{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  farver
  • #1   2. aug 2017 Cardigan kan godt, men hvis jeg husker rigtigt kan pembrokerne ikke ^^

• #2   2. aug 2017 Blue merle er ganske godkendt.

Her er racestandard for cardigans.
    https://www.corgi.dk/cardiganstandard

• #3   2. aug 2017 Jo jo, vi har et par merle-Cardigans på træningspladsen. De er mægtig fine.

• #4   2. aug 2017 De findes også ved pembroken, men den er så vidt jeg ved ikke godkendt...og vist ikke i DK. Ret mig gerne, hvis jeg tager fejl smiley

Sådan en blue merle cardigan er virkelig fin smiley

• #5   2. aug 2017 Men er det ikke noget krydsningsværk så, Linda? Fordi merle er jo et dominant gen, så forældrene skal jo være merle. Det popper jo ikke bare op?

• #6   2. aug 2017 Ifølge standarden på pembroke er den ikke godkendt.

Så pt er den kun cardigan-godkendt.

• #7   2. aug 2017 Aner det ikke smiley

Har bare set dem på nettet ved en anden lejlighed og har kun kendskab til disse farver inden for pembroken: Fawn, Sort grundfarve med rustfarvede aftegninger, Sort og hvid, Rød, Blågrå, Sable.

• #8   2. aug 2017 Tog lige en hurtig runde på nettet...og jo...det er så vidt jeg hurtig kunne læse en krydsning. Så bare glem det første i min kommentar #4 smiley

• #9   2. aug 2017 Jeg kender en der ejer en blue merle corgi med et blåt og brunt øje smiley

• #10   2. aug 2017 Merle er dominant, så (mindst) en af forældrene SKAL have været merle. Så farven burde da længe være udryddet i racen (hvis den nogensinde har eksisteret), for nedlægges der avlsforbud på fejlfarver, så er det jo (indenfor tavleavl om ikke andet) slet ikke muligt at der popper en renracet merle pembroke op, når genet ikke kan bæres skjult.

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.148
    #11   2. aug 2017 Hidden merles are merle dogs who do not exhibit the merle pattern because their coat colour does not show the pattern (Merling is not normally shown in red, gold, fawn and cream coat colours). The hidden merle can be distinguished only by a genetic test.

The breeder should consider properly the risks prior to breeding and decide to which extent he/she wants to follow the modern trends and requirements of people interested in puppies

https://www.genomia.cz/en/merle

• #12   2. aug 2017 Peter - men hunden er stadig merle. Genet er dominant, så en hund med genet vil også have farven. Det kan være svært at se merle-aftegn, hvis hunden er f.eks. zobel eller anden farve, der kan dække lidt over det (men det kan ofte ses, mens hvalpene endnu er meget unge), men farven har den stadig.
    Af samme grund parrer man ved collie og sheltie normalt ikke merle med zobel.
    Og igen, hvis man avler med stambog, så vil merle jo hurtigt blive udryddet. Ja, en rød corgi kan måske nok være fantommerle - men senest når der dukker sorte hvalpe op i et kuld,vil man jo opdage, hvis en af forældrene er merle... for så vil der bland de sorte hvalpe formentligt også være merlehvalpe -og DE kan altså ikke gemme sig smiley

• #13   3. aug 2017 Merle udtrykker sig kun på eumelanin, altså sort/brunt pigment. Derfor kan man ikke se det på phaeomelanin, rødt/gult/hvidt pigment.

Det betyder IKKE at hunden ikke er merle. Den er merle "under" phaeomelaninen, ligesom en gul labrador med sort næse er sort under phaeo og en gul labrador med brun næse er brun under phaeo.

Hvalpe i zobel (clear eller shaded) vil oftest kunne ses som merle, når de er yngre, hvorefter det senere bliver mere utydeligt.

Der er desuden forskellige typer merle.

Alternativt kan man teste for merle hos Biofocus i Tyskland for at være sikker på, at hunden ikke er/er merle.

• #14   3. aug 2017 Vi har Rubi, som er tricolor, mange af hendes søskende er Blue Merle smiley

profilbillede
Kommentér på:
farver

Annonce