Er det sådan, at gå til agility? Er det sådan, at gå til agility?
Jeg var i dag, ude og have min første prøve time på begynder agility med Ellie.
Hun syntes det var sjovt, og var på. Men også lidt distraheret af de andre hunde på banen ved siden af.
Der var kun en anden på begynder holdet, og jeg blev for lige at se de øvede komme på banen efter os. Pludselig er der en som højlydt begynder at brokke sig over at der er tabt godbider på banen. Jeg synes ikke jeg har tabt nogen, men det må jeg have, da jeg var den en af de eneste på banen. Jeg blev ikke informeret om brug af godbider og da jeg sagde, at det nok var mig og det måtte de undskylde. Så fik jeg verdens største verbale skideballe om at det måtte jeg fanme ikke gøre. Jeg må indrømme, det gør faktisk, at jeg tænker agility ikke er for mig. Ellie og jeg havde vores første og muligvis også sidste træningsgang.
dec 2018
Følger: 21 Følgere: 18 Hunde: 3 Emner: 39 Svar: 1.642
En øvet hund burde altså også kunne arbejde selvom der er tabt en godbid
Tag du roligt til agility igen. Det er sjovt for både dig og din hund. Tåber kan man møde overalt.
jun 2008
Følger: 45 Følgere: 57 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 239 Svar: 3.370
jun 2017
Følger: 43 Følgere: 260 Hunde: 2 Emner: 67 Svar: 2.876
Det er virkelig træls, men det kan du ikke undgå. Hvis træningen var fed - så ville jeg helt sikkert fortsætte. Hvis I risikerer at rykke op og gå på samme hold senere, så hav en god pyt-knap eller skift hold. Jeg er mest typen til at skifte hold.
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1317 Hunde: 1 Emner: 203 Svar: 13.337
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 265 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.518
Øv for et træls brokkehoved - og jeg ville faktisk også vende det med træneren, bare på en positiv måde høre hvordan kutymen er på stedet med godbidderne. Giver man store skideballer til andre kursister på den måde du beskriver, så skal man lige have opridset reglerne for god opførsel igen!
sep 2017
Følgere: 538 Emner: 154 Svar: 10.635
Jeg ville uden tvivl tage en snak med din træner, og fortælle at det gjorde, at du fik de her tanker. Og så skal du selvfølgelig tilbage, hvis du og Ellie synes træningen er sjov
jun 2014
Følger: 3 Følgere: 95 Hunde: 2 Emner: 344 Svar: 3.112
mar 2007
Følger: 35 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 619 Svar: 3.616
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 78 Svar: 2.723
Men ja de fleste ved at når begynder holdet har været på, skal der oftes en støvsuger ud (en hund der lige gennemgår for godbidder
Men det ikke okay at give en skideballe. Men vil lige snakke med din træner om denne person.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.945
Og godbidder er til nybegyndere, øvede bruger leg mm synes jeg også er skævt - man skal da belønne med det, som hunden synes er belønning, og foretrækker hunden mad, så er det da lidt ligemeget om den er nybegynder eller ekspert.
At råbe af medkursister finder jeg helt uacceptabelt. Jeg ville forvente træneren trådte til der.
jun 2014
Felter belønnes med godbidder (vi er ikke så god til dem endnu, så vi har ikke en ordentlig touch kommando under løb, så felter trænes enkeltvis)
Jeg har aldrig oplevet at der er stillet spørgsmålstegn ved mit valg af belønning.. Jeg kender jo min hund bedst
jun 2008
Følger: 29 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 46 Svar: 2.921
jan 2007
dec 2018
Hvis man klikker undervejs uden at belønne svarer det vel til et dygtig eller anden verbal ros. Det har intet med shaping/klikkertræning at gøre.
jan 2007
dec 2018
Man vælger jo det det forstærker hvad der trænes. Hvis jeg vil belønne hunden for noget på afstand skal jeg jo ikke belønne fra hånd, men med MM eller noget der kan kastes.
jan 2007
dec 2018
Selvom man opbygger stor værdi for øvelser eller forhindringer belønner de fleste nu alligevel.
Marley
Du bør ændre noget i din træning hvis du kun træner med synlig lokning. For det når du jo ikke ret langt med.
dec 2018
Tænker du at det er god træning?
Og lokning er da belønning
Tisse gør hunden nok uanset om vi roser eller ej.
jan 2007
belønningen er jo det der sker, når øvelsen ER udført
jan 2007
dec 2018
Godbidden er da den samme om hunden ser den før, under eller efter øvelsen.
Mange bruger lokning i deres træning. De fleste formår dog at ændre strategi.
