{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.694 visninger | Oprettet:

Boligkøb for første gang {{forumTopicSubject}}

Vi vil rigtig gerne købe lejligheden under os, som er kommet til salg. Vi bor pt. til leje.

Lejligheden koster 845.000 kroner og kræver en udbetaling på 45.000 kroner. Vi har ca. 83.000 kroner, MEN de skal også dække tinglysning, advokat mv, så reelt set kan vi nok ligge omkring 60.000 kroner i udbetaling. Vi vil sidde i en gældsfaktor der ca. hedder 2,6 og normalvis vil banker max have man sidder i 3,5. Når kæresten er på fuld tid, vil gældsfaktoren være omrking 2,1.

Vi var i tirsdags i møde i vores egen bank - men de vil simpelthen ikke godkende os, før min kæreste arbejder fuld tid (det kommer han til i løbet af de næste 6 måneder, cirka, men vi forventer at lejligheden sælger hurtigt). Jeg gik ind til mødet med alt - budgetter for både nuværende bolig og den vi vil købe, lønssedler, salgsopstilling, men de kiggede ikke engang på det.

Det er jo fair nok, at banken har den holdning - det, der bare undrer mig er, at de ikke engang kiggede på tallene på lejligheden vs. vores økonomi. De kiggede ikke på, hvad lejligheden kostede, hvilke udgifter der var eller noget - de sagde bare partout nej så længe han ikke arbejder fuld tid ?

Deres begrundelse var også, at de gerne ville have vi havde en større opsparing til udbetalingen, på trods af vi har 8% og ikke 5% som jo er påkrævet (men okay, vi fik aldrig rigtig lov til at dokumentere at vi havde de 8%, det blev fejet under bordet hver gang)

Vi har ingen lån, har aldrig haft gæld, har aldrig været bagud med betaling af regninger og har generelt et lavt forbrugsmønster (vi bruger ca, 3500-4000 kroner om måneden af vores rådighedsbeløb som pt. ligger på 8500 kroner, og det vil den også gøre i den nye lejlighed. Indenfor de næste 3 måneder stiger min kæreste til 32 timer, og vores rådighedsbeløb vil komme op på 10.000 kroner)

Nu er vi så gået til en anden bank, som i det mindste tager os seriøst - de har fået de dokumenter de skal bruge i forhold til at vurdere vores økonomi, så vi håber selvfølgelig på det bedste smiley

Siger de også nej, respekterer vi det, og venter det halve år og sparer mere op, som den første bank rådede os til.

Har I andre oplevet lignende, at I kom ud med en følelse af at banken simpelthen ikke gav jer en chance?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Boligkøb for første gang
  • #1   9. nov 2018 Jeg synes, jeg hører mange tilsvarende beretninger fra kolleger og bekendte.
    Men det hjælper meget tit, at gå til en anden bank, så jeg håber, at det også kommer til at lykkes for jer, for det er virkelig useriøst, at de afviser jer på en teknikalitet, istedet for at vurdere ud fra økonomiske fakta!


  • #2   9. nov 2018 Hvad har du af indtjening?
    Jeg har hørt om andre, der ikke kan få lov at købe hus, fordi kun den ene part har arbejde, heller ikke selvom de har god økonomi og aldrig har handlet uansvarligt økonomisk.


  • #3   9. nov 2018 #1 Tak, det håber jeg også! Vi har jo også haft vores forældre indenover, og de synes heller ikke at det er helt dumt økonomisk, i og med vi for det første vil sidde en lille smule billigere end vi gør i vores lejelejlighed, men selvfølgelig også fordi vi betaler til os selv smiley

    #2 Ca. 11000 før skat, 8300 udbetalt smiley Han har 13.000 før skat, 9200 kr. udbetalt lige nu på de 25 timer smiley


  • #4   9. nov 2018 Vi har aldrig oplevet den slags.
    Første gang fik vi lov til at købe hus på 2x dagpenge, og nu har vi fået lov til at købe et dobbelt så dyrt hus med udsigten til én på løn og én på dagpenge.

    Vi har billån og su-lån, der betales af på, og jeg har ladet mig fortælle at bankerne bedst kan lide at have kunder med lån, da det jo er her de tjener pengene. Så det er lettest at få ny bank hvis man skylder penge, frem for hvis man har mange stående på opsparing.

    Hvis I begge er meget unge, kan det måske være årsagen til at de tøver.
    Dog blev min søster godkendt til huskøb med 20 år ca, men hun var så også bankuddannet da.
    Er I gift? Det kan også have en betydning.


  • #6   9. nov 2018 #4 Vi er ret unge ja - jeg fylder 21 lige om lidt, min kæreste er 24 år. Vi er ikke gift, men snakker meget om det - vil det måske have positiv indflydelse i banken?

    Må jeg spørge, hvilken bank du/I har? smiley

    #5 Okay, tak for svar - det er godt nok længe at forsøge at blive godkendt i 6-7 år smiley


  • #9   9. nov 2018 Ja, ægteskab har indflydelse ifm godkendelse til boligkøb, for man er aldrig stillet lige så godt som ved ægteskab i tilfælde af ulykke/død når man ejer bolig.

    Vi har Arbejdernes Landsbank, som er kåret til landets bedste i rigtigt mange år nu.
    Vi havde et par år i en anden bank som yngre, men vendte tilbage, og er rigtigt, rigtigt glade for dem.


