{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.995 visninger | Oprettet:

Udflytning af arbejdspladser. {{forumTopicSubject}}

https://www.dr.dk/nyheder/politik/udflytningsrunde-her-rykker-arbejdspladserne-hen

I forbindelse med, at man endnu en gang flytter statslige arbejdspladser ud i provinsen, blev jeg lidt nysgerrig efter at høre om du ville være villig til at følge med dit job til en anden landsdel ? Og hvorfor/hvorfor ikke ?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Udflytning af arbejdspladser.
  • #2   20. jan 2018 Kom til at tænke på hvordan jeg selv ville forholde mig, hvis min arbejdsplads blev flyttet ?

Jeg ville selv flytte efter mit job, hvis det blev flyttet, også til den anden ende af landet, da jeg synes, at det er sjovt at prøve noget nyt/lære et nyt sted at kende.
    Har selv flyttet fra Vestsjælland til København, og så til Lolland.
    Er dog begrænset af at mit hus er usælgeligt, så jeg håber ikke at det sker lige foreløbigt smiley

• #4   20. jan 2018 Jeg kan sagtens forstå at man ikke har lyst til at flytte for langt væk fra omgangskredsen, og det er også meget mere kompliceret, hvis man har ægtefælle og børn at tage hensyn til.
    Det er ikke så ligetil at skulle flytte langt væk fra sit nuværende område.

• #5   20. jan 2018 Min mands arbejdsplads flyttede til en anden landsdel og vi rykkede alt op, forlod venner, familie, mit job og vores hus

Så jo, det ville jeg smiley

• #6   20. jan 2018 Nej det ville jeg ikke. Hvis det fede job og den bedste løn var det jeg prioterede højest i forhold til bopæl, så var jeg flyttet mod København for længst..

• #7   20. jan 2018 Det kommer helt an på, hvor langt væk. Jeg bor i Nordsjælland og pendler til Storkøbenhavn hver dag. Minimum 50 minutter med bil.

Jeg arbejder i staten og har nu to gange ventet på offentliggørelse af udflytningen. Det er absolut ikke sjovt. Vi har været heldige ikke at blive ramt begge gange.

Begge gange har vi haft snakken og begge gange er vi nået frem til, at jeg ville takke nej. Var jeg alene eller var vi begge ansat i staten og begge blev ramt af udflytning, ville jeg nok flytte.

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

Følgere: 5 Emner: 49 Svar: 961
    #8   20. jan 2018 Hvis det bare var JOBBET, altså drømmejobbet, så ja.
    også hvis at det var min kærestes job som skulle flytte.

• #10   20. jan 2018 Gitte:
    Det er vel også pointen med udflytningen så dem der ikke gider København også kan få det fedeste job! Jeg kender efterhånden flere som netop har været nødsaget til at flytte fra familien for at komme til København. De ville da hellere have blevet i Jylland hos familien og have deres drømmejob

• #14   20. jan 2018 Der må da være andre måder at skabe liv og velstand i det dersens udkantsdanmark.

DET hører jeg gerne et bud på smiley

Hvis ikke det offentlige går foran , så ved jeg ikke rigtigt hvem, der skal.
    Her, hvor jeg bor, lukker alting...

• #15   20. jan 2018 Jeg kunne sagtens finde på at flytte med, hvis det kunne passes ind med mandens arbejde, ville til gengæld nok aldrig flytte til Kbh. Jeg elsker at bo hvor man kan se nattens stjerner, og man kender naboen.

Når man i radioen hører en hulke over at arbejdspladsen er flyttet fra Kbh. til Holbæk eller Korsør, så taber jeg lidt underkæben. Vi er jo mange der pendler den modsatte vej, og ville elske at køre den vej, hvor trafikken ikke holder i lange køer. Og sjovt nok bruger en del "Kbhavnere" næsten lige så langt tid på at komme få km på arbejde som nogle der pendler noget længere, det ser de ikke som noget problem.

• #16   20. jan 2018 Det ville jeg nok ikke, nu hvor jeg har mand og børn. Manden skulle skifte arbejde og børnene skole og væk fra venner, familie og netværk...

Men var jeg bare mig, så havde jeg sandsynligvis gjort det. Tog på udveksling til Indien på mit tidligere studie smiley i 8 måneder. Det er et større spring end at rejse til Jylland smiley

I mit nuværende job som farmakonom er der vist stillinger over hele landet at få - i hvert fald med jævne melemrum. Og undertiden også vikariater på Færøerne og Grønland smiley

• #17   20. jan 2018 Ja, det ville jeg, dog skulle jeg have mulighed for at kunne bo ude landet et sted. Jeg er studerende, og når jeg er færdig uddannet, er jeg villig til at tage et job, hvor end i Danmark det skulle være, bare det er et fedt job.

