676 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 18 Svar

Gode råd søges!!! Gode råd søges!!!

Jeg er desværre løbet ind i et stort problem med min ellers dejlige og gudeskønne amstaff tæve på 11 mdr. Hun kan ikke være alene hjemme uden at ødelægge og bide ting i stykker!!! Det er alt lige fra sofaen til tapetet hun river ned af væggene, og vindueskarmene som er flået godt i stykker efterhånden.
Det er først noget hun er begyndt med inden for de sidste 2 mdr, da hun var lille rørte hun intet. Jeg synes også hun får rigeligt med motion, har have hun kan gå i, og hun får lov at "strække" ud på en kæmpe mark (bor på landet) flere gange om dagen.
Hun er også kun alene max 4 timer af gangen, og hun kommer som regel med mig hvis jeg ellers skal ud at køre o.lign. Så det er altså begrænset hvor meget hun er alene.
Jeg ved ikke om det er mig som gør noget forkert, eller om det er Smilla som måske blir bange/panisk når hun er alene, og derfor søger trøst i at ødelægge mit hjem..????? Hun har jo masser af legetøj og ben, og jeg gir hende altid lidt friske godbidder hver gang jeg går fra hende.
Håber virkelig der er nogle her på HG som kan hjælpe mig, og måske har oplevet samme problem med deres lille vidunder...?
På forhånd tak.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Toilet løber 1.000 kr.
  • Montering af emhætte 1.000 kr.
  • Plæneklipper vil ikke starte 1.000 kr.
  • Blotlæggelse af strømforsyning og etablering af stikkontakt 1.357 kr.
  • Dispose of 90% gasflaske 400 kr.
  • Jeg har brug for at få opsat 2 Ikea gardin stænger i samme rum 499 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Gode råd søges!!!
  • #1   31. aug 2007 Har du prøvet at aktivere hende mentalt, så hun er godt træt når du kører fra hende? Evt. hvor hun har skulle søge efter sin mad, eller lavet andre øvelser med hende hvor hun bruger sit hovede.

• #2   31. aug 2007 Vi har prøvet det samme med Holly! Men det der udløste hendes problem, var at Tira blev aflivet! Har du nogen ide om hvad der kan have udløst den dårlige adfærd?

• #3   31. aug 2007 Annette J: Næh ikke lige den øvelse godtnok, har mere brugt at gå en lang tur med hende så hun blev træt på den måde... Når jeg så kommer hjem ligger hun sig også, men hvad der sker efter jeg går må guderne vist vide...?

Simon og Mette M: I siger noget..., har glemt at få med at jeg købte hendes mor, men den fløj på hende efter 14 dage, og havde bidt hende ihjel hvis jeg ikke havde været der!!! Hun blev selvfølgelig aflivet bagefter. Kan det mon være det der "plager" hende???

• #4   31. aug 2007 Efter det overfald, blev hun så meget tryghedsnarkoman? Altså finder meget ro og trøst hos jer?

• #5   31. aug 2007 Vores hund havde fra starten af store alene hjemme problemer til trods for at vi havde brugt lang tid på at træne det (ved godt det ikke kan sammenlignes med en hund, der pludselig har fået det problem). Vi kom i en lang periode hjem til afgnavede dørkarme, nedrevet tapet - og huller i væggene, hvor hun havde gravet pudset ud!!! Anede ikke hhvad vi skulle gøre. I en lang periode blev hele køkkenet smurt ind i tabasco (hun er kun i køkkenet når hun er alene), hvilket hjalp -men kun på det sted hvor det var smurt på!! - Køkkenet blev dernæst afskærmet med store plader, så hun ikke kunne komme til at bide nogle forkerte steder... Men det der nok hjalp, var at vi samtidig besluttede os for at planlægge "det store udstyrsstykke" til hende om morgenen. Fyldte en terning og bold med tørkost, pakkede en gulerod og nogle godbidder i gamle sokker, fandt gamle papkasser, der blev lukket- med godbidder i - og frøs marvben med leverpostej ned, så hun kunne få dem, når hun skulle være alene. Det hjalp lynhurtigt - vi fjernede "afskærmningen", og der blev ikke bidt nogle forkerte steder. Hun får stadig et par "sjove" ting når hun skal være alene nu - men det er ikke et kæmpe udstyrsstykke mere

Det er jo ikke sikkert at det hjælper - det kommer vel helt an på hvad hundens problem er.... Jeg tror vores bare kedede sig, og selv fandt på sjove ting at lave... - og når jeres stadig er en hvalp/unghund har den vel også enormt meget krudt i røven (og i hjernen) som den skal af med.....

