1.113 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 20 Svar

Belønningssignaler Belønningssignaler

Har I forskellige belønningssignaler til jeres hund? Hvorfor/hvorfor ikke? Hvor mange bruger I selv?

Jeg har egentlig kørt den helt simple udgave med Umi og siger "guf" hvis jeg kaster en godbid på jorden. Nu er jeg til vores konkurrencelydighed blevet udfordret mere, og opfordret til at bruge flere belønningssignaler (eksempelvis "behind" når jeg kaster mad bag ved hende, eller "catch" når hun skal fange legetøj).

Jeg kan mærke, at det virkelig udfordrer både min koncentration og multitasking smiley Men Umi er også en hund, der ikke altid lytter til hvad jeg siger, men tager den letteste vej til belønningen. Så vi har helt klart brug for noget præcision i vores verbale signaler og mere stimuluskontrol.

Jeg er bare nysgerrig på at høre, hvad andre gør, og hvorfor.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Grouw robotplæneklipper 800 kr.
  • Eltavle slår fra - muligvis skifte sikring 1.100 kr.
  • Lapning af dæk 500 kr.
  • Opsætning af køkkenhylder 600 kr.
  • Gardin opsætning, 3 vinduer 600 kr.
  • Varmtvandsventil i teknikskabet har sat sig fast 650 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Belønningssignaler
  • #1   12. jun 2021 Jeg har tre:
    1) Klik/yes=kom og hent belønning
    2) Good=bliv hvor du er, belønning kommer til dig
    3) Værsgo=tag synlig belønning, fx godbid i skål, legetøj på jorden

Jeg bruger primært de første 2 i træning, men ind i mellem er nr. 3 meget smart

Min hjerne er ikke til flere belønningssignaler og jeg kan heller ikke lige se hvornår jeg har brug for det.

• #2   12. jun 2021 Fedt at høre lidt fra andre smiley Haha - min hjerne er allerede smeltet bare ved at tænke på mere end tre signaler! Det skal jo heller ikke blive mere kompliceret, end det er. Så hellere holde sig til noget simpelt end at fjumre med de forskellige signaler.

Det er sådan lidt forskelligt hos mig om klikket betyder hun skal fortsætte i øvelsen eller den er et release-signal i sig selv. Jeg har dog ladet mig fortælle, at hunden er skarp nok til at skelne mellem de forskellige øvelser.
    Men jeg tror nu jeg vil prøve at lægge lidt energi i at lære et par forskellige, for jeg tror det kunne være gavnligt i meget af den træning vi laver (og med sådan en lille hund, der ikke altid er helt skarp på at lytte efter de verbale signaler jeg giver) smiley

• #3   13. jun 2021 Jeg har godt hørt at "det nye sort" er at have flere belønnings signaler og det giver muligvis god mening i nogle situationer.
    Men jeg tror at det kræver en del af hundeføreren, hvis man skal bruge det korrekt og jeg tvivler på at alle har det overskud i deres træning. Jeg syntes det er mere vigtig at give sit signal i det helt rigtige øjeblik, end at fortælle hunden, hvor belønningen kommer, det skal den nok finde ud af, de læser jo alle vores små signaler.

Asti som både er i Championklassen i Rally Lydighed og DCH Elite-klassen har kun et belønnings signal, så man kan altså godt få en rigtig dygtig hund uden at skulle kaste sig ud i balancen at kunne håndtere optil 10 forskellige belønnings signaler, som jeg hører at nogle har.

Min næste hund kommer muligvis til at lære et par stykker, men jeg ved det ikke helt endnu.

• #4   13. jun 2021 About: jeg tænkte faktisk lidt ala det samme - altså, at det skal være nemt og gennemskueligt for mig som hundefører, og derfor nemt og gennemskueligt for hunden. Så jeg tror heller ikke, jeg selv kaster mig ud i noget særligt avanceret, for det skal først og fremmest være for hundens skyld, jeg gør det.

Det er sjovt at høre andres perspektiver på det. Som du siger er det jo en stor balance at skulle håndtere så mange forskellige belønningssignaler - oveni den øvrige træning - så man skal også være sikker på at man har styr på det man laver, når man så bruger det over for hunden

• #5   13. jun 2021 Jeg belønner på mange forskellige måder (godbid fra hånd, kastet godbid eller med legetøj, der får han et klik og så har jeg værsgo til når jeg belønner væk fra mig i skål.

