1.269 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 37 Svar

Tvungen værnepligt i Sverige Tvungen værnepligt i Sverige

http://politiken.dk/udland/art5856345/Sverige-tvinger-atter-de-unge-i-trøjen

Ja det er jo bare en af artiklerne omkring det.
Kan det virkelig passe, at man vil have en god procentdel værnepligtige der er motiveret af tvang??? Det virker jo fuldkommen vanvittigt. Det kan da muligvis skyldes min unge alder, men jeg er alligevel helt målløs over de mange danskere der støtter op om det og mener at "de unge har gavn af noget kæft, trit og retning".
Omkring 1.500 unge kvinder og mænd kan hvert år blive tvunget ind i militæret fremover. Puha, det gør ondt i maven at tænke på..

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• drilling 12 holes near ceiling 1.100 kr.
  • Sætte tre rullegardiner op 550 kr.
  • VVS skift af armatur på lille kbh badeværelsw 735 kr.
  • Beskæring af træ 2.699 kr.
  • Hjælp til at skrue gynger fast i træstativ skruer skal medbringes 300 kr.
  • Flytte min seng og samle et skab sammen. 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tvungen værnepligt i Sverige
  • #1   2. mar 2017 Nok bedre at de unge får den oplevelse en at blive endnu mere curling hos mor og far

• #2   2. mar 2017 Hvem siger det er curlingbørn? Og hvorfor er man et curlingbarn bare fordi man af den ene eller anden årsag ikke vil tjene værnepligt?

• #3   2. mar 2017 Det sagde jeg heller ikke man var overhovedet, Men der er dælme mange af dem

• #6   2. mar 2017 Er der ikke også tvang i Danmark for mænd?

• #8   2. mar 2017 okay, ja jeg ved at kvinder ikke er tvunget (heldigvis, jeg husker med gru "overlevelsesture" i folkeskolen)

• #11   2. mar 2017 Det generer ikke mig. Hvis ikke man kan skaffe frivillige nok (som det er tilfældet i Sverige), må man jo tvinge folk.

Er helt enig i at det bedste vil være, hvis folk frivilligt søger ind ved militæret, men sker det ikke, må man jo gøre noget.

• #12   2. mar 2017 Jeg trak frivilligt, og det er altså en fed oplevelse, ødelagde godt nok min ankel få måneder efter, og måtte hoppe fra.

• Lars N
    Lars N Tilmeldt:
    nov 2008

Følgere: 7 Hunde: 2 Svar: 435
    #16   3. mar 2017 Man kan ikke sige at: Jeg havde en fed oplevelse, så alle skal.

Jeg kender en håndfuld som synes det var det væreste.

En anden håndfuld har valgt og gøre karriere inden for det.

Ligemeget hvad, så er tvang bare forkert.

• footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

Svar: 478
    #17   3. mar 2017 "tvungen værnepligt"
    Det er dobbeltkonfekt.

Der er værnepligt i Sverige nu (igen).

Og vi har stadig værnepligt i Danmark. I modsætning til Sverige bliver de ledige pladser dog i høj grad fyldt af frivillige, hvorved man ikke behøver bede folk om at aftjene deres værnepligt. Er der ikke nok frivillige, så udtager man selv dem der er behov for.

• #19   3. mar 2017 i Danmark har man skole pligt, man behøver ikke engang læree noget, man skal bare være der smiley

• #20   3. mar 2017 Så vidt jeg ved, så er der ikke skolepligt i dk. Der er derimod undervisningspligt.
    " § 76. Alle børn i den undervisningspligtige alder har ret til fri undervisning i folkeskolen. Forældre eller værger, der selv sørger for, at børnene får en undervisning, der kan stå mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen, er ikke pligtige at lade børnene undervise i folkeskolen. "

• #21   3. mar 2017 Jeg synes det er helt fair hvis det er tvunget. Det er 3-4 mdr vi taler om. Det er der skisme ingen der dør af (:

