{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
460 visninger | Oprettet:

LKA
LKA
Tilmeldt:
22. apr 2023
Hunde: 2 Emner: 1 Svar: 2

Alene hjemme {{forumTopicSubject}}

Har haft min hvalp på 5 - 6 måneder i dag.
Er i tvivl om jeg gør noget forkert mht. alene hjemme træning og trænger snart til at kunne komme til træning hos fysioterapien uden at have hundesitter.
Gik langsomt frem i starten og kom op på en halv times tid alene, hvor han pev lidt og gik rundt men lagde sig til at sove efter ti minutter.
Han hylede og gøede et par gange først få sekunder.
Tænkte det var normalt og en del af tilvænningen.
Pludselig gøede han alt den tid, jeg var væk - det var for meget og synd for ham, så jeg startede forfra og gik bare ud med skrald osv. og kom hurtigt tilbage.
Tænker både på naboer og selvfølgelig ham, der nødig skulle ende med seperationsangst og helst skal lære det.
Er i tvivl om jeg skulle have startet forfra - han kunne jo have hørt en lyd, men når han gøede næsten konstant og ikke kun et par gange, ville jeg ikke tage nogen chancer.
Nu er der gået en uges tid, og jeg var i går væk 18 minutter 2 gange, hvor han den ene gang gøede et par gange og hylede en gang.
Går ikke ind før der er gået et stykke tid - så vænner han sig vel bare til, jeg kommer hvis han gør eller Hyler.
I dag var jeg væk 20 minutter. Jeg hørte ham gø to gange i kort tid. Han gjorde det ikke konstant.
Gik ind da han havde været stille nogen minutter.
Er det ok, han gør et par gange og naturligt?
Så længe han ikke gør hele tiden.
Vi havde været ude og gå i dag, og han havde søgt mad i græsset + spillet lidt bold.
Det skal bare lykkes, for selvom jeg kun skal arbejde få timer om ugen og som regel er hjemme, kan jeg jo ikke være det altid.
Så fortæl gerne om oplevelser + hvad der er naturligt mht. at hyle eller gø et par gange uden det ender med brud på tillid osv.

Det er en gadehund. Meget social og god til voksne, børn og andre hunde + næsten renlig nu.
Ikke bange for at køre bil og har været med i ladcyklen nu 2 gange uden problemer.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Alene hjemme
  • #1   3. jul Der er meget delte meninger, ift. hvornår man må gå tilbage, hvis hunden er begyndt at gø, hyle eller pive.
    For mig er det dog helt sort/hvidt. Jeg vil IKKE have, at mine hunde er urolige/ulykkelige, når jeg er væk, så for mig er stort set al lyd besked til mig om, at jeg er gået for hurtigt frem.
    I begyndelsen giver jeg noget lækkert, som de kan bruge lang tid på at spise, og så er jeg tilbage igen, inden der er spist op. Så AL den tid, jeg er væk, bliver forbundet med noget godt. smiley


  • LKA
    LKA Tilmeldt:
    apr 2023

    Hunde: 2 Emner: 1 Svar: 2
    #2   3. jul Karina: Synes også det er utroligt svært. Læser og hører så meget forskelligt.
    Og hader hvis han gør eller Hyler, fordi jeg tænker på, han nok er ked af det, selvom han selvfølgelig også skal lære det.


  • #3   3. jul Start forfra, lær hunden at være bag et børnegitter i et rum ved siden af dig, i starten sidder du bare roligt på en stol og læser eller noget andet rolig, når hunden slapper af og bare ligger, begynder du at rejse dig og gå lidt rundt, gå tilbage og sæt dig, når hunden ikke reagerer når du går rundt, går du ud af døren og kommer ind straks, når hunden ikke reagerer på det bliver du væk længere og længere.
    Vigtigt, tal ikke til hunden, lav ikke store afskeds eller ankomst ritualer.
    Bare gå og kom stille og roligt, det din hund skal lære er at mennesker går og kommer, det er ikke noget hunden behøver at tage notits af;)
    Lad være med at gå før hunden er helt afslappet med at du går rundt i rummet ved siden af den og husk gitter ikke lukket dør, hunden skal kunne se dig i starten.