Jeg er vokset op i Jylland med bedsteforældre på Sjælland, og på trods af at man den gang skulle med færge noget af vejen, så føltes det aldrig som et problem at komme over og besøge dem. Så i forhold til at se familien, så skulle det hele da nok gå, selvom det da også er rart at have dem tæt på.

• #18   20. jan 2018 Jeg kan altså ikke forstå hvorfor offentlige ansatte er mere udsatte end privatansatte.
    Privatansatte har ikke nogen at hulke til, men de offentlige står glædeligt frem og brokker sig. Privatansatte har som regel ikke mulighed for at blive tilbudt et andet job i firmaet, hvis de vælger at flytte afdelingen. De må finde et nyt job hvis de er utilfredse. Jeg er selv blevet flyttet fra København til Odense på en eftermiddag. Der var intet at stille op end at sige op!! Jeg holdt ud indtil jeg fik en anden stilling i København igen. Fra næste uge er det Lolland 3 dage om ugen. Tough Love!!

• Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.051
    #20   20. jan 2018 Det kommer an på, hvor jobbet flyttes hen, og hvorvidt udflytningen sker på et tidspunkt, hvor jeg ikke render ind i en stor økonomisk lussing ved at skulle sælge huset.

Jeg bor alene i Nordsjælland, mens størsteparten af min familie bor i Midtjylland, og som tingene ser ud lige nu, ville jeg nemt kunne sælge mit hus, så jeg ville ikke være ked af at blive udflyttet.

Jeg forstår dog udmærket de statsansatte, som takker nej. I forvejen har mange i årevis været udsat for utallige mere eller mindre meningsløse organisationsændringer og omstruktureringer, så en flytning der koster kontakten til netværket og familien er noget af en pris.

At være statsansat er såmænd ikke så fedt enddda...

• #22   20. jan 2018 Heidi, hvordan skaber det liv og velstand her i udkanten?

• #24   20. jan 2018 Da jeg var 21 år havde jeg allerede boet 12 forskellige steder, så det med at flytte er egentlig ret naturligt for mig. Hvis jeg boede alene, ville jeg derfor gøre det.

Det har dog bestemt ikke altid været sjovt som barn at blive flyttet rundt på konstant. Nu hvor jeg er gravid, tror jeg derfor ikke at jeg ville.
    Min kæreste er desuden også vokset op stik modsat af mig, han har altid boet i samme område hele sit liv, og hele hans familie bor her også.
    Så tvivler på at jeg nogensinde får ham væk herfra smiley smiley

• #25   20. jan 2018 Jeg ville ikke. Jeg bor langt fra mine forældre, og jeg kan ikke overskue at flytte fra svigerfamilien. Min kæreste ville også få svært ved at finde job i fx Brovst.

• Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

#26   20. jan 2018 #18: Hvilke private virksomheder flytter afdelinger til den anden ende af landet uden af at have en forretningsmæssig begrundelse? Som medarbejder ville jeg opleve en væsentlig forskel på at skulle flytte til gavn for arbejdspladsen og at skulle flytte "bare fordi".

Mens jeg arbejde i det private, var vi også ramt af flytninger fra tid til anden, og det tog de fleste med ophøjet ro, men det er altså også lidt nemmere, når man kan se meningen med flytningen, og når man samtidig slipper for pressens bevågenhed.

• #27   20. jan 2018 Men der er vel også et rationale bag?

Mener det var Sverige, der havde gode erfaringer med at rykke nogle offentlige arbejdspladser til Gotland?

• #28   20. jan 2018 Alt andet lige:

Hvis man i et område giver mulighed for at nogle ressourcestærke familier kan finde det attraktivt at slå sig ned, så giver det øget vækst i det område?

De har større købekraft, er måske interesserede i at få nogle initiativer op og køre i lokalområdet, når de er faldet godt til.

Det sker ikke øjeblikkeligt, det er klart... det er en meget langsigtet investering.

• Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

#29   20. jan 2018 Ja, i mange tilfælde er der heldigvis et rationale, men i andre tilfælde (f.eks. Dansk Sprognævn og Handicaprådet) synes jeg, at det er temmeligt svært at få øje på.

• #31   20. jan 2018 Klynkeri og anglen efter medynk er noget, som de offentlige ansatte nærmest har taget patent på. I det private sker der ofte større og mere omfattende "udflytninger" uden al den jammer. Der flytter man med, hvis det overhovedet er en mulighed, og man har lyst, ellers hapser man det sure æble og finder noget andet.

