1.561 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 33 Svar

Tom for idé, aftensmad tråd Tom for idé, aftensmad tråd

Da jeg har to børn med autisme og de er meget striks med aftensmad samt hvad den må indeholde, er jeg ved at gå tom for ideer til aftensmaden.

De er ikke til kartofler eller sovs, de vil ikke have stærkt mad eller meget blandet sammen, og de vil ikke have kogte grøntsager.

Medister, deller, millionbøf, pølser, burger og tortillas er brugt flere gange...Mangler VIRKELIG inspiration. HJÆLP smiley smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Gardinstang i soveværelset 600 kr.
  • Ophængning af lamper og spejl. 650 kr.
  • Samle det sidste af min jysk seng😂mangler meget lidt 720 kr.
  • Samle to små kommoder 450 kr.
  • Ophæng skab på lille badeværelse 400 kr.
  • Reparation af vandvarmer i kolonihave7 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tom for idé, aftensmad tråd
  • #1   4. jun 2018 Hjemme lavet pizza, pita, boller i karry, paneret flæsk

• #2   4. jun 2018 Cevapcici
    Shepherds pie (der kan man skjule grønt)

Hvad spiser de normalt af tilbehør?
    Du nævner kun hakket kød - spiser de kun det?

• #3   4. jun 2018 Raqlette, ellers så smør lidt forskellige kvarte rugbrødsmadder, arranger dem på et fint fad

• #4   4. jun 2018 Byg selv burgere..

• #6   4. jun 2018 Her har vi også to børn med autisme, og deres livretter er spaghetti cabonara eller pasta i fad. Pasta i fad laves på følgende måde. En pose pastaskrue koges. De puttes i et ovnfastfad og der puttes revet skinke, pølser i skiver, ristet bacon, revet ost og en kvart fløde over. Det puttes i ovnen 20-30 min ved 200 grader, eventuelt med folie over hvis dine børn ligesom mine ikke vil have "brændt" mad.

• #9   4. jun 2018 Søster er til varm ost, det er bror ikke.
    De er til pasta, nudler og ris. Bror er mest til ris, søster kan dog godt spise couscous også. Søster kan spise salat, men ikke sovs. Bror kan lide Hollandaise sove, men ikke alt andet..det er en kamp uden lige at lave mad...

• #14   4. jun 2018 pitabrød - hvor de selv kan vælgte tilbehør at putte i / spise ved siden af.
    indbagt mørbrad med smørmajs til (her kunne man evt koge lidt pasta til ungerne istedet for kartofler).
    kylling eller boller i karry
    Paprika gryde med ris til.
    Lasagne
    Spagetti og kødsovs
    Pizza snegle
    pølsehorn
    Racelette
    Små hjemmelavet grill spyd til grillen, med rå grønt til, agurker, tomater osv.

• #15   4. jun 2018 fiskefilet
    fiskefrikadeller

• #16   4. jun 2018 Minion, jeg siger dig - det er nogle gange så frustrerende, at jeg har lyst til bare at lave rugbrødsmadder hver dag. Jeg får konstant rettelser på maden, når især min søn spiser.
    Han er ekstrem sensitiv hvad angår konsistens, og han kan ikke spise det eller have det i munden, hvis det føles på en bestemt måde.
    Min datter kan lide nogle ting, som jeg kan, men samtidig nægter hun at spise ting, som hun har haft dårlig erfaring med før.

De er ekstremt autister på det område...og det er bare aftensmaden, de har det sådan generelt med alt omkring dem. Ting skal være forudsigelige og meget ens.

• #17   4. jun 2018 smiley
    Grøntsager må hverken være stegt eller kogt. De skal være rene og rå. Og de skal prøve nyt mindst 200 gange førend de , måske, vil overveje at spise det en anden gang.

