Totalt OT: uddannelsesforvirring {{forumTopicSubject}}
Ja, et totalt off topic-emne sådan en lørdag aften! Tror bare jeg har brug for at dele min forvirring ovenpå en tiltrængt efterårsferie, og jeg vælger at dele det med hele HG
Sagen er den at jeg her i sommers startede på 1. semester af religionsvidenskab, min første og eneste prioritet. Det har altid interesseret mig meget og så er det noget jeg også har været god til.
Jeg har dog langt flere fag jeg synes er røvkedelige end spændende, og jeg har faktisk ingen motivation til at læse overhovedet.
Og så kommer bekymringerne jo - for det burde vel ikke være sådan? Jeg har absolut ingen motivation eller interesse i at læse det pensum jeg skal. Intet af det. Det er ikke noget jeg ser frem til, eller finder noget spændende ved. Men er det ikke normalt? At man skal igennem nogle lidt trælse fag til at starte med?
Jeg kan godt se det udefra og sige rooolig nu - du har studeret i 2 måneder. Jeg bliver bare så bekymret over at jeg overhovedet ikke finder det jeg læser spændende lige nu. Det er drænende at skulle hanke op i sig selv hver dag og udelukkende læse af pligt fordi man er skidebange for eksamen end rent faktisk ud af en smule interesse.
Åhh det blev et længere emne Men hold op hvor er det frustrerende at gå rundt og ikke have nogen interesse for de fag man har pt. og bare håbe det bliver bedre, uden at ane om det egentlig er fordi jeg er på helt forkerte spor..
maj 2004
Følger: 14 Følgere: 28 Hunde: 6 Emner: 126 Svar: 5.065
Men derfor har da godt nok stadig været en del tørre fag, og også fag, der egentlig var spændende, men hvor min læselyst bare var i bund i den periode
Hvis du kan se dig selv bruge uddannelsen til noget bagefter, så hæng i og se om det ikke bliver bedre Forhør dig eventuelt blandt ældre studerende, om de synes fagene blev bedre efterhånden. Man kan få rigtig meget mental opmuntring fra ældre studerende
apr 2008
Følger: 29 Følgere: 268 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.695
maj 2004
Følger: 14 Følgere: 28 Hunde: 6 Emner: 126 Svar: 5.065
mar 2011
Følger: 7 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 25 Svar: 2.024
Jeg har brugt rigtig meget at gå ind på KU's hjemmeside og så læse om min bachelor og kandidat, hvilke fag jeg skal have, hvilke jeg kan vælge som valgfag osv. Det har givet mig meget motivation. Du må også kunne finde en side for dit studie, og så finde ud af, om der ikke ligger noget mere spændende og venter længere fremme i forløbet, eller om det hele bare lyder røvsygt.
Og ellers er det med at snakke med folk der er længere på uddannelsen en rigtig god ide!
apr 2008
Jeg tror egentlig også lidt jeg bare savner følelsen af at det er en niche jeg studerer, frem for at føle man går på gym igen med lige så vidt forskellige fag og retninger Det er ikke en "ensporet" uddannelse som fx. psykologi, jura e.l.
apr 2008
apr 2008
Jeg aner bare ikke hvad jeg vil arbejde med efterfølgende - eller hvilket arbejde jeg kunne se mig selv i generelt. Studiet sigter ikke mod noget oplagt (andet end gymnasielærer selvfølgelig, hvis man vælger den vej), men jeg kunne selvfølgelig godt snakke med en studievejleder og høre om jobmulighederne bagefter
jul 2015
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 93
jul 2015
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 93
mar 2011
Følger: 7 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 25 Svar: 2.024
Men det er svært at råde dig, for du er nødt til selv at mærke efter, om det virkelig skal være det, du skal læse.
mar 2008
Følger: 16 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 38 Svar: 1.473
Jeg var sikker på at jeg skulle redde løver, hvaler eller noget andet stort og vigtigt.
I stedet blev jeg fanget af et af de kedelige fag og endte med at lave speciale om svampe ingen almindelig dødelig har hørt om og ikke bare om svampen, men om dens genetik
Mit råd er hold ud, hav et åbent sind og nyd at være studerende. Det er verdens bedste job
feb 2009
Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.696
Kæresten tog et år på en uddannelse, fortrød, læste bagefter til markedsføringsøkonom og gennemførte, