1.132 visninger
|
Oprettet:
Første hund?? {{forumTopicSubject}}
Hej.
Jeg står i det dilemme, at min mor har givet mig lov til at få en hundehvalp - men da det er første gang vi skal havde hun vil hun gerne have en "okay" rolig hund og selvfølgelig en der også er let.
Jeg har ikke selv forstand på hvilken race der vil være den bedste, og tænkte at nogle af jer måske kunne komme med nogle input? Jeg havde selv tænkt på en mops eller golden retriever? - men er ikke 100p sikker endnu.
Vi bor ikke i lejlighed, men i hus - huset er ikke lille men heller ikke stort.
Håber i kan hjælpe lidt
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1463 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 29 Svar: 30.118
Hvad kan I tilbyde hunden i hverdagen?
apr 2014
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 48 Svar: 255
Men jeg forstår hvad du mener....nogle er mere udfordrende end andre.
(Det kan dog også være på individ plan og ikke racespecifikt)
Har I overvejet hvor meget I vil træne hunden?
Hvor meget den skal være alene?
jul 2013
Følger: 4 Følgere: 105 Hunde: 2 Emner: 90 Svar: 986
Hvilken race der passer bedst til dig og din familie kommer an på hvor meget tid og kræfter, I har til hunden hver dag
Læs godt op om den enkelte race og bliv klog på den, inden I tager valget.
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.120
I øvrigt, så lav ordenligt research med mht. arvelige sygdomme, opdrætter osv. Og lad endelig værd med at købe en hvalpe bare fordi den er billig.
apr 2008
Følger: 29 Følgere: 268 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.679
(PS: haha, vi skrev vist på samme tid Anne Julie, ja mit svar er vel bare en gentagelse af jer andres)
dec 2016
Følger: 7 Emner: 1 Svar: 5
//Zenta og Laikas moar// - Ja, der er meget forskel på det to. (forstår ikke 100p dit spørgsmål?)
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1463 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 29 Svar: 30.118
Hvor meget tid vil I bruge på hunden om dagen? Hvor meget pelspleje? Hvor meget skal den være alene hjemme?
apr 2008
Okay jeg er åbenbart mester i at skrive på samme tid som andre!
jun 2014
Følger: 1 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 4 Svar: 88
Når du tænker på to så vidt forskellige racer, så ville det måske være en ide at komme ud og kigge på forskellige hunderacer og se hvad der tiltaler Jer, og få en snak om hvad de enkelte kræver? Udstilling eller en hundeklub vil være gode steder
maj 2007
Følger: 43 Følgere: 144 Hunde: 5 Emner: 1.141 Svar: 38.615
apr 2014
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 48 Svar: 255
Det er rigtig godt at du spørger herinde inden anskaffelse
Noget jeg tror er vigtigt at være klar over, er, at hunden skal trænes hver dag - ikke blot på et kursus af 8 gange.
Jeg ved ikke om du har tænkt over det, men det gælder for alle hunde, at man sætter tid af til det. (Igen, nogle mere end andre)
Hvis du ikke vil meget med træning og gåture, kunne en mindre hund måske være aktuel, som ikke har stort aktivitetsbehov.
Jeg kender til Lhasa apsoer, cavalier King Charles, bomuldshunde, snauzer, westier etc som trives godt som "familiehunde"
(Med fare for at få hug af de herinde der kender racen bedre).
Derfor: sæt dig grundigt ind i nogle racer du har i tankerne - kontakt derefter flere forskellige opdrætter og fortæl dem hvad du søger og kan tilbyde - og hør dem ad hvad de mener racen kræver.
Vær Obs på at mange selskabshunde har problemer med at være alene hjemme
apr 2008
Der er også lige dét med om det er TS' hund ("min mor har givet mig lov til at få en hundehvalp") eller fælles? Der skal jo nogle overvejelser ind over ift. at du flytter hjemmefra på et tidspunkt, Emmelie, om du så skal have hunden med, eller om din mor beholder hunden og skal være en lige så stor (hvis ikke større) del af det her? Hvis hun ender op med hunden i sidste ende er det jo ret vigtigt, at det også er en hund der passer til hende alene
jun 2008
Følger: 12 Følgere: 12 Hunde: 2 Emner: 59 Svar: 1.202
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1319 Hunde: 1 Emner: 202 Svar: 13.809
mops grynter tit pga den flade næse
dec 2016
// Fünke // - Altså jeg går i skole fra 08-15. Og nogle gange går jeg tur med to hunde, men ellers laver jeg ikke andet efter skole end lektier ud over selvfølgelig at passe min hest. Så der er meget tid til at gåture og lege med den. - Jeg ved ikke helt med pelsplejning.
