515 visninger
|
Oprettet:
hjælp hjælp og atter hjælp {{forumTopicSubject}}
Jeg har den dejligste labrador hvalp.. 5 mdr.
Mit store problem er at når vi kommer hjem, så tisser den over det hele.. vel fordi den er glad.. meeen noget værre svineri..
Den gør det samme når den får "skældud"
Hvad gør man..??
Håber der er nogen der kan hjælpe..
nov 2005
Følger: 26 Følgere: 24 Hunde: 2 Emner: 68 Svar: 2.538
mht når den tisser når i skælder den ud, så er det jo fordi den er bange
maj 2006
Følger: 105 Følgere: 99 Hunde: 6 Emner: 704 Svar: 8.206
Men det er rigtigt at vente med at hilse til den har været ude at tisse. Kom hjem og gå ind uden at gøre et stort nummer ud af at komme hjem, det tror jeg også vil hjælpe.
sep 2007
Følger: 11 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 2 Svar: 24
Mht. at han gør det når han får "skældud" kan jeg kun sige at han hverken ser eller opfører sig som om han var bange, derfor spørger jeg om hjælp da det var noget andet hvis jeg kunne se han var bange.. men det er han ikke...
mar 2006
Følger: 15 Følgere: 7 Hunde: 4 Emner: 71 Svar: 802
nov 2005
Følger: 26 Følgere: 24 Hunde: 2 Emner: 68 Svar: 2.538
mar 2006
mar 2006
maj 2006
Følger: 105 Følgere: 99 Hunde: 6 Emner: 704 Svar: 8.206
sep 2005
Følger: 23 Følgere: 24 Hunde: 6 Emner: 93 Svar: 1.356
<b>Mit store problem er at når vi kommer hjem, så tisser den over det hele.. vel fordi den er glad.. meeen noget værre svineri..</b>
Det er meget naturligt det han gør. Når I forlader ham, så falder hele hans flok fra hinanden, hvilket i vild natur for så lille en hvalp ville betyde døden. Når I så kommer hjem, så vil han hurtigst muligt have samlet flokken og strukturen i flokken, og derfor signalerer han med det samme at han er venlig og kun en lille hvalp (selvom I nok ikke synes det er så venligt at han tisser indendørs). Ved at tisse og derefter logre får han spredt sin hvalpeduft bedst muligt ... og det er forklaringen på at hvalpen ikke kun ved hjælp af kropssprog dæmper jer.
Det du kan gøre: start forfra med at træne alene hjemme, så han ikke forbinder det at I går med at han er meget sårbar. Hvis I har mulighed for det i denne periode, så sørg for at han kan løbe ud og hilse på jer udenfor (så jeres kropssprog ikke forværrer problemet). Træn generelt selvtillidsøvelser med ham - samt tillidsøveler mellem ham og jer :o).
___
<b>Den gør det samme når den får "skældud"</b>
Træner selvtillid ind i hunden - tillid mellem hund og fører - og skruer gevaldigt ned for den måde man skælder ud på. Det er OK at fortælle hunden at den laver noget den ikke må - men det er ikke OK at gøre det på en sådan måde, at hvalpen bliver bange og forvirret.
I øvrigt gælder der, at det er meget bedre at aflede hunden og så rose når den gør det rigtige ;o).
/Carina
sep 2007
Følger: 11 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 2 Svar: 24
PERNILLE W: Som skrevet til Bodil, har jeg ALDRIG STRAFFET min hund og kommer aldrig til det, andet end med et NEJ hvis den har gjort noget forkert, så lad være med at drage forhastede beslutninger..
CARINA G: Tusind tak for rådet, det var noget man kunne bruge til noget.. Hvordan træner jeg tillids øvelser med ham??
jun 2007
Følger: 36 Følgere: 32 Hunde: 4 Emner: 89 Svar: 1.105
Heh.. Det med at tisse når han får et nej.. Han tænker ikke lige på at holde på vandet når mor snakker til ham.. det samme når du kommer ind.. Han skal jo koncentrerer sig om så meget andet..
Det er det samme med helt små børn.. Det er derfor de tisser i bukserne.. de har ikke lært at holde sig
Men som Carina G siger, så træn alenehjemme, og giv hunden selvtillid
hjælp hjælp og atter hjælp