Men man kan altså godt træne og indlære øvelser med lokning.
dec 2008
Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.225
dec 2018
Så dit skriv i #29 betyder???
jun 2014
Men altså - når hun har fået sit legetøj, så løber hun jo rundt i sin sejrsrunde og hopper over spring, løber gennem tunnellen mv - så jeg tænker at hun generelt er ret glad for sin AG
Men selvom hun elsker det, så har hun bestemt en forventning om belønning, og bliver mere og mere frustreret, hvis den udebliver når løbet stopper. Så længe hun er i gang på banen, er der ingen frustration, kun koncentration
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 69 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 358 Svar: 14.426
Dælme godt mine hunde ikke vidste det der med, at de bare følger godbiden og ikke indlærer
Du er meget katagorisk i din måde at se på hundetræning, Sofia. Prøv at male lidt uden for stregerne også - det bliver man faktisk bare en bedre hundefører af
dec 2018
Så hvis du fører en godbid hen over hovedet på din hund og siger sit og den sitter og får sin belønning 100 gange, så mener du ikke at nogle hunde har lært kommandoen “sit”?
Altså jeg er ikke tilhænger af lokning i træning. Men indlære adfærd med lokning kan nu sagtens lade sig gøre.
Jeg elsker træningsteorier men man skal da også se på hvad der virker i praksis
jan 2006
Bare nysgerrig.
jan 2007
jan 2006
Men lidt store ord at fordi DU ikke kan få det til at fungere, så dur metoden ikke
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 25 Hunde: 5 Emner: 107 Svar: 6.285
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 84 Svar: 7.446
Min anden hund trænes vha shaping; det er nemlig superefftektivt til sådan en selvstændig turbo terrier som ham. Lokning er så tilgengæld ikke superoptimalt med ham; han elsker at tro at han selv har fundet på øvelsen og yder lidt 'modstand'/'slår fra', hvis han tror jeg vil bestemme hvad han skal.
Så hvad der er bedst afhænger 120% af hvad det er for en hund man står med
jan 2007
Det et forskellige måder at indlære på - at du synes en metode har flest fordele betydet ikke, at en anden metode ikke virker.
Tag et kig på konkurrencebanerne - ja, flere og flere arbejder med shaping og frivillig adfærd, men luge mig om ikke stadig en stor del af hundene er trænet ned lokning.
feb 2013
apr 2008
Gad vide om jeg "formår at ændre strategi" ??
At man bruger lokning betyder jo ikke, at øvelsen skal fastfryses sådan, og man skal gå og lokke med en godbid/hånd resten af livet. Udfasningen tænkte jeg egentlig var en rimelig klar selvfølge.
sep 2017
Den største fare ved at træne hund, er hvis man selv tror at man har patent på sandheden, og er den eneste der besidder evnerne til at komme fra a til b. For det betyder også, at man ikke har muligheden for at ændre taktik, hvis det man gør ikke virker.
jan 2007
Hvis du selv bruger lokning til indlæring må du jo vide, at lokning virker, så forstår jeg slet ikke dine tidligere skriv.
dec 2008
Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.225
Undre mig over at man helst ikke vil bruge noget som kan være den hurtigste vej fra a-b.
maj 2007
Følger: 37 Følgere: 610 Hunde: 3 Annoncer: 1 Emner: 54 Svar: 1.806
Jeg bruger selv meget lokning i min træning, men alt lokning udfases jo.
Jeg forstår slet ikke den ide med at hunden intet har lært af lokning?
Eks:
Da Sam første gang skulle lære tunnel eller over A bræt (eller vippe eller balance) til agility blev han lokket, mest af alt forbi han er skeptisk vedrørende nye ting, og det vil tage for lang tid at gide shape adfærden ind, meget nemmere at bruge lokning, de første gange, koble kommando på, og vupti udfase lokningen og først modtage belønning for endt øvelse.
Hvis jeg siger "igennem" ved han det betyder han skal rende igennem en tunnel, hvis jeg siger "over" ved han han skal hen over A brættet, hvis jeg siger "spring" ved han han skal springe, også fra afstand af, så jeg er ret sikker på han har lært lige så meget som hvis han selv tilbød adfærden.
Jeg gider bare ikke bruge tid på shaping, hvis han kan lære det meget hurtigere med lokning.
Jeg shaper også, men overhovedet ikke alt
jan 2007
dec 2018
De fleste der benytter lokning bruger jo kun lokning i opstarten og sætter derpå kommando/signal på. Altså ændre strategi.
Det er de færreste der kun bruger lokning. Altså guf på næsen ellers kan/vil hunden intet.
Martine
Fordi jeg træner og underviser efter shapingprincipper, target, dirigeret shaping m.m.
Men jeg er da ikke bleg for at bruge lokning hvor det giver mere mening. Og især ved hunde der ikke er vant til at tilbyde adfærd.
