Reaktiv hund Reaktiv hund
Hej!
Jeg har en hanhund på ét år som er meget reaktiv pga. usikkerhed. Jeg ved godt det er min egen skyld og det er bare trælst.. Han er ikke blive præsenteret nok for ting og jeg har undgået gåture hvor der er mennesker og andre dyr. Og det er rigtig dumt af mig, det ved jeg.
Men nu vil jeg forsøge at gøre ALT for at han får et bedre hundeliv. Vi er lige begyndt på hundetræning hvor vi skal holde os i baggrunden, så han vænne sig til de andre hunde - tror det er lidt bat metoden. Men det jo blot én gang om ugen.
Så vil høre om der er noget i vil anbefale ting at gøre i ugen? Har selv tænkt på at øve med en anden hund, gåtur hvor der er mange mennesker (ved dog ikke om det er for meget, ift. bat metoden), måske ekstra mange gåture?
Hundetræner havde travlt så kunne ikke få spurgt dem..
aug 2007
Følger: 40 Følgere: 82 Hunde: 8 Emner: 514 Svar: 12.508
Hvad er hans triggere? Er det både hunde og mennesker? Og er det både kendte og fremmede?
feb 2021
Emner: 1 Svar: 7
Primært hunde, han går helt i selvsving. Man er i tvivl om, om det fordi han ikke får lov til at hilse. Det virker til på hans adfærd at han advarer og er usikker på hvordan han skal reagere..
Mennesker han ikke kender gør/knurre han også af, men der er han nysgerrig på dem.
aug 2007
feb 2021
Jeg har bestemt at jeg tager en snak med dem næste gang, for synes bare vi er der, vi får slet ingen råd eller noget som helst..
feb 2021
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 215 Hunde: 4 Emner: 285 Svar: 8.358
Jeg vil anbefale dig at få fat i en god adfærdsbehandler eller/og finde en træner der har hold til reaktive hunde, der findes bat trænere, hvor alle hundene på holdet er der for netop det.
Dette anbefaler jeg, som start, fordi det ikke lyder til at du helt ved hvorfor han reagere, og det er en stor hjælp i træningen at vide hvorfor hunden reagere som den gør, og at se de små tegn, så du ved hvornår du skal sætte ind.
Træningen anbefaler jeg, for at du kan få de rigtige redskaber, så du bedre kan arbejde med det selv, og finde ud af hvordan du bedst træner det med ham.
Når du har styr på de ting, kan du sagtens bruge andre trænings hold som det du er startet på, til at øve det på afstand, det gør jeg selv, fordi jeg så har helt styr på hvor de andre er i forhold til os, men det er meget vigtigt at du først har redskaberne og bedre kan aflæse din hund.
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 215 Hunde: 4 Emner: 285 Svar: 8.358
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.759
feb 2021
Havde faktisk, dumt nok, slet ikke tænkt at jeg selvfølgelig kunne køre begge slags træning, en adfærds og almindelig. Det vil jeg undersøge!
Også bogen!
Jeg bor lidt ude for Aalborg, hvad tænker du da på?
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 32 Hunde: 4 Annoncer: 5 Emner: 73 Svar: 4.138
Uanset hvor dygtig en træner der er på holdet, så er det begrænset hvad træneren kan gøre/hjælpe, da der jo også er det andre på holdet, som skal have træning og vejledning.
Så mit bedste råd er at kontakte en adfærdsbehandler og få en masse ene timer hos ham/hende indtil I er kommet så langt at din hund kan rumme at være på et hold(måske stadig med ekstra afstand til de andre hunde).
aug 2007
Afstand er altid godt, og for nogle hunde, er det kun en "kort" overgang, hvor de skal se de andre hunde på holdet an, indtil de så kan rykke tættere og tættere på.
Det kommer helt an på, hvad det er for en følelse, der ligger bag hans adfærd.
Prøv evt. at kontakte Charlotte Gintborg fra Team Up med din hund ( https://teamupmeddinhund.dk/)
Hun er ikke alt for langt fra dig, og jeg tror faktisk, hun er én af de eneste deroppeaf, der er uddannet BAT-instruktør.
Hun er så også helt alm. adfærdsrådgiver, så hun kan hjælpe med den metode, der passer bedst til jer.
feb 2021
Må lige kigge på det sted, ellers har jeg også kigget på wuuf i Aalborg. Har også hørt rigtig godt om det sted.
Reaktiv hund