Isterninger og hundeis til hunden. {{forumTopicSubject}}
Nu er det åbenbart også skadeligt for vores hunde at få sig et par isterninger eller en hundeis.
En frossen kong må så ligeledes være noget vores hunde så hellere ikke må få mere.
Jeg han nu ikke konstateret, at mine hunde har haft det mere varmt efter at de har konsumeret en stor "hundeis"
Skadelig eller ej, så bliver mine nu ved med at få sig en is i ny og næ.
Kopieret fra Rude Dyreklinik
OPDATERING: Der har været mange indlæg fra folk, der giver deres hunde ISTERNINGER for at køle dem i varmen.
DET ER DET VÆRSTE I KAN GØRE !
En hunds hypotalamus reagerer ved at sætte ENDNU mere gang i opvarmningen fordi den vil kompensere for kulden, og så stiger temperaturen YDERLIGERE.
Vi har allere læst om flere dødstilfælde, så denne advarsel må I meget, meget gerne tage meget, meget alvorligt !
.......
Så nærmer temperaturen udenfor sig de 30 grader, og vi er alle sammen godt klar over at vores hunde har det hårdt i varmen.
HUSK: Rigeligt med vand. Skal I på tur, så hav en køletaske med til at holde temperaturen nede i vandflaskerne, og LAD ALDRIG HUNDEN SIDDE ALENE i bilen !
Hunde kan også få HEDESLAG i varmen, og det kan være livsfarligt.
Så HOLD FIDO HJEMME i dagtimerne - luft den gerne tidlig morgen og aften, når temperaturen falder, og der er skygge at søge ind i.
Det er direkte farligt at tage dem med ud og motionere lige nu - drop cykelturen, drop at lege apporteringslege med pinde eller frisbees - og nøjes med de meget korte tisseture midt på dagen.
Tegn på hedeslag:
Forvirring, svimmelhed, opkast, rødmen af gummer og tunge, mørk urin - og i værste tilfælde bevidstløshed og kramper.
Viser din hund tegn på overophedning, så skynd dig at få den i skygge og kølige omgivelser, og kontakt din dyrlæge.
Akut behandling: Våde, KOLDE, håndklæder, og som mange af Jer allerede gør - lav et vandbassin, hvor den kan blive kold på maven og i lysken hvor blodkarrene ligger yderligt.
Fortsat god sommer derude ?
Og del rigtig gerne dette vigtige budskab med Jeres hundevenner
maj 2015
Følger: 54 Følgere: 1011 Emner: 210 Svar: 5.571
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.939
apr 2008
Følger: 29 Følgere: 268 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.679
Der tales om afkøling INDEFRA af en hund der allerede er overophedet.
Det er ganske holdbart og noget at tage alvorligt.
Din hund må gerne slikke på en kold hundeis. Du må gerne give din hund en frossen kong. Vi snakker om den måde, hundens krop fysisk responderer på at blive afkølet indefra. Læs nu teksten
sep 2017
Følgere: 526 Emner: 138 Svar: 10.280
apr 2008
Edit: Jeg ser nu, at det åbenbart er i deres opdatering. Da jeg læste det, stod det flere gange i opslaget og også flere gange i kommentarerne
aug 2008
Følgere: 1081 Hunde: 2 Emner: 87 Svar: 2.757
"VEDR. ISTERNINGER:
Der har været mange indlæg fra folk, der giver deres hunde ISTERNINGER for at køle dem i varmen, når de ER blevet overophedet.
DET ER DET VÆRSTE I KAN GØRE !"
maj 2008
Følgere: 65 Hunde: 2 Emner: 124 Svar: 6.751
sep 2017
sep 2017
apr 2008
apr 2008
Jeg kopierer lige et af deres svar vedr. hypothalamus:
"Den gør præcis det samme som vores - virker temperaturregulerende som en termostat. Den må godt få et par isklumper, men du må ikke nedkøle hele dens mave med is på een gang, så går det galt. Det samme sker hvis du hælder for mange isterninger ned i maven for at køle dig af - så får du det varmere. Det er langt bedre at køle de yderligtliggende blodkar UDEFRA, for så transporterer vi det langsomt gennem systemet, og så går der ikke ged i vores hypothalamus."
sep 2013
Følger: 17 Følgere: 28 Hunde: 1 Emner: 199 Svar: 2.072
Isterninger og hundeis til hunden.