{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.004 visninger | Oprettet:

Nogle med PCO erfaringer? {{forumTopicSubject}}

Først må jeg lige nævne at jeg ikke har fået konstateret PCO, men jeg er ret sikker på at det er det jeg har.

Har fået svar på mine blodprøver, men har ikke fået ringet til min læge endnu, dette gør jeg mandag.

Men er der nogle herinde der vil dele deres erfaringer med denne?
Tænker på ifht. at få børn, og generelt leve med det.

Jeg er 27, og tanken om børn kredser. Faktisk er det blevet et stort ønske.
Dog er jeg pænt meget overvægtig, men på trods af madændringer, og mindre portioner, og meget mere aktivt taber jeg mig sjældent og det går ofte mere op end ned.
Ville så gerne lige 10-20kg ned, inden jeg får børn.

Dertil har min mens, cyklus været helt af H til siden jeg blev de 18-20 år. Mit tykke og fyldige hår, forsvandt og jeg har kun en tyndt, ødelagt og tør helt nede fra hårbunden sjat hår tilbage.
Så er der "skægget" jeg kæmper med, alt for meget skægvækst ifht. det normale.
Mit blodprøve svar viste forlavt SHBG og testosteron-p. Som det eneste der var unormalt i mine blodprøver, undtaget de som den ikke kunne måle ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nogle med PCO erfaringer?
  • #1   19. aug 2017 Du kan finde en del info her:
    http://www.pcoinfo.dk/
    http://www.pcoforum.dk/news.php


  • #2   19. aug 2017 Tak smiley

  • #4   20. aug 2017 Bliv henvist til en god gynækolog. PCO findes i mange grader og en gynækolog kan hjælpe dig både med diæt og evt medicinering

  • Maria FL
    Maria FL Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 1 Emner: 8 Svar: 298
    #5   20. aug 2017 Mine symptomer (udover cyster) forsvandt efter noget tid på LCHF .
    Jeg er gravid i uge 23 nu og selvom graviditeten tog lang tid at opnå, menes det ikke at være pga pcoen

    Hvis du er på Facebook er der flere forskellige Pco grupper også.


  • #6   20. aug 2017 Jeg har også været rigtig glad for LCHF og fik meget bedre velvære af at spise efter det.

  • #7   20. aug 2017 Min søster har pco og jeg har muligvis også.
    Lægen fortalte med rette kost og hormoner så kan det sagtens lade sig gøre at blive gravid, hvis man endnu har en cyklus.
    Fx er min søsters cyklu stoppet for flere år siden.
    Kun hvis cyklus starter kan hun blive gravid.
    Lægen fortalte at det måske kan tage lidt længere tid, men det ikke er umuligt smiley


  • #8   20. aug 2017 Jeg har det i mild grad, dvs. normale blodprøver, men cyster på æggestokkene. Jeg har spist efter Kiss-princippet (bogen "Spis dig gravid" kan anbefales) - denne havde dog ikke nævneværdig effekt på min cyklus, men den er en god hjælp til at tabe sig, hvis man følger den strikst. Jeg måtte dog også have hjælp til at blive gravid ved kunstig befrugtning.

    Held og lykke med det hele smiley


  • #9   20. aug 2017 Men igen, inden du kan sætte igang med det rette for dig, skal du have en klar diagnose, og noget professionel rådgivning, så du ikke spilder din tid.

  • #10   20. aug 2017 Jeg har en veninde der har det og de venter deres deres andet barn her til januar. Det første er lavet på hormoner og inseminering af sæd. Og nr 2 har de slev lavet. Hun har kun blødt max 2-3 dråber i max to dage og nogen mdr ingen ting. De følge alle foreskrifter for hvornår man skulle dyrke sex og der skete ikke noget i år, de har været meget heldig med at blive gravide i første huk og at baby blev der smiley

  • #11   20. aug 2017 Hvis du har pco, så lad være med at slå dig ud af den. Min søster har den. Det er ikke så slemt som det lyder. Du kan komme så langt med motion og kost. Lev sundt og fornuftigt, og så kan det blive rigtig rigtig godt. hun har tre børn. Det kan godt lade sig gøre, men der skal tænkes før munden åbnes. Der skal tænkes meget! Og det er deprimerende at "vi andre" bedre tåler chips, men tro mig, dit liv behøver ikke have en ringere kvalitet fordi der skal spares på slikket.

    Hvis du er motiveret, er PCO ingen hindring!

    Jeg vil anbefale at købe en kostvejleder der har forstand på PCO. Pengene lige her, kan være det der gør det så meget nemmere. Du får hjælp til lækre madpakker, lækre snacks og nemme "pizzaer" (alternativer til at ringe efter pizzamanden) - det kan gøre forskellen i mellem om du får succes!


