2.627 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 56 Svar

AT
AT
Følgere: 5 Emner: 49 Svar: 964

boligstøtte? boligstøtte?

Er der nogle hajer til boligstøtte her inde, som måske kan svare på et spørgsmål?

Jeg er ved at finde ud af hvor dyr en lejlighed jeg har råd til at leje.

Jeg har 12000 kr. før skat, og der kommer til at være registreret 1-2 børn på adressen (håber på 2)

Når jeg prøver at beregne boligstøtte, på en lejlighed til 4500 kr., 85 kvm, og 3 værelser så vil jeg få omkring 500 kr.

Sidst jeg tjekkede kunne jeg ved en lejlighed med samme oplysninger få omkring 2000 kr., også var det med 1 barn. Men det var i 2018, så ved ikke om det er lavet om?

Er der nogen der ved om det er korrekt, eller som har en formodning om at der er fejl i systemet??

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af spejl,vægreol og knagerække 1.096 kr.
  • Opsætning af lampe 250 kr.
  • Fjernelse af rødder fra buske. 1.000 kr.
  • Tjekke rør og skifte en pakning - fra have ind i hus 2.000 kr.
  • Vandhane Blinker røde 1.500 kr.
  • Opsætning af lampe 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  boligstøtte?
  • #1   3. jan 2019 Hmm, jeg tror det skyldes at huslejen er så lav, MEN du burde (så vidt jeg husker) få mere, når der er børn under 18 på adressen. Umiddelbart lyder det lidt til at børnene ikke bliver regnet med ?

Husker du at tilføje børnene under personer?

• #2   3. jan 2019 Jeg er ikke klog på boligstøtte, men jeg synes det lyder underligt.

Jeg har 48kvm 2vrs. til 3400kr (indkomst på 11500) og får 599kr. i boligstøtte, uden barn.

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

#3   3. jan 2019 Milla: Begge børn er regnet med.
    Ja, huslejen er lav, men selv da min kæreste/nu eks boede sammen, og begge var på su, og havde 1 barn, der var boligstøtten i en lejlighed til 4500 kr. en hel del mere end hvad der bliver beregnet nu.

Erika: Håber virkeligt at det er en fejl, ellers bliver det godt nok svært at finde noget ordentligt at bo i. (ordentligt inden for rimelighedens grænse)

• #4   3. jan 2019 Det kunne godt ligne en fejl, synes jeg.. For mig virker det som om den "glemmer" børnene, så måske der er en fejl i systemet, mht. børn i boligen?

Jeg har nemlig også lidt regnet på vores boligstøtte, og den passer - men det er uden børn smiley

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

#5   3. jan 2019 Milla: Jeg krydser fingre for at det er en fejl. smiley smiley
    Ellers bliver det godt nok håbløst at finde en bolig

• #6   4. jan 2019 Jeg har en 2 værelses på 64m2 til 5150kr, 1 barn på adressen.
    ca.28400 før skat.
    Jeg får ca.650kr i boligstøtte om måneden.

Så jeg synes da du skulle få noget mere end du får det regnet ud til. Jeg har trods alt noget højere indkomst...

Det er nok en fejl..

• #7   4. jan 2019 Der er kommet nye beregningsregler i år, og så er der osse noget med med m2, altså at man får op til 70 m2 tror jeg, så beløbet kan meget godt passe, min mor er osse røget godt ned i støtte pga de nye regler, jeg er heldigvis ikke

• #8   4. jan 2019 Hmm ja, det lyder da rigtig nok som om der er lavet en fejl, hvis du fik helt andre oplysninger for ikke længe siden.

Men boligstøtten kan nu også godt ændres pga lav husleje - jeg får slet ingen boligstøtte overhovedet, selvom jeg 100% kvalificerer mig til det..

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

#9   4. jan 2019 Janne: Det lyder godt nok som noget rigtig bavl, hvis den er justeret SÅ meget ned..

• #10   4. jan 2019 AT, de skriver sådan inde på siden nu
    Advarsel
    Der er i øjeblikket fejl i Boligstøtte-beregneren. Hvis du har et eller flere børn, bliver der ikke taget højde for det i beregningen. Vi arbejder på sagen og beklager ulejligheden.

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

#11   4. jan 2019 Staffordshire: Åh, det er godt nok en lettet nu smiley smiley

• #12   4. jan 2019 Det kan jeg godt forstå smiley

• #14   4. jan 2019 Ja, min mor er gået 400 kr ned i boligstøtte pga de nye beregningsregler... desværre

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

#15   4. jan 2019 Janne: Hvis beregningerne havde passet, så ville den boligstøtte jeg kunne få udbetalt været gået ned med omkring 2000 kr.

