Ressourcforsvar kan det trænes væk? {{forumTopicSubject}}
Mollie flyttede ind for knapt 20 dage siden.
Mollie er en drøm og lige som en hvalp skal være. Hun er virkelig min drøm, som er gået i opfyldelse.
Ellie derimod.
Er alt andet end hvad vi drømte om. Ej det passer ikke. Hun er en god træningsmakker, men kan ikke fokusere særlig længe . Hun burde nok stimuleres lidt mere mentalt. Hendes mad får hun i forskellige øvelser, håndklæde, bold, på græsplænen, eller via træning. Vi træner 10-15 min hver dag, lydighed target men kun lige det jeg kender. Men vi er nu nået til et punkt hvor vi er nød til at finde en løsning eller levere Mollie tilbage. For de angreb Ellie byder Mollie er ikke ok og slet ikke holdbart.
Og aflevere Mollie tilbage er det sidste vi ønsker, men nok også alternativet hvis det ikke bliver bedre.
For Ellie angriber, rusker og bider.
Det er altsammen noget som bliver tricket af mad.
Første voldsomme episode. (Min mor var der ,jeg var.på job)
Ellie havde fundet en gammel okseklov i haven. Mollie går forbi, med 1,5metrr hen til Ellie. Hun flyver op og rusker Mollie i halsen. Hendes for ben er løftet fra jorden. Ellie slipper da min mor når derhen og tager fat i Ellie.
Anden episode. Jeg har lavet morgenmad, Mollie tisser på gulvet, jeg henter en moppe. Ellie stjæler min bolle, jeg får den taget fra hende, men hun har en stump i munden. Mollie går med mig ud og henter moppe. Og på vej tilbage springer Ellie på Mollie så hun igen hyler og skriger. Ellie stopper da jeg meget bredt råber nej.
Der har været måske 2 andre episoder også,men ikke lige så voldsomme. Men det er mange "angreb" på 20 dage.
Problemet er med mollie efterfølgende. Hun går hvileløst rundt kan ikke finde ro, piver og er bange for Ellie. Efter nogle timer ellers en lur er det glemt. Men lige efter er det svært .
Intet af det her er holdbart. Jeg græder efterhånden hver aften for jeg vil virkelig ikke af med nogen af hundene. Vi begynder til hundetræning med Ellie igen, men det ikke sikkert at det er nok? Jeg begynder at være bange for hvad Ellie så kan finde på, hvad så når vi engang får børn?
Vi gør vores i at de ikke er sammen når de får mad. Mollie får mad i bryggerset, nolle i gangen og Ellie udenfor.
Når de får ben lukkes Ellie og nolle fra. Og evt rester bliver fjernet. Så ingen vogter noget.
Alternativt, skal de være delt op.
Jeg har flere videoer hvor de leger, men kan ikke få lov til at uploade da de er for storez men kan sende dem over messenger. Måske ser i noget adfærd vi ikke gør? Normalt så har de det godt sammen, leger og ligger sammen.
Håber i kan give os nogle fif. Vi snakker også med vores træner, da hun også er behandler og prøver at få startet et forløb op. Vi vil virkelig gerne at det her lykkes.
aug 2007
Følger: 41 Følgere: 78 Hunde: 8 Emner: 514 Svar: 12.431
Men vejen derhen kan være lang, så medmindre I er sikre på, at I kan holde dem HELT adskilte, når der er ressourcer i farvandet, så ville jeg nok virkelig overveje, om det er rimeligt at udsætte en lille hvalp for flere angreb.
Mollie er i den yderst sårbare periode, hvor dårlige oplevelse sætter sig meget meget dybt i sindet, og det kan sagtens risikere at være noget, der kommer til at sidde i hende resten af livet, eller ihvertfald noget, der tilsvarende skal arbejdes intenst på at rette op på efterfølgende.
maj 2015
Følger: 54 Følgere: 1011 Emner: 210 Svar: 5.571
dec 2018
Følger: 22 Følgere: 17 Hunde: 3 Emner: 36 Svar: 1.783
Det kan trænes men det kræver en del fokus 24/7 i en periode.
Måske kan du finde nogle gode råd her
https://youtu.be/11bkaaX7LXY
Håber det bedste for jer
mar 2008
Følger: 16 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 38 Svar: 1.472
Der er sandsynligvis intet at se i hundenes leg, ressourceforsvar udløses af ressourcer og hundene kan være de bedste venner når der ikke er noget den ene vil have,
Hvis du ikke lige kan overskue situationen, så sørg for at det ikke sker og det er sandsynligvis ved at holde dem adskilt og holde 100% styr på hvad der er af mad, ben osv i omgivelserne - det skal væk, alt sammen. Det kan gå i en periode, mens i overvejer hvad der skal ske, men det er ikke holdbart i længden.
