DR2 i aften.......... DR2 i aften..........
20:00 Kan hunde lugte cancer? (TTV)
Engelsk videnskabsprogram fra 2005.
Engelsk videnskabsprogram fra 2005.
Hunden kan vise sig ikke bare at være menneskets bedste ven, men menneskets allerbedste ven. I 15 år har en gruppe forskere trodset mistro og latterliggørelse for at undersøge, om hunde kunne trænes op til at lugte cancer lige så vel, som man i dag bruger hunde til at spore bomber og narkotika. Gilliam er ikke i tvivl om, at dalmatineren Trudy har reddet hendes liv. Trudy begyndte at vise unormal interesse for en lille fregne på hendes ben. Da Gilliam fik fregnen undersøgt, viste det sig at være modermærkekræft. Gilliams tilfælde er ikke enestående. Forskere fra Cambridge og en ekspert i kinesisk medicin i USA er i gang med hver sit forsøg, hvor man ved hjælp af hundetrænere forsøger at lære hundene at skelne mellem urinen fra en prostatakræftpatient og en sund mand. Resultaterne er indtil nu ikke entydige, og det britiske Cancer research UK, der svarer til Kræftens Bekæmpelse i Danmark, er skeptiske over for de hidtidige resultater.
jun 2006
Følger: 15 Følgere: 13 Hunde: 2 Emner: 119 Svar: 1.802
Man hører jo om de der hunde, der "advarer" der epilpesi-ejere, når der er et anfald under opsejling.
Eller gravide kvinder, der oplever at hunden er ekstra opmærksomme på dem, og lissom kan fornemme, at noget er, som det ikke plejer at være...
Og med alt det, som man kan lære hundene at opspore...hvorfor så ikk også urin fra en prostata-cancer-patient???
Kan desværre ikk se udsendelsen, da jeg skal til ringtræning med "smukkedarius" i Varde....
sep 2006
Følger: 64 Følgere: 52 Hunde: 2 Emner: 329 Svar: 5.383
Det lyder som et interessant program.
Jeg må lede efter genudsendelsen en anden dag, for vi skal til dans i aften.
Det skulle ikke undre mig, om hunde virkelig har de evner.
jun 2005
Følger: 84 Følgere: 76 Hunde: 5 Emner: 119 Svar: 8.030
Hun fik mig gang på gang stoppet, så jeg kunne sætte mig ned og få styr på tingene.
Problemet var bare at folk ikke tror på sådan noget, og man nærmest skal forsvarer sin "påstand" når man fortæller det til folk.
Lidt ærgeligt, for de hunde har virkelig talenter man måske kunne bruge meget mere end man gør idag.........
jun 2006
Følger: 15 Følgere: 13 Hunde: 2 Emner: 119 Svar: 1.802
jan 2006
Følger: 88 Følgere: 125 Hunde: 5 Emner: 395 Svar: 9.576
jan 2005
Følger: 161 Følgere: 154 Hunde: 3 Emner: 300 Svar: 30.794
DR2 i aften..........