885 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 33 Svar

Praktik forløb, lovligt? Praktik forløb, lovligt?

Sagen er, at jeg lige er blevet færdig med mit grundforløb som maler, i håb om læreplads, har jeg sagt ja til et praktikforløb.
Dette foregår igennem kommunen, som jeg ikke får penge fra, faktisk får jeg ikke penge nogen steder fra.

I dag møder jeg op hos firmaet, hvor jeg får at vide, at de har "lånt" mig ud til et andet firma, som bla. Arbejder med at sprøjtemale store motorer med epoxy, her af min opgave at afdække og klargøre disse motorer.

I dag var noget rodet der ude, og min chef der ude griner lidt og siger "det her er da let tjene penge for dig i dag".

Forklare ham, at jeg er i en ulønnet praktik, så jeg intet tjener på min indsats.
Hvortil han undrer sig meget, da deres firma betaler "mit" firma, for at have mig.

Og nu står jeg tilbage med en lidt plat følelse af, at mit praktik firma har gang i noget rod.
Er det overhovedet lovligt det de har gang i?
Er jeg overhovedet forsikret ordentligt her?
Og bliver jeg egentligt bare brugt, for hvordan skal de kunne vurdere min indsats som bygningsmaler, ved at jeg går ved et andet firma, som slet ikke laver, det som jeg skal arbejde med? ?? (jeg er den eneste person fra mit firma der blevet lånt ud til det andet)

Ja nu myldre det frem med alle mulige spørgsmål og jeg håber på en venlig sjæl, måske kan udrede det lidt for mig ??

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hjælp til rep af kanttråd til robot plæneklipper 600 kr.
  • Opsætning af håndvaskamatur 500 kr.
  • Find fejl11 på opvaskemaskine 250 kr.
  • VVS-installatører 1.950 kr.
  • Installation af nyt tv 500 kr.
  • Handyman til opsætning af brusesæt 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Praktik forløb, lovligt?
  • #1   10. jul 2017 Det ville jeg godt nok også undre mig noget over det der. Du må have en jobkonsulent e.l. som kan fortælle noget om reglerne for sådan en praktik. Jeg kan ikke ikke forestille mig, at det er lovligt, og hvis det er, så burde der da straks lukkes for det - tanken med praktik har jo aldrig været, at firmaer skal tjene på at have en gratis arbejdskraft (selvom det bliver brugt sådan mange steder). Det der er da en fed fidus for firmaet.

Jeg undrer mig også over, at du ikke får penge nogen steder fra - ja en praktik er ulønnet. Men er du ikke berettiget til dagpenge eller kontakthjælp? Du er jo arbejdsløs (går jeg da stærkt ud fra).

• #3   10. jul 2017 Ring til din kontaktperson fra kommune. Og hør om det virkelig kan passe...
    Det er også kommunen du skal høre ad om det kan passe du ikke er berettiget nogen indkomst. Firmaet du er i praktik ved skal du høre ad hvordan du er forsikret under arbejdet.

• #4   10. jul 2017 Tænkte det nok ??

Men jeg er i tvivl om hvad jeg skal gøre fremadrettet..
    Praktikken skulle jo gerne være med henblik på læreplads, men det kan jeg da virkelig ikke se hvordan de skal vurdere ud fra at sende mig ud i et helt anden type firma.

Og jeg har hørt frygteligt mange rygter om det her firma.. Som nu bare bliver bekræftet ??

• #6   10. jul 2017 Michelle

Jeg har fået SU d. 1/7, hvis jeg ikke får læreplads omgående vil jeg få den nette sum af 1500 kr før skat, igennem skolepraktik, til d 1/8.

Da jeg snakkede med sagsbehandleren gjorde hun klart, at jeg blev meldt ledig, dog uden rettighed til nogen ydelser..

• #7   10. jul 2017 Nu kender jeg jo hverken aftalen eller virksomheden, men for mig lyder det som en virksomhed der udnytter praktikanter som gratis arbejdskraft (er det muligt at undersøge, om de har haft praktikanter før, og om de i så fald har fået job/læreplads?).
    Jeg ville hive fat i kontaktperson/jobkonsulent og høre ad, om det virkeligt kan være rigtigt. Et er, at man render og laver gratis arbejde - det er nu engang vilkårende når man er i praktik, og meningen er jo, at det skal medføre job eller læreplads (det gør det bare ikke voldsomt ofte - det sker bestemt, men man ser nogen virksomheder, der i DEN grad udnytter praktikant-mulighederne). Noget andet er, når man bliver udnyttet, og det lyder altså til at være tilfældet her, så jeg ville tage den med kommunen... også fordi de jo så i fremtiden ikke bør sende andre praktikanter til det firma.