Men de skriver at systemet ikke registrere børn, og derfor stemmer udregningen på ca. 500 kr. også over ens med hvad jeg ville havde fået uden børn.

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

#16   4. jan 2019 jeg var lige inde og tjekke igen, og nu passer det vidst bedre.

En lejlighed på 90 kvm, med 1 barn, og en husleje på 4500 giver 2400 ca. i boligstøtte.
    En lejlighed på 90 kvm, med 1 barn og en husleje på 5500 giver 3200 ca. i boligstøtte.

så nu er jeg mere rolig, også kan jeg lede efter en lidt dyre lejlighed, smiley puha.

• #17   4. jan 2019 Hvor i landet bor du, for det er delme billige boliger smiley

• #18   4. jan 2019 Jeg får for min 2 væreslses som vidst nok er omkring 56 kvm 646 kr i boligstøtte

Jeg bor selv og betaler 5.141 i husleje (med vand og varme)

Jeg bor uden min datter, hvis jeg boede med hende kunne jeg få langt mere.. Især hvis man bor selv med barnet..

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

#19   4. jan 2019 staffordshire: str. var bare en tilfældig jeg indtastede, for at være sikker på at jeg ikke overskrider max. kvm smiley

Men bor i Aabenraa.

Ved boligforening koster en 3-værelses på mellem 80-90 kvm, midt i byen mellem 3800 og 4600 kr smiley

Men boligforeningen er svær at få lejligheder i, så søger ved min tidligere udlejer. Og der ligger en 80 kvm, 3-værelses på ca. 5000 kr. Men det er så også rigtig lækre lejligheder - også midt i byen.

• #20   4. jan 2019 Vi giver 7100 for 69 kvm ( 2 værelser) på 1. sal.. Hallelujah for Nordsjælland smiley

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

#21   4. jan 2019 Milla: Og det her kan du få for knap 1000 kr. mere i aabenraa
    https://www.boligportal.dk/lejebolig/dp/raekkehus-aabenraa/id-4963914 ..

Jeg kan godt forstå hvis folk føler sig snydt nogen gange..

• #22   4. jan 2019 AT: Jah, det er crazy dyrt her i omårdet.. Og det er endnu sværere for os at finde noget bedre, fordi vi kan ikke blive godkendt til at låne desværre og vi er bundet til at blive i kommunen pga. mit ressourceforløb (det kan godt flyttes - men jeg har en GOD sagsbehandler & mentor, det vil jeg ikke ofre smiley )

• #23   4. jan 2019 Wow AT. Jeg bor også lidt dyre end dig så smiley

• #24   4. jan 2019 Det er dælme billige boliger! smiley Nogle gange fristes man til at rykke det hele op og flytte langt væk. Men okay så får jeg nogle andre muligheder her lige uden for Århus som jeg ikke ville kunne i Aabenraa.

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

#25   4. jan 2019 Fünke: Jeg kan godt følge dig.

For mig har jeg har jeg alt i en radius af 5 km. smiley
    Jeg mangler intet - ud over måske et lidt bedre byliv.

• #26   4. jan 2019 Fünke : Haha, ja det er lidt andre priser vi har her i Århusområdet smiley

Vi bor i Tilst udenfor Århus ( ca. 9 km til rådhuspladsen i Århus ) , og vi har 78 kvm til 6351.- inkl. varme, så kommer der jo så el og vand oveni.

• #27   4. jan 2019 min husleje er endda høj for Fredericia skønt det er inden for voldene (=centrum) og tæt på strand og havn smiley

• #30   4. jan 2019 Jeg gad satme ikke at bo i København. Så ville jeg få alt for lang transporttid til og fra job. I øvrigt mht lejlighed, så hellere lidt dyrere og mere energirigtig, da der ikke gives støtte til forbrug, men det ved du sikkert godt.

• #31   4. jan 2019 hold da op man får alligevel meget boligstøtte

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

#32   4. jan 2019 Hjemmegående: Ja, så priviligerede er vi.

• #33   4. jan 2019 Ja smiley blev bare overrasket.

