hund med hjertefejl {{forumTopicSubject}}
Hej alle sammen, som nogle nok ved fik Bob i sidste uge konstateret en hjertefejl og i går fandt vi ud af hvad fejlen var. han skal medicineres nok resten af hans liv, og skal op til vurdering om et år til hjete operation.
det han fejler har et fancy navn, men er mere simpelt en forsnævring i venstre side af hjertet, i den muskel der pumper blodet op og videre til højre halvdel.( det er muligt jeg har byttet om på siderne af hjertet, har lige ladet hans bog ligge, men det står mere præcist deri, i tilfælde af jeg har byttet om på hjerte halvdelene) det er en medfødt fejl
dyrlægen er meget positiv da hunde med den fejl normalt er små og kan ikke følge med de andre, mht. leg og udvikling, sådan har Bob det heldigvis ikke!
han er stadigvæk den største af alle hvalpene og er en dejlig aktiv hund, lige som en hvalp skal være!
fejlen er kun blevet opdaget fordi mislyden er meget fremtrædende, dog siger dyrlægen man aldrig kan vurdere problemet us fra lyden.
så han skal scannes og vejes igen om 6 mdr og først sættes op i medicin og om 1 år skal han så scannes igen og vurderes til hjerteoperation.
det er dog ikke sikkert han kan blive godkendt hvis det fortsætter med at se ud som det gør nu, da det åbenbart skal være en slemmere grad før man operere.
dyrlægen mener han trives godt og bestemt ikke selv er klar over han er syg, så det er jo vildt dejligt! han siger også han nok ikke kommer til at vinde en agility konkurrence, men han indtil videre ikke virker påvirket af hans fejl.
han er selvfølgelig født sådan så han har aldrig mærket andet, og det er ikke noget der hverken genere eller gør ondt, det eneste det kan gøre er når han bliver ældre, bliver han nok lidt hurtigere træt.
dog vil jeg gerne høre om der er andre med hunde som har hjertefejl?
og hvad i gør for at give hunden det optimalt? altså løb og agility kommer han nok aldrig til, men vil trods alt gerne sikre mig han stadigvæk bliver aktiveret og motioneret til en grænse hvor han kan følge med.
hvilke forholds regeler tager i andre? og er der noget specielt foder jeg burde overveje til ham, når han ikke længere skal have hvalpe foder?
jamen andres erfaring er varmt taget imod!
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 31 Hunde: 4 Annoncer: 8 Emner: 73 Svar: 4.132
Personligt ville jeg nok overveje at levere hunden tilbage når det er opdaget så tidligt.
Af ting du kan lave med ham, så er Rally lydighed oplagt.
mar 2016
Følger: 11 Følgere: 208 Hunde: 5 Emner: 56 Svar: 1.473
um haha, jeg er selv opdrætter af ham
bare glem mit spørgsmål googlede lige det ser faktisk ud til at være en rigtig god mulighed! det ser forholdsvis roligt ud og ligner noget han ville kunne holde til!
der er dog også nogle der har dem hoppende rundt på ting og over ting, er ikke klar over i hvilket omfang han ville kunne holde til det endnu, men det finder jeg jo ud af uanset hvad det er trods alt ikke noget der påvirker ham nu og hvis det fortsætter sådan er det intet problem
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 31 Hunde: 4 Annoncer: 8 Emner: 73 Svar: 4.132
Ja, når du selv har opdrættet ham, kan du jo ikke så godt levere ham tilbage
mar 2016
nej haha, det er ikke så nemt bare at aflevere ham tilbage!
nej, det er det ikke, og forkortede levetid snakkede dyrlægen heller ikke om, han mener Bob uden tivil ville kunne få et langt almindeligt liv (ud over den chance for hurtigere udmattelse) så længe han er på medicin, og hvis han om et år er "syg nok" kan han blive indstillet til operation som kan helbrede ham helt
sidder lige med sundheds bogen fremme nu så jeg kan skrive hvad sygdommen hedder, men dyrlægen har frygtelige kragetær så er ikke helt sikker på hvad der står, haha
efter noget tydning! pulmonal stensose , lider han af
mar 2016
så har jeg prøvet! ved ikke hvor meget det hjalp, er på mobilen så det er svært at se
mar 2016
og det er kun i mild grad så Bob mærker intet til det nu
men det betyder ikke han har brug for at blive presset derud hvor han pludseligt kan mærke det! alt skal tages i hans tempo og bliver han træt, så stopper vi til han kan igen, da det ikke gavner at tvinge ham til at være mere aktiv end han kan
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 133 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.772
En eventuel køber skal naturligvis sættes ind i sagen og alle hunde i linjen skal tages ud af avl. Alt andet er uforsvarligt.