• #8   10. jul 2017 Jeg at de gladeligt tager praktikanter ind. Og jeg ved også at de i sidste uge havde en anden praktikant, som de også lånte ud, til samme firma som jeg er lånt ud til smiley

Det tegner ikke just det pæneste billed lige nu.

• #9   10. jul 2017 Er du ikke medlem af en akasse/fagforening?? Du skal have fat i kommunen, det er ikke iorden det de har gang i. Jeg har desvære haft min akasse til at snakke mes pæne ord til kommunen da jeg nægtede at tage 3 mdr praktik ved en tandlægen på 37 timer til 9800 hvor jeg normalt får 15000 udbetalt da jeg er udlært.
    Jeg ville møde op på kommunen imorgen istedet for praktik stedet

• #10   10. jul 2017 Ansofie, desværre ikke, jeg har jo "bare" været på SU, så tænkte ikke at det var nødvendigt smiley

Jeg har heller ikke en god mavefornemmelse ved det her..

• #11   10. jul 2017 Jamen det bekræfter da bare, at de er en af de (mange) virksomheder, der netop benytter muligheden for at få gratis arbejde leveret af kommunen.
    Jeg ville troppe op på kommunen og bede om at snakke med min sagsbehandler og få stoppet den praktik. Sådan et firma skal da slet ikke have love at tage praktikanter. Kommunerne er desværre ikke ret kritiske med, hvor de sender folk ud i praktik, for det ser meget pænere ud på papiret, at de har skaffet dig en praktikplads end at du bare går derhjemme eller er i aktivering ved et kommunalt tilbud

Så brok dig - det der er ikke ok. Skal man gå og arbejde gratis, så skal det sgu også være med en reel chance for ansættelse, hvis man gør det godt, eller som minimum at man lærer noget, som er brugbart i ens videre jobsøgning.
    Og du skal være sikker på, at du faktisk er dækket ind ad forsikringen - tænk hvis der sker noget, og du ikke er dækket, fordi du render rundt ved et firma, der ikke er nogen aftale med.

• #12   10. jul 2017 Helt ærligt, så er det forsikringen der bekymre mig mest, firmaet jeg er lånt ud til, er en højrisikos arbejdsplads, det er kæmpe store motorer som jeg kravler rundt på og dækker af.

Ellers er stedet jeg er lånt ud til en fed arbejdsplads og ganske spændende, omend ikke særlig brugbar..

Jeg kontakter min sagsbehandler som det første i morgen.

• #13   10. jul 2017 Håber i finder en løsning på det. Og lad det så ikke tage alt modet fra dig Det kan nogen gange betale sig selv at være opsøgende og simpelthen tilbyde sig som praktikant i enhver relevant virksomhed - man kan komme ud for, at selvom de egentlig ikke havde forestillet sig at tage en lærling nu, så gør de det alligevel, når de har set du kan arbejde (sådan fik min bror læreplads), og ellers kender de jo ofte andre lignende firmaer og kan anbefale dig, når nu de har set du kan bruges smiley

Så klø på med søgningen, heldigvis er de ikke allesammen håbløse smiley

• #14   10. jul 2017 Mange tak smiley
    Jeg klør stadig på, selvom det er lidt en mavepuster smiley
    Det her er anden praktik jeg selv har søgt og har et par stykker mere i baghånden, heldigvis var første praktik en fantastisk oplevelse smiley

• #15   10. jul 2017 Du må gerne være i " praktik " et par dage hjemme hos mig ... og male mine køkkenlåger .... hvis det sku' være .... smiley smiley smiley

• #16   10. jul 2017 Medlem eller ej, så skal du stadig kontakte malernes fagforening. De vil givetvis hjælpe dig af mindst to årsager. Den første er udnyttelse af folks gratis arbejdskraft, og den anden er håbet om at få dig som fuldgyldigt medlem, når du er færdiguddannet.

• #17   11. jul 2017 Tusind tak for hjælpen alle sammen, jeg skal nok give en update på, hvad dagen bringer smiley

• #18   11. jul 2017 Nogle fagforeninger har mennesker før penge. Prøv at ringe til dansk metal og hør om har lyst til at hjælpe dig hvis du melder dig ind. De siger ofte ja. De vil ikke køre din sag mod arbejdsgiver, men de vil gerne forklare dig reglerne, støtte og hjælpe dig. Oftest er de første 3 mdr gratis.