PS Vi lever i 2018, så man behøver ikke at rejse til København for at holde møde. Videokonference var ordet.

• #33   20. jan 2018 Helt enig, Søren - tvivler også på, at den voldsomme rejseaktivitet pga. møder i Kbh. holder vand, ellers må de altså ind i den moderne tidsalder og afholde online konferencer....

Og i denne tid med god gang i beskæftigelsen, der er det jo heller ikke umuligt at finde et nyt arbejde, hvis man ikke vil flytte med...

• #34   20. jan 2018 Eva: De offentlige arbejdspladser flyttes ikke "bare fordi"! De flyttes nemlig fordi at velstand og arbejdspladser skal ud af København. Og hvis der er nogen der skal gå forrest, så er det da netop staten.

Og jo, os private bliver også flyttet fordi ledelsen får en fiks idé. Det vælger vi bare ikke at tude over i medierne

• #36   20. jan 2018 Jep Trine og det ved de private virksomheder godt i dag. Jeg har været omkring fagforening mange gange og der er ikke en skid at gøre ved det. Flyt med eller sig op

• #41   20. jan 2018 Hvis det var min kæreste, så ja så ville jeg gå rigtig langt for at han kunne blive i sit job, hvis han altså selv ønskede at rykke med. Ville dog nok ikke flytte helt til københavn, men steder hvor jeg fortsat har gode togforbindelser så jeg kan komme hjem til min familie ret nemt, vil jeg gerne. Jeg er afhængig af togforbindelserne, specielt pga min angst, for jeg kan ikke først tage busser og så toge osv. så det skal være ret direkte forbindelser. Men Jeg ville flytte langt for ham så længe det var på plads smiley

For mit eget vedkommende tror jeg for at være ærlig ikke at jeg vil flytte for det, ikke særlig langt i hvert fald. Vi bor så godt her og jeg elsker at bo tæt på min familie og venner, og ikke længere væk end svigerfamilien kan komme uden at køre i flere timer, og at vi har nemt til Odense når vi skal besøge dem.
    Jeg går dog med tanker på om vi skal flytte til Kolding når jeg engang skal begynde på uddannelse, når jeg er færdig med det jeg er igang med nu (der går nok et par år eller tre heldigvis) for så kommer jeg med stor sandsynlighed til at læse i kolding og min kæreste arbejder i Kolding, så det ville jo give fint mening, men jeg har virkelig ikke lyst til at flytte fra vores lejlighed eller fra Vejen, så jeg håber jeg kan komme så langt med min angst at jeg kan pendle hver dag i stedet.

• #43   20. jan 2018 Aldrig i livet.
    Mit job er bare et job, et nødvendigt onde om man vil.

Hele mit liv er her, mit hus, min familie, altså forældre, 3 søskende og Malia.

• #44   20. jan 2018 Jeg ville ikke være flyttet med, hvis mit arbejde var flyttet langt væk. Som ung har jeg boet en del forskellige steder rundt om i landet, og det var fint.

Men nu er jeg ikke ung længere. Jeg er etableret med eget hus, som formentlig er usælgeligt grundet kreditforeningernes uvillighed til at låne penge til billige boliger. Og skulle jeg endelig få det solgt, hvor i landet kunne jeg så købe en tilsvarende bolig lige så billigt som på Lolland ? Jeg er alene med nu efterløn men tidligere en ikke specielt stor indtægt, det begrænser rigtig meget i forhold til at skaffe sig et passende sted at bo.
    Og jeg hverken kan eller vil flytte i en lejlighed med 4 pyreneere.

Jeg har min familie, mine venner og min omgangskreds øst for Storebælt, så selv om der er mange dejlige steder på Fyn og i Jylland, så har jeg ikke længere mod på at skulle starte helt forfra et nyt sted.

I den tid jeg har været hos staten og før det i forbindelse med kommunalreformen har der været raslet med sablen flere gange i forhold til evt. flytning af arbejdsplads til Kbh. En del er fra tid til anden blevet flyttet derind. Og det har der ikke været den samme medieopmærksomhed på. Måske fordi det ikke har været lige så mange af gangen, men måske også det ikke anses for "lige så synd" for folk at skulle til Kbh som fra Kbh til provinsen. Jeg har personligt ondt af alle, der bliver tvunget til enten at flytte eller sige et job op, de ellers har været glade for.