• #18   4. jun 2018 derfor tænker jeg fx sådan noget som pitabrød eller noget på grillen, med rå grønt til er idelt.

der kan man bruge mange ting uden det behøver været tilberedt.

revet gulerod, agurk, tomat, salat, majs og ærter,

hvordan med kød ? skal det også være noget bestemt for dem der

• #19   4. jun 2018 tænker om man fx ville kunne lave nogen retter til fryseren, og tage op ? og i som voksne kan spise noget andet ?
    eller skal det være det samme i spiser.

• #20   4. jun 2018 Pitabrød kan de godt.
    Kød skal helst være hakket eller skiveskåret - på forhånd. En steg nægter de at spise. Hamburgerryg vil min søn gerne, men min datter bryder sig ikke om det. Lam nægter de begge, men fisk er et hit.
    Jeg synes bare vi får det samme konstant. Voksenmad er kun når de er ved min eksmand - hver 14. dag.

• #22   4. jun 2018 Varme grøntsager er no go.
    Supper nægter de, men falafel var faktisk ikke nogen dårlig idé.

• #23   4. jun 2018 Så laver jeg noget fisk med falafel til min datter og ris til sønnen, han er den mest madforskrækket af dem. Han spiste først grød, da han var 11 mdr. Indtil da brækkede han alt op igen pga konsistensen.. Og rugbrød, som i rigtig rugbrød, har han først spist, da han var 6 år. Indtil da var det franskbrød eller toastbrød, og kanter skulle skæres fra pga konsistensen var forkert.

• #24   4. jun 2018 Min søster dreng havde en periode over et par år, hvor det eneste han stort set ville spise, var kylling i karry, spagetti og kødsovs.
    vi andre var ved at blive idiot. - så der blev oftest lavet ekstra, anrettet i portioner til ham og i fryseren .
    så vi andre kunne spise noget andet.

idag er der stadig mange ting han ikke spiser, men somregelt er der altid noget han vil spise, når vi laver mad.

han kan fx heller ikke lide kartofler - men så har vi fx noget pasta salat også.

• #25   4. jun 2018 Gad vide om de kan lide en kold agurkesuppe...

• #26   4. jun 2018 Kan man ikke bare stange dem en skål ris eller nudler og en frikadelle eller et kyllingelår hver dag. Og så lave ordentlig mad til sig selv smiley
    Jeg har to nevøer der nærmest er opvokset på den menu (de var ekstremt kræsne - og er det stadig). De har da formået at blive 20 og 21. De ser rimelig godt og veltrænede ud og hovederne fungere fint på dem. Så helt skidt kan det da ikke have været selvom man skulle tro at man kom til at mangle en pokkers masse forskelligt smiley

• #30   4. jun 2018 Jeg gætter på at kartoffelmos også er no go?
    Hvad med sådan noget som frisk pasta og tun, og så kan man selv vælge, hvad man vil blande i?

• #31   4. jun 2018 Kan de lide grøntsager på panden?
    Gnocchi smager himmelsk på panden sammen med alle mulige grøntsager. Det kan være løg brokoli eller tomater. Rema har en færdiglavet til ok pris, plejer at stå sammen med frisk pasta. Evt med kylling eller små frikadeller på panden også.
    Drysser man lidt parmesan over til sidst eller servere med pesto så bliver det lidt mere cremet uden det er sovs.

• #33   4. jun 2018 varme grøntsager spises ikke og alt der smager af kartoffel er yt...Dvs undtagen pomfritter, men det skal være en bestemt slags...
    Jeg valgte at lave tarteletter til datteren og kyllling i ovn med nudler til sønnen.

Tak for jeres ideer, jeg gemmer det som jeg ved, at mine børn vil kunne få ned.
    Det er ekstremt frustrerende, da jeg ikke selv er kræsen (undtagen over for lever, østers, sushi og nyrer) men ellers spiser jeg stort set alt.

