4. maj 2007 Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.483
Hundeudstillinger. Hundeudstillinger.
Foranlediget af en anden tråd kom jeg til at tænke på at der er vist mange, som her i weekenden, har været ude og kigge på hundeudstilling i Fredericia for første gang i deres liv.
Så er jeg nysgerrig:
Hvad troede I at en udstilling var FØR I tog afsted og hvordan oplevede I det? Hvad mener I om hundeudstillinger NU efter I har oplevet det?
Jeg ved nemlig godt hvad JEG mente om udstillinger inden jeg var på min første for mere end 30 år siden, men hvad mener du?
Specielt henvendt til dem, som kun har oplevet en eller to udstillinger:-))
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.483
Ja, det er jeg også. Det er jo sjovt at se det med andre øjne, så det ikke altid kun er os, der ser det:-)
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.166
maj 2007
Jeg havde flere tanker INDEN jeg var på udstilling f'ørste gang. Uha, det holdt hårdt at komme afsted første gang.....*G*
maj 2007
Var det en god oplevelse? Og hvorfor?
Var det en dårlig oplevelse? Og hvorfor?
Hvad havde du forestillet dig inden og hvad tænker du nu?
maj 2007
maj 2007
1. vinder Mellem klasse: Hunden har stillet op i mellemklassen og er blevet nr. 1 af de hunde, som har været i samme klasse.
BIK2: Bedst i køn2..... Hunden er blevet 2. bedste hanhunde/tæve i racen.
Cert: Hunden har fået certifikat. Der skal et vist antal certifikater til for at blive champion.
res.CACIB : Er skide svært at forklare. Men det angår et internationalt certifikat:-)
jun 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 16 Svar: 182
maj 2007
Så du mener at det er for meget? Har du kigget på andre racer end din egen eller er det generelt?
maj 2007
Dejligt at jeg kunne kaste lidt lys over sagen.....*GG*
Man skal hele tiden tænke på at nogle hunde går videre og bliver sorteret fra efterhånden:-). Så hvis man starter fra en ende og går listen af præmieringer igennem, så er der en rød tråd hos en hund, som den du nævner. Men det kræver at man kender forkortelserne, så det er en rigtig god ting at lære:-))
jun 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 16 Svar: 182
maj 2007
Så kom forbi labringen. Jeg LOVER dig at der er ingen sløjfer i håret på hundene.........*GG*
Nej, men du har da ret:-)
Jeg spørger også bare af nysgerrighed:-)
jun 2007
Følger: 7 Følgere: 41 Hunde: 7 Emner: 99 Svar: 1.584
Første specialklub udstilling:
Bjarke var hvalp og den eneste i racen og dommeren var en af dem der på det tidspunkt blev regnet for meget kompetent. Han gav åben bedømmelse. Bjarke blev bedste hvalp i racen og nr. 4 på udstillingen og det skulle vi bestemt prøve igen.
Første DKK udstilling:
Eneste lundehund, Bjarke var unghund og jeg havde ikke gået til ringtræning. dommeren var en all round dommer der IKKE gad racen og ALT var galt med min hund. Så hvis der ikke lige der havde været nogle der kunne vende stemningen og forklare hvordan jeg kom videre samt at han havde fået en så god kritik + placering i specialklubben, så havde jeg nok ikke fortsat.