mar 2016
nu er der ikke nogle af hvalpene der er solgt til avls brug så det er ikke umildbart et problem, dog er hans hjertefejl ikke genetisk? så kan ikke lige se hvorfor du mener det er uforsvarligt? det er ikke noget der går i arv eller ligger i hundens gener? ikke at nogle af dem skal avles på for det skal de bestemt ikke. de mangler nemlig genetisk tand 205 og tand 105, så dette ville gå i arv, hvilket i sig selv gør det forkert at vidergive de gener!
mar 2016
mar 2016
mar 2016
mar 2016
hannerne bliver alle kastareret af nye ejere når de er kønsmodne og tæverne er dog ikke pålagt neutralisering, dog må jeg da indrømme jeg stoler på mine købere, har brugt længe på at finde de rette hjem, så kunne virkelig ikke forstille mig de pludseligt bruger hundende i avl når andet er aftalt. vi har også skrevet en fin kontrakt så går da virkelig ud fra vores aftale holder! indtil videre er købere i hvert fald rigtig søde og utrolig gode til deres nye familie medlemmer!
og forstår ikke helt hvis det er genetisk hvorfor må hunde der har det så bruges i avl i dkk og boxerklubben? det er da ubeskriveligt underligt og ubetænktsomt!
og i artiklen du har linket til står der SAS er genetisk men der står ikke noget under PS? eller er det mig der læser forkert?
årh det er jeg meget ked af at høre, men godt han havde 2 gode år!! heldigvis er bobs fejl blevet opdaget tidligt så håber på alt det bedste for ham! hans medicin gør ham lidt svimmel til at starte med, men det skulle være meget normalt og så opføre han sig ellers som han plejer
mar 2016
det er altid hårdt! men hold da op det lyde også til at have været slemt, så i tog helt sikkert den bedste beslutning!
jeg håber bobs bliver ved med at være så mild som den er! for så kan han bare få sin medicin og så skal det hele nok gå, vi tager det i hans tempo med regulere scanninger af hjertet så vi kan følge med, og hvis det skal gøre resten af hans liv, så fred være med det! hvis vi er heldige kan han jo muligvis få en operation og det ville jo ikke være helt tosset, dog er det lidt træls han skal være "syg nok" for at få den, ellers havde jeg ikke med et sekundes tøven fået det gjort når han var gammel nok!
mar 2016
men igen hvis der er nogle der har erfaring med hund der lider af det samme, mht. bedste foder og bedste måde at give ham det optimalt på, så er jeg meget modtagelig! han er nemlig en utroligt god hund og vil gerne han får de bedste vilkår taget i betragtning af hans defekt!
mar 2016
jul 2013
Følger: 4 Følgere: 105 Hunde: 2 Emner: 90 Svar: 986
mar 2016
mar 2016
og jeg har gjort mit for at sikre det blev et sundt kuld med sundheds testede forældre, samt andre teste for at sikre både mor og far ikke havde diverse skavanker der kunne gå ud over hvalpene, at der så desværre stadigvæk er en der er blevet syg, er jo hvad der kan ske og uanset hvad så er hvalpene mit ansvar i sidste ende så hvis de pludseligt bliver syge med noget der kan påvises at komme hjemmefra så har jeg også helt 100% tænkt mig at stå til ansvar, for det er mine små basser
mar 2016
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 31 Annoncer: 16 Emner: 186 Svar: 10.499
Du har tidligere skrevet, at du ikke har fået tæven for at bruge den til avl, men som familiehund.
Pludselig avlede du på din familiehund.
Når ikke engang du selv kunne nøjes med at have hunden som familiehund, så kan dine hvalpekøbere gøre det samme som dig.
Nemlig avle på deres familiehund.