• #35   4. jun 2018 Jeg har en bunke kogebøger herhjemme, men de er meget striks mht. hvornår de skal spise. Så snart klokken er lidt over 18, bliver de helt hys - lidt a la hundene.. Så det må ikke være for avanceret eller for anderledes. Deller og medister er dog et rent hit hver gang, men jeg orker ikke deller og medister hver dag. smiley

• #37   4. jun 2018 Min datter er 14 år og min søn er 10 år. De blev diagnosticeret for 3 år siden. Min datter havde været under mistanke længe, men fik først den endelige diagnose efter flere års kasten rundt. Min søn var de til gengæld meget hurtige med pga søsteren. Hans symptomer er også meget tydeligere. Hun har Aspergers og ADHD, han er Infantil autist med ADHD. De scorer begge meget højt på intelligens, men er helt off på det sociale. Og så har min datter en snært af angst, han har til gengæld ubehag ved for store forsamlinger.. OG så skal alt skemalægges.

• #38   4. jun 2018 Kan du ikke lave voksen mad til dig selv …. og så lade ungerne spise rugbrødsmadder , som de åbenbart ikke har problemer med .
    Det er faktisk ikke nødvendigt at få varm mad hver dag … så lad ungerne få det de kan lide.

Hvis ungerne har en alder , hvor de selv kan smøre deres mad … så lad dem gøre det og lad dem komme det på brødet de kan lide … suppleret med rå grøntsager.

Det gør min søn og svigerdatter , som også har en søn med Autisme … som også er temmelig underlig i spisevaner … smiley

• #39   4. jun 2018 Fiskefrikadeller?
    Vores yngste har autistiske træk (nok mest Aspergers) og han er faktisk en rigtig gourmant men det SKAL være adskilt. Han elsker som i ELSKER tapaz. Små ting i skåle hvor han selv kan bestemme. Rå grøntsager, minifrikadeller, diverse pølse og ost, oliven osv.
    Derudover kan han spise sushi (også hjemmelavet) eller ostefondue hver dag. Rugbrød er no go med mindre det er ristet. Madpakken er et helvede. En lille smoothie, lidt rugbrødschips, lidt, grønt (radiser, slikærter, tomater, peberfrugt...), en rest frikadelle, tørrede dadler, frugtkugler/figenstang osv. Når vi endelig synes det kører, så kan han pludselig ikke lide noget af det.

• #42   4. jun 2018 Ja. De går begge på en specialskole for børn med angst, OCD og autisme samt ADHD.

De magter ikke store klasser eller skiftende lærere. Deres skole er fantastisk og har en meget anerkendende tilgang til dem. De får mad på skolen og der kommer min søn ofte hjem og ikke har spist, netop pga hans million regler for mad og hvad der kan sættes sammen.

• #44   4. jun 2018 Mere end du aner.
    For bare 1 år siden var jeg ved at rive håret ud af hovedet på mig selv pga min søns daværende skole var håbløs.

• #46   4. jun 2018 Han kan godt være med til fx at lave sovs, men et helt måltid? Det magter han simpelthen ikke, der er alt for mange processor og det tager alt for lang tid. Han kan max samle sig om noget intenst i 10-15 min, så får han nok og går.

• #47   5. jun 2018 Da han var mindre, måtte vi sætte et stopur og sige: Nu tager vi et spil Kalaha i 5 min, og så skal du blive siddende. Det var så også før han fik medicin.

• miguelrodriguez
    miguelrodriguez Tilmeldt:
    aug 2019

Følger: 11 Svar: 1
    #48   28. aug 2019 Hvis jeg var dig, ville jeg bestille nogle burgers til take-away fra https://cafemauritz.dk smiley Dine børn vil elske det!!

• #49   28. aug 2019 Uh, nej, det er SÅ ulækker mad på Cafe Mauritz - alle 3. Køkkenet er møgbeskidt, der er hår i maden og der er aldrig noget der er veltilberedt. Tilmed har jeg fået en alvorlig madforgiftning, engang jeg har været der. Nej føj, hold jer derfra!!

• #50   28. aug 2019 Meget enig med A.
    Jeg havde præcis samme oplevelse og kommer der aldrig mere!!

• #51   28. aug 2019 A
    Sikke et tilfælde (eller not). Jeg har haft samme oplevelse. smiley

Kommentér på:
Tom for idé, aftensmad tråd

Annonce