Universitetsundersøgelse om kæledyr Universitetsundersøgelse om kæledyr
HAR DU NOGENSINDE HAFT ET KÆLEDYR?
(Hund, kat, hest, kanin, skildpadde, marsvin, hamster eller andet)
Så vil vi meget gerne have din hjælp til en undersøgelse! Vi er en gruppe psykologistuderende fra Aalborg Universitet, som er i gang med vores 4. semesterprojekt, der omhandler menneskers forhold til sig selv og deres kæledyr. Undersøgelsen handler om, hvordan du knytter dig til dit kæledyr, samt hvordan du er overfor dig selv, når du har det svært.
Undersøgelsen går ud på at besvare et spørgeskema, der tager 10-15 minutter. Din besvarelse er udelukkende baseret på dine egne erfaringer og holdninger og vil naturligvis være anonym.
Krav for deltagelse:
• Du er 18 år eller derover
• Du har eller har haft et kæledyr før
Har du spørgsmål til undersøgelsen er du velkommen til at kontakte Julie på mail:
jbehrm17@student.aau.dk
På forhånd tak for din hjælp!
Kopier følgende link til din browser:
https://www.survey-xact.dk/LinkCollector?key=JKAG8JCPL63K
maj 2018
Følger: 27 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 10 Svar: 153
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 241 Svar: 15.389
mar 2008
Følger: 34 Følgere: 936 Hunde: 8 Emner: 351 Svar: 8.149
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 68 Hunde: 5 Emner: 907 Svar: 17.422
Spændende projekt.
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1317 Hunde: 1 Emner: 203 Svar: 13.667
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 31 Emner: 186 Svar: 10.727
Men hvorfor alle de spørgsmål som intet har med kæledyr at gøre?
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.972
Jeg tænker personligt tit, når jeg føler at universet vænner sig imod mig, på, at jeg ikke er den eneste, der har det svært.
Men jeg har heller ikke depression, så det handler nok om, hvor stort et overskud man har i situationen.
Jeg tænkte egentlig slet ikke at mange af spørgsmålene handlede om hvor vidt jeg tænker på at andre også har det svært. Jeg synes det handlede om flere aspekter af det at føle modgang og være nedtrykt. Min tanke var at det var da et lidt trist emne at skulle beskæftige sig med, men det er jo forskelligt hvad vi finder interessant:)
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 69 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.865
aug 2006
mar 2011
Følger: 7 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 21 Svar: 1.975
dec 2011
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 6 Svar: 1.088
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 241 Svar: 15.389
Og deres spørgeskemaer er vildt lange, og spørgsmålene giver ofte ikke mening, i forhold til mig, men giver så måske mening, i forhold til en af landets andre patienter, der udfylder samme skema ...
Tilsammen kan de score hvordan man fx. ligger i forhold til forskellige problematikker fra personlighedsforstyrrelse, stofmisbrug, angstproblematik, depression, hallucinationer etc. ud fra det samme skema, og inden for samme hovedproblematikker (ved mig Kompleks PTSD).
Svarene der kommer tilbage er i DEN grad brugbare, i hvert tilfælde for de tests jeg har deltaget i. Så jeg har ikke brugt så meget energi på at undersøge, hvordan de skemaer virker.
Dette spørgeskema må afdække noget i forhold til fx. depression og kæledyr ... skulle man tro ...
Hvordan de her skemaer virker .. aner jeg ikke, men de scorer vist de krydser man sætter.
Jeg har ikke sat mig ind i hvorfor, men det er noget med nogle point man kan score svarene på, og så tælle dem sammen til sidst. Derfor bedes man også bruge tid på, at læse svarene ordentligt.
Der er også testdele, i de tests jeg udfylder, hvor man skal svare uden at tænke over det ... Men så er det angivet.
Denne måde at lave spørgeskemaer på bruges også i personlighedstests fx. empatitests etc.
Hvilket kan forklare hvorfor det kan have været nødvendigt direkte at oversætte et amerikansk spørgeskema, hvis svarene skal bruges internationalt
Og ja de konstante "gentagelser", dog med nuancer, hvis man læser dem ordentligt inden man svarer, er typisk for den slags undersøgelser, og de bliver hurtigt irriterende
Jeg er også interesseret i, hvis TS vil svare på nogle af spørgsmålene, af ren nysgerrighed
aug 2006
Sådan noget får jeg creeps af.
sep 2017
Følgere: 536 Emner: 152 Svar: 10.680
For mig giver det fin mening, at mange af spørgsmålene er det samme, bare med en nuance. Når man tager personlighedstests i forbindelse med arbejde, er spørgsmålene sat lige sådan op - jeg tænker at det er fordi nogle af de mere kloge kan gennemskue svarene, selvom de ikke giver mening for os andre, som ikke aner en dyt om emnet
aug 2011
Følger: 17 Følgere: 26 Hunde: 1 Emner: 50 Svar: 4.499
Held og lykke med projektet!
apr 2011
Følger: 32 Følgere: 53 Hunde: 8 Emner: 200 Svar: 12.252
Der ligger noget anden nedenunder og handler ikke om det at have kæledyr.