Og hvorfor avler du på hunde med tandfejl?
Du påstod da ellers at det ikke er nødvendig at kende hundenes baggrund og afstamning for at lave sunde hvalpe, og at forældredyrene var tjekket for alt.
Men tandfejlen er du så sprunget let og elegant over.
Nu har du så selv modbevist, at dine påstande ikke holder, du har sat et helt kuld hvalpe i verden med arvelige fejl. Og der er en rigtig stor chance for at dine hvalpe med genetiske fejl fortsætter i avlen.
Sådan noget kan blive en skrue uden ende
mar 2016
igen jeg har brugt meget længe på at finde mine købere og hannerne bliver kastareret, så nej jeg kan ikke være 100% sikker på mine tæver ikke vil blive brugt til avl, men dog stoler jeg på mine hundekøbere da jeg har brugt meget tid på både at lærer dem at kende og blevet enige om hvad der er okay og ikke okay.
Du har tidligere skrevet, at du ikke har fået tæven for at bruge den til avl, men som familiehund.
Pludselig avlede du på din familiehund.
det er sjovt for det her har jeg svaret på en gang før, jeg har ikke købt coco selv, og i cocos købskontrakt er der blevet tilladt at få hvalpe på hende, så at jeg vælger at få hvalpe er ikke en pludselig "HOV FOR SØREN jeg skal sq have hvalpe"
hvorfor avler du på hunde med tandfejl?
Tandfejlen er sprunget en generation over, så hverken coco eller far mangler tand 105 og tand 205 dog vides det fra dyrlægens side at det er en gen-fejl der bliver nedarvet, vi kunne uden tvivl ikke vide at hvalpene ville mangle de tænder, heldigvis er det ikke tænder de bruger så det er ikke fordi det skader og chancen er der for de vokser ud når de skifter tandsæt. dog vides det ikke med sikkerhed
og som jeg skrev tidligere jeg ville ELSKE at have haft muligheden for at teste generationer tilbage, men så heldig har jeg desværre ikke været
at påstå jeg overlagt har avlet på en hund med tandfejl er i den grove ende, for det har jeg bestemt ikke.
Anni jeg synes ikke det er i orden du angriber mig, for du angriber tydeligvis bare for at angribe.
Enhver der køber hund kan vælge at avle på sin tæve, uanset om de har tavle eller ej, der er det lidt et sats om man har fundet ansvarlige nok købere og det tror jeg, jeg har, det ene er et gammelt ægtepar som begge er pensioneret, som bare ønsker sig to puttetrolde de kan gå og passe på og elske (de har fået kiki og fifi) og Nala er kommet til en familie med tre børn og to elskværdige forældre, har snakket med begge parter omkring avl og jeg stoler bestemt på når de siger der ikke skal avles på hundene.
maj 2004
Følger: 5 Følgere: 358 Hunde: 2 Emner: 42 Svar: 1.351
mar 2016
Indmønstringen er ikke med hensigt på senere avl, ikke efter denne omgang, lige præcis fordi der både er tandfejlen, bobs hjerte og så at coco simpelthen ikke spiser nok under sin graviditet så hendes krop skal ikke på nogen måde belastes sådan igen! så indmønstringen er mere for min egen skyld og for udstillings formål, da jeg rigtig gerne vil udstille hende fordi hun er en smuk og dejlig hund.
Og helt 100% det er langt mere oplagt at finde en tæve med tavle og tingene i orden, det bliver dog ikke nu eller i den nærmere fremtid da vi har nok hunde herhjemme, men på et tidspunkt helt 100% der vil jeg finde en dejlig tæve og bidrage med gode tavle hvalpe til dsg racen, Da det er en skøn skøn race
mar 2016
mar 2016
nurh, mogens har også underbid, han har fået pardentose fordi han ikke kan tygge ordenligt og så ligner det hans tænder er kastet ind i munden så rart de andre tænder vokser pænt ud!!
bob og de andres tandstilling vil ikke være påvirket af de to manglende tænder, ville have vedhæftet et billede, men der er ting der er sjovere end mig lig nu haha
mar 2016
mar 2016
mar 2016
mar 2016
mar 2016
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 31 Annoncer: 16 Emner: 186 Svar: 10.499