• #45   20. jan 2018 Så et interwiev med én af dem der bliver ramt af udflytninger (hans arbejdsplads flytter fra København til Nakskov) og så Lollands borgmester.
    Ét af problemerne ved udflytninger af arbejdspladser er, at ægtefæller måske ikke kan få job i yderområderne.
    Lollands borgmester nævnte at Vestas i Nakskov har problemer med, at skaffe folk til de stillinger der kræver en højere uddannelse, fordi der ikke findes tilsvarende job til deres ægtefæller, hvis ægtefællen også har en højere uddannelse. Det problem eksisterer selvfølgelig ikke i storbyerne.
    Ca. 25 % af medarbejderne er normalt villige til at flytte med arbejdspladsen.

Jeg synes at det er dejligt, at man forsøger på at skabe lidt vækst i yderområderne. Men jeg kan godt forstå, at de folk der bliver ramt, uanset om det er en privat arbejdsplads, eller en offentlig, synes at det er træls.

• #46   20. jan 2018 Jeg synes også, at det er fint, at forsøge at skabe vækst i yderområderne, men jeg har stadig ondt af dem, der bliver ramt.

Det er helt fint at flytte til en anden del af landet, eller af verden for den sags skyld, hvis man har lyst. Det er knap så sjovt at føle sig tvunget til det, fordi man er bange for at miste jobbet.

• #48   20. jan 2018 Én ting irriterer mig dog, ved de her udflytninger: Det koster os skatteydere en formue smiley
    Hvis nu man ikke havde insisteret på at centralisere alting, så havde vi godt nok sparet en del penge !

• #51   20. jan 2018 Det ville være et fantastisk afkast, Ida.
    Jeg er tilknyttet en regionsklinik og DET er dælme noget juks.
    Dog tror jeg ikke at man skal forvente nogen stor effekt herude i udkanten af udkanten, desværre

• #52   20. jan 2018 Enig Ida. Jeg synes også at det er en god investering, sådan som tingene er nu. Man kan jo så bare håbe på, at nogen tager ved lære af det (as if smiley ).

• #53   20. jan 2018 Ida: det ville være fantastisk. Vi har f.eks stor lægemangel hernede på Lolland, måske det kunne afhjælpes ved at der var flere og bedre jobmuligheder til lægernes ægtefæller ?

• #54   20. jan 2018 Det skulle stå meget skidt til med jobmuligheder, for at jeg ville rejse efter det, selvom jeg er single og uden andre forhindringer. Jeg bor i et for mig og mine interesser godt område, og har et job, hvor der er mulighed for at finde tilsvarende, så det vil kun være evt. kæreste der muligvis kunne rykke mig.

• #56   20. jan 2018 Jeg har lige en rettelse til mit eget indlæg. Min uddannelse er ikke i Kolding men i Odense.. Den jeg overvejede i Kolding er blevet lavet om eller flyttet siden jeg kigget, og derfor vil jeg hellere have den uddannelse jeg hele tiden har været mest lun på, som så ligger i Odense smiley
    Så jeg kommer til at skulle overveje om et par år om vi skal rykke til Odense, eller om jeg kan finde en elevplads herovre, og så finde en løsning med skoleophold.. jeg er allerede træt af det, for jeg har egentligt ikke lyst til at flytte, men uddannelsen og arbejdet indenfor uddannelsen er på fyn.. Men jeg kan jo vælge ikke at tage det speciale jeg ellers ville vælge, og så få flere muligheder her. smiley

Det er det trælse ved at have en ældre kæreste der har arbejde og at man falder så godt til et sted, at man er tvunget til at rejse for uddannelse.

• #57   20. jan 2018 Jeg har prøvet det - det fedeste job men så skulle familien til sønderjylland i et år, vi snakkede om det og sagde ja tak. Vi snakkede også grønland et års tid. Men jeg tog jobbet og af flere årsager blev det til jeg boede 3-5 dage i jylland og kørte frem og tilbage.
    Det var et KÆMPE savn til min hund og famile, venskaber gik i stykker fordi de nok ikke var så gode venner som jeg troede, og jeg var ved at blive sindsyg. Stille og roligt. Jeg havde så en killer chef. Han så jeg var bundulykkelig trods facade og hev mig ind til en snak. Et par dage efter gik jeg forbi ham og sagde at hvis han kunne trylle ville jeg gerne til KBH for jeg var ved at blive skør. Et par timer senere havde jeg en stilling i københavn jeg skulle starte på 10 dage efter. smiley
    Man har lov at være heldig smiley
    Jeg er offentligt ansat men en af dem de af gode grunde ikke flytter, med mindre vi igen overtager skåne, halland og blekinge. smiley

• #58   20. jan 2018 Jeg syntes det er sådan en lidt kompleks ting, men umiddelbart hvis det var drømmejobbet for mig eller manden, og der ikke var mulighed for nyt job nærmere i nærmeste fremtid, så ja det ville jeg nok.

Jeg må også erkende at det her er sådan en situation, hvor jeg tænker at vi danskere altså er ret forkælet. Ment på den måde at vi er SÅ lille et land, så lang tid tager der altså ikke at komme fra den ene ende af landet til den anden, som nævnte tidligere kan man jo ofte bruge længere tid på at komme rundt i storbyerne, end andre kan rejse meget længere strækninger.

Altså der hvor vi boede før f.eks, der tog det mig ligeså lang tid at komme ind til midtbyen, som det gjorde for mig at komme til Vejle og besøge min far!! Når den afdeling på sygehuset jeg er tilknyttet flytter til Skejby her til sommer, så vil det tage mig ca. 45 minutter at komme derud herfra, på den tid ville jeg næsten kunne nå til Viborg. Og jeg bor endda kun 5 km fra Skejby sygehus eller sådan noget, men skal ind omkring byen for at skifte bus, eller med 2 busser og letbanen smiley

Jeg ved godt at for folk med børn, der tæller transporttid osv også, for man skal jo også kunne nå at hente/bringe osv. Og der der kan være mange ting der taler både for og imod, når vi taler det at pendle.

• #60   20. jan 2018 Det ville for vores vedkommende jo komme an på en overordnet vurdering, skulle jeg kun tage hensyn til mig selv, ja så ville jeg følge med hvis jeg var glad for jobbet .

Jeg synes også det er trist for dem der bliver ramt nu det er opstart og overgang, men sådan er det med reformer, det første hold kommer i "klemme", lykkes det og får de forskellige off. instanser fodfæste, så bliver det jo hverdag for de kommende generationer af medarbejdere de steder ...

Vi har et hold venner i Kbhv, sidste gang der var udflytning talte vi lidt om det, og det skal vi bare ikke mere, det blev vi hurtigt klar over ....
    2 af vores børn har i forb. med uddannelse overvejet at flytte til Kbhv, hvilket min veninde derovre da kun kunne se det skønne i .... mens da deres datter fik kæreste fra Aalborg så var skrækken at datteren ville flytte ...

jeg må indrømme jeg synes det er godt, og at der skulle flyttes endnu mere og endnu stærkere, det kunne give drift andre steder og tage presset af fx boligpriser i kbhv så almindelige mennesker igen kunne få råd til at bo der... Men det har altid været sådan, alle skal kan forstå at man skal flytte til Kbhv. for uddannelse og job, men den anden vej er der ingen forståelse fra de der bor derovre ....

I mange år er familier fra andre dele af DK blevet splittet fordi de unge skulle på udd, derovre og måske blev de der, en tid eller for altid, mens forældre mistede nærhed til deres børn, børnene manglede bedsteforældre til hjælp når de selv blev forældre, og bedsteforældre og børnebørn får ikke den tætte kontakt ... og ja nå forældrene bliver gamle er børnene langt væk ...
    Nu kan det være at selv med udd. i kbhv så bliver det attraktivt at tage tilbage til andre dele af DK hvor man kom fra, og måske det giver bedre familie muligheder hvor man kan hjælpe hinanden igennem livets faser ...

ja det er trist for frontløberne, men jeg synes det er det eneste rigtige...

Og ærligt, læg da folketinget midt i DK ... det er den digitale tidsalder, firmaer har kommunikation mellem deres afdelinger i hele verden med tidsforskel endda, mon ikke man så også kan få det til at fungere i DK ...

• #61   20. jan 2018 Hanne: Haha,det får mig til at tænke på hvordan folk fra Sjælland ofte syntes der er såååå langt til jylland, og det er såååå besværligt, hvor jyder gerne lige smutter til sjælland for en dag eller to smiley

Og NEJ jer fra sjælland behøves ikke gå i forsvar, jeg ved godt at det ikke er alle der har det sådan, men jeg har bare set/hørt det så mange gange.

• #62   20. jan 2018 Alle, vi der er flyttet fra Kbh's området ved, at der er længere fra Kbh til hvor vi end bor, end der er den anden vej.

Men mellem Jylland og resten af Sjælland så synes jeg nu ikke, jeg oplever den forskel i villighed til at bevæge sig.

• #63   20. jan 2018 @ Rikke .. ja sådan nogle holdninger har jeg også mødt .... Hende min veninde, og har haft hende i 35 år, og jeg ved hun vil være der 100% for mig, men lige det der, det kan vi ikke tale om, hun sagde flere gange for år tilbage om ikke vi kom derover og bo, da hendes mand så en overgang skulle se sig om efter andet job var der et godt her i Jylland, men nu det kunne ikke komme på tale ... de synes Aarhus er ok, men ingen tvivl om at Kbhv det er det eneste rigtige ... hendes ene søn var også færdig med uddannelse sidste år, og hun var virkelig bekymret for om han da kunne risikere at skulle flytte til Fyn eller Jylland for job ...

Jeg synes også Kbhv er en fed by, men jeg synes også den bevillingsmæssigt har været røvforkælet i mange mange år , så måske udflytningen og en mere jævn fordeling af arbejdspladser både off. og innovative nye private kan skabe et pres på en mere balanceret udvikling af DK ... det er kun rimeligt alles skattekroner er jo med til at betale til den fælles kasse

• #66   21. jan 2018 #47 - Nu har jeg glæden af at høre lokalradio fra KBH om morgenen på vej til arb., og der har der intil nu været flere interwiew med temmelig klynkende medarbejdere, der var blevet flyttet.

Og på regionalradioen var der endda en medarbejder, der hulkende berettede om hvor forfærdelig det var - det var Kbh. - Holbækflytningen helt specifikt.

Selvfølgelig vil en flytning til Nordjylland for mange ikke være muligt, men med det nuværende jobmarked, så er der da set større problemer.

Beklager min manglende empati, men hvis udkantsdanmark skal have en chance for at udvikle sig i positiv retning ovenpå i mange år at have været udsat for nedskæringer og lukninger, så er vejen frem at få arbejdspladser dertil. Vi kan jo ikke alle bo i Kbh. og pendle dertil.....

• #67   21. jan 2018 Der er ingen tvivl om at hyggeture fra Nordsjælland til Langeland er meget længere end den omvendte vej.
    Men ok, det var jo også os, der valgte at flytte...

• Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

#68   21. jan 2018 HiJacks: Jeg er sådan set ikke uenig i, at staten skal gå forrest, når det gælder udflytning, men for de berørte medarbejdere kan rationalet nok forekomme temmeligt "fjernt".

CH: Jeg tror, at du har fat i noget der. Afstanden afhænger nok i høj grad af, hvem der er flyttet væk; min familie i Midtjylland forventer, at jeg med jævne mellemrum dukker op hos dem, men de har altså ikke lige mulighed for at besøge mig - der er nemlig langt til Nordsjælland smiley

• #71   21. jan 2018 Nu har jeg tidligere været ansat indenfor finanssektoren i en del år. Der var det meget almindeligt at være ansat til en region, jeg var f.eks. ansat til region Sjælland og det betød, at jeg med kort varsel kunne rykkes fra f.eks. Slagelse til Kbh. eller Vordingborg. Det var helt almindelig procedure, og ingen løftede et bryn over det. Det var selvfølgelig ikke hyppigt praktiseret, men det skete da ind imellem, både som kortvarige vikariater, f.eks. pga. barsel eller sygdom, men også bare rokeringer for rokeringernes skyld.
    Prikkerunder og usikkerhed omkring arbejdspladsen med hensyn til lukninger, tja det var jo en ting, man måtte vænne sig til.

Man er ikke forkælet fordi man ikke vil flytte med, men man er forkælet, hvis ikke man sætter sig ned og vurderer sin egen situation og mulighederne i en evt. flytning. Man er forkælet, hvis det vælter hele ens verden bare at overveje en flytning eller at mene, at det nærmest er verdens ende. Og den meget negative indstilling havde nogle af de interwievede desværre. Og det var som sagt ikke kun de afstandsmæssige lange flytninger, der blev "grædt" over.

• #73   21. jan 2018 jeg kan sagtens se at er man ikke helt ung, har man familie og venner kun der, har man børn der er i skole, unge under uddannelse osv ... kan bestemt godt forstå at der er mange aspekter alt efter hvor man er i livet, hvad familien består af, og om man kun har netværk i og omkring Kbhv .... men det er bare det at sådan har kriterierne været for mange andre i mange år fra resten af DK og der har der ingen polimik været ... specielt har folk udenfor de større byer været vant til at måtte pendle efter job, eller forsvandt jobbet så var udbuddet af noget lignende nok ikke lige i nærheden så så kunne en flytning komme på tale, og igen ens unge de forsvandt mod de større byer lige så snart ungdomsuddannelserne var ovre og de skulle på videre uddannelse, lærepladser er der også flere af ...

Det er bare så træls at være de første der rammes efter store omvæltninger, men hvis ikke nogen rammes så kommer der aldrig ændringer.

• #75   21. jan 2018 nej, synes faktisk folk fra storKBHV er meget mere pendler parate end så mange andre ... De er jo vant til at pendle ind, og ½-1 time hver evj har vist været normalt for en del i mange år ... det synes folk fra Aarhus er aaalt for meget smiley ... eller dvs. det har de ment, for nu er den samme effekt jo begyndt her, Aarhus midtby og lige omkring den vokser jo mega, og ligeledes jobs og uddannelser, så det er blevet alt for dyrt for mange at bo derinde, så man må ud i omegnen for at få ok bolig til rimelige penge, specielt når man får familie, så der pendles nu også ind til jobbet i byen ....

• #78   21. jan 2018 Er en halv til en hel time meget at pendle?

I så fald trænger jeg da vist til en kalibrering..

• #79   21. jan 2018 Vi snakker jo ikke kun ekstremer på 400 km, det er altså ikke det hele der flytter så langt væk. Noget helt andet er at det er da ikke mere synd for offentlige ansatte der enten får valget om at flytte med eller finde et andet job pga udflytning, end det er for Jytte hvis arbejdsplads enten lukker eller flytter til udlandet.

Tværtimod er det da mere end fair, at de offentlige instanser er fordelt rundt omkring i landet, også andre steder end København og Århus.

Når jeg siger at danskerne er forvente/forkælet, så snakker jeg ikke om at alle bare skal syntes det er fedt at pendle eller flytte 400 km væk. Men vi bor altså i et lille land, og rigtig mange mennesker pendler da 1-1½ på job, ikke alle kan bo i en storby eller have jobbet lige om hjørnet. Jeg værdsætter da også at bo tæt på min familie, rigtig meget endda. MEN det har altså ikke været jordens undergang da jeg ikke gjorde det, vi har da set hinanden meget alligevel, for det har vi VALGT.

• #82   21. jan 2018 Vi bor godt nok i et lille land, men eftersom landet er delt med enten betalingsbro eller færge, der heller ikke er billig, hvis man skal fra øst til vest eller omvendt, så smutter man altså ikke bare lige fra den ene del af landet til den anden, som man måske ville gøre, hvis man bare skulle køre 200 km uden at skulle betale for bro eller færge.
    Betalingsforbindelserne får afstandene til at virke større.

For nogen vil det da bestemt ikke være det store problem at skulle møde ind i Holbæk eller Næstved i stedet for København, men mange bliver jo sendt til den anden side af Storebælt. Nogen kan måske så få mulighed for at arbejde hjemme et par dage om ugen, men det er jo ikke alle typer arbejde, hvor det ideelt.

• #84   21. jan 2018 Man bliver jo altså ikke sendt nogen steder.

Man vælger selv, om man vil flytte med eller finde et nyt job.

• #85   21. jan 2018 Omformulering: ens arbejde bliver sendt til den anden side af Storebælt.

For nogen kan det faktisk være svært at finde et nyt job. Jeg er klar over, at det er gode tider i øjeblikket, men derfor kan det alligevel for nogen være svært at finde et nyt job. Der er ikke nødvendigvis frit valg på alle hylder, så det kan da sagtens føles utrygt at sige op.

• #86   21. jan 2018 Men John, så har du formentlig også været klar over fra starten af, at du var ansat sådan.

Rigtig mange af dem, der nu står i situationen, er folk, der har taget et job i Kbh., og regnet med jobbet ville forblive der.

• #89   22. jan 2018 Ida, ja men der er også mange ikke akademikere ansat i staten. Det er f.eks. ikke specielt nemt for hk kontorpersonale. Der er altid mange om jobbene.

• #90   22. jan 2018 Jeg kan godt forstå det er hårdt og træls osv for dem det rammer.
    Men i min optik så er der bare nogle beslutninger og ting der er nødt til at gå sin gang selv om nogle bliver berørt af det.
    Der mangles og sukkes efter spændende jobs til akedemikere i Vestdanmark. Og hvis alt foregår inde i Kbh så er det også der privat virksomhederne placerer sig.
    Så man er simpelthen nødt til at gøre noget for at rette op på skævheden fra politisk side.

