Nogle med PCO erfaringer? {{forumTopicSubject}}
Først må jeg lige nævne at jeg ikke har fået konstateret PCO, men jeg er ret sikker på at det er det jeg har.
Har fået svar på mine blodprøver, men har ikke fået ringet til min læge endnu, dette gør jeg mandag.
Men er der nogle herinde der vil dele deres erfaringer med denne?
Tænker på ifht. at få børn, og generelt leve med det.
Jeg er 27, og tanken om børn kredser. Faktisk er det blevet et stort ønske.
Dog er jeg pænt meget overvægtig, men på trods af madændringer, og mindre portioner, og meget mere aktivt taber jeg mig sjældent og det går ofte mere op end ned.
Ville så gerne lige 10-20kg ned, inden jeg får børn.
Dertil har min mens, cyklus været helt af H til siden jeg blev de 18-20 år. Mit tykke og fyldige hår, forsvandt og jeg har kun en tyndt, ødelagt og tør helt nede fra hårbunden sjat hår tilbage.
Så er der "skægget" jeg kæmper med, alt for meget skægvækst ifht. det normale.
Mit blodprøve svar viste forlavt SHBG og testosteron-p. Som det eneste der var unormalt i mine blodprøver, undtaget de som den ikke kunne måle ?
jan 2008
Følger: 52 Følgere: 47 Hunde: 3 Emner: 743 Svar: 5.377
http://www.pcoinfo.dk/
http://www.pcoforum.dk/news.php
mar 2007
Følger: 35 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 618 Svar: 3.633
feb 2014
Følger: 4 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 32 Svar: 1.209
mar 2014
Følger: 1 Emner: 8 Svar: 298
Jeg er gravid i uge 23 nu og selvom graviditeten tog lang tid at opnå, menes det ikke at være pga pcoen
Hvis du er på Facebook er der flere forskellige Pco grupper også.
feb 2014
mar 2016
Følger: 11 Følgere: 208 Hunde: 5 Emner: 56 Svar: 1.473
Lægen fortalte med rette kost og hormoner så kan det sagtens lade sig gøre at blive gravid, hvis man endnu har en cyklus.
Fx er min søsters cyklu stoppet for flere år siden.
Kun hvis cyklus starter kan hun blive gravid.
Lægen fortalte at det måske kan tage lidt længere tid, men det ikke er umuligt
aug 2013
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 2 Svar: 18
Held og lykke med det hele
feb 2014
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 51 Hunde: 4 Emner: 76 Svar: 2.741
jun 2017
Følger: 43 Følgere: 260 Hunde: 2 Emner: 67 Svar: 3.018
Hvis du er motiveret, er PCO ingen hindring!
Jeg vil anbefale at købe en kostvejleder der har forstand på PCO. Pengene lige her, kan være det der gør det så meget nemmere. Du får hjælp til lækre madpakker, lækre snacks og nemme "pizzaer" (alternativer til at ringe efter pizzamanden) - det kan gøre forskellen i mellem om du får succes!
feb 2014
Jeg lider selv af svær PCO og selvom jeg har levet efter diæt og dyrket masser af motion, har jeg også været i fertilitetsbehandling i 3 år !
Så at negligere det på den måde, fordi din søster kan nøjes med livsstilsændring er ikke fair for os, der har døjet med det i mange år.
Det er kun en speciallæge der kan give den rette diagnose og den rette rådgivning. Lægen kan derefter henvise en til feks en diætist. Men at hyre en kostvejleder, inden man er udredt er fuldstændig ude i skoven.
jun 2017
Jeg er ked af du følte dig ramt. Det var ikke for at negligsere det, men fordi nogle, nogen gange har en tendens til at gøre det værre end det er, inden man ved hvor slemt det reelt er.
Man mener at op til hver 5 kvinder har problemer i en eller anden grad med pco i den fødedygtig alder af kvinder i danmark. I 2014 var tallet 1.787.406, og det er sandsynligvis meget tæt på at være det samme i dag. Det betyder at 357.481 kvinder i dagens danmark i en eller anden grad har PCO.
(kilde: For tallene fra 2005 til 2014 er kilden Danmarks Statistiks Statistikbank, BEF5: Folketal 1. januar efter køn, alder og fødeland. Hentet 2. april 2014.)
Ja nogle er hårdt ramt, det er der i alle situationer. Nogle slipper lidt "nemmere", nogle desværre lidt værre. Jeg er rigtig ked af på dine vegne, at det er hårdt at leve med. For langt de fleste af de 350.000 kvinder, kan de komme rigtig langt med sund kost og motion, og kan tage rigtig mange af deres symptomer.
Dette er desværre ikke for alle, men der findes aldrig en løsning, der passer på alle. Jo mere man går i dybden med eksperter og forsker i det, jo nærmere kommer man den bedste løsning præcis for sig selv - men det kan ingen hjælpe B-B med, for ingen af os er sandsynligvis eksperter og tætte nok til at kunne hjælpe specifikt, vi kan kun hjælpe generelt, og det følte jeg at jeg gjorde. En generel hjælp, til de fleste der er ramt af PCO, ville kunne komme rigtig langt med.
feb 2014
Det budskab jeg bare SÅ gerne vil frem med i denne tråd er, at man skal gå til en læge og få en rigtig diagnose og få den rigtig rådgivning. De fleste speciallæger vil også sende dig kost/motion vejen, men kan derudover støtte med andre tiltag alt efter hvilken form for PCO man har.
Jeg kender nemlig desværre også kvinder der har spildt værdifulde år, fordi de ikke har fået rette behandling.
Og jeg lever rigtig fint med min PCO i dag og vi venter en lille dreng til december. Så ja der er lys forude også for dem som er hårdt ramt
jun 2017
mar 2007
Følger: 35 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 618 Svar: 3.633
aug 2013
Følger: 11 Følgere: 75 Hunde: 3 Annoncer: 3 Emner: 262 Svar: 7.994
Andre har brug for lidt hjælp, men min indtryk er altså at de flere ender med et barn i sidste ende, også selvom det for nogen er en stor og lang kamp. Der er selvfølgelig også nogen hvor det desværre ikke lykkedes .
Nogle med PCO erfaringer?