Jeg elsker at se når hunden står og tænker og prøver på at regne ud hvad vi gerne vil have den til.
dec 2018
Der findes faktisk nogle hundeejere der aldrig får lokningen pillet af øvelsen. Så de kan kun få hunden til at tilbyde noget når de står med en synlig godbid.
Træningsmetoder er forskellige og man skal jo bruge det der virker og som man føler er bedst.
Jeg ville aldrig bruge lokning til f.eks indlæring af vippe og A. Fordi jeg har et helt bestemt kriterie for hvordan den øvelse skal udføres.
Så mit set-up består af en masse små lege der tilsidst sættes sammen til den færdige øvelse. (bom-leg, løb helt ud til spidsen, dæk og hold position, opgangsfelt, løbefelt både ligeud og med drej og alle lege generaliseres med alle typer handling)
Lokning ved tunnel giver rigtig god mening for den laves bare kort og lige og så kan hunden se godbidden igennem. Desuden er kriteriet bare ( løb igennem)
sep 2017
Jeg tror muligvis at alt i Bella er lokket ind. Hun er ikke perfekt, langt fra, men hun er dog blevet en ok lydighedshund. Dorit er både lokket og shapet, og det er ikke at jeg ikke kan få hende til at arbejde uden synlig belønning, men hvis hun får lov at se sin belønning inden vi går igang, kan hun gå til verdens ende, i forventning om den halve pølse der ligger i min lomme.
Mine hunde er meget forskellige, særligt i indlæring, og havde jeg haft en sort/hvid tilgang, havde vi aldrig fundet ud af at samarbejde, mig og Dorit.
Jeg håber sådan for dig, Sofia, at du en dag kan åbne øjnene og bare forstå en lille smule af de nuancer, andre ser. Det ør træningen så meget sjovere for alle.
maj 2007
apr 2008
"De fleste der benytter lokning bruger jo kun lokning i opstarten og sætter derpå kommando/signal på. Altså ændre strategi."
Ja det er jo ligesom pointen... altså der er vel INGEN som starter ud med at forvente og have som mål, at man altid skal lokke hunden rundt på den måde. Men i så fald har jeg nok misforstået din "formå at ændre strategi" kommentar. Som jeg ser det ændrer du ikke strategi, du beslutter dig for at bruge lokning og det inkluderer så også en udfasning og at sætte signal på.
Jeg tror egentlig der er rigtig mange som kun bruger lokning. Hvad tænker du, de ellers skulle bruge? Én gruppe er dem der bevidst vælger den metode, en anden gruppe er de mange mange familiehunde som aldrig har set skyggen af klikkertræning eller shaping
dec 2018
Nu skrev jeg det jo som svar på #22. Og jo, der er folk som kun træner med godbid på næsen og aldrig får den pillet af.
Jeg vil altså meget nødig se mine kursister løbe agility eller gå rally med en godbid på næsen.
Jeg tænker dirigeret shaping faktisk fungere lige så hurtigt som lokning. Men ser da altid på hvad der passer bedst til hunden/ejer
dec 2018
Jeg er lidt usikker på om det et reelt spørgsmål eller bare humor?
Men svaret er en styret shaping proces evt ved brug af kropsignaler, target, osv.
feb 2013
maj 2007
https://www.klikkerklog.dk/post/min-hund-er-ikke-din-hund-og-din-hund-er-ikke-min?fbclid=IwAR0k0dEKc--l76Fa5UETSIR3aIT0LEod2KDrhShtaABpbwSYmWt7s9chdUE
apr 2008
Det er skidegodt til nogle hunde, og til nogle situationer. Men bestemt ikke til alt. Jeg startede det op med Umi for at få belønnet en masse initiativ og opfindsomheder
Lige nu øver vi "hesten"/stå mellem ben, og jeg tror den ville være voldsomt svær at starte op med ægte frishaping. Så det bruger jeg nu mest til initiativ-øvelser.
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Jeg husker da den misforståelse dukkede op - det var shapingbølgen vandt frem og det blev brugt som argument imod at bruge stort set alt andet end fri-shaping. Dirigeret shaping kom først senere, det var også fyfy.
Men det har aldrig været sandt. Man glemmer fuldstændig at lokning i den grad laver hjernespor - helt som al gentagelse gør.
Både krop og hoved husker og gør gentagelse sandsynlig og afvigelse mindre sandsynlig.
Jo mere, man går med godbidden på næsen, jo højere er sandsynligheden for, at den position aldrig ændrer sig.
Hertil indlæres grundstilling efter gang nøjagtigt ligeså effektivt.
Og som nærmest alle skriver - alt hjælp skal udfases, men det er ikke noget, der hæfter sig specielt til lokning. Og det er en faldgrube i al belønningsbaseret træning.