  • #12   20. aug 2017 Trine jeg synes det er en meget forkert udtalelse. PCO kommer i mange grader og fordi det ikke er så slemt som det lyder for din søster, så er det ret komplekst for andre.
    Jeg lider selv af svær PCO og selvom jeg har levet efter diæt og dyrket masser af motion, har jeg også været i fertilitetsbehandling i 3 år !
    Så at negligere det på den måde, fordi din søster kan nøjes med livsstilsændring er ikke fair for os, der har døjet med det i mange år.

    Det er kun en speciallæge der kan give den rette diagnose og den rette rådgivning. Lægen kan derefter henvise en til feks en diætist. Men at hyre en kostvejleder, inden man er udredt er fuldstændig ude i skoven.


  • #14   20. aug 2017 Labsen & Prutten:

    Jeg er ked af du følte dig ramt. Det var ikke for at negligsere det, men fordi nogle, nogen gange har en tendens til at gøre det værre end det er, inden man ved hvor slemt det reelt er. smiley

    Man mener at op til hver 5 kvinder har problemer i en eller anden grad med pco i den fødedygtig alder af kvinder i danmark. I 2014 var tallet 1.787.406, og det er sandsynligvis meget tæt på at være det samme i dag. Det betyder at 357.481 kvinder i dagens danmark i en eller anden grad har PCO.
    (kilde: For tallene fra 2005 til 2014 er kilden Danmarks Statistiks Statistikbank, BEF5: Folketal 1. januar efter køn, alder og fødeland. Hentet 2. april 2014.)

    Ja nogle er hårdt ramt, det er der i alle situationer. Nogle slipper lidt "nemmere", nogle desværre lidt værre. Jeg er rigtig ked af på dine vegne, at det er hårdt at leve med. For langt de fleste af de 350.000 kvinder, kan de komme rigtig langt med sund kost og motion, og kan tage rigtig mange af deres symptomer.

    Dette er desværre ikke for alle, men der findes aldrig en løsning, der passer på alle. Jo mere man går i dybden med eksperter og forsker i det, jo nærmere kommer man den bedste løsning præcis for sig selv - men det kan ingen hjælpe B-B med, for ingen af os er sandsynligvis eksperter og tætte nok til at kunne hjælpe specifikt, vi kan kun hjælpe generelt, og det følte jeg at jeg gjorde. En generel hjælp, til de fleste der er ramt af PCO, ville kunne komme rigtig langt med. smiley


  • #16   20. aug 2017 Trine - Som du skriver er der rigtig rigtig mange kvinder, der lider af PCO og rigtig mange kan selv gøre en hel masse med kost og motion. Som mange andre her i tråden også skriver, så har jeg også veninder der er blevet naturlig gravide efter at have ændret kost og motion. Så der er vi fuldstændig enige. Kost og motion er ekstremt VIGTIGT.

    Det budskab jeg bare SÅ gerne vil frem med i denne tråd er, at man skal gå til en læge og få en rigtig diagnose og få den rigtig rådgivning. De fleste speciallæger vil også sende dig kost/motion vejen, men kan derudover støtte med andre tiltag alt efter hvilken form for PCO man har.
    Jeg kender nemlig desværre også kvinder der har spildt værdifulde år, fordi de ikke har fået rette behandling.

    Og jeg lever rigtig fint med min PCO i dag og vi venter en lille dreng til december. Så ja der er lys forude også for dem som er hårdt ramt smiley


  • #17   20. aug 2017 Tillykke smiley Uhh en jule-baby. Husk at pakke fødselsdagsgaver ind i fødselsdagspapir - ikke genbruge julepapiret! Hilsen endnu et vinterbarn der altid var skuffet over vi ikke rigtigt fejrede fødselsdag, når folk ikke engang gad pakke ind i fødselsdagspapir fordi Jesus fødselsdag var så meget vigtigere end min åbenbart smiley smiley

  • #19   20. aug 2017 Tak for alle jeres svar smiley de er en kæmpe hjælp. Snakker med min læge imorgen

  • #20   20. aug 2017 Der findes også grupper for det på facebook, min veninde har i hvert fald været medlem af sådanne grupper, og tror stadig hun er det. Hun har 2 drenge hende og hendes eksmand har lavet uden hjælp, hun blev endda gravid ret så hurtig, men efter hun var kommet på medicin og spiste efter KISS princippet da hun ville være gravid, ja så lykkes det ret så hurtigt.

    Andre har brug for lidt hjælp, men min indtryk er altså at de flere ender med et barn i sidste ende, også selvom det for nogen er en stor og lang kamp. Der er selvfølgelig også nogen hvor det desværre ikke lykkedes .


Kommentér på:
Nogle med PCO erfaringer?

Annonce