Fredericia i år.... vi snakkede om at det var en tam udstilling, der var mange tomme ringe, ikke så mange boder og ret koldt...... og så havde vi en dommer der ikke lige dømte efter vort hoved
maj 2007
Det gør jeg nu også:-))
feb 2005
Følger: 80 Følgere: 75 Hunde: 4 Emner: 366 Svar: 11.335
Min første "udstilling" var et DKK skue på Roskilde dyreskue og der ændrede jeg ikke mening, de cavalier ejere jeg så var så foraget over min Gizmo var lidt beskidt og uglet i pelsen og var ved at dø da jeg sagde at sådan ser den altså ud efter en tur i skoven (vi kom direkte fra en skovtur) Men så tog jeg på en DKK udstiling i Ballerup og der var det helt anderledes, folk var søde og rare og svarede glade på mine spørgsmål og hundene virkede glade. Og jeg bliver mere og mere positiv hver gang jeg tager afsted
aug 2005
Følger: 35 Følgere: 44 Hunde: 3 Emner: 27 Svar: 1.369
Havde regnet med at mange måske gik lidt for højt op i det og var snobbede, og dem er der sikkert også nogen af, men jeg har nu kun mødt venlige og hjælpsomme folk, så jeg kan ikke få nok af udstillinger (;
jun 2007
Følger: 7 Følgere: 41 Hunde: 7 Emner: 99 Svar: 1.584
Bjarke var købt ved en køkkenopdrætter som vi havde lovet at han ville bliver avlsgodkendt. Opdrætteren ville ikke selv være på udstillingen, men bjarkes far + ejerne ville være der og dem skulle vi bare holde os til... sagde opdrætteren.... Vi ankom og blev indfanget og fik straks besked på hvor vi skulle være...... og dem der over skal I bare kolde kold luft til ... fik vi besked på.... dem mænger man sig ikke med......
Vi var lige trådt ind i et opgør om hvem der skulle overtage posten som racerepræsentant.... hvem der skulle have magten nu......
Den forrige var lige død og skiftet var ikke sket efter den plan som der var lagt.......
Nå.... vi fandt senere ud af at dem vi ikke måtte snakke med var rare mennesker og de er vore gode venner nu......
Bjarkes fars familie udstillede nogle år mere og så faldt de fra.
jul 2008
Følger: 26 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 123 Svar: 1.431
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 28 Hunde: 1 Emner: 384 Svar: 8.652
Men, men, men jeg er faktisk allerede ved at have kalenderen FULD!
HVIS jeg kan få fri, skal jeg til noget skue i sorø i februar.
I april skal min veninde og hendes tæve så til prøve, og der skal jeg op og kigge og lure på nogle racer jeg er interesseret i (det er jo ikke ligefrem udstilling).
Til maj skal jeg så til Hillerød, og heppe på en anden venindes tæve, når hun skal til at gå i ringen.. Det bliver spændende.
Samme tæve skal jeg til Herning og heppe på, hvor jeg kommer hen om torsdagen og regner med at tjekke terrierne ud også..
Jeg ved ikke helt hvad jeg forventer? Nogle gode og spændende dage?
Den hund jeg kommer for at heppe på er en rotte, og jeg forventer ikke at folk står med pudder og sløjfer inden de går ind.. hehe..
Og ellers ska jeg lure på terriere i form af ast og staff, og der forventer jeg heller ikke store mængder pudder
jan 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 29 Svar: 906
Hvis man intet ved om udstilling - og jeg ved absolut intet - så kan man overhovedet ikke hitte rede i nogen af tingene. Ved ikke hvad båndene betyder, man kan ikke følge med i bedømmelserne, nul information får man, og så roder folk ad h... til. Der står trimmeborde, burer og campingborde, tæpper og stole i en stor rodet bunke.
Og så syntes jeg, at der var rigtig mange hunde der stod med halerne mellem benene. Det gjorde lidt ondt på mig, for det virkede som om at de hellere ville være alle andre steder end lige der.
Jeg syntes ikke at det er nogen publikums venlig "sport" hvis man kan sige det sådan.
Og ja, så fatter jeg ikke at folk står og klipper deres hunde inden udstillingen. Jeg troede man gjorde dem klar nogle dage inden og så bare lige børstede dem der trængte. Men nej nej, der blev klippet pudler i stor stil. Og for dælen - undskyld jeg siger det - hvor ser de ikke kønne ud med hårboller på ballerne, og pon pon'er på benene.