• #22   3. mar 2017 Jeg kan godt se, at jeg er noget i mindretal her smiley Men jeg håber i forstår hvad jeg mener alligevel. Jeg kender flere der har været værnepligtige og jeg er desværre sikker på at det ville være MEGET grænseoverskridende og ubehageligt for mig, og ikke på en "haha så kan du lære det"-måde.
    Ja nu ville det jo så heldigvis ikke ramme mig. Men jeg synes det er ærgerligt, at det bliver fremstillet som om alle unge er dovne og forkælede, og udelukkende ville have gavn af denne oplevelse for det er jo sådan man selv føler det, og det er det rigtige at føle.

At "alle ville have godt af en tur i trøjen" synes jeg bare udviser enorm mangel på anerkendelse af andres følelser og erfaringer.
    Lige så med "Nu må curlingbørnene holde op med at have ondt af sig selv", som jeg faktisk finder utroligt upassende. Det er et direkte udsagn om at os, der ville have det rigtig skidt med at blive truet til det, er forkælede curlingbørn. Det er simpelthen så nedladende. Der kan være mange årsager til, at man ikke jubler over at skulle 4 måneder i militæret.

Det lægger desuden også op til, at man ikke kan få den erfaring på andre måder - at man som ung først lærer at stå på egne ben og være et ordentligt menneske (dvs. ikke et curlingbarn) når man har tjent sin værnepligt. Og det er da måske rigtigt nok at mange er "forkælede", men jeg synes det er så forkert at anskue værnepligten som en problemfri og ubetinget positiv (og den eneste rigtige) måde - for alle - at lære at stå på egne ben.

• Lars N
    Lars N Tilmeldt:
    nov 2008

Følgere: 7 Hunde: 2 Svar: 435
    #24   3. mar 2017 Flere kvinder synes det er helt i orden at der er tvunget værnepligt. Selv er de undtaget.

• #25   3. mar 2017 Lars - Ja men det er da ikke vores skyld, at vi er undtaget? I øvrigt flyder vores militær over med frivillige. Det gjorde de i hvert fald sidst jeg tjekkede.

Jeg gad personligt godt selv have oplevet det, men er ret sikker på jeg ville være blevet kasseret hvis jeg havde prøvet, da jeg er overvægtig.

• #26   3. mar 2017 Jeg synes egentlig det er ganske ok, at man som menneske bliver skubbet ud af sin comfortzone en gang imellem.
    Det er jo ikke sådan i DK at man ubetinget kommer ind - der skal ikke meget sygdom til før man bliver kasseret.

At leve nogle måneder på en måde, hvor man ikke selv er i fuld kontrol, hvor man bliver nødt til at indordne sig fuldstændig og hvor man lærer hvordan man selv reagerer på autoriteter tror jeg på er ret sundt.
    Kontrasten til det almindelige ungdomsliv er stadigt større - og det kan være den altafgørende rusker der gør, at man faktisk får lettere ved at tilpasse sig andre mennesker i fremtiden.

Man har i DK muligheden for at blive militærnægter. Det betyder også at man skal noget, man ikke selv har valgt i en periode - uden tvivl ganske sundt.

• #28   3. mar 2017 Lysten til at være soldat i dk er i mine øjne lidt forsvundet.
    En gang var man dansk soldat for at forsvare landets grænser og desuden bistå i fn's fredsbevarende styrker. Ganske tiltalende formål.
    I dag fungerer den dansk hær mere som en slags amatørafdeling af den amerikanske hær. Siger usa's præsident 'hop', så svarer den danske statsminister 'hvor højt'. I sig selv ganske utiltalende, på det seneste grænsende til det latterlige.

