Opdeling af chinese crested {{forumTopicSubject}}
I noget tid nu har chinese crested hårløs og chinese crested powder puff været opdelt, altså sådan at de på hundegalleriet hører under hver sin race.
Jeg undrer mig meget over dette og er egentlig ret harm over det.
Som ejer af racen er det i forvejen utrolig svært at forklare folk at det er SAMME race, de bliver avlet på kryds og tværs og der fødes hårløse og puffer i samme kuld (undtagen puff/puff, men det er en anden snak). Hvorfor opdele racen og herved gøre forvirringen total, for folk der ikke kender racen? Efter min mening er det meget misvisende for folk der ønsker at lære racen at kende, at de ikke er under samme race.
Dertil må jeg sige at jeg er utilfreds med, at mine hunde, som er af SAMME race, ikke står under samme race. For mig svarer det til at man separerer gul og sort labrador. Det giver overhovedet ingen mening.
Chinese crested, med og uden hår, er SAMME race. Den avles, udstilles, stambogsføres blablabla sammen!
Hvorfor er de separerede her?
mar 2005
Følger: 24 Følgere: 24 Hunde: 1 Emner: 22 Svar: 134
Hvor tåbeligt der fødes jo både naked og puff i samme kuld.
Jeg oplever også at det kan være svært at forklare at de er samme race.
Anni
mar 2005
Anni
maj 2006
Følger: 10 Følgere: 10 Hunde: 3 Emner: 137 Svar: 2.557
apr 2005
Følger: 24 Følgere: 24 Hunde: 3 Emner: 19 Svar: 372
"Ja den har altid stået under Chinese crested, men nu har den fået sin egen kategori, hvis det skulle have interesse at flytte den hen under den rigtige race :-)"
Det sidste her "hvis det skulle have interesse at flytte den hen under den rigtige race" er efter min bedste overbevisning slet ikke sandt. Chinese crested powder puff, som den hedder, står under rigtig race under chinese crested. Efter alt jeg ved er der ingen race der hedder powder puff, kun en der hedder chinese crested, der inkluderer både den hårløse og behårede variant af racen.
Jeg ser dette meget misvisende.
Har oprettet min behårede chinese crested under racen "powder puff", for det er hvad forummet ønsker, men efter min overbevisning står den faktisk under forkert race der.
apr 2005
Men det gør det da kun meget nemmere at misforstå, når racen også skal opdeles på forummet, hvor mange folk kigger rundt for at lære de forskellige racer at kende.
apr 2005
apr 2005
Følgere: 124 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.759
Sad sammen med min søster og kiggede Chinese Crested og kunne pludselig ikke forstå hvor alle pufferne var blevet af.
Så kunne de i det mindste have kaldt dem Chinese Crested Powderpuff.
apr 2005
Hvor bunder denne opdeling i, om jeg må spørge?
Er det bare endnu en misforståelse af racen?
apr 2005
Følgere: 124 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.759
mar 2005
Skriv til adm.
mar 2005
Nej vel................
maj 2006
mar 2005
apr 2005
Iflg alle kendere af racen er det SAMME race og kan på ingen måde opdeles i 2 forskellige racer.
Forskellene ligger stort set i tandsættet og i pelsen, men dette er absolut ikke kriterier nok til at de skal have hver deres kategori efter min mening.
Iflg FCI og så vidt jeg ved alle andre stambogsførende klubber, er det en og samme race. De bliver avlet sammen, de udstilles i samme ring og samme klasse, de fødes i samme kuld osv osv osv. Faktisk ser mange opdrættere det som meget negativt at enkelte opdrættere vælger at avle enten kun hårløs eller kun behåret, da de er samme race, og sådan skal det bare være. Basta!
maj 2006
maj 2006
apr 2005
Håbede at nogle HA´ere ville se tråden her og så kunne de kontakte admin og forhåbentlig rette hvad jeg absolut mener er en fejl.
apr 2005
apr 2005
Woohoo!
apr 2005
aug 2005
Følger: 23 Følgere: 47 Hunde: 5 Emner: 146 Svar: 4.185
det er ikke tilfældet med puff og den hårløse udgave
apr 2005
Dvs at chinese crested hårløs og behåret faktisk er tættere på hinanden end chihuahua, langhåret og korthåret, er. Alligevel har galleriet valgt at opdele kineserne, men ikke chihuahua´en.
Hvad så med labrador, de ligner da heller ikke helt, de har jo hver deres farve. Skal de ikke opdeles også?
Dorthe - Dvs., at efter alle de argumenter jeg er kommet med, for at det er SAMME race, så mener du stadig at de skal stå som separate racer, blot fordi de bliver kaldt forskellige ting? Efter min mening er den meget tynd.
Det er faktisk ikke sandt som du skriver med, at de har hver deres navn. Begge varianter går under navnet Chinese crested, som jeg har skrevet flere gange i indlægget.
Blandt kendere af racen og UNDER navnet chinese crested, bruger man hårløs og powder puff, for at definere de 2 varianter, men det er kategorier UNDER chinese crested, ikke selvstændige kategorier.
INGEN race hedder powder puff, som jeg også har skrevet flere gange i indlægget.
apr 2005
En anden årsag er, at folk har meget svært ved at forstå at det er samme race, og mange, selvom man forklarer det, tror de ikke på en, for en pelset hund, og en hårløs, kan da ikke være det samme? Derfor gør I forvirringen total, for de mennesker her der måske er interesserede i racen, men hvor de står under hver deres race, hvilket de slet ikke er.
Kan godt se at for jer er det fuldstændig ubetydningsfuldt, men tror også, at hvis I delte labrador´erne i hver deres race, så ville i nok også få nogle utilfredse folk. En sort og gul labrador har ikke mere til fælles end en behåret og hårløs chinese crested.
Og som du selv ser her, er andre kendere og ejere af racer også fuldstændig enige.
Som skrevet lige ovenover:
Blandt kendere af racen og UNDER navnet chinese crested, bruger man hårløs og powder puff, for at definere de 2 varianter, men det er kategorier UNDER chinese crested, ikke selvstændige kategorier.
INGEN race hedder powder puff, det hedder kun chinese crested, som betegner begge varianter.
Chihuahua, korthåret og langhåret er mere forskellige fra hinanden end chinese crested, hårløs og behåret er det.
Sort, gul og brun labrador er lige så forskellige som chinese crested, behåret og hårløs er.
Hvorfor vælger I at se bort fra det og kun sætte ukorrekte racebetegnelser for chinese crested?
Jeg tror bestemt mange andre ejere af andre racer ville være utilfredse hvis I gjorde det ved den race de havde.
apr 2005
Selvom man er ejer af racen, er det nødvendigvis ikke ensbetydende med at man kender godt til den.
Men som du ser, så er der flere end kun jeg, der ønsker dette forandret, og som er enige i, at det er én race, der ikke kan separeres.
I hvert fald skal der så stå chinese crested og chinese crested powder puff, men aldrig blot powder puff, det kan kun bruges for at kategorisere varianterne af racen, men kan aldrig stå som en selvstændig race.
apr 2005
Mange tak for jeres forståelse
Opdeling af chinese crested