Det er 2 belønnings signaler, mere behøver vi ikke, jeg har aldrig stået i en træning, hvor han ikke har kunne regne ud hvor belønningen faldt fra smiley

• #6   13. jun 2021 Jeg ved ikke om det er det samme, jeg har været ude af træningsverdenen i nogle år efterhånden, men jeg har forskellige signaler afhængig af graden af sikkerhed for godbid (tror jeg det bedst kan forklares som).

Fx klikker jeg UDELUKKENDE hvis jeg ved, jeg har en godbid/evt legetøj at følge det op med. Det er den stærkeste markør jeg har.
    Så har jeg "dydig" som jeg mere bruger som en bekræftelse på god adfærd, kan efterfølges af godbid eller klap eller lign.
    Og så bruger jeg også nogle gange "hvor'du saj!" Som mere opfordrende/bekræftende end decideret markør for god adfærd.

Det er egentlig mest med tanke på at det er praktisk for mig at kunne markere/belønne god adfærd når vi er ude, uden at hun nødvendigvis forventer en godbid og dermed risikere at udvande et signal. Og så er det selvfølgelig meget præget af at vi sådan set ikke træner noget som helst eller imod noget eller lign. Det er rent ifm dagligdagens vedligehold af god opdragelse, skabe oplevelser og god relation imellem mig og Coco smiley

Jeg tænker ikke det er det, du efterspørger dog?

• #7   13. jun 2021 Mathilde: det tror jeg også er det de fleste har (altså ikke flere belønningssignaler) inkl. mig selv. Men blev nu ret nysgerrig efter at høre fra flere, uanset hvad vi bevæger os ud i. Som jeg har fået det forklaret, så er det i lige så høj grad for at få forstærket hundens forståelse af verbale signaler, så den virkelig lytter til det du siger - og i fx LP er verbale signaler jo ret tungtvejende, når du ikke står og bruger din krop. Men jeg tror nu ikke Umi og jeg kommer til at gøre karriere i LP, så om jeg får brug for det på den lange bane - pas..
    Tak for svar smiley

• #8   13. jun 2021 A-S: Hmm nej ikke helt det samme, jeg tænker på deciderede belønningssignaler som markør for korrekt adfærd, som så siger noget om, hvor belønningen er placeret. Men du skal have tak for svaret alligevel smiley
    Jeg gør også lidt det samme som dig i hverdagen, ifb. med almindelige daglidagsting. Man kan sige at der er jo også forskellig værdi i de forskellige ting, Umi holder ikke den sociale belønning i form af nus, snak, ren leg med mig uden genstand osv. lige så højt som en mad-belønning; men det er jo stadig en belønning, som bruges alt afhængig af hvilken situation der er tale om

• #9   13. jun 2021 Verbale signaler er nemlig vigtige, derfor bliver vi også til træning i både agility og på vores Ridgeback hold sat til at opgaver hvor det verbale signal bliver sat på prøve, virkelig sjovt og kan være ret udfordrende smiley

Et eksempel vi har prøvet er en target plade foran en kegle, hvor det verbale signal så er at løbe rundt om keglen og ikke som mange af hundene antog at løbe ud til target pladen og stille sig på den. smiley

• #10   13. jun 2021 Ja, lige præcis smiley

• #11   13. jun 2021 Nix, jeg har flere signaler, men det handler mest om at jeg ikke altid har klikker på mig eller finder den praktisk i lige den situation.
    Jeg går til gengæld forskellige "belønningsprocedurer" der betyder noget forskelligt - godbid i flad hånd = godbid kommer til dig, godbid knebet mellem tommel og pege/langefinger = følg godbidden (lokning) osv

Verbalt har jeg kun
    værsgo = afstandsbelønning/doggiezen/miljøbelastning (groft sagt: løb ud til hvad end du arbejder for)
    Klik/mundklik/yes = det var korrekt, du vil blive belønnet
    Fløjte/good = samme som ovenfor, men når jeg ønsker roligere respons, f.eks. ved grooming o.l

Jeg ville ikke kunne huske og være præcis med 35 markører og jeg oplever, at hvis jeg er tydelig i selve belønningsdelen, så ved han godt om belønningen kastes, kommer til ham, skal hentes osv.
    - hvor en kastet belønning skal hentes skulle hunden dælme gerne kunne se på dine bevægelser op til kastet. Hvis "behind" relaterer til en zen-agtig belønning ville jeg lige stoppe op og tænke - hvis hunden ikke ved h or dem er, så ved den heller ikke, det er det den arbejder for... hvis den ved hvor den er, er deri gen grund til separat markør.