• #30   3. mar 2017 John - ja sådan er der jo så meget som kan være malplaceret og ligegyldigt; jeg synes det er spændende nok at debattere hvad der foregår rundt omkring os uanset hvad smiley

Jeg har heller ikke noget imod, at man bliver skubbet lidt ud af sin comfort zone. Nu tager jeg selvfølgelig udgangspunkt i mig selv.. men min egen modvillighed har ikke så meget at gøre med ikke at være i fuld kontrol, som det har at jeg overordnet bare slet ikke trives i et miljø med hårde stemmer og "skældud", uanset rammerne. 4 måneder er lang tid at bruge i et miljø hvor man mistrives i så høj grad smiley

Jeg kan godt se, at man føler sig nødsaget til det. Jeg får bare helt ondt i maven af at tænke på, hvis det havde været mig selv.

• #32   3. mar 2017 Hmm ja det er nok rigtigt at jeg overså det, John. Jeg ved godt at alle mænd bliver indkaldt, men tænkte ikke at vi egentlig havde det, fordi der nærmest er en overflod af frivillige smiley

• #33   3. mar 2017 Kunne godt tænke mig at høre folks mening omkring værnepligten også skulle udvides til at gælde for kvinder her i DK. ?

Jeg siger ja, i ligestillingens navn smiley Tror at de fleste unge mennesker vil få en positiv erfaring ud af den oplevelse.

• #35   3. mar 2017 Det er lidt naivt at tro, at man kan træne en soldat til en kampzone på blot 4mdr. At have værnepligtige i en så kort periode har mere karakter af en straf en noget som helst andet. Jeg synes, at vi kun skulle have frivillige, og så styre mængden vha løn, goder mm

• #36   3. mar 2017 Jeg siger selvfølgelig også ja, Ann-marie. Det skal ikke afgøres af hvilket køn du tilfældigvis har. Selvom jeg som Søren ville foretrække, at det udelukkende var frivillige.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.268
    #37   3. mar 2017 Jeg mener at voksne mennesker selv skal vurdere hvad de har godt af. Det giver ingen mening at bruge tid og penge på folk, som bare skal have det overstået.

Kan man ikke få folk til at melde sig frivilligt, må man kigge på om det man tilbyder er godt nok og om man har fulgt med tiden.

• #38   4. mar 2017 Er værnepligten, her i DK ikke blot en mulighed for at snuse lidt til militærlivet ? Folk vælger vel selv at fortsætte en karriere indenfor militæret, som så kan ende op i, at man bliver sendt i krig ?

• #39   4. mar 2017 Jeg siger nej...men jeg giver heller ikke fem potter pis for ligestilling... smiley

Lige løn for lige arbejde derimod... smiley

Og jeg er ikke curlingbarn...jeg har været to år på efterskole..vel og mærke uden 20 timers motion smiley og jeg har hverken lyst til...eller brug for at underlægge mig kadaverdisciplin...

• #40   5. mar 2017 Jo det er det Ann-marie. Man kan efterfølgende fortsætte på en HBU eller hvad de kaldes smiley

• #41   5. mar 2017 Man når jo ikke langt med at tvinge folk, så selvfølgelig skal ingen tvinges til noget de ikke vil.

• #42   5. mar 2017 man starter i HBU i ca 4 mdr. undtaget livgarden, de har en længere værnepligt. hvis man så har lyst og er egnet er der mulighed for at komme i HRU.. uanset om vi har værnepligt i DK eller ej er der ingen der bliver fuldstændig tvunget til det. man kan altså have militærnægter tjeneste.. ligesom der heller ikke er en eneste der er tvunget til at blive udsendt

• #43   5. mar 2017 Jeg har aldrig været fan af værnepligten, og har altid været lykkelig for at være kvinde lige i den sammenhæng. Jeg ville HADE at være i militæret, det ville på ingen måder være noget for mig, hverken råben og skrigen, blive tværret ind i mudder, brække sig af udmattelse, skyde eller noget som helst andet, jeg ville ganske enkelt HADE det, og jeg er på ingen måde noget curlingbarn smiley

Jeg har altid haft ondt at dem der overhovedet ikke ønskede det, men som er blevet tvunget. Jeg er godt klar over der er visse ting man bare skal her i livet, men er simpelthen bare ikke fan af tvang i så ekstrem en grad som jeg mener det er.

