470 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 16 Svar

Jer der tager immundæmpende medicin Jer der tager immundæmpende medicin

Jeg ved at vi er en del herinde, som får det ene eller andet immundæmpende medicin, så håber at kunne få svar på mit spørgsmål smiley

Jeg har i nu 14 dage haft et sår på bagsiden af min hæl, og det vil bare ikke rigtig hele, det bliver ved med at væske og bløde. Jeg sørger så vidt muligt for at det for luft, og at jeg går i sko der ikke rammer såret, men med den regn der har været de sidste dage, har det bare været nødvendigt med lukkede sko. Jeg har sørget for at sætte plaster over, de gange jeg har skulle have en lukket sko på, og så taget det af igen når jeg er kommet hjem.

Hvor lang tid plejer det at tage for jer, at få sår til at hele ? Sådan et sår ville for mig normalt være helet i løbet af en uge, men er det første sår jeg har haft, efter jeg er kommet på immundæmpende.

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rens Terrasse+ olie 7.000 kr.
  • Se på strøm til komfur - flytte ledning til ny gruppe? 2.000 kr.
  • Fejl på opvaskemaskine 870 kr.
  • Spørgsmål 400 kr.
  • Elektriker 850 kr.
  • Haveloungesæt, fod er knækket 1.526 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Jer der tager immundæmpende medicin
  • #1   28. aug 2018 Lyder til du skal bestille tid hos lægen (evt. sygeplejersken, hvis lægen har sådan én) til sårtilsyn smiley
    Et sår skal ikke være så længe om at hele uanset om man er på immundæmpende eller ej. Er der slet ikke nogen tegn på heling? Evt. i kanten rundt om såret?

God bedring smiley

• #2   28. aug 2018 Jeg har aldrig haft problemer med sårheling heller ikke på immundæmpende.

Når det driller sådan så skal der noget prof hjælp til. Husk at informer afdelingen om, at du har de problemer.

• #3   28. aug 2018 Jo altså der er ligesom en tynd skorpe på, men det bliver som sagt ved med at bløde og sive væske ud af det, så skorpen når bare ikke rigtig til det stadie hvor den falder af, og huden under er helet. Har aldrig haft problemer med sådan noget før, så tænker at det for mit vedkommende helt sikkert har noget med enten min medicin eller sygdom at gøre.

Der er en sygeplejerske oppe i det lægehus jeg er tilknyttet, men der er bare så skide lang ventetid hos både læge og sygeplejerske. Jeg skal f.eks hele tiden være obs på hvornår der skal bestilles ny recept på mine phenergan eller smertestillende, for så skal jeg jo booke tid hos lægen, og det skal gøres omkring 1 måned før, da der er så lang ventetid. Sygeplejersken plejer dog at have lidt kortere ventetid.

• #4   28. aug 2018 Jeg har heldigvis aldrig haft problemer med sårheling smiley

Jeg ville også gå til lægen med det! smiley

• #5   28. aug 2018 Sådan noget er jo rimeligt subakut. Det kan ikke vente 1 mdr smiley

Hold da op en lang vente tid smiley Godt har vi ca. 1 uges ventetid P.t ved den ene læge ( i det lægehus jeg arbejder), men det er helt ekstra ordinært pga sommerferie og 2 uger uden en reservelæge i huset. Som regel kan vi tilbyde tid indenfor 1-3 dage smiley

• #6   28. aug 2018 Iiiih smiley

Sygdom, læger og hospital hænger mig bare SÅ langt ud af halsen smiley Det ene har bare afløst det andet de sidste 2 år, og især det sidste år har været så træls og med et frygtelig rend.

Jeg er også bange for at jeg igen igen er ved at få et nyt udbrud i min leversygdom, jeg har fået udbrud hver gang jeg er kommet ned på 10 mg prednisolon. Og nu er jeg træt som et plejehjem og har mega ondt i mine fødder, netop de ting der også har været ved de sidste to udbrud( og er igen nede på 10 mg prednisolon) . Håber virkelig det bare er et tilfælde, og enten skyldes øgning i det immundæmpende, eller min fibromyalgi . Skal have taget blodprøve igen d. 4 .

• #7   28. aug 2018 R.I.P : Det er jo desværre pga lægemangel, og at der er maks antal patienter tilknyttet. Der er dog åben konsultation hver morgen mellem 8.30-9.00 , hvis der er noget akut. Det måtte jeg jo bruge ret så meget der i Oktober-Januar, hvor jeg var så hamrende syg, og indtil de fandt ud af hvad der var galt.