Jeg ved det med et ton markører der fortæller hvad, hvor, hvilken slags osv er det nye sort i USA. Jeg kommer næppe til at importere det.

• #12   13. jun 2021 Jeg har kun to.
    Og det er rigeligt til mig. smiley
    Markørord Yes eller klik hvor der belønnes fra hånd med godbid eller legetøj.
    Og “get it” hvor jeg belønner ved levende/dødt legetøj eller godbidder.

Jeg kan nu sagtens se det smarte i at kunne sende ud til belønning både fremad og bagud, da man så har muligheden for at regulere selv.

• #14   13. jun 2021 Jeg har også prøvet at bruge flere forskellige belønningssignaler, men jeg kludrede også rundt i det. Det sidder så meget i mig bare at klikke (mundklik), og når jeg træner så glemmer jeg hvilke signaler der er til hvad osv.

Pt. bruger jeg bare klik = belønning.
    Og så har jeg indført et til når jeg har legetøj liggende et sted. Good = du må løbe hen og tage legetøjet.
    Og i fristeøvelser med godbidder bruger jeg "ja" som release signal, men jeg tror lige så godt at jeg bare kunne klikke smiley

Og så har jeg som flere andre aldrig oplevet problemer - min hund ved at i stationære øvelser skal han blive i positionen når jeg klikker. Og hvis jeg kaster godbidden, så kan han jo se det smiley

Det lyder så smart, men ja når jeg tænker over det, i hvert fald i forhold til min egen træning, så virker det egentlig lidt overflødigt. Jeg tænker netop også at det handler meget mere om hvordan og hvor man belønner i hver enkelt øvelse og hundens forventning til dette, og ikke så meget de ord man bruger. De er imponerende gode til at skelne imellem øvelserne og kende "spillereglerne" for hvert enkelt set-up.

• #15   13. jun 2021 Linda
    Det er næsten nødvendig hvis man har belønningen til at være tilgængelig. Så skal hunden jo vide hvornår den må tage den og evt hvilken hvis man har flere.

• #16   13. jun 2021 Jeg har kun ét .. "tag".

Det fungerer fint for os smiley

• #17   13. jun 2021 Jeg bruger kun et markørord (yes), som følges op med belønning kort tid efter.

Jeg har endnu ikke haft brug for et "det er flot, forsæt, belønning kommer om lidt", da jeg så vidt muligt arbejder inden for de rammer hun kan klare med succes.

Dvs. jeg arbejder ud fra at hun forsætter med det der nu engang skal ske indtil jeg siger andet smiley

• #19   13. jun 2021 Linda
    Belønningsstrategi.
    Man skal jo bruge det der virker for ens hund.

• #21   14. jun 2021 Linda - alt efter hund og hvordan det er indlært kan det, at der ligger en synlig belønning, og evt at man skal løbe ud til den øge fokus og intensitet. Det er tilfældet for min.
    - og så kan den placeres strategisk ift hvad end man træner.
    Nå ja, og til konkurrencer (I DCH i hvert fald) er der jo belønningsfelt, så det er da en fordel at hunden er vant til at arbejde velvidende at "belønningen ligger lige derovre".
    Det er mine grunde til at bruge det - men man skal jo gøre det, der virker for en selv + hund

• #23   14. jun 2021 Jeg synes det bliver liiiiiige postgangen for 'fortænkt' for mig at begynder med flere signaler afhængig af situationen. Jeg nøjes med at bruge klik og 'dygtiiiiig'. Mine hunde lader dog aldrig til at have haft problemer med alt det andet 'pladder' man kan få liret af når man bliver virkelig begejstret, glad og tilfreds med et eller andet de har udført som man havde tænkt det smiley De ser i hvertfald glade ud smiley
    Det der betyder alverden er jo det der kommer lige efter belønningssignalet smiley
    Mht synlige belønninger så duer det for nogle og ikke for andre: Med Perle fungerede det super godt. Med Clinton fungerer det ikke.

• #24   14. jun 2021 Tusind tak for alle jeres svar smiley Jeg læser dem alle og synes det er spændende at høre, hvordan folk træner på forskellige måder, og hvorfor.

Tanja - haha ja, jeg er også bange for at jeg vil kludre helt rundt i det; det skal trods alt være noget der sidder rimelig meget på rygraden, for at man kan være tydelig over for hunden. Og alt andet lige, så er det vigtigste vel at hunden forstår tydeligt og klart hvad man forventer af den, og hvad den selv kan forvente.

Kommentér på:
Belønningssignaler

Annonce