Jeg forstår ikke den der holdning til at dem der er i militæret og elsker det, det er bare rigtige mænd, seje og bla bla bla, men dem der HADER det eller nægter de er bare curlingbørn, svagpissere og hvad jeg ellers ikke har set af ord igennem årene når debatten har været der.

• #44   5. mar 2017 Det handler jo ikke om at være curlingbarn eller ikke. Har jo ikke en skid med det at gøre.

• #45   5. mar 2017 Jeg tror, at jeg ville have haft en fest ved militæret smiley Men ok, lige den der del med at adlyde ordrer, ville jeg nok have haft det lidt anstrengt med smiley

• #47   5. mar 2017 Ja, det er da lige mig smiley "suck my dick" smiley

• #49   5. mar 2017 Satans, jeg skulle have været ved militæret, så havde jeg set 10 år yngre ud, med alle de gratis mudderbade smiley

• #51   5. mar 2017 Tak rotterne smiley I lige måde smiley smiley

• #52   6. mar 2017 Man kan nu godt hører i tråden her at jeres ideer om hvordan hæren er hovedsageligt stammer fra amerikanske film . Forsvarets leder uddannelse er en af de bedste i landet, og i moderne ledelse har man for længst fundet ud af at man ikke får fuld udbytte af folks potentiale ved at tvinge og råbe og skrige. Der er selvfølgelig nogle pres situationer det kan forekomme. Men det er bestemt ikke hverdag.. jeg synes værnepligt er en fin ting. Om Man så vælger at bruge den i forsvaret eller beredskabet eller militærnægter tjeneste i børnehaver eller lignende. Er der ingen der tager skade af at lære at alle må bidrage til samfundet på den ene eller anden måde.. og så skulle der selvfølgelig også være værnepligt for kvinder. De vil jo ikke behandles anderledes,

• #53   6. mar 2017 Jeg har intet mod at blive behandlet anderledes...

Men; jeg kan ikke se hvad hæren kan lære mig, som jeg ikke frivilligt selv kan lære... og jeg har helt selv fundet ud af at bidrage til samfundet -helt uden nogen bad mig om det, endsige sagde jeg skulle.

Det ville da også være fint hvis alle lige prøvede at tage en universitetseksamen -det kunne de lære meget af.

Eller hvis folk lige tog et par måneder med misbrugerne på Vesterbro -det kunne de lære meget af.

Eller eller eller...

Jeg har ikke brug for andres indput til at lære disciplin, jeg har ikke brug for nogen i 4 måneder skal diktere hvad jeg skal gøre hvornår... om de så beder mig noget så pænt om det. Jeg har ikke brug for indoktrineringen der foregår, og jeg har udmærket en evne til at skabe venskaber selv uden øvelser og køjesenge.

Hæren er fin for folk der har brug for at lære selvtillid, sammenhold, disciplin og struktur. -Jeg er bare ikke en af dem. Det siger mig intet og jeg forstår ikke hvorfor lige hæren skulle være så sund for samfundsmentaliteten....i forhold til så mange andre ting.

-Og hvorfor skulle jeg spilde 4 måneder i at klippe klistre - lege med børnehavebørn, når man istedet kan tage sin uddannelse færdigt og blive et rigtigt bidragende medlem af samfundet og dermed betale 4 måneder ekstra skat.

Bare fordi man selv syntes noget var godt...betyder det bare ikke at alle andre får samme oplevelse ud af det, eller har de samme behov.

• #54   6. mar 2017 Hæren skal være for dem der selv ønsker det.
    Ligesom alt andet.

Kommentér på:
Tvungen værnepligt i Sverige

Annonce