Nej jeg er nok mere til de korthåret hunde der ikke skal børstes og puttes papilotter i. Jeg så endda nogen der farvede deres hund med et eller andet sort stads. Det lignede skosværte, men det var det sikkert ikke. Hunden nød det absolut ikke. Den fik et flip i buret bagefter.
Hvis jeg skal være helt ærlig, så tror jeg ikke det er noget jeg kunne blive "bidt" af. Men det er et godt sted til at øve sig i indendørs fotografering. Det er jo lidt af en udfordring for mig. Og folk er også flinke til at lade deres hunde fotografere....
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 28 Hunde: 1 Emner: 384 Svar: 8.652
mar 2009
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 2 Emner: 28 Svar: 75
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.350
Det var stadig lidt forvirrende, men det var vist meget godt at han havde noget han kunne kigge ned i når der var spørgsmål (jeg kan nemlig heller ikke alle regler). Den er i det hele taget rart at have på sig når folk spørger om ting
http://dansk-kennel-klub.dk/634
jul 2008
Følger: 26 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 123 Svar: 1.431
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.166
Nu er det jo ikke den hund man ser flest af og dem der var på udstilling blev placeret i bur så snart de kom ud af ringen. Jeg fik dog til sidst lov og snakke med en, og hun blev mor til mine tre første korthårede.
Men jeg udstiller selv nu og har måttet sande at hvis man skal i ringen med en rimelig frisk hund så er buret en god ting. Dog er mine kun i bur til de har været i ringen, bagefter er de så meget med ude som muligt. Dels for og evt folk der er intereseret i en korthåret kan komme til og snakke med en , og dels for det sociale for hunden.
maj 2006
Følger: 105 Følgere: 99 Hunde: 6 Emner: 704 Svar: 8.219
Men selvfølgelig et godt sted at starte, så man får lært tingene godt inden "det virkelige liv". Raceklubudstillingerne er så nok bedre at satse på, for der kan man opnå mere inden man når til Internationale og Nationale udstillinger.
mar 2007
Følger: 51 Følgere: 75 Emner: 250 Svar: 10.640
maj 2007
De udendørs udstillinger giver noget mere "albuerum" til både hunde, udstillere og publikum:-))
Jeg har udstillet siden 1980. I større eller mindre grad. Men i 80`erne var det ALLE udstillinger i Danmark jeg var på og en del i Tyskland, Holland og Belgien.
INDEN jeg begyndte at udstille havde jeg en forestilling om at alle hundene stod lænket eller var lukket inde i bure, som stod i lange rækker. Det viste sig IKKE at være rigtigt. Ikke i Danmark i alle tilfælde.
I Tyskland, Holland og Belgien derimod, skulle alle hunde stå i dertil indrettede bure, langt væk fra udstilleren, hvis man ville følge emd i ringene. Jeg VED ikke om det stadig er sådan.
Men eftersom jeg TROEDE at det var på den måde INDEN min første udstilling, mente jeg helt klart at udstillinger var dyrplageri!!!!!
Så begyndte jeg at udstille i det små i 1980. I 1981 var jeg så heldig at købe en SUPER goldenhan. Han vandt og han vandt og han vandt.
Men jeg har aldrig været med i klikedannelserne. Hvis jeg ikke bryder mig om folk, undgår jeg dem. Hilser pænt, men stopper ikke op og snakker.
Men dengang havde vi et skønt sammenhold og skiftedes til at tage mad og det hele med. Det gik desværre i vasken efterhånden som folk faldt fra. Men hold kæft, hvor var det hyggeligt:-)
NU synes jeg at det er hyggeligt at komme afsted ind imellem. Men fik jeg en "vinderhund", såville jeg HELT klart blive bidt af det igen.