Indlæring sker hele tiden. Om det er det rette, der indlæres, er afhængigt af hundeføreren...
jan 2006
Jeg bruger lokning og shaping .. (jeg kalder det bare at træne - er ikke superraf til alle de her ord for ting) - men jeg lærer altså hunden hvad den skal, inden jeg sætter shaping på. Eller det er sq nok ikke hvad I vil kalde shaping i virkeligheden.
Jeg vil have en hund, der tør at forsøge / vil forsøge, og den skal køre i denne her høje drift og ikke bare sådan tusse igennem øvelserne (det er jo iøvrigt fuldstændig værdiløst, med mindre man stiller for nogle dommere herhjemme
Så bruger jeg a-a, som indikator til hunden at "nej, det var ikke sådan du skulle gøre, men det var edderdylme godt forsøgt" .. for at opildne hunden til at forsøge igen, det er absolut risikofrit, det kan være du fejler, men det kan også være du ikke gør, og så er der eddermasme fest. Og så ryger jeg over i lokning igen, viser hunden hvad det er den skal - og så fremdeles.
Jeg har på den måde hunde, som arbejder enormt hurtigt, openminded og med en kolossal selvtillid .. og det er det, der i sidste ender batter på konkurrencebanerne, men vigtigst for mig af alt - det er DET træning handler om.
At udelukkende træne efter resultater på en træningsbane, gør rejsen dertil uendelig røvtrist - både for hund og fører.
Jeg ville - hvis jeg skulle vælge at undervise igen - ikke være så låst på én metode og proklamere at her træner vi efter den og den måde .. jeg har heldigvis lært, at der er ret mange måder at komme til Rom på
aug 2007
Følger: 40 Følgere: 82 Hunde: 8 Emner: 519 Svar: 12.472
Guffen bliver brugt 2-5 gange (ca.), for lige at guide hunden i retning af, hvad det er jeg gerne vil have, og derefter er guffen ude af hånden igen. Det virker fint her
jan 2007
Min hund ville i øvrigt hurtigt forlade træningen, hvis ikke den relativt hurtigt fik nogen klik ind. Andte ville blive frustrerede og vupti har man gø, piv, nap osv
jan 2006
"Foldedæk"????
maj 2007
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
jan 2007
Uanset - dæk hvor vovse ikke først slår røven i sædet
Men øvelsen er jo ligemeget. Hvis jeg ønsker Fido gør noget specifikt, der ikke meget sandsynligt vil blive tilbudt, så sørger jeg da for et setup, hvor det bliver et mere sandsynligt tilbud... andet er da bare lidt langsommelig eller ligefrem dårlig træning.
jan 2006
Jeg træner ikke med at mine hunde skal tilbyde noget - jeg går efter sikkerhed, udstråling, fokus, glæde og hurtighed i mine øvelser... Og at tydeliggøre, hvad det er jeg forventer
jan 2007
Jeg bruger så en del frivillig adfærd og meget lidt lokning, det fungerer godt for os, men man skal jo gøre, hvad der virker til det man skal bruge det til
jan 2006
Shaping dur ikke i min sport.
Jeg laver små tricks og problemløsninger med dem - fordi det er sjovt - men det er ikke noget jeg sådan bruger til noget
jan 2007
jan 2006
jan 2007
jan 2006
Jeg skriver, fordi du taler om at træne efter dit "brug", at man, hvis man som jeg også stiller til prøver / konkurrencer, er nødt til at skæve til hvad der forventes af hunden - og altså ikke bare hvad jeg synes, den skal "bruges" til.
Du skriver herefter at det også var det du mente - og jeg konkluderer så, at du derfor også stiller til prøver / konkurrencer.. Men det er så åbenbart forkert?
For er det det, er det 2 forskellige ting vi taler om.
Du kan træne efter hvordan du synes at det skal se ud / bruges.
Jeg er nødt til, sålænge jeg ønsker at deltage i prøver / konkurrencer, at forberede min hund til hvad dommere vil se.
jan 2007
Jeg mente rigtig nok, at man skulle skæve til, hvad man skulle bruge det til - hvordan du af det udledte, at jeg gik konkurrencer ved jeg ikke.
Derfor gentog jeg blot, at til MIT brug virker det jeg gør... har ikke påstået det gør til dit, det aner jeg jo ikke en klap om.
jan 2006
"Brug" ... for mig indikerer det altid noget andet "end bare ..."
Derfor min kommentar om at man er nødt til at rette sig ind efter det program man stiller til prøve i.
At der er 1000 veje at komme til Rom på, og hvilken en folk vælger, har jeg ikke rigtigt kommenteret på
jan 2007
jan 2006
Nu har jeg forsøgt at forklare, hvorfor jeg troede at du gik til prøver og det var derfor jeg skrev som jeg gjorde.
Og så kvitterer du med et sarkastisk og nedladende svar.
Don't get it..
jan 2007
Er det sådan, at gå til agility?