• #6   31. aug 2007 Hundene bliver mere trætte - mentalt trætte af at lave øvelser hvor de skal bruge hovedet, end at gå ture og løbe osv. :o)

Har du mulighed for at filme hende når hun er alene? Evt. med et webcam? Så kan du se om det er kedsomhed, eller om hun rent faktisk panikker lidt.

Hvornår er det sket med hendes mor der røg på hende?

• #7   31. aug 2007 nu ved jeg slet ikke om det kan have noget på sig, men jeg har hørt det før hvertfald.

at nogen hunde simpelthen ikke kan finde ud af at være alene, netop fordi de altid har været vant til at komme med over alt, altså at de simpelthen ikke kan forstå at de skal efterlades, jeg fik engang at vide at de så tror at de har gjort noget forkert, og derfor kan de blive forvirret og gøre ting de ellers ikke ville..
    jeg aner ikke om det har noget med det at gøre, men ligegyldigt hvad så er alene hjemme problemer, svære at komme til livs.

• #8   31. aug 2007 Har du nogen fornemmelse af om hun panikker eller om hun bare keder sig og finder på sjov?

• #9   31. aug 2007 Simon og mette M: jJa nu I nævner det er hun måske nok blevet lidt mere "mor-syg" end før..., hun følger mig i tykt og tyndt, og har altid en pote på mig når vi sidder i sofaen, kører bil, eller for den sags skyld bare står og glor... Hun vil gerne være meget tæt på mig.
    Hvad gjorde i ved jeres, og gør den det stadigvæk???

• #10   31. aug 2007 Annette J: Jamen det skete faktisk for ca. 2 mdr siden, og det er først noget hun er begyndt med efter overfaldet... Vil en hundepsykolog evt. kunne hjælpe os???

• #11   31. aug 2007 Du skal træne "at blive sepereret"! Du skal lære at lukke døren efter dig, når du f.eks går ud i køkkenet eller på toilet, så hun lærer at hun ikke skal være i hælene af jer hele tiden! Samtidig skal du øve hende i at DU bestemmer hvornår hun skal snakkes med; det vil sige nur hun tager kontakt skal du ignorerer hende! DU skal selv tage kontakt med hende, når det behager dig! Træn med at du går et kort sekund hjemmefra og kom hurtigt hjem igen! Du må ikke tage afsked eller sige goddag - så kan hun tro du ynker hende, og så er der jo netop en grund til at være ulykkelig når du ikke er der! En time inden du skal afsted, tager du en masse godbidder og kaster ud på græsset, så hun skal bruge næsen til at søge! Det er vigtig hun ikke kan se dem, så bliver hun nemlig ikke så mentalt træt! Derudover er det meget individuelt fra hund til hund, om de helst vil have et lille stykke at gå på eller næsten hele huset, det må i jo selv lige teste!
    Vi trænede og trænede med Holly i laang tid, men det gik desværre ikke bedre! Vi blev nødsaget til at købe et bur! På det tidspunkt var det kommet så lang ud, at hvis det ikke virkede måtte vi af med hende! Det hjælper heldigvis. Hun er stadigvæk ikke helt tryg, og gør stadigvæk lidt! Men hun er glad for buret, og sover frivilligt i det om natten, selvom lågen står åben!! Men prøv med træning først, og se om det kan hjælpe!

• #12   31. aug 2007 Simon og Mette M: Jeg har godtnok et stort bur til hende (men har dog aldrig brugt det), har svært ved at sætte hende derind i når hun nu er vant til at ha' hele huset... Ved godt det er mig som er pylret der, og vil prøve at forsøge med det, og se om ikke hun kan blive glad for det. Det lyder jo helt fantastisk med jeres at den ligefrem sover i det om natten...
    Nu I nævner det med at jeg selv skal ta' kontakt til hende når det passer mig, så har hun meget med at når jeg er optaget, og f.eks sidder foran computeren så gør hun af mig indtil jeg kigger på hende...., hun er meget opmærksomhedssøgende...

