Afstand til figuranten i rundering... {{forumTopicSubject}}
Hejsa...
Tænkte på om der måske var nogen der havde en genial ide til at lære hunden at holde en passende afstand til figuranten i runderingen (ca. 1 meter eller deromkring) ???.
Jeg har en 14 mdr. gammel malinos hanhund, som er MEGET ivrig og energisk når han halser ved figuranterne !!!
Han er 100 % ren i halsgivningen, og en meget venlig hund - han har bare en "frygtelig" energi, der skal brændes af ved figuranterne. Det betyder, at selvom han overhovedet ikke er inde at springe op, puffe, støde eller på anden måde røre figuranterne, så er der mange der bliver bange for ham, hvis de ikke lige kender ham - dem der kender ham, synes jo bare han er sød og sjov og en glad dreng :o).
Problemet er lidt at han skal være redningshund, og det vil sige at til godkendelsesprøven er det typisk børn ned til 7 år der skal være figurant for ham - og selvom jeg kan garantere at han ikke gør noget, så vil de stakkels børn blive bange for ham, og det er jo synd og unødvendigt.
Så jeg tænkte på om der var nogen der havde en god ide til at lære ham at holde lidt mere afstand til figuranterne - det vi har gjort indtil videre er at kaste belønningen langt væk fra figuranten, så han slet ikke skal tæt på figuranten (heller ikke for at lege bagefter), samt forsøgt at lære ham at sætte sig ned når han halser. Hvad kan man ellers gøre ???
Se evt. lidt video med hvordan han er når han halser her:
(link fjernet)
/Carina
jul 2007
Følger: 1 Emner: 32 Svar: 745
sep 2005
Følger: 23 Følgere: 24 Hunde: 6 Emner: 93 Svar: 1.356
Nej, han er slet ikke inde at hoppe op - når han kommer ud til figuranten løber han i en bue udenom hvis han har for meget fart på, for netop at undgå at berøre figuranten ... skulle han ved et uheld komme til at jokke dem over fødderne, flytter han sig også lynhurtigt :o).
Problemet er at han er stor og voldsom og som sagt meget energisk ... og at de figuranter han skal finde er ned til 7 år...
Vi havde for nogle uger siden nogle børn med ude at træne, og de bliver bange for ham - selvom de endda har en schæfer derhjemme, som de også er vant til at stå figurant for !!!
Og skal han en dag ud at finde fru Jensen på 85 år der er dement og bange for hunde, så synes jeg stadigvæk det er unødvendigt at han går så tæt på, når han nu ligeså godt kunne stå på 1 meters afstand og halse :o).
/Carina
sep 2007
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 5 Svar: 7
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Hunde: 1 Emner: 606 Svar: 6.689
Jeg har altid brugt langline, (sporline)..... Mål aftanden til fig. ud i linenes fulde længde, og så er jeg løbet med men i en afstand af ca. 10-15 m. og har haft fat i linen, så jeg kunne stoppe hunden inden den når fig. og så har jeg nykket i linen, så hunden har sat sig. (Når hunden står, så har jeg sat mig på hug bag hunden, i en god afstand, og så kørt linen ned til jorden, i ca. 30 - 45 grader, og nøkket i linene. så hunden har sat.
Men det er jo fig, som skal arbejde med hunden.. men det er du jo klar over.. med det kendskab jeg har til dig. og hundetræning.
Babett.
sep 2005
Tak for svar - tror ideen med at dække er god, da han så virker mindre skræmmende :o).
Jeg sendte samme spørgsmål til en mailingliste om redningshunde, og fik et ganske interessant forslag fra en hundefører i USA: Lær ham at han skal stå på f.eks. en musemåtte og halse, og når dette er indlært, så brug at han skal være på musemåtten når han halser af figuranterne - og så have denne placeret i en passende afstand !!!
Så jeg tror jeg vil lære ham at ligge ned og halse på en musemåtte ... og så efterfølgende tage det med til figuranterne - bliver spændende at se om det kan komme til at fungere, også når han på et tidspunkt skal til at rundere uden der er en musemåtte :o).
/Carina
sep 2005
Jeg har trænet med lang line i laaang tid - resultatet blev bare, at han sprang frem i linen, og så så snart han mærkede modstand stoppede op og kunne stå og halse i løs line ... men han lærte overhovedet ikke af sig selv at stoppe op på passende afstand...
/Carina
sep 2005
OK - da Capone var yngre var han slem til at hoppe op og nappe i figuranterne, og der brugt vi noget lignende.
Så snart han rørte figuranten, sagde denne roligt "nej" og vendte omkring og gik, hvorefter jeg gik roligt ud og tog ham med tilbage til start, og så blev han sendt igen.
Det er jo en negativ straf - når han gør noget forkert, så fjerne man belønningen, men ellers ikke anden konflikt mellem hund - figurant - hundefører, og det har fungeret perfekt. Nok også derfor han i dag er så super sikker på ikke at berøre figuranterne og stadigvæk er glad og tryg ved figuranterne.
Tror bare han vil blive forvirret hvis vi nu begynder at trække ham væk for at være for tæt på uden at røre, for det var jo det han lærte var rigtig som lille ?!?.
Men glæder mig lidt til ideen med musemåtten :o).
/Carina
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 67 Hunde: 5 Emner: 907 Svar: 17.377
Kan du sende ham direkte til en figurant, som er i et overskueligt område og med så kort afstand, at du kan overskue forløbet, og så klikke ham når han når passende afstand ?
sep 2005
Jo, jeg klikker ham - men må nok ærligt indrømme, at jeg tror han er så super fokuseret på figuranten og så højt i drift, at han slet ikke registrerer et klik på vej derudaf ... der er liiiidt gang i ham *GGGG*
/Carina
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 67 Hunde: 5 Emner: 907 Svar: 17.377
Jeg havde forresten et problem med at hun ville slikke figuranten i hovedet hvis figuranten lå ned.
Det blev løst ved at figuranten løftede benet da hun kom stormende. ( ikke sparkede, men løftede benet) Herefter holdt hun en passende afstand, men med lige så meget drive som ellers.
Afstand til figuranten i rundering...