//Kaskov // - Mange tak for forslaget;)
//Bjoerk & Saga // - Jeg vil rigtig gerne træne med den (også hverdag) og da jeg selv meget gerne går ture alene – ville det bestemt ikke gøre noget med lidt selvskab;) Det vil jeg prøve, mange tak for hjælpen.
mar 2011
Følger: 7 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 25 Svar: 2.021
Hvis du har nogle bestemte spørgsmål til Golden retrieveren som race, så må du sige til.
dec 2016
apr 2008
Står hesten hjemme hos jer selv?
Ja, jeg ved godt at jeg stiller mange spørgsmål men du skriver meget vagt om jeres hverdag og det kan være svært som udefrakommende at vurdere, hvad i har overskud til
Hvem står op om morgenen og tager hunden ud? Realistisk set, hvor meget tid kommer du så til at bruge på at gå tur eftermiddag/aften, og hvor meget tid vil du sætte af til at aktivere hunden mentalt?
Det er bare så vi kan pejle os ind på, hvad i realistisk set vil ofre af tid i hverdagen. Hunderacer kan være meget forskellige og kræver forskellige ting; nogle er fx. avlet til selskab mens andre kræver at du bruger dem aktivt hver dag
dec 2016
Jeg vil stå op om morgenen og gå en tur og da jeg allerede går en tur på 1 t med en andens hunde nogle gange - så vil det være det sammen jeg ville bruge på min hund.
apr 2008
apr 2008
Hvad gør i så, hvis hunden bliver hos hende når du flytter?
Jeg håber ikke alle mine spørgsmål virker for pessimistiske, det er bare så vigtigt også at tænke nogle år ud i fremtiden - jeres hund kommer jo forhåbentlig til at leve i 10-15 år!
mar 2011
Følger: 7 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 25 Svar: 2.021
Jeg svarer lige på din besked en gang i aften
Og ellers så virkelig tænk over de ting, som Fünke spørger til, for det er virkelig vigtigt at have alt afklaret!
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
Der gennemgået en masse praktiske ting omkring det at være hundeejer for første gang. Love og regler, hunderacer og typer, træningsprincipper gode råd og hvad man skal undgå.
Ellers hvis det ikke er en mulighed, så kunne det måske være i kender nogen der allerede har hund, som vil snakke med jer om hvad det indebærer og som måske kan hjælpe jer i valg af race?
Det er vigtigt at tænke på hunde oprindeligt er lavet til forskellige typer af arbejde. Nogle skulle hyrde andre dyr, nogle skulle vogte over gården, nogle skulle fange mus og rotter, nogle hente nedskudt vildt, finde vildt, trække slæder, og så selvfølgelig selskabshundene som bare er lavet til selskab.
Disse Jobs kræver forskellige egenskaber, nogle hunde skal samarbejde meget med mennesker, nogle skal være mere selvstændige, nogle skal være meget aktive, andre mindre osv. Og disse egenskaber ligger stadig i de forskellige hunderacer i dag. Dvs. Man skal ud fra ens eget temperament og ens families hverdag finde ud af hvilke egenskaber der vil fungere godt hos jer og hvilke der måske slet slet ikke fungerer! For så ud fra dette at vælge de racer ud der passer til jer. Som i så kan vælge mellem.
Det kan være rigtig svært hvis man ikke ved at en Golden retriever faktisk er lavet til at hente f.eks en skudt and i en sø. Lavet til at bevæge sig, være glad og aktiv. Eller hvis man ikke ved at mops er en selskabshund som gerne vil være meget tæt på ejeren, men man har en holdning om at hunden skal sove alene i gangen, eller man ikke gider have en hund der vil være med en over alt - også på toilettet...
Så derfor prøv at beskriv jeres hverdag, hvad i vil med hunden, hvad i gerne vil have den skal og hvad den ikke må indeholde. Så kan det være der er nogen der har bud på gode hunderacer.
Og ellers igen overvej et kursus eller at få hjælp fra nogen der har hund allerede
Prøv at læs lidt herinde eller ring til dem om en hundesnak.
http://koebhund.dk
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
Man forestiller sig den tid hvor man glædeligt har fået styr på alle disse ting. Og det skal man også. Men det er hårdt arbejde at nå der til det skal man vide og have lyst til!
dec 2016
apr 2008
Det jeg mener er, at det lyder til at du tager gåturene fordi din mor ikke kan? Hvis du på et tidspunkt flytter, og ikke tager hunden med, så er det din mor, der ender med hunden. Og der skal hun jo gerne have tid til at kunne klare det alene.
Det er bare hele det dér med at man også er nødt til at tænke lidt langsigtet, så din mor ikke står om 3 år med en hund hun ikke har tiden til fordi du er flyttet
Første hund??