Men jeg NYDER at komme ud og kigge på udstillingerne og snakke med folk og kigge på smukke hunde:-)
OG købe en masse ting, som jeg ABSOLUT ikke kan leve foruden.......*GGGGGGGGG*
maj 2006
Da vi var i Herning og det var over 2 dage, var det meningen at hundene skulle overnatte i hallen i deres bure. Det kunne min far ikke nænne at gøre ved dem, så vi tog dem med på hotellet og "smuglede" dem op på værelserne, for hunde var ikke tilladt. Det var lidt sjovt at se os komme forbi receptionen med en 2-3 hunde uden at blive opdaget. Det blev vi aldrig, til alt held for hundene.
maj 2007
Det gjorde vi også i udlandet..........*GGGG*
Men jeg mener faktisk at man i Danmark havde de bure til langt op i 70`erne og det var dem jeg tænkte på, når jeg forestillede mig udstillinger......*GG*
maj 2006
maj 2010
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 5
-Er der noget hundene skal gøre eller ikke må gøre under en udstilling?
-Hvis en hanhund skal bruges til avl, hvad skal man da stille op i og hvad skal man vinde?
-Mon det trækker ned, hvis en hund har været opereret for navlebrok, hvis arret ikke længere er synligt?
Mvh
Charlotte
feb 2005
Følger: 41 Følgere: 40 Hunde: 3 Emner: 129 Svar: 2.653
maj 2007
*Er der noget hundene skal gøre eller ikke må gøre under en udstilling?*
Hunden skal selvfølgelig være under fuld kontrol. En dårig "skik" er at tro at ens hund skal hilse på alt og alle. Det ER ikke alle, som kan sammen med alle, så man holder sin hund tæt ind til sig indtil andet er aftalt med andre hundejere:-)
Mit råd vil være at starte til ringtræning, så du VED hvordan dommeren forventer at din hund går og står:-)
*Hvis en hanhund skal bruges til avl, hvad skal man da stille op i og hvad skal man vinde*
Man stiller op i den klasse som svarer til hundens alder.
Avlskravene på EB er her:
Racenummer DKK: 149
Gruppe: 2
Racens hjemland: England
Specialklub: Bulldog Klubben
Tidligste alder ved HD og AA fotografering:
12 mdr. for begge køn
Racen har følgende avlsrestriktioner:
Præmieringskrav: Afkom kan kun stambogsføres dersom hunden før parring er præmieret med mindst Good på en FCI/DKK anerkendt udstilling (tidligere 2. præmie – præmieringer opnået indtil 31.12.2007).
Gælder for hunde født efter den 1.1.1980
Generel HD information:
Der er ikke krav om HD-fotografering i denne race.
Såfremt der i anden anledning konstateres D eller E status, kan disse hunde ikke anvendes i avl.
Gælder for alle hunde i racen efter den 1. januar 2005.
*Mon det trækker ned, hvis en hund har været opereret for navlebrok, hvis arret ikke længere er synligt?*
Nej, for dommeren kigger ikke hunden under maven:-). Og selv om vedkommende gjorde, er det ikke en grund til at dømme ned.
Men EN ting er krav, noget andet er etik.
Med hensyn til HD, mener jeg at kunne huske at EB har HD problemer? Så MIT råd vil være at få ham HD fotograferet som minimum. Og det samme med hudproblemer.
Jeg ved faktisk ikke om navlebrok er arveligt? HVIS det er, så ville jeg holde ham væk fra avlen og bare nyde den skønne hund:-)
apr 2009
Følger: 17 Følgere: 16 Hunde: 11 Svar: 1
Og vil gerne sige at da jeg var mindre syntes jeg det var røv kedeligt også selvom jeg fik barn og hund og sådan nogen ting, men je tog med fordi min mor interesserede sig for det. Nu hvor jeg er blevet en smule ældre synes jeg selv det er sjovt, men det er også fordi at jeg har fået egen hund og så synes jeg man går lidt mer eop i det og følger med. SÅ jeg synes faktisk hundeudstilling er sjovt
Hundeudstillinger.