Resourceforsvar?? Resourceforsvar??
Halløj alle i kloge hoveder!
Tænker der må være nogle herinde der kender til det problem vi står med lige nu!
Coco er normalt en dejlig hund der kan med alle og er både kærlig og legesyg, men hun bliver som fanden selv når der kommer ben ind i billedet
Så vores basser får selvfølgelig kun ben når de er overvåget herhjemme og Coco får sin egen lille plads hvor de andre ikke kan nå hende eller stjæle fra hende..
Dog var uheldet ude alligevel, hun havde taget et ben med op i sofaen (det må man ikke her)
og jeg flytter det på Gulvet, det i sig selv var intet problem for hun blev bare i sofaen og kiggede efter benet..
men Gustav sad henne i hjørnet af sofaen og gjorde absolut ingenting,
men hun besluttede sig for han åbenbart var en grim satan, og så "overfalder" hun ham, hun bider sig heldigvis ikke fat, men hun vælter ham og står over ham, hvilket kan se noget uhyggeligt ud og han hyler selvfølgelig som en stukken gris.
Coco bliver sendt i gangen med en ordenlig skideballe, hun virker også flov og lige nu er hun blevet placeret i lænestolen til en timeout hvor hun ikke må andet end at kigge (det klarer hun heldigvis helt fint)
Gustav er helt okay og er ikke kommet noget til, men bliver sgu så forskrækket når sådan noget sker!
specielt fordi der ikke var et ben imellem dem som der ellers "normalt" er (det er skete to gange før den her episode for omkring hhv 1 år og 1½ år siden, så det er ikke noget der sker tit)
Men hvad dælen kan man gøre???
vi holder selvfølgelig opsyn når der bliver spist ben, og de får det så sjældent, lige præcis fordi Coco er åndsvag
men ville ønske hun bare kunne stoppe med at opføre sig som en gammel gimp når de endeligt bliver fodret med det!
eller er det bare at acceptere det og så bare ikke give ben længere, og så bare holde os til deres tørsnacks, stænger og diverse ting hun ikke går helt i kage over??
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 416 Svar: 13.973
mar 2016
Følger: 11 Følgere: 207 Hunde: 5 Emner: 56 Svar: 1.473
vi har altid brugt time-out når der er blevet gjort noget der ikke må gøres, lige netop for ikke at gå rundt og råbe af hundende.
det har vi personligt helt fine erfaringer med, så får de lov at falde lidt til ro og det har altid hjulpet.
(og vil mene lige i sådan en situation så skal hun falde til ro, ligesåvel som jeg skal falde til ro og Gustav skal falde til ro, ellers går vi alle tre rundt og er forskrækket og anspændte, så det virker rigtig godt at jeg får lov at kigge på ham, trøste ham, Coco får en "pause" og så bliver hun snakket med igen bagefter og de får lov at hilse igen så de begge kan se alting er okay, så kan de jo sammen igen bagefter uden problemer)
maj 2015
Følger: 53 Følgere: 1011 Emner: 210 Svar: 5.478
Men tænker at jeg ville lade hende have ben og lign imens hun er i bur.
Det burde være let at indlære, at bur er positivt, for det betyder jo at hun får gufffeliguf og at det ikke kan tages fra hende af de andre
maj 2015
Så, ind i buret, giv guffet og ud når det er spist
mar 2016
men kan måske godt se meningen i det du skriver, for så har hun buret for sig selv hvor de andre uden tvivl ikke kan komme til, og hun ikke kan tage benet med rundt!!
tror ikke hun ville være vildt svært at vænne til sådan et bur!
ville bare ønske det var sidste udvej, men der er vi måske nået til
selvom det sker så sjældent er det dælme ikke rart, og er så bange for hun en dag bider sig fast eller sådan noget
mar 2016
maj 2015
mar 2016
måske det gør hende mere venlig omkring ben på sigt også??
hun må jo føle hun ikke får lov at have hendes ben i fred, og det er da lidt synd for hende
hele situationen er træls, for hun bliver irriteret, Gustav bliver bange og jeg bliver stresset hvilket jo gør hele flokken stresset!
tak for de gode råd!
vi vil prøve at give ben lidt oftere! og så vil vi lukke hende i gangen, (sørge for den bliver møg hyggelig med kurv og legetøj så hun føler sig tryg derude!)
jul 2009
Følger: 23 Følgere: 38 Hunde: 4 Emner: 80 Svar: 3.451
Så jeg kan kun anbefale bur/adskillelse med gitter, når der er kødben på menuen.
jul 2012
Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.053
Jeg har valgt at håndtere problemet ved at fokusere på de andre hunde herhjemme istedet for at fokusere på Ingle - jeg har simpelthen lært mine andre hunde at holde afstand til ham og respektere hans signaler. For eksempel afleder jeg så snart Basso bare kigger på Ingles kødben for at lære Ingle, at han ikke behøver frygte, at de andre stjæler fra ham.
I begyndelsen kunne han ikke spise ben, medmindre både Gustav og jeg var uden for synsvidde, men det ændrede sig ret hurtigt, efterhånden som han fandt ud af, at vi ikke stjal fra ham. Da Basso flyttede ind, blussede Ingles ressourceforsvar op igen, så jeg startede forfra, og nu kan de to ligge i samme sofa med hvert sit kødben. (Jeg tør dog stadig ikke vende ryggen til dem, for Basso kan være en tyvagtig lille bisse, når det stikker ham.)
I dag kan jeg selv tage ting fra Ingle, hvis det er nødvendigt, men hvis jeg for eksempel har brug for at flytte hans kødben, sørger jeg altid for, at Ingle har fokus på mig, og så bruger jeg ellers kødbenet til at "lokke" ham derhen, hvor jeg vil have ham.
Herhjemme giver det ikke de store problemer, men "ude i verden" kan der selvfølgelig en sjælden gang opstå problemer. Her vælger jeg normalt at "guide" ham ud af situationen.
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 68 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 357 Svar: 14.417
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 68 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 357 Svar: 14.417
Jeg ved bare at "flov" ? Nej
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 194 Svar: 16.658
Jeg er ret hys omkring dette, især da det jo ikke er mine hunde allesammen
Jeg er ikke imod brug af bur, når det bruges fornuftigt. Kia elskede sit store bur, og det var en fordel, at hun havde lært at elske det, da hun skulle medindlægges en mdr. hvor buret var essentielt for, at hun kunne komme med
Hun fik det i første omgang, fordi hun var stresset og destruktiv, og af en eller anden grund hjalp det hende, at have buret. Hun spiste alt sin mad, og drak vand i buret. I dag vælger hun stadig, at søge over i sin "kurv" med sin mad.
Buret var aldrig lukket, når hun var alene hjemme etc. det var ikke vores formål
Jeg har en veninde, der har 2 meget potente tæver, og der er burene nødvendige i mange situationer.
Jeg håber du finder en løsning der fungerer for jer alle
Resourceforsvar??