{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
742 visninger | Oprettet:

Spørgsmål til SU {{forumTopicSubject}}

Jeg har nu siddet og forsøgt at sætte mig ind i reglerne omkring SU og SU satserne, men er kun endt med at blive mere forvirret, end jeg var i starten.

Vi har dette scenarie: jeg er pt. 19 år, og igang med mit sabbatår. Jeg arbejder fuldtid. Planen er at påbegynde min videregående uddannelse, med start til september. Jeg vil gerne flytte hjemmefra, og regner med at gøre det i sommermånederne. Jeg når at blive 20 år, inden min uddannelse startes.

Som jeg har læst mig frem til, er SU satsen for udeboende o. 20 år, på 6015kr. før skat. Hertil skal der vel trækkes skat, som for mit vedkommende er 39%. Når skatten er trukket, står jeg tilbage med ca. 3670kr. Hertil kommer min undren. Samtlige af mine venner, siger og har vist, at de får omkring 5000kr (ca.) udbetalt hver måned. Jeg kan få de 5000kr til at hænge sammen med, at man har råd til lejlighed og diverse. Til gengæld kan jeg ikke se, hvordan det er muligt at være udeboende for 3670kr om måneden, uden at have et stort SU lån ved siden af. Er der noget her, jeg har misforstået fuldstændigt?

Ud over ovenstående, har jeg et andet spørgsmål. Jeg har læst mig frem til, at der er et såkaldt fribeløb ved siden af ens SU. Bliver det fribeløb påbegyndt på snart man begynder på sin SU, eller er det for selve det år man er i? Nu har jeg f.eks. et fuldtidsjob nu, og med det vil mit fribeløb vel hurtigt bliver overskredet, og på den måde vil der være problemer, når jeg kommer til september og har brug for min SU. Selvfølgelig er det ikke et problem, hvis fribeløbet først "starter" når SU'en gør.

Håber det blev nogenlunde let forståeligt - og at vi har nogen kloge hoveder derude, der kan afhjælpe min forvirring. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spørgsmål til SU
Kommentér på:
Spørgsmål til SU

Annonce