Jeg ville ringe til dansk metal i dag. De er de bedste for dig, og de kan alle reglerne - og har dig for øje! Det er mere end hvad man kan sige om abrejdsgiver og kommunen.

"tænkte ikke det var nødvendigt og var på su" - jamen søde ven, det er på su det er gratis hvor du optjener accinitet (som jeg ikke kan stave til)

• #19   11. jul 2017 Trine

Ja, det har jeg jo så lært nu, banker sageligt hovedet ned i bordet lige nu..

• #20   11. jul 2017 Jeg tror de gerne vil hjælpe dig alligevel smiley De er ret glade for kundeservice.

• #21   11. jul 2017 Jeg er nu kommet hjem, min praktik er blevet stoppet. Firmaet tjente 210 kr i timen på at leje mig ud.
    Sagsbehandleren var heldigvis en af de gode, som straks ringede chefen op og gav skideballe.

• #22   11. jul 2017 Det var en snedig handel.

Så håber jeg at du kan finde et nyt sted at være snart, så du kan blive færdig som maler! smiley

• #23   11. jul 2017 Man skal altid være medlem af en fagforening og en a-kasse, så man kan få hjælp i en lign. situation som den du stod i.

Min elevplads har ikke brudt sig om fagforenings snak eller de gange, hvor jeg har fået papirer fra fagforeningen sendt til elevpladsen... Men fagforeningen er til for os - så virksomhederne ikke udnytter arbejdskraften.
    Håber du snart finder et nyt sted, og GODT kommunen slog i bordet.

• #24   11. jul 2017 Det var det helt sikkert, kan ikke lade være med at grine lidt over situationen smiley

Og mange tak, jeg hopper på hesten igen smiley

• #25   11. jul 2017 Dejlig update - Heldigvis findes der stadig sagssbehandlere, der er der for borgerne og ikke kun ser tallene på bundlinjen. Jeg håber det betyder, at de ikke i fremtiden godkender praktik i den virksomhed.

Og held og lykke med "jagten" på læreplads smiley

• #26   11. jul 2017 Ja heldigvis for det smiley hun sagde i hvert fald at hun straks ville lave et notits om at stedet ikke skulle bruges igen.

Har kontaktet et sted hvor jeg var i praktik i mit skoleforløbet (et helt fantastisk sted), som fortalte at de havde forsøgt at få fat i mig, men de fik af vide, at jeg var det andet sted.
    De ville gerne have mig ud igen, denne gang med henblik på at få en kontrakt.
    - Chefen har altid været meget ærlig om hvilke muligheder der har været for ansættelse, så det var en dejligt opløftende meddelelse at få smiley

• #27   11. jul 2017 Ej hvor fedt - så er det da bare med at give dem et kald og høre om de stadig er interesseret smiley

• #28   11. jul 2017 Har snakket med dem i dag og det var de smiley

• #29   11. jul 2017 Fandme flabet smiley

• #30   11. jul 2017 Helt vildt!
    Han havde endda været så grov i munden overfor sagsbehandleren, at hun ville sikre sig, at jeg ikke havde ting til at ligge ved firmaet, da hun var bekymret for hvordan jeg ville blive modtaget smiley

• #31   11. jul 2017 Du har næsten pligt til at gå til malerforbundet med sagens detaljer. På den måde kan de være med til at forhindre gentagelser - bare med en anden "Anne"

• #32   11. jul 2017 Søren, jeg har faktisk haft fat i både malerforbundet, sagsbehandler, hvad der føles som 100 mennesker fra kommunen og skolen, for at få slået fast at man ikke burde sende andre ud i et forløb hos dem.

Omkring 30 telefonsamtaler og mindre migræne over at blive stilt om 500 gange.

• #33   11. jul 2017 Ja det er dælme frækt!
    210 kr lige i foret for at leje en gratis praktikant ud smiley og så det med forsikring hvis der skulle ske en ulykke. Ej men sådan et sted skal sq ikke have lov til at tage praktikanter!

Dit svar mens jeg skrev mit

• #34   11. jul 2017 Den slags ses af og til. De ultraliberale vil ikke betale skat, men alligevel gerne have snablen i de offentlige kasser smiley

• #35   11. jul 2017 Godt du fik det stoppet smiley

Kommentér på:
Praktik forløb, lovligt?

Annonce