• #34   4. jan 2019 (det var altså ingen kritik)

• #35   4. jan 2019 Det er vidst kun hvis man har hjemmeboende børn, eller er pensionist at man får meget. Min mormor får i hvert fald også en hel del i boligstøtte, hun er så folkepensionist. Når man lægger hendes ganske almindelige folkepension og boligsikring sammen har hun mere udbetalt end jeg har, ja og min mand. Så jeg må erkende jeg ikke helt forstår at mange råber op om at folkepensionen er så dårlig, og man nærmest ikke har til salten på et æg, men det handler jo nok nærmere om hvilke udgifter man har sig. Nå det var et sidespring smiley

• #36   4. jan 2019 Rikke - hvis man sidder i egen bolig hjælper boligstøtten jo ikke så meget

• #37   4. jan 2019 Hjemmegående: Nej men det er jo et valg man selv har taget smiley Mange pensionister i dag som bor i eget hus, har jo også betalt det ud , da de har boet der i rigtig mange år. Og de fleste som sidder i eget hus, har jo nok også en okay pensionsopsparing ved siden af smiley

• #38   4. jan 2019 Folkepensionen ligger på 9700 før skat, hvis man er samlevende. Dvs. 2 ældre har omkring 20000 FØR skat.. Det synes jeg ikke er meget, må jeg indrømme smiley

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

#39   4. jan 2019 Hjemmegående: Som pensionist kan man også få tillæg til rigtig mange ting, som andre ikke får.

f.eks. medicin kort, tilskud til varmeregning mm.

• #40   4. jan 2019 Jeg har slet ikke sat mig ind i det. Er bare taknemmelig over, at man kan få hjælp når det er nødvendigt smiley

• #41   4. jan 2019 Milla : Men har man ingen formue over 87.000 , får man altså 17.000 en gang om året i ældrecheck, man får rimelig høj boligstøtte hvis man bor til leje, og man kan få diverse tilskud til f.eks medicin osv. Og så har mange ved siden af jo også en pensionsopsparing fra deres job.

Man VED at man ender på folkepension, og så må man jo skrue ned for ens udgifter inden man kommer dertil, hvis man er vant til at leve i sus og dus og have meget høje udgifter. Jeg tror så bare stadig at dem som netop har været vant til høj indtægt og udgifter, også har en rimelig god pensionsopsparing ved siden af smiley

• #43   4. jan 2019 Ida : Kunne du ikke bare sige at du ikke ville have det mere ? Når lejeboligerne koster som de gør nogen steder, syntes jeg det er fint med boligstøtte, men vil nu give dig ret i at det var smartere, hvis boliger bare kostedet det mindre.

Jeg syntes det er fint at man søger boligstøtte, hvis man ellers ikke kan få det til at løbe rundt, men syntes ikke det er okay at søge det, bare fordi man kan, hvis man godt kan klare sig uden. Men sådan har jeg det generelt med alt, bare fordi man KAN søge det ene og andet, betyder det ikke at man skal.

Jeg har f.eks set et hav af personer med samme sygdom som mig, som har fået diverse hjælpemidler fra kommunen, og der mener jeg bare at hvis vi snakker billige ting som dims til lettere at åbne dåser, håndtag til brusekabinen, badestol osv, så syntes jeg simpelthen at man selv skal betale det, hvis man altså kan. Jeg kan sagtens forstå at dem på kontanthjælp måske kan have svært ved at købe en rollator eller badestol, men folk der f.eks har en partner der tjener en god løn, er på førtidspension, eller stadig er i job, de burde altså godt kunne finde de penge i budgettet.

Jeg er ved at nå dertil hvor jeg overvejer en badestol, og den køber jeg i hvert fald selv, for jeg kan godt finde pengene til det, så selvom jeg måske kunne få den af kommunen, så gider jeg ikke bøvlet med at ansøge, så hellere en anden der har mere brug for det økonomisk kan få den hjælp smiley

Nu kom jeg igen ud på et total sidespor, undskyld smiley

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

#44   5. jan 2019 Jeg syntes boligstøtte er en god ting.
    Så får alle muligheden for at bo ordentligt..

Hvis lejlighederne blev sat ned, så ville mængden af rådne lejligheder, som var mere sundhedsskadelige end fremme de stige, da man skal huske på at udlejer har en forretning.

• #45   5. jan 2019 Får man mere som pensionist?

Gælder det kun for folke, eller også førtid?

• #47   5. jan 2019 #41 Får man også pensionsopsparing hvis man er flexjobber eller førtidspensionist?

Jeg ved bare at fordi min farmor gik fra førtidspensionist til folkepensionist, blev de nødt til at sælge deres hus og flytte i lejebolig, og det synes jeg er lidt trist (selvom de er glade for, hvor de bor nu) smiley

• #50   5. jan 2019 Nu er der i min optik også forskel på noget til 30.000 og så f.eks en badestol der kan købes for 500 kroner , tror faktisk de findes billigere.

Så vidt jeg ved får man mere i boligstøtte både som folke og førtidspensionist, mener i hvert fald at min mormor også fik ret meget, da hun var på førtidspension.