Jeg har selv levet med hunde med hunde med ressourceforsvar og det er forfærdeligt.
Jeg havde to tæver, hvor den ene forsvarede alt mad og tilløb til mad. Vi klarede den nogenlunde med management dvs. hundene var adskilte når vi og de spiste, aldrig ben osv uden vi havde 100% styr på dem. Det gik okay, undtagen når jeg fx havde dem med hjemme hos mine forældre til jul eller andre uvante sitiationer og resten af verden ikke var helt så opmærksomme som mig.
Nu har jeg tre hanhunde og af dem har de to en lille smule ressourceforsvar overfor bestemte genstande, fx en apportbuk og spændende legetøj. Jeg sørger for at de ting ikke er tilstede når jeg ikke er der. Altså jeg undgår at det sker og så laver jeg noget træning ala hund 1 får en apportbuk og kan hund 2 lade være med at æde hund 1, får den også en apporbuk osv.
Det er en rigtig træls sitiuation, for du skal være opmærksom hele tiden og samtidig er det ikke fair for hvalpen eller for Ellie.
I kan vælge at træne det eller at skille jer af med en af hundene.
mar 2007
Følger: 35 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 618 Svar: 3.633
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.767
Hvordan er hun over for voksne dyr i situationer med mad?
Det kan være et generelt problem, eller kan være relateret kun til hvalpen.
mar 2007
De spiser deres ben hver for sig. Nolle går i sofaen, Ellie i sengen. De har aaltid søgt væk fra hinanden. og har aldrig tvunget dem til at være sammen omkring mad. De kaan sagtens sidde ved siden af mig og få godbidder uden hendes ressource, det samme med hvalpen.
Så nogle udfordringer har hun vel haft, men de har ikke været problematiske. Ellie tør heller ikke at tage ben fra Nolle. Hun venter til han går.
aug 2004
Følger: 15 Følgere: 19 Hunde: 2 Emner: 96 Svar: 1.499
Måske kan I kontakte hende?
https://www.dogwise.dk/
mar 2007
aug 2007
Følger: 41 Følgere: 78 Hunde: 8 Emner: 514 Svar: 12.431
maj 2007
Følger: 43 Følgere: 144 Hunde: 5 Emner: 1.141 Svar: 38.617
sep 2017
Følgere: 527 Emner: 138 Svar: 10.285
Jeg ville kontakte Ellies opdrætter, og høre om hun kender nogen, der kunne have mod på at tage hende, med de udfordringer hun har. Som trods alt er relativt nemme at komme over, forudsat at hun bliver enehund, eller måske bor med en ældre hanhund.
I mine øjne er man den mest ansvarlige hundeejer, når man træffer sine valg med udgangspunkt i hundens trivsel. Og jeg tror ikke at mange, hverken herinde eller i det virkelige liv, vil have svært ved at forstå, hvis I vælger at omplacere Ellie. Jeg synes det ville være SÅ synd, hvis I måtte levere Mollie tilbage, når nu hun bare er alt det I har drømt om
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.767
Det er en udfordring med en hvalp i huset, hvis man har voksne med ressourceforsvar. Man kan ikke fjerne alt som kan fremkalde en reaktion, uanset hvor hårdt man prøver.
Jeg ville få en dygtig adfærdskyndig person ud og se på sagen. Hvis vedkommendes råd ikke er mulige at gennemføre 100%, så må I tage stilling til alternativerne.
mar 2007
Nu snakker vi med vores træner og kontakter Betina. Og prøver at få en løsning. Permanent så alle kan blive m og ellers må vi finde ud af hvem der skal blive og selvfølgelig inden for rimelig tid. Indtil da, vil vi sørge for ALT mad er væk, hvis jeg forlader min mad er det i højde hvor det ikke frister. Skal hundene være alene, så bliver det Ellie for sig selv og Mollie og nolle sammen så vi ikke risikere noget hvis de er alene. Også må vi være forsigtige indtil vi finder en løsning om det bliver træning eller omplacering af en af hundene.
Tak for alle jeres besyv.
Det er skide svært det har, for Ellie er den mest dejlige hund. Vi græder ved tanken om at hun skal videre. Men mit hjerte græder også ved at skulle kører Mollie tilbage.
aug 2004
Følger: 15 Følgere: 19 Hunde: 2 Emner: 96 Svar: 1.499
Håber I snart finder en løsning, I alle har det godt med.
Ressourcforsvar kan det trænes væk?