  • #4   3. jul Hvis jeg fulgte Bodils opskrift, ville min schæfer på 2 år stadig ikke kunne være alene smiley Hun kan sagtens rumme at jeg går ind i et andet værelse og lukker døren, men hvis hun kan SE mig, vil hun være sammen med mig. Bare for at sige, at metoden med børnegitter ikke er for alle smiley

    Som Karina har jeg også brugt at gå tilbage til ked hund, for jeg nægter at lade en hund skrige og hyle sig træt. Og jeg har også brugt den med lækkerier, som hunden har hygget med, sådan at alenetid=snacktid smiley

    Når du har en hund som er vokset op under kaotiske forhold, må du regne med at ting kan være meget sværere for din hund, end for en hund der er opvokset i trygge rammer. Så tag tingene stille og roligt, og så skal det nok lykkes en dag smiley


  • #5   3. jul Nogle hunde, fx min Fanta, skaber sig gevaldig når de kan se ejer på den anden side af gitteret smiley det kræver så at man er mere stædig en hunden hvis man vil bruge gitter metoden smiley , jeg er temmelig stædig så jeg har brugt mange timer i en stol ved siden af et gitter hvor en højrøstet mellempuddel opholdt sig smiley til sidst opgav hun og vi kunne komme videre i træningen.
    Når hunden kan se dig så er den ikke bange, den er bare utilfreds, det gør ikke mig noget;) jeg kan godt lide at mine hunde kan forholde sig i ro selvom de kan se mig men ikke nå mig, så for mig har det været god træning.
    Men har man ikke brug for det, er der jo ingen grund til at træne det:)


  • #6   3. jul Men så har jeg svært ved at se hvordan det kan bruges i alene hjemme-træning? Er det så ikke bare et unødigt bump på vejen, hvor man tester hvem der er mest "stædig"?

  • #7   3. jul Nej, for det du lærer hunden på den måde, er jo at slappe af, uanset hvad de fjollede mennesker gør;)
    For mig giver det god mening;) og det har virket på alle mine hunde og på hunde i pensionen som skal lære at slappe af i deres boks;) jeg har altid en stol stående på gangen hvis vi får en ny hund som har svært ved at være i ro i boksen;)


  • #8   3. jul Hvis hunden kan se ud af døre og vinduer, så prøv at dække det til.

    Jeg kan have alene-hjemme problemer med min hund. Han er så lidt ældre.
    Der hjælper det ikke med at træne alene hjemme. Der har det kun hjulpet at ændre nogen forhold i hjemmet. F.eks. at han ikke kan se ud, samt at der altid er lys(t).

    Jeg giver altid min hund en farvel-godbid, så han forbinder det med at jeg går med en god ting. Det gør så også, at de dage hvor jeg arbejder hjemme, der er han utilfreds over at jeg ikke går smiley .


  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 63 Emner: 17 Svar: 2.048
    #9   3. jul Hvis din hund gør og/eller hyler, når du går, ER den nok ked af det - eller frustreret, LKA. Jeg har aldrig ladet mine hverken gø eller hyle. Så er jeg gået ind til dem - dvs et enkelt lille vuf er OK, men ikke mere end det.
    For mig virkede det at optrappe med ganske få minutter ad gangen i starten. Jeg filmede også, så jeg kunne se, hvordan min hund agerede, når jeg var gået - om/hvornår hun satte sig/lagde sig fx.
    Gik jeg for hurtigt frem, måtte jeg begynde forfra, men det to ikke mere end max 10-12 dage, før Kenia fint klarede flere timer.


  • LKA
    LKA Tilmeldt:
    apr 2023

    Hunde: 2 Emner: 1 Svar: 2
    #10   5. jul Tak for svar allesammen.

    Er bare SÅ træt efterhånden men sikkert naturligt når man starter forfra med mange ting og prøver at løse det på forskellige måder.
    Har købt et bur som dyrlægen foreslog og haft det stående 2 dage. Han hygger med at gå derind til legetøj og godbidder af og til, og så er der selvfølgelig vand derinde.
    Lukker og låser IKKE lågen.
    Vil helst bare have det som et fristed og helle men ser hvordan det går.

    Han er heller ikke tryg ved gåture. Eller det svinger en del.
    Dyrlægen siger, jeg ikke skal presse ham.
    Tænker på at få havelåge og gå ud der istedet for ved havedøren.
    Der er ikke så meget at se på og mindre lyde + skov i sigte.


  • #11   5. jul Nu ved jeg ikke, hvilken organisation, du har købt ham gennem - men har du ikke fået en god vejledning og masser af råd, inden du overtog ham?

    Og har du ikke fået tildelt en kontaktperson, der kan hjælpe/rådgive omkring diverse udfordringer, der opstår undervejs?

    For det er generelt noget af en mundfuld med en gadehund ift. en danskopdrættet hvalp, og det håber jeg, du har været fuldt forberedt på? smiley

    Ps. Det er IKKE, fordi jeg generelt har det mindste mod gadehunde.
    Har selv haft en vildhund, og har været plejefamilie for temmelig mange gadehunde - nogle af dem heeeellltttt ukomplicerede og andre med diverse udfordringer.


Kommentér på:
Alene hjemme

Annonce