Alle de ens spørgsmål, der tridobbelttjekker, det vil jeg ikke være med til.
aug 2007
Følger: 28 Følgere: 53 Hunde: 2 Emner: 314 Svar: 16.245
Som det tydeligt fremgår er det en undersøgelse til brug i psykologi og derfor fokuseret på menneskers adfærd, reaktioner og følelser – i dette tilfælde sammenstillet med relationer til kæledyr.
Den efter nogles opfattelse "manglende" variation i spørgsmålene er (som flere også nævner) for at få så mange nuancer frem i svarene som muligt.
Til andre tider ser man brok over, at spørgeskemaer er for overfladiske og mangler svarmuligheder.
Jeg synes det både giver fin mening og lyder spændende.
Ønsker held og lykke med projektet
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.972
Da jeg skulle screenes for en potentiel spiseforstyrrelse for nogle år siden var det præcis det samme. Andre har også nævnt det, det er slet ikke så farligt, og "fuld af bagtanker", eller hvad I nu tænker
Man kan sige spørgeskemaet faktisk er for kort, fordi folk er i stand til at huske tidligere spg og dermed kan påvirkes af deres tidligere svar. Noge af de spørgeskemaer, jeg besvarede dengang, varede op imod en halv time at besvare, så bliver det først svært at huske hvad man svarede sidste gang
Det er aht. validiteten i det, man finer ud af med spørgeskemaet, at det er sat sådan op.
aug 2006
Det er jo almindeligt brugt.
Det kommer et andet sted fra.
Den samme fornemmelse man får når man løber ind i en behandler, der anvender TERM-modellen, eksempelvis.
Inden for mit eget fag vælter det med den type kommunikation og min radar er ret veludviklet.
Nogle gange svarer man ikke på det, man tror, man svarer på.
apr 2011
Jeg er også godt klar over, at det er sådan man bygger undersøgelser op - men når undersøgelsen lægges her på hundegalleriet og de vil undersøge end forhold til køledyr, så gider jeg ikke udsættes for en test ift min mentale tilstand, for den har jeg ingen problemer med overhovedet.
aug 2007
Følger: 28 Følgere: 53 Hunde: 2 Emner: 314 Svar: 16.245
Kunne det tænkes, at resultatet viser, at både du og mange andre har et sundt forhold til jer selv og samtidig også til jeres kæledyr? Just sayin'
apr 2011
apr 2011
apr 2019
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 2
Tusind tak for den overvældende interesse for vores undersøgelse.
Vi har med spørgeskemaet forsøgt at undersøge om der, generelt set, er en sammen-hæng mellem menneskers tilknytning til kæledyr og deres grad af self-compassion. Dette skal svarene hjælpe os til at forstå. Hvis der ønskes mere viden om tilknytningsteori eller self-compassion, henvises der til udvalgt litteratur i bunden af opslaget.
Som flere har bemærket var nogle af spørgsmålene lidt underlige. Dette skyldes, at de psykologiske skalaer vi måler på, er oversat relativt direkte fra amerikansk til dansk af forskere fra Aalborg Universitet. Visse spørgsmål forekommer derfor lidt skæve, da vi skal sikre os, at vi måler på det samme, som skalaen er tiltænkt.
Andre har desuden bemærket, at flere af spørgsmålene i spørgeskemaet minder om hinanden. Dette er en anerkendt metode indenfor psykologien, som bruges når man ønsker at indkredse et fænomen, der ikke direkte kan observeres.
Har du spørgsmål, eller ønsker at se resultaterne, bedes du kontakte Julie på mail:
jbehrm17@student.aau.dk.
Vi gør opmærksom på, at resultaterne forventes klar i slutningen af juni.
Vi håber at undersøgelsen kan bidrage til ny viden, og derudover kan hjælpe os i vores forståelse af psykologien som forskningsfelt.
Endnu engang, tak for interessen!
Neff, K. (2003). Self-Compassion: An Alternative Conceptualization of a Healthy Attitude Toward Oneself. Self and Identity, 2(2), 85-101. doi: 10.1080/15298860309032
Zilcha-Mano, S., Mikulincer, M. & Shaver, P. R. (2011). An attachment perspective on human–pet relationships: Conceptualization and assessment of pet attachment orientations. Journal of Research in Personality, 45, 345–357. doi: 10.1016/j.jrp.2011.04.001
sep 2017
Følgere: 536 Emner: 152 Svar: 10.680
Kunne du have mod på at lægge resultatet ind her, når det er færdigt? Eller vil du hellere bare sende det til den enkelte?
apr 2019
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 2
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 31 Emner: 186 Svar: 10.727
Universitetsundersøgelse om kæledyr