• #13   31. aug 2007 Mange tak for alle jeres gode råd indtil videre:0)

• #14   31. aug 2007 Ja! Prøv at træn i starten med de øvelser!! Med buret skal hun vænnes til buret er positivt! Giv hende ben derinde, godbidder derinde, kæl med hende derinde, så hun forbinder det med paradis smiley Prøv så at stille buret ind i et rum eller måske to, ikke for stort, lad døren til buret stå åbent, og giv hende evt et stort dejligt okseben når i går ud af døren! Vil først anbefale at u lukker buret, hvis hun efter et par ugers træning, stadig ikke har lavet noget positivt respons på jeres træning! Synes kun at lukning af buret skal være sidste løsning! Men giv hende lidt mindre plads, og træn med at ignorer hende! Ikke giv efter for de små hundeøjne eller de uudholdelige hyl og gøen! Det ødelægger det for jer selv og jeres hund! Ville det ikke også være dejligt for hende, hvis hun kom til at hvile i sig selv uden mor og far absolut skal være der??

• #15   31. aug 2007 Simon og mette M: Super gode råd I er kommet med, og de bedste råd kommer jo nok fra folk som selv har haft samme problem... Jo jeg blir nok også selv nødt til at løsrive mig lidt fra hende engang imellem, men svært når der kun er os to..., men hvis det skader mere end det gavner blir jeg jo nødt til at gøre noget...!!
    Tror lige jeg vil sove lidt på det hele, og så læse alle rådene igennem igen i morgen.

• #16   31. aug 2007 Ja, gør du det smiley Du er altid velkommen til at skrive, ved hvor fustrerende en situation det er!!

• #17   31. aug 2007 Åhh det er et af de der svære spørgsmål, som vi alle har så mange gode råd til. Men det er bare så svært, for det er jo foskelligt fra hund til hund, hvad der er godt, og hvad der kan bruges.
    Mit råd er ikke et jeg ville bruge til at starte med, men jeg ville prøve at mental aktivere først. Jeg prøvede ALT med min gamle amstaff, han var vant til at komme med over alt, hvilket jeg idag godt kan se, var den første fejl, for da han var lille, og han skulle være alne, var der ingen problemer, men da han blev størrer, og han skulle være alene, gik det galt. Han ville for det første med mig, og for det andet, kunne han ikke finde ud af, at han skulle være alene i det store hus. Jeg prøvede både det ene og det andet, men intet hjalp. Da jeg en dag kom hjem, og han havde været i total panik, og havde sprunget et ledpånd i det ene bagben, sagde min dyrlæge, at han skulle stå i bur, de næste 14 dage, når han var alene, for benet skulle holdes i ro. Det viste sig, at han faldt totalt til ro i det bur, han hylede ikke mere som en besat, men lagde sig ned og sov. Derfor beholdte jeg buret, som han så stod i når jeg ikke var hjemme, han elskede faktisk et bur så meget, så han gik derind selv når jeg var hjemme. Til sidst lukkede jeg det ikke engang, når jeg tog hjemmefra,og der var intet sket når jeg kom hjem. Hvor jeg før var kommet hjem til ødelagte køkkenlåger, gulvtæppe som var revet i stykker, potteplanter der var ødelagt, og mapper med papire som var revet nedfra hyller, og gennem gnasket.

Jeg var faktisk så langt ude, så jeg enda overvejede, at jeg måtte tage den sværeste beslutning man kan tage, men heldigvis hjalp det eneste, jeg nogensinde have sagt, at han ikke skulle, nemlig sættes i et bur...
    Siger ikke det hjælper i dit tilfælde, men måske, men skal jo aldrig sige aldrig.

• #18   1. sep 2007 Hvad med at afgrænse det område hun kan færdes i, eller lave en hundegård.

mvh. Maria

Kommentér på:
Gode råd søges!!!

Annonce