22. jun 2014 Følger: 3 Følgere: 95 Hunde: 2 Emner: 344 Svar: 3.162
Boligkøb for første gang {{forumTopicSubject}}
Vi vil rigtig gerne købe lejligheden under os, som er kommet til salg. Vi bor pt. til leje.
Lejligheden koster 845.000 kroner og kræver en udbetaling på 45.000 kroner. Vi har ca. 83.000 kroner, MEN de skal også dække tinglysning, advokat mv, så reelt set kan vi nok ligge omkring 60.000 kroner i udbetaling. Vi vil sidde i en gældsfaktor der ca. hedder 2,6 og normalvis vil banker max have man sidder i 3,5. Når kæresten er på fuld tid, vil gældsfaktoren være omrking 2,1.
Vi var i tirsdags i møde i vores egen bank - men de vil simpelthen ikke godkende os, før min kæreste arbejder fuld tid (det kommer han til i løbet af de næste 6 måneder, cirka, men vi forventer at lejligheden sælger hurtigt). Jeg gik ind til mødet med alt - budgetter for både nuværende bolig og den vi vil købe, lønssedler, salgsopstilling, men de kiggede ikke engang på det.
Det er jo fair nok, at banken har den holdning - det, der bare undrer mig er, at de ikke engang kiggede på tallene på lejligheden vs. vores økonomi. De kiggede ikke på, hvad lejligheden kostede, hvilke udgifter der var eller noget - de sagde bare partout nej så længe han ikke arbejder fuld tid ?
Deres begrundelse var også, at de gerne ville have vi havde en større opsparing til udbetalingen, på trods af vi har 8% og ikke 5% som jo er påkrævet (men okay, vi fik aldrig rigtig lov til at dokumentere at vi havde de 8%, det blev fejet under bordet hver gang)
Vi har ingen lån, har aldrig haft gæld, har aldrig været bagud med betaling af regninger og har generelt et lavt forbrugsmønster (vi bruger ca, 3500-4000 kroner om måneden af vores rådighedsbeløb som pt. ligger på 8500 kroner, og det vil den også gøre i den nye lejlighed. Indenfor de næste 3 måneder stiger min kæreste til 32 timer, og vores rådighedsbeløb vil komme op på 10.000 kroner)
Nu er vi så gået til en anden bank, som i det mindste tager os seriøst - de har fået de dokumenter de skal bruge i forhold til at vurdere vores økonomi, så vi håber selvfølgelig på det bedste
Siger de også nej, respekterer vi det, og venter det halve år og sparer mere op, som den første bank rådede os til.
Har I andre oplevet lignende, at I kom ud med en følelse af at banken simpelthen ikke gav jer en chance?
aug 2007
Følger: 41 Følgere: 78 Hunde: 8 Emner: 513 Svar: 12.427
Men det hjælper meget tit, at gå til en anden bank, så jeg håber, at det også kommer til at lykkes for jer, for det er virkelig useriøst, at de afviser jer på en teknikalitet, istedet for at vurdere ud fra økonomiske fakta!
apr 2011
Følger: 32 Følgere: 53 Hunde: 8 Emner: 200 Svar: 12.262
Jeg har hørt om andre, der ikke kan få lov at købe hus, fordi kun den ene part har arbejde, heller ikke selvom de har god økonomi og aldrig har handlet uansvarligt økonomisk.
jun 2014
Følger: 3 Følgere: 95 Hunde: 2 Emner: 344 Svar: 3.162
#2 Ca. 11000 før skat, 8300 udbetalt Han har 13.000 før skat, 9200 kr. udbetalt lige nu på de 25 timer
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.851
Første gang fik vi lov til at købe hus på 2x dagpenge, og nu har vi fået lov til at købe et dobbelt så dyrt hus med udsigten til én på løn og én på dagpenge.
Vi har billån og su-lån, der betales af på, og jeg har ladet mig fortælle at bankerne bedst kan lide at have kunder med lån, da det jo er her de tjener pengene. Så det er lettest at få ny bank hvis man skylder penge, frem for hvis man har mange stående på opsparing.
Hvis I begge er meget unge, kan det måske være årsagen til at de tøver.
Dog blev min søster godkendt til huskøb med 20 år ca, men hun var så også bankuddannet da.
Er I gift? Det kan også have en betydning.
jun 2014
Må jeg spørge, hvilken bank du/I har?
#5 Okay, tak for svar - det er godt nok længe at forsøge at blive godkendt i 6-7 år
mar 2009
Vi har Arbejdernes Landsbank, som er kåret til landets bedste i rigtigt mange år nu.
Vi havde et par år i en anden bank som yngre, men vendte tilbage, og er rigtigt, rigtigt glade for dem.
jun 2014
mar 2009
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
Passer man ikke ind i lige de firkanter de opstiller så er det sådan.
Hvis flere banker af forskellig type siger nej så tænk der måske er en mening med det. Men bestemt ikke lad jer slå ud fordi en bank siger nej.
Jeg kender mange der var ude i bank nr 3-4.. selv med helt alm gode gedigne lønmodtager jobs.
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
Så har banken en større sikkerhed for at få indfriet lånet.
Men det kræver selvfølgelig sine overvejelser! At blande forældre osv. Ind i ens økonomi på den måde.
apr 2011
Følger: 32 Følgere: 53 Hunde: 8 Emner: 200 Svar: 12.262
jun 2014
Nu ringede nr. 3 bank også tilbage i dag, så de er også "sat på sagen", så må vi se, hvad de siger
Lige det, du skriver, Ginne er nemlig også det vi selv har tænkt - hvis alle 3 siger det samme, så er der nok noget om det. Men det KAN jo også bare være bank nr 1, som er firkantet
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 278 Svar: 8.764
Han solgte sit hus til en ok pris (fik indfriet restgælden), men kunne nu pludselig ikke låne til at købe et nyt hus, på trods af at det nye hus kostede det samme, som det gamle, de havde kun et billån, og at der nu var 2 indtægter i stedet for én.
De endte med at måtte gå i flere banker/kreditforeninger, før det lykkedes.
Så I skal ikke lade jer stoppe af at én bank siger nej, hvis ellers I har et fornuftigt budget. Pøj, pøj med projektet
jun 2014
Vi har også et møde i Nordea på onsdag
maj 2004
Følger: 5 Følgere: 358 Hunde: 2 Emner: 42 Svar: 1.351
jun 2014
Nordea vil desværre ikke låne os penge, så længe jeg er i ressourceforløb, da de vurderer det er en usikker indkomst.. Og da jeg ikke har udsigter til at blive i stand til at få ordinært job eller fleksjob, så er vores lånemuligheder hos dem nok umulige de næste 10 års tid..
Eneste måde vi kunne komme udenom dette, var ved en egenbetaling på ca. 40%, men vi har desværre ikke lige 350.000 kroner i lommen.
Lejligheden er også solgt i dag, vi havde i dag til at give svar om vi blev godkendt, ellers ville sælger skrive under på en anden købsaftale, desværre..
jun 2017
Følger: 15 Følgere: 2 Hunde: 2 Emner: 12 Svar: 53
Men hvis du fremlægger et fornuftigt før og efter budget med boligen og har et fornuftigt rådighedsbeløb over finanstilsynet krav, kan jeg ikke se problemet. Husk dog at regne realkreditlån ud fra en fast rente uanset hvad du vælger af lån, det gør banken nemlig også.
jan 2012
Følger: 5 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 77 Svar: 3.714
Hvis I har Jeres opsparing osv i samme bank, kan I måske komme længere i en ny bank, der vurdere jer som nye kunder.
Boligkøb for første gang