Milla : Som førtidspensionist betaler man et lille beløb før skat , og så giver kommunen det dobbelte. Mener det automatisk bliver trukket nu , hvor man før i tiden selv skulle melde sig til hvis man ønskede den ordning. Det er jo slet ikke i så meget som de fleste med job spare op , men en lille slat smiley

Mht hus og udgifter dertil , så er det jo igen noget man selv har valgt. Der er fordele og ulemper ved både at eje og leje , og så må man jo selv træffe det valg man ønsker og finder bedst smiley

• #52   5. jan 2019 Man får ingen støtte som førtidspensionist, hvis man er tilkendt efter 2003.

Det eneste - helt bogstaveligt - man får, er grundydelsen som er på ca 18.000 for enlige og ca. 15.000 for samlevende (dertil fradrag for ægtefælleindkomst). Før skat, naturligvis.

• #53   5. jan 2019 Får ingen boligstøtte men betaler kun 2.480kr for 58 kvm på Frederiksberg, (som jeg deler med min mand) - hurra for andelboligens opfindelse. Ved ikke hvad vi skulle gøre uden den, vi ville ikke have gryn til de lejepriser der er i byen.

• #56   5. jan 2019 Skrigehunden, det er da også to ganske aldeles forskellige situationer der hverken kan eller bør sidestilles.

Om det er en ok sats eller ej - det vil jeg ikke kloge mig på.

• #57   5. jan 2019 CH: Man kan godt få boligstøtte, selvom man er på den nye FP, det fik en af min mands venner i hvert fald, da han boede samme sted som vi boede dengang. Men nej ellers er der ikke andre tilskud at få som førtidspensionist efter de nye regler smiley

• #58   5. jan 2019 Der findes nogle regler om boligsikring for mennesker med stort bevægelseshandicap på førtidspension tildelt efter 2003. Det er ikke noget alle førtidspensionister kan få.

• #59   5. jan 2019 Min mands ven har ingen bevægelseshandicap, og han er på den nye pension.

Jeg har lige lavet en beregning, for at se hvad jeg ville kunne få hvis jeg boede her alene, og jeg ville kunne få 2938 kroner i boligstøtte pr måned.

Så jeg tror du har misforstået et eller andet ?

Mht fleks og førtidspension, så vil man som samboende få mere økonomisk af et flexjob, da der på førtidspension jo er en lavere sats for samlevende, og man derudover mister penge alt efter hvor meget ens partner tjener. Min mand er i fleks 4 timer om ugen, og ville gå ned i indtægt hvis han kom på førtidspension.

• #60   5. jan 2019 Alle kan søge - det betyder ikke at man er berettiget.

• #62   5. jan 2019 Hvis jeg har boligstøtte nu og ryger på førtidspension, mister jeg den så?

• #63   5. jan 2019 CH: .Der står altså ikke at man ikke kan få boligstøtte/sikring, der står at hvis man er stærkt bevægelseshæmmet kan man efter specielle regler få mere.

Jeg kender flere der får boligsikring/støtte, og som er på den førtidspension efter 2003, deriblandt min mands ven. Jeg tror du har misforstået et eller andet.

" Som udgangspunkt kan du som førtidspensionist højst få udbetalt 38.124 kr. årligt (2010) i boligsikring.

Hvis du vurderes stærkt bevægelseshandicappet, og din bolig er egnet for dit bevægelseshandicap, kan dette beløb hæves. Ved vurderingen af om en person kan anses for at være bevægelseshandicappet i lovens forstand, skal der som udgangspunkt være tale om en fysisk funktionsnedsættelse, der medfører, at den pågældende kun vanskeligt kan bevæge sig uden hjælpemidler som kørestol eller lignende. "

Altså der er særregler hvis man er stærkt bevægelseshæmmet, det er jo nok også derfor man skal krydse ja eller nej, til om man har brug for en rampe ind til boligen.

• #64   5. jan 2019 Beregneren ville jo heller ikke sige at man ville kunne få knap 3000 i boligstøtte, hvis man ikke kan få noget. Man kan godt risikere at tallet ikke passer helt, men så er det altså ikke flere 1000 kroner den skriver forkert smiley

• #65   5. jan 2019 Jamen det er der helt sikkert mange, der bliver glade for at høre!

Frk. Jensen - der skal en ny beregning til, ja. De gives efter forskellige paragraffer.

• #67   5. jan 2019 Jeg var også lykkelig da jeg fik pensionen - 10.000 udbetalt på det tidspunkt var noget sjovere end de 0 jeg fik før smiley

Svært at brokke sig over det - men - jeg har det principielt svært med modregning relateret til ens samlivsstatus.
    Det hører ingen steder hjemme.

Men det lød som om at der er rykket lidt på det nu her. Jeg har ikke tjekket hvad det præcis bliver til.

Kommentér på:
boligstøtte?

Annonce