Nu er det jul igen (næsten) {{forumTopicSubject}}
Hejsa allesammen.
Jeg undskylder på forhånd til de mennesker der syntes det er alt for tidligt til jul.
Jeg elsker at lave hjemmelavede ting og det gælder også julepynt. er der nogen der har nogen gode forslag til hvordan man laver:
Julepynt
Gaver
Kager
OSV
(P.S hvad skal i lave i julen) - jeg skal lave teater, teater og lidt mere teater
okt 2015
Følger: 10 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 31 Svar: 268
aug 2005
Følger: 35 Følgere: 44 Hunde: 3 Emner: 27 Svar: 1.369
okt 2015
jul 2015
Følger: 2 Svar: 206
okt 2015
okt 2015
maj 2004
Følger: 5 Følgere: 358 Hunde: 2 Emner: 42 Svar: 1.351
maj 2004
maj 2004
maj 2008
Følger: 31 Følgere: 31 Hunde: 2 Emner: 67 Svar: 3.378
Jeg hækler jo mest, som nogle herinde nok ved Og juleproduktionen er da godt i gang Så der hækles julepynt på livet løs.
På lørdag kaster jeg mig over julebagning og juleknas. I år skal der laves brændte mandler, pebermyntepastiller overtrukket med chokolade, træstammer (bare med grøn marcipan), flødekarameller, appelsinflæsk, havregrynskugler, romkugler, pebernødder, peberkagefigurer, brunkager og fedtebrød.
Så der er vist nok at tage fat på
Har du prøvet at lave pebermyntepastiller, Elise? De er super nemme, og man behøver ikke overtrække dem med chokolade. Man kan i stedet putte en chokoladepastil på.
maj 2008
Ja, det er lidt vildt med det julebag og de godter Det var først, da jeg fik dem listet op, at jeg kunne se, at det da blev til voldsomt meget
maj 2008
Hele min familie bor i Jylland. Det er kun mine forældre, der besøger mig - og de besøger mig én gang om året (til min fødselsdag). Nogle gange to gange Min storesøster har ikke besøgt mig siden min fødselsdag 2005. Så det er vist kun min mands familie (hans bror og svigerinde), vores venner og vores kolleger der kommer til at nyde godt af mit jule-bage-knas-amok
Ja, vi må da samles til noget hækle-/strikke-hygge-noget Der må være flere HG'ere, der gerne vil være med
okt 2015
maj 2008
maj 2004
Følger: 10 Følgere: 15 Hunde: 5 Emner: 78 Svar: 2.571
Jeg har brugt småkageudstikkere til at lave figurer med - fx hjerter og stjerne. Og så har jeg sådan en plade med bogstavsstempler, der egentlig er til kager - men det fungerer også fint på leret. På nogle af dem har jeg lagt et stykke blondestof hen over, og forsigtigt rullet med en kagerulle, for at lave et aftryk.
Og man kan selvfølgelig også lave alle mulige andre spændende ting med det.
maj 2004
Følger: 10 Følgere: 15 Hunde: 5 Emner: 78 Svar: 2.571
maj 2004
maj 2008
Nå - en opskrift på pebermyntepastiller
1 bæger pasteuriserede æggehvider
ca. 400 gram flormelis
4-6 dråber pebermynte (kan købes i Matas)
Evt. lidt frugtfarve
Chokoladepastiller (f.eks. Smarties)
Ælt æggehvider, pebermynte og flormelis sammen. Massen må hverken være for tør eller for våd. Tilsæt evt. frugtfarve.
Tril massen ud i en pølse og skær pølsen i små stykker. Stykkerne trilles til kugler og placeres på en plade med bagepapir. Tryk dem lidt flade. Put en chokoladepastil på hver pastil.
Lad pastillerne stå og tørre, inden de lægges i en kagedåse.
Rigtig god fornøjelse
okt 2015
jul 2015
Følger: 2 Svar: 206
Jeg har lavet:
- Hindbærganache
- Hindbærganache / lakrids
- Appelsinganache
- Appelsinmarcipan
- Kaffeganache (hvis man kan lide kaffe er det her virkelig gud! Sad bare og spiste fyldresterne bagefter, UHM!)
- Nougat
- Lakridsmarcipan
- Karamel
De fleste af opskrifterne kan du google, om end ikke andet på engelsk. For at gøre det nemt med ganachen, så hæld den i zip-lock poser mens den er varm / flydende, det er meget nemmere at sprøjte ned i formerne end det er at forsøge at fylde i med en ske. Det gælder egentligt det meste fyld hvis jeg skal være ærlig.
Hindbærene er lavet med hvid chokolade, så har jeg bagefter "streget" med hvid chokolade (tynde striber ovenpå de færdige chokolader) og dekoreret med frysetørrede hindbær. Det ser fancy ud og er få minutters ekstra arbejde. Dem med appelsin kan man selv lave tørret appelsinskal til at ligge ovenpå, jeg gad bare ikke hvis jeg skal være helt ærlig.
De bliver så givet væk i fine æsker med indholdsfortegnelse. Jeg anbefaler virkelig at købe forskellige former hvis man vil lave med forskellige fyld så man har en chance for at se forskel.
Carletti chokolade smager okay og er nemt at smelte og ellers så chokoladen fra odense marcipan i de der 200 g blokke, det er virkelig godt.
Hver opmærksom på at hvid chokolade smelter pisse hurtigt i forhold til de andre og kan have behov for at køle lidt efter smeltning for at få et tykt nok lag i første omgang.
Vend formene over bagepapir, det kan foldes og smides i fryseren, så kan det kolde chokolade gensmeltes igen senere.
okt 2015
Nu er det jul igen (næsten)