at hunden har overtaget det?
    Jeg kan se, at hunden er i tvivl om, om der bliver passet på den - den er helt klart usikker og derfor er der noget der er udefineret i forhold til lederskabet.
    Men jeg ser ikke et ord, der antyder at hunden har overtaget.

Jeg kan også se noget stress, og det kommer måske netop af, at der er noget der er lidt udefineret og hunden er lidt i tvivl om sin opgave - skal den passe på hjemmet eller skal den ikke.
    Egentlig er det uklarhed ret naturlig i den alder hunden har og der skal da helt klart tages fat på det nu - om kort tid starter kønsmodningen og så kan der jo for alvor komme fluer i hovedet.

En anden ting - det er også naturligt at hunden får en periode med øget usikkerhed overfor omverdenen helt generelt. Her handler det om at hjælpe den igennem de "farer" der lurer uden hverken at ynke eller forcere noget. Måske hun faktisk er i den periode lige nu?

• #26   19. okt 2007 bettina h

nogle af vores venners hund opfører sig præcis lige som Mortens... den har fuldstændig overtaget huset, det er den der bestemmer.

Deres dyr læge sagde præcis det samme som du skriver smiley

Tror vi er inde på noget ala når små børn får for mange valg muligheder.
    De blir stresset, og besværlige.

min svigerinde var til møde i den mindstes børnehave, hvor en børne psykolog fortalte at man skal gi sine børn nogle mere faste rammer, aldrig har der været så mange stressede børn som der er nu. Det starter om morgenen..

Hvad tøj vil du have på?
    Hvad vil du have til morgen mad?
    Hvad vil du have i din mad pakke?

osv osv osv

ved godt børn og hunde ikke er det samme, men men men tror nu nok man kan føre paraleller...

• #27   20. okt 2007 Hej Morten!
    Jeg vil lige fortælle dig om en oplevelse jeg havde med min Nikky i sommers.
    Vi havde et par eller 3 løse hunde løbende rundt i området (bor på landet så det sker)
    Dem kunne Nikky ikke lige det udviklede sig til at hun skældte dem ud hele dagen og om natten løb hun rundt i huset (måske kunne hun høre dem luske rundt der ude) og skældte ud. Det blev hurtigt så slemt at jeg ikke kunne lave andet end at springe ud af sengen for at fortælle hende at det var godt at hun advarede mor og at nu kunne hun godt sove. Totalt uudholdeligt, Nikky sov til sidst hele dagen for at holde vagt hele natten.
    det stod på ca 4-5 dage.
    Så kunne det være nok. Normalt sov Nikky i gangen uden for soveværelset, men nu tog jeg hendes kurv med ind i soveværelset og havde den ved min seng så jeg kunne nå hende med en hånd.
    Det hjalp men ikke nok hun var stadig vågen og tænt.
    Næste aften løftede jeg dynen og puttede hende hos mig og det hjalp
    Første nat lå hun mast op af mig som om hun var bange for at jeg skulle blive væk
    Anden nat var hun helt klar til at springe op da jeg slog dynen til side for at kragle i seng og den nat sov hun øjeblikkelig men stadig helt op af mig
    Trædje nat var hun lige så klat da dynen blev løftet men hun sov stille og roligt sågar med alle 4 jul lige i vejret.
    Slut var alt hendes skælden ud og tilbage var vores dejlige glade legesyge hund der kunne lege i haven og tage imod posten uden en lyd. SKØNT
    Jeg er overbevist om at hun havde fået den ide at hun skulle passe på os og hele huset og det var mere end hun kunne klarer.

• #28   21. okt 2007 Hanne N

tror jeg du har ret i

lige så snart Nikky følte at der var styr på det og du passede på hende, så slappede hun af smiley *SS*

Det er jo helt utroligt som de kan holde vagt når de føler de har ansvar

Kommentér på:
Hjælp - hun er umulig

Annonce