  • #10   9. nov 2018 #9 Det er faktisk også arbejdernes landsbank som tager os seriøst. Vi har fået dem anbefalet af flere smiley

  • #11   9. nov 2018 Jeg håber de kan hjælpe jer med projektet smiley

  • #13   9. nov 2018 Helt klart prøv en anden bank.
    Passer man ikke ind i lige de firkanter de opstiller så er det sådan.
    Hvis flere banker af forskellig type siger nej så tænk der måske er en mening med det. Men bestemt ikke lad jer slå ud fordi en bank siger nej.
    Jeg kender mange der var ude i bank nr 3-4.. selv med helt alm gode gedigne lønmodtager jobs.


  • #14   9. nov 2018 Hvis i har det godt med jeres forældre og de økonomisk har det ok. Så kan man også overveje om de kan stille som kaution. Altså som sikkerhed for hvis i ikke kan betale så ryger regningen videre til dem.
    Så har banken en større sikkerhed for at få indfriet lånet.
    Men det kræver selvfølgelig sine overvejelser! At blande forældre osv. Ind i ens økonomi på den måde.


  • #15   9. nov 2018 Vi har tidligere fået at vide, at det med kautionister ikke bruges mere? ... min mand og jeg ville kautionere, således at hans datter og svigersøn kunne låne til en lille ejendom, men det gik banken ikke med til, de brugte ikke det med kautionister mere fik vi at vide.

  • #16   9. nov 2018 Min egen bank sagde det var helt irrelevant i forhold til at kautionere - vi foreslog det nemlig. Det kan dog være at de forskellige banker ser forskelligt på det ?

    Nu ringede nr. 3 bank også tilbage i dag, så de er også "sat på sagen", så må vi se, hvad de siger smiley

    Lige det, du skriver, Ginne er nemlig også det vi selv har tænkt - hvis alle 3 siger det samme, så er der nok noget om det. Men det KAN jo også bare være bank nr 1, som er firkantet smiley


  • #17   11. nov 2018 Én af mine kolleger oplevede det. Han havde købt hus, mens han boede alene. Da han fik kæreste og barn ville de gerne ud fra indre by, så de fik mere plads og mere ro.
    Han solgte sit hus til en ok pris (fik indfriet restgælden), men kunne nu pludselig ikke låne til at købe et nyt hus, på trods af at det nye hus kostede det samme, som det gamle, de havde kun et billån, og at der nu var 2 indtægter i stedet for én.

    De endte med at måtte gå i flere banker/kreditforeninger, før det lykkedes.

    Så I skal ikke lade jer stoppe af at én bank siger nej, hvis ellers I har et fornuftigt budget. Pøj, pøj med projektet smiley


  • #18   12. nov 2018 Tak! Vi skulle gerne få svar fra AB her i starten af denne uge, så vi er meget spændte!

    Vi har også et møde i Nordea på onsdag smiley


  • #19   12. nov 2018 Altså. Jeg var på dagpenge da vi lånte til huset. En bank ville ikke låne os penge, næste bank ville gerne, men vi skulle låne 1 mil. ekstra til at gennemrenovere huset her-og-nu. Tredje bank sagde "Ingen problemer". Så de kan have mange holdninger. Vi har boet i huset i 4 år, og betaler sandsynligvis boliglånet hos banken ud snarest muligt, så der kun er realkreditten tilbage. Banken tjener ikke sådan overdrevet mange penge på os smiley

  • #20   15. nov 2018 Arbejdernes landsbank's kreditforening vurderede desværre lejligheden til at være en risikoejendom, fordi den stadig er tinglyst som værende på lejet grund (selvom den meget gerne skulle være på ejet grund nu). smiley De vil gerne låne til os, til en anden bolig, men det er desværre meget begrænset hvad der er i denne kommune, til den pris, når det IKKE må være i den ejerforening. smiley

    Nordea vil desværre ikke låne os penge, så længe jeg er i ressourceforløb, da de vurderer det er en usikker indkomst.. Og da jeg ikke har udsigter til at blive i stand til at få ordinært job eller fleksjob, så er vores lånemuligheder hos dem nok umulige de næste 10 års tid..

    Eneste måde vi kunne komme udenom dette, var ved en egenbetaling på ca. 40%, men vi har desværre ikke lige 350.000 kroner i lommen. smiley

    Lejligheden er også solgt i dag, vi havde i dag til at give svar om vi blev godkendt, ellers ville sælger skrive under på en anden købsaftale, desværre..


  • #21   15. nov 2018 Næste gang I finder en bolig så prøv at snakke med Nykredit, de var til at snakke med da vi skulle købe bolig samt bil. Både bolig og bil er med mig på fuld løn og kæresten på deltid. Bilånet var dog billigere end den gamle bil. smiley

    Men hvis du fremlægger et fornuftigt før og efter budget med boligen og har et fornuftigt rådighedsbeløb over finanstilsynet krav, kan jeg ikke se problemet. Husk dog at regne realkreditlån ud fra en fast rente uanset hvad du vælger af lån, det gør banken nemlig også. smiley


  • #23   15. nov 2018 Husk at jeres bank "rådgiver", vil "rådgive" jer til, hvad der er i bankens interesse.
    Hvis I har Jeres opsparing osv i samme bank, kan I måske komme længere i en ny bank, der vurdere jer som nye kunder.


Kommentér på:
Boligkøb for første gang

Annonce