Men ja selvfølgelig skal dem der mister sit job på den bekostning da være kede af det og skuffet. Der er bare kun to muligheder - flyt med eller gør alt for at finde noget nyt og spændende smiley

• #91   22. jan 2018 Jeg må indrømme, at jeg ville være rigtigt ked af det, hvis jeg skulle pendle over 2 timer hver vej, hver dag. Men det er der rigtigt mange der gør hernede fra Lolland og Falster, fordi der ikke er jobs hernede. Så jeg er begejstret hver gang man hører om nye jobs i mit område smiley
    Måske det er luksuriøst at pive over flere timers daglig transport ? Det er det nok i forhold til hvordan det ser ud i andre lande, med længere til alting ?
    Omvendt, så tænker jeg, at én af grundene til, at vi danskere er ét af verdens lykkeligste folk, netop er, at vi har rimeligt meget fritid (samt en masse andre goder). Og det vil jeg gerne bevare.

• #93   22. jan 2018 BATDOG: Lige præcis ! Jeg er helt klart tilhænger af at udflytte arbejdspladser. Det giver bedst mening for mig.
    Jeg synes ikke at det er fair, hvis folk skal bruge over 4 timer på transport, hver dag.

• #95   22. jan 2018 Det er vilde priser i Kbh. her i det Vestsjællandske kan du i byerne få en fin villa for 2 mill. og på landet for under halvdelen af de 2 mill. Og det er altså familievillaer....

• #96   22. jan 2018 Det med boligpriser er faktisk noget, der kunne gøre at jeg godt ville være villig til at pendle længere.
    Nu er jeg heldig kun at have 10 minutter på arbejde, men til gengæld bruger vi mange penge på at bo i nordsjælland i forhold til hvad vi ville kunne få andre steder.

Hvis vi boede et billigere sted, ville jeg muligvis bruge længere tid på transport, men til gengæld ville vi have råd til kun at arbejde deltid, fordi huset var billigere.
    Så ville jeg jo stadig ikke være hjemmefra længere tid, på trods af længere transport tid.

Jeg ville til gengæld være rigtig ked af at arbejde fuldtid + 2-4 timers transport hver dag. Det ville gå meget udover min hverdag med familie og hundene.

• #97   22. jan 2018 Jeg sætter også stor pris på at kunn arbejde hjemmefra et par gange om ugen, det gør pendlingen mere acceptabel. Heldigvis kan min mand og jeg flexe arbejdstiderne lidt begge to, så på mine lange arb.dage møder han sent eller kommer tidligt hjem.

• #98   22. jan 2018 #97 - Helt sikkert!! Flextid og mulighed for at arbejde hjemme har godt nok også stor betydning, det har reddet min røv mange gange smiley

• #99   22. jan 2018 Det er jo netop det. Hver person eller families situation er forskellig, så det der fint kan lade sig gøre for en familie kan være svært for en anden familie. Nogen har mulighed for hjemmearbejdsdage, nogen har flextid, nogen har forskudte arbejdstider, nogen er alene om det, nogen har børn, der også har krav på tid med forældrene, nogen har hunde osv. Ja nogen har faktisk et liv ved siden af arbejdet.

Nu er jeg jo heldigvis ude over det problem, men hvis jeg havde skulle pendle et par timer hver vej, så skulle mine hunde have været alene hjemme i 12 timer hver dag. Det havde sandelig været herligt. Og det kan man naturligvis ikke tage hensyn til, når man skal afgøre, hvad der er bedst for landet, og jeg tror også på, at det på den lange bane er godt for provinsen at få tilført arbejdspladser. Men som person har man vel lov til at beklage sig, hvis man er en af dem, der skal betale prisen for det.

• #100   22. jan 2018 Det var lige præcis de dyre boligpriser, som fik mig til at flytte fra København til Lolland. Jeg var træt af at bo i en lille lejlighed, når nu jeg kunne få et helt hus, til en billigere pris.
    Jeg solgte min 2 værelses lejlighed for 450.000 kr. i København, og købte mit hus for 375.000 kr.
    Jeg var så heldig, at jeg kunne søge om at blive forflyttet, men bliver mit depot nedlagt, så er jeg på skideren, for jeg kan ikke sælge mit hus, og ville så ende op med at skulle pendle over 2 timer hver vej smiley Og det ville være frygteligt, for hundenes skyld smiley

• #101   23. jan 2018 Ja, jeg endte også hernede på grund af de billige huspriser. Det er så mange år siden, for jeg flyttede som helt ny uddannet. Jeg havde købt min første pyr, og jeg havde behov for hus med have, og det var urealistisk i Nordsjælland, hvor jeg kom fra. Jeg har så altid ville bo på landet, men jeg havde ikke lige set for mig, at det skulle være Lolland-Falster.

• #103   23. jan 2018
    Bestemt og jeg er også glad for at bo her, men det var de billige huspriser, der fik mig hertil.

Kommentér på:
Udflytning af arbejdspladser.

Annonce