Det er fuldstændig vanvittigt med ventetid. Da jeg var hos lægen sidst, sørgede jeg for at få lagt phenergan på serveren, så jeg ikke skulle huske at få bestilt tid, fordi jeg ellers kunne regne ud at jeg skulle bestille tid med det samme. Mit muskelafslappende og pamol kan jeg bare bestille på deres hjemmeside, men når det er phenergan og tramadol/mandolgin, så skal jeg jo have en tid.

• #8   28. aug 2018 Vi er næsten også på max. antal patienter. Tror også det har noget med planlægning at gøre smiley Jeg kan godt se, hvis alle der får den slags medicin skal have en tid, så ville vi sgu også være booket ud smiley Som sekretær må jeg forny de pågældende præparater, hvis lægen har ordineret dem og patienterne overholder deres dosering. Dog må jeg ikke forny bla. Imozop, beroligende og andet sovemedicin.

Synes godt du kan gøre brug af den åbne konsultation, når det har stået på i 14 dage uden bedring smiley

• #9   28. aug 2018 Hos min læge skal man møde op HVER gang der skal fornyes morfin eller morfinligende medicin, og ja åbenbart også phenergan. Jeg syntes det er helt fint , at der skal holdes bedre styr på folk og hvor meget medicin de indtager, men jeg syntes bare det er åndsvagt når man har at gøre med patienter man VED ikke tager mere end de er ordineret. Altså jeg tager jo f.eks kun tramadol/madolgin på de helt slemme dage, jeg kan godt have 1 måned hvor jeg kun tager 3 piller, og så har jeg ind imellem hvor jeg tager det dagligt i en uge, men så tager jeg måske ikke noget en måned igen. Og jeg har fået dolol/tramadol siden jeg var 18, altså hvor jeg har haft det i pn, og kunne tage det efter behov, syntes ligesom at jeg har vist jeg IKKE misbruger det smiley

Når jeg er på 20 mg prednisolon eller mere , skal jeg jo have Imozop til at sove på, og der skal jeg så også op til lægen. Sidst hvor jeg blev sat op i prednioslon skrev jeg så til lægen, det var ligesom "akut" at få de piller, så jeg kunne sove om natten. Så udskrev hun 10 piller, og skrev at næste gang skulle jeg bestille en tid. Ja det er jo også vildt smart, når der er 1 måneds ventetid, og jeg kun har 10 piller. Der fik jeg så heldigvis leverafdelingen til at udskrive dem til mig, det blev også klaret over et telefonopkald.

• #10   28. aug 2018 Dem med morfin, tramadol osv. skal op 1 gang i året til medicin gennemgang hos lægen, hvilket fungerer super godt. Hvis der ringer én og bestiller “før” tid uanset om det er fast eller pn fornyer jeg det heller ikke uden at snakke med lægen eller henvise til telefontiden smiley

Men godt der bliver holdt øje med det, men når man har fået det længe og det fungerer fint synes jeg personligt det er lidt overkill, at man SKAL derop hvergang, særlig med den ventetid smiley

Nå, bliver nød til at smutte i seng, så jeg kan få min skønhedssøvn ( Gud forbyde det, hvis jeg får endnu en søvnløs nat smiley )
    Endnu engang god bedring smiley

• #11   28. aug 2018 Man skal møde op til hver receptfornyelse, men det må være hos sygeplejersken - dog en gang årligt skal det være hos lægen.

Det er noget at en ressourcesluger.

• #12   28. aug 2018 Det er jo netop også det jeg mener. Altså jeg har jo som sagt fået det i mange år, men det er ikke unormalt at sådan en pakke holder mellem 6-12 måneder for mig, så der kan man da for pokker se at jeg ikke misbruger det på nogen som helst måde smiley

Ja CH det optager jo vildt meget tid hos lægen, og de har i forvejen ret så travlt. Da vi flyttede herud, kunne jeg jo slet ikke få læge her i byen, men blev nødt til at vælge en inde i Århus C , da der kun var åben for tilgang hos et par stykker i midtbyen, og ellers der hvor jeg ligesom var flyttet fra som er 1½ time væk i bus, eller andre byer i udkanten af kommunegrænsen, som er møgbesværligt med bus. Det kan godt være at vi bor i en forstad til Århus, og der kun er 9 km ind til midtbyen herfra os, men at rejse fra den ende ende af Århus til den anden, tager jo ofte ligeså lang tid som at køre til Randers eller Vejle.

Jeg holdt så øje med lægens hjemmeside, og med et samme jeg så der var åben for tilgang, skyndte jeg mig at skifte, så jeg slipper for at skulle bruge ½ time i bus hver gang jeg skal til læge. Dagen efter jeg havde skiftet, var der igen lukket for tilgang.

Der hvor vi boede før, var der flere læger tilknyttet, og åben for tilgang, og der kunne man som regel få en tid indenfor 1-2 uger, men nu er det altså ikke unormalt med 4-5 ugers ventetid.

