993 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 9 Svar

knækket ledbånd i ankel, erfaringer? knækket ledbånd i ankel, erfaringer?

Er der nogen herinde der har prøvet at knække et ledbånd i anklen? Hvordan var jeres forløb? Og kan i lige så meget som før samt er i smertefrie (eller tæt på i det mindste)?
Lidt opmuntring ville være rart da jeg er lige ved at give op

I starten af maj der kom jeg til skade med anklen, en hest en hest hoppede op og gled fra midten af skinnebenet og ned på anklen. Kunne tydelig mærke det ikke bare var en forstuvning, dem har jeg haft mange af da jeg i forvejen er lidt løs i anklen, og det føltes nu heller ikke som om jeg havde brækket noget men der var noget galt. Tog på skadestuen som tog røngten og sagde intet brækket men bare en forstuvning trods protest fra min side. Efter 2 mdr. med benet oppe, is på og forsøg på at komme i gang igen så gik jeg til lægen og fik en tid på hospitalet. Det blev til 6 uger med en kæmpe støvle på midt i hedebølgen, et helvede da jeg følte det som om der var nogen der satte ild til min fod når noget rørte den, men måtte bide tænderne sammen i håb om at det hjalp. Da der ingen bedring var så sendte de mig til scanning og startede mig op hos fys, og da jeg endelig fik svar fra den så var svaret at der manglede et ledbånd for "de kunne i hvert fald ikke finde det" smiley . Der var også noget nerveskade og det er derfor jeg fik den brændende følelse.
For at korte historien lidt af så har jeg gået hos fys lige siden, og fyssen ved ikke hvad hun skal gøre med mig for det bliver ikke bedre. De mener nu også der er røget et ledbånd oppe ved knæet men lægen er ikke enig for det kan ikke ses på den røngten de tog i november. Men det kunne forklare hvorfor de skal rykke fibula på plads hele tiden (den rykker nogle gange op til 1½ cm og det er meget smertefuld). Jeg bliver holdt nogenlund samme med tape, som jeg er allergisk over for. Lægen gav besked på at træne 2 x ½ time hver dag, og hvis det gør ondt må jeg bide smerterne i mig. Det gør bare at der er dage jeg slet ikke kan gå.

For at gøre det hele værre så har jeg meget dårlig samvittighed over for hunden der kun får 3 x 15 min langsomme gåture om dagen, det har ikke lykkedes mig at finde nogen der kan lufte ham for mig jævnligt. Hunden tager det nu pænt, så måske er det ikke så slemt for ham som jeg forestiller mig. Fordi jeg ikke kan komme ud og bevæge mig, gå ordentlige ture med hunden og træne med ham, ride eller træne med hestene så er mine depressioner kommet tilbage, den var der ellers rimelig styr på de sidste 10 år. Syntes det hele føles håbløst.

Har tid på hospitalet til tjek i februar men da de indtil videre ikke har ville gøre noget og jeg føler de ikke hører på mig, så er håbet for at der kommer en løsning ikke høj.

Beklager det blev så langt alligevel, men måtte bare lige ud med det smiley

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rens Terrasse+ olie 7.000 kr.
  • Se på strøm til komfur - flytte ledning til ny gruppe? 2.000 kr.
  • Fejl på opvaskemaskine 870 kr.
  • Spørgsmål 400 kr.
  • Elektriker 850 kr.
  • Haveloungesæt, fod er knækket 1.526 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  knækket ledbånd i ankel, erfaringer?
  • #2   28. dec 2018 Har ingen sygeforsikring, har aldrig kunne få en (eller jo, men så ville der være så mange undtagelser og være så dyr at det ikke kunne betale sig). Har altid fejlet et eller andet samt kommer tit til skade (har ikke altid styr på hvad kroppen laver samt jeg bare er et klods)

Havde jeg pengene så havde jeg selv betalt, men som førtidspensionist så er der ikke meget tilovers. Men overvejer seriøst at finde ud af hvad det koster og så se om jeg kunne låne pengene et sted.

• #3   28. dec 2018 Ja jeg har haft det i anklen. Jeg gik med sådan en stiv støtte i noget tid... Jeg kan desværre ikke huske hvor længe... herefter en bandage. Det var noget med at jeg ikke måtte gå med den stive ting i for lang tid... Jeg trænede hos en fys... mener jeg det var... Det er virkelig mange år siden... bla stod jeg på et balancebræt og styrkede det

god bedring

• #4   29. dec 2018 Lens, var det knækket helt eller kun delvist?

