{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
460 visninger | Oprettet:

Godt kamera? {{forumTopicSubject}}

Nu er der jo en del entusiaster med kamera herinde, så vi tænkte at det måske var et fint sted at spørge smiley

Min kæreste kunne rigtig godt tænke sig et rigtig kamera, og ikke bare vores telefoner, men vi har ikke meget viden om hvad man skal kigge efter.

Det skal selvfølgelig tage gode billeder, men må også gerne være brugervenligt og ikke behøve at være det dyreste på markedet smiley

Kom med jeres viden og erfaring smiley

I får lige et billede af slædehunden og kæresten med smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Godt kamera?
  • #1   9. apr 2019 Det kommer lidt an på, hvor meget han vil sætte sig ind i det - hvis han bare vil sætte det på auto og skyde, så er der rigtig mange mobiltelefoner, som kan levere lige så godt. Et kamera er faktisk ikke specielt godt på auto, jeg har været MEGET frustreret engang, over at mine billeder blev for mørke, lyse, sløret eller lignende smiley

Vil han gerne sætte sig lidt ind i indstillinger og lære det, så kan jeg lige anbefale nogle Canon modeller når jeg kommer på pc smiley Jeg kan ikke rigtig anbefale andre mærker, idet jeg ikke kender det smiley

Vil I købe brugt eller nyt? Og hvad er budgettet sådan cirka? Og hvor meget har I brug for at zoome? Skal der f.eks. tages billeder af hunde i løb eller andre ting længere væk, eller er det primært ting tæt på? smiley

• #2   9. apr 2019 Kommer lige så meget an på objektiv.... som også er ret dyre...

Og ja som allerede er sagt... spild af penge, hvis man ikke skyder på manuelt.

• #3   9. apr 2019 Nå ja...

Jeg bruger Nikon D5500 ... og har 35 mm 1.8 og 85 mm 1.8.... bruger pt kun de faste objektiver, men tager heller ikke super mange aktion shots pt.

Mine billeder med de objektiver er i mine nyeste albums.

• #4   9. apr 2019 Han/vi vil gerne sætte os ind i det.

Prisen har vi egentlig ikke tænkt vildt meget over så det ved jeg ikke xD

Vi ville gerne kunne tage billeder af Ciah i løb hvis muligt men ved også godt at bevægelsesbilleder er svære smiley Noget zoom kunne være rart men ikke helt vildt, tænker jeg.

• #5   9. apr 2019 Tænker hus til omkring de 4000-5000 ... måske lidt billigere ... og objektiv kommer an på hvilket I vil have.

Tjek evt Kamerahuset.dk

• #7   9. apr 2019 Jeg købte et kompaktkamera (Sony RX100 M3) hos Kamerahuset.dk for et par år siden.

Jeg havde førhen haft et spejlrefleks, som jeg simpelthen ikke fik brugt, fordi det var stort at slæbe med allevegne (for slet ikke at snakke om ekstra objektiver) - for mig er bekvemmeligheden en rigtig stor faktor.
    Til gengæld er det også nogle dyre, men gode alsidige kompaktkameraer med mulighed for mange manuelle indstillinger.

Så - hvor meget vil han reelt udnytte de funktioner, han får med et spejlrefleks og forskellige objektiver? Skal han bruge det til andet end bare bevægelsesbilleder af hunden? Jeg kunne altid ønske mig mere, men mit nuværende kamera dækker mit behov, når jeg ikke vil gå på kompromis med alsidighed, bekvemmelighed og størrelse.

• #8   9. apr 2019 Tak for rådene. Dem tager vi klart med og snakker om. Svare lige lidt senere når vi har talt lidt om det (:

Og click i Rosengårdcentret er noteret smiley

• #9   9. apr 2019 Rigtig mange undervurderer hvor meget man egentlig må "uddanne" sig selv for at bruge et spejlreflekskamera så det giver mening at bruge det.

Jeg tror det vil give mening at finde et kursus og få en fornemmelse af, hvad man er til før man køber.