Der er ofte en del der i åben konsultation om morgene, men det er sgu da klart med de ventetider på at få en tid, mange ting vil man da ikke gå med så lang tid.

• #13   29. aug 2018 Hos min læge kan jeg nøjes med at ringe og bestille min morfin hos lægen.. behøver heldigvis ikke møde op personligt.. ville dælme sys det var træls hvis jeg skulle det en gang om måneden! Især fordi jeg nu har fået det i 10år og har fået samme dosis både i PN og fast dagligt (hvilket jo er sjældent især med det daglige da kroppen vænner sig til det over tid) plus jeg ALDRIG har bestilt for tidligt, altid gerne med længere tid imellem end jeg måtte mht PN.. Men det med at jeg kan ringe til lægen sys jeg er fint nok - for mig er det ligegyldigt om det er sekretæren eller lægen jeg snakker med smiley

Og sys det er godt der er grundig kontrol mht stærk medicin, men om det er pr tlf eller man skal møde op kan jeg ikk se forskellen på (udover det selvfølgelig er nemmere for begge parter).. begge dele gir lægen mulighed for at opfange evt advarsels signaler.. Og ja, det andet der gir da et rend hos lægen uden lige! Er lidt synd når der nu endda er læge mangel og SÅ mange læger har lukket for tilgang.. her i Randers er det primært (og udelukkende dem sidst jeg tjekkede) gamle mænd på 60+ der er åbne for tilgang.. Det er lidt sørgeligt fordi så ender man med at skulle ha ny læge indenfor kort tid og når man får stærk medicin, så er man meget afhængig af at ha en læge der forstår at man ikke tager det af lyst og hvor ondt man reelt har! (det er bestemt ikk alle læger der forstår det!)

Men mht såret så ville jeg også ta til læge asap.. Lyder ikke super godt.. hellere en gang for meget end en gang for lidt smiley

Har tidligere brugt den her creme under kemo og på mine hundes sår og poter smiley jeg kan kraftigt anbefale den (OBS! det skal være den i "metal" tube og ikk den i plastik tube, det er ikke samme indhold og den i plastik er ikk nær så god)..

https://www.caretobeauty.com/dk/avene-cicalfate-repair-cream-40ml/?gclid=EAIaIQobChMI1e-Q06iR3QIVipTtCh0O2QNZEAQYDCABEgJEKfD_BwE

Den brugte jeg på åbne sår under kemoterapien og den sviger slet ikke og er både antibakteriel og fremmer helingen smiley (havde svært ved at hele generelt pga binyrebarkhormon i store mængder og havde enormt skadet, sart og tør hud) Jeg var afhængig af den i hele perioden jeg fik kemo.. Brugte den sågar i skridtet til total hudløshed (som i åbne sår hvor selv vand brændte som ild og cremen var bare dejlig kølende og behagelig).. det er virkelig en god creme.. Men det kommer selvfølgelig an på hvad lægen siger.. Men ellers kan det måske bruges til hvis du får andre sår eller sammen med lægens behandling smiley

God bedring smiley

• #14   29. aug 2018 Alle de recepter jeg fornyer skal godkendes og sendes af lægen, så det er en ekstra sikkerhed og faktisk i sidste ende lægen der bestemmer om det skal fornyes eller ej smiley Vi har altid muligheden for at henvise til telefon tiden eller give en tid inden for få dage, hvis vi er i tvivl smiley
    Men det er noget skidt med den lægemangel i DK smiley Her i udkantsdanmark er det også et stort problem.

• #15   29. aug 2018 Pernille, der venter din læge et rap over nallerne fra styrelsen.

"
    Ordination og fornyelse af recepter på afhængighedsskabende lægemidler skal, medmindre særlige om-
    stændigheder taler herfor, ske ved personlig konsultation, således at læge og patient har mulighed for at
    drøfte behandlingen og risikoen for afhængighed af midlerne. Konsultationen må ikke finde sted over in-
    ternettet eller per telefon."

Fra vejledningen som lægerne skal følge når de ordinerer afhængighedsskabende medicin.

• #16   29. aug 2018 Det væsker og bløder ikke i dag, og skorpen virker for første gang mere tør og "normal", så jeg håber på det er ved at vende, og ser lige tiden an smiley

R.I.P : Ja det er virkelig ikke særlig fedt med lægemangel. Og det må være ekstra frustrerende for de patienter, som så er tilknyttet sådan en klinik på sygehuset, hvor de ligesom aldrig kommer ind til den samme læge. Når man er kronisk syg, må de være helt vildt frustrerende og måske også lidt utrygt, at man konstant møder en ny læge.

Kommentér på:
Jer der tager immundæmpende medicin

Annonce