Jeg har før haft skadet ledbånd hvor de var delvist knækkede, det værste var i hånden hvor jeg havde hånden i gips i 3 mdr og derefter genoptræning. Men har ikke prøvet at det var helt knækket før.

• #5   29. dec 2018 Min mand fik overrevet et ledbånd på ydersiden af anklen da vi kørte galt tilbage i 1992.
    Behandlingen var simpel. 4 uger med gips og så i gang med at bruge den.

• #6   29. dec 2018 Det var helt revet over... chs fire uger lyder meget fair.. Jeg mindes ikke Det tog lang lang tid

• #7   29. dec 2018 4 uger smiley det var hurtigt.

Kan se mit held ikke er med mig, jeg er snart nået til 8 mdr. og jeg går bare mere fra hinanden trods jeg følger læge og fyssens ordrer til punkt og prikke.

Men dejligt at se det kan lykkedes. Måske vender mit held i det nye år

• #8   30. dec 2018 Jeg har pga hypermobilitet så mange forstuvninger i fodledende bag mig at jeg ikke har tal på dem længere. Efter en af dem fik en fys mistanke om at der var revet et ledbånd over i højre fodled. Det gik jeg til min læge med og blev sendt videre i systemet med (jeg har en læge der er god til at lytte til hvad folk siger og sende dem videre til rette sted). Jeg blev scannet med et eller andet og mistanken blev bekræftet; overrevet ledbånd. Men det havde det været længe så det var der ikke noget at gøre ved. Jeg fik anbefalet at bruge dn sportsfys. Så det er det jeg bruger. Jeg lever med det manglende ledbånd og har styrket musklerne der skal holde leddet. Jeg har ingen smerter men skal tænke meget over hvilket fodtøj jeg bruger og altid huske på træningen. Fodtøjet skal støtte, men ikke for meget. Høje hæle er absolut forbudt!!!! Jeg går rigtig meget på bare tæer; man har direkte fornemmelse for underlaget og vrider nærmest aldrig om.
    Private sundheddforsikringer er ikke altid ret meget værd. Jeg har gennem mit arbejde men kan ikke tegne en privat pga et par småskavanker. Den jeg har gennem arbejde ville dække min fys. Bare ikke lige den fys jeg bruger og jeg skifter altså ikke for hun er virkelig god.
    Til gengæld ville jeg nok insiterer lidt overfor min læge for det lyder altså ikke helt ok med de svar du får.

• #9   30. dec 2018 Kender godt det med at være hypermobil, det er jeg i stort set hele kroppen og det har givet mange skader. Også derfor jeg som regel ikke går til lægen med en forstuvning, ved efterhånden godt hvordan jeg skal gøre og genoptræne efter det. Men viste også helt klart at dette var anderledes.
    Da jeg fik af vide ledbåndet var væk håbede jeg også at jeg bare kunne træne og så klare mig uden det, men det var min krop åbenbart ikke enig i. Jeg er ikke blevet bedre trods jeg træner hver dag. Jeg bliver stadig rettet op 2 gange om ugen fordi det skrider, hvilket er meget smertefuldt.
    Og ja, godt fodtøj er vigtigt, men når man ikke kan holde ud at have noget på på grund af hævelse (og indtil for en måned siden også nerveskade, der heldigvis er blevet bedre), så er det lidt svært. Det eneste jeg har fundet jeg kan holde ud at have på er crocs, de støtter slet ikke men det er hvad jeg kan få på. Jeg kan en sjælden gang imellem holde ud at have en kort støvle på kortvarigt, men kun når hævelsen er på sit mindste hvilket ikke er tit. For pokker da, jeg kan ikke engang holde ud at have dyne over foden eller ligge i sengen med den side nedad for hvis det rører der hvor skaden og hævelsen er så gør det vanvittigt ondt og så kan jeg ikke sove.

Men du har nok ret i at jeg skal være lidt mere insisterende over for lægen, selv om det bliver svært. Han har indtil videre bare besluttet hvad der skal ske uden at høre hvordan det går, bare prikket lidt på anklen og sagt at det ser jo ikke godt ud, sagt hvad jeg skal gøre og sendt mig ud. Jeg har knap kunne få et ord indført.

• #10   1. jan 2019 Jeg brækkede anklen i et skiuheld for nogle år siden. Rev samtlige led bånd over. Blev opereret og fik sat skinne ind i benet. Jeg var sygemeldt 1/2 år og delvist 1/2 år.. når jeg blev frustreret over hvor langsomt det gik, fik jfeg beskeden at det var normalt op til et år, da jeg havde revet dem over og det tog tid før de var fuldt funktionsduelige igen.

Kommentér på:
knækket ledbånd i ankel, erfaringer?

Annonce