Her har vi Nikon D7200, et 18-55 standart objektiv, der fulgte med huset og et 70-300 mm f5.6, som vi bruger til blandt andet foto af hunde i bevægelse.
    Vi ønsker os naturligvis noget med en mere åben blænde - men nøj, det koster. Og manden vil rigtig gerne have en fast vidvinkel... 24 mm og f2.8... det bliver når vi vinder en gang smiley

En god og hurtig autofokus er nødvendig og stor iso-følsomhed, hvis man skal have fornuftige billeder i bevægelse.

• #10   9. apr 2019 Jeg har et Canon 7d. Det er et virkelig godt kamera, men gammelt (mener det udkom i 2009) - til gengæld er det Canons "professionelle" linje, og stadig yderst relevant i dag. Det ligger til omkring 2000-2500 kr. brugt.

Det har to store minusser, i mine øjne: Det er ikke særlig lysstærkt (ISO kan ikke gå ret højt, uden at der kom meget støj på billedet) og så er det ret tungt. Men ud over det, er jeg super glad for det - det er rigtig hurtigt, har mange fokuspunkter, mange indstillingsmuligheder, solidt og vejrforsejlet. smiley

Kig evt. mod 100d eller 200d, jeg havde et 100d i hånden for et par weekender siden og det var ret lækkert, synes jeg. 200d er lidt nyere. Ligger til ca. 3500 kr. fra nyt, stort set umuligt at finde brugt.. Det er en HEL del mindre og lettere end mit 7d.

4000d er også en mulighed - det er deres absolutte begynderlinje, men den nyeste i serien. Kan fås for sølle 2100 kr. INKL. kit-objektivet.

Skal du købe brugt, er der rigtig mange muligheder. 1200d eller 1300d går til ca. 1500-2000 kr. brugt, og er designet til en begynder. Jeg ville nok kigge efter noget 750d eller 800d, som er en smule mere avanceret.

I kan se her, de modeller jeg snakker om, og hvad der er nyest osv: https://en.wikipedia.org/wiki/Template:Canon_EOS_digital_cameras

Det der nemlig er vigtigt at huske er, at udover et hus, skal I også have objektiver. De kan VIRKELIG gøre en kæmpe forskel.

Mit absolut bedste objektiv, er mit 70-200mm f/4.0L USM, som er så sindssygt hurtigt og lækkert. Det koster omkring 2500 kr. brugt. En blænde på 4 er okay - men bestemt ikke det mest lysstærke, du kan finde. Jeg kan godt lide objektiver med fast blænde på 2.8, men de er dyre i Canons L-serie, og ude af mit budget smiley

Til at supplere har jeg et 17-50mm f/2.8 fra Sigma, som så erstatter kit-objektivet. Fordelen her, er at det er lidt skarpere, lidt hurtigere og så har den et lavt blændetal.

Lavt blændetal = mere sløret baggrund, og mere lys. Højt blændetal = mere i fokus, men det lukker mindre lys ind.

En 50mm (så kan den ikke zoome) med blænde f/1.8 er ret populær - og ret billig. Koster omkring 500-600 kr. brugt, ca. 850 kr. fra nyt. Den er super fin til portrætter på den type kamera jeg har nævnt. smiley

Det er vigtigt I sætter jer ind i lukketid, ISO og blænde. Det er det, I vil få mest brug for, at forstå. I starten kan det være en fordel at tage billeder i den indstilling der hedder enten "lukketidsprioritet" - dvs. hvor du bestemmer lukketiden, eller blændeprioritet, dvs. hvor du bestemmer blænden. Så kan man lære lidt om det, ved at prøve sig frem smiley

Lang lukketid / lavt lukketidstal, giver mere lys, men kræver også at objektet man fotograferer står stille (lavere tal = stå mere stille).

Kort lukketid / højt tal, lukker mindre lys ind, men til gengæld kan den hurtigere fange et øjeblik - f.eks. af en hund, der løber. smiley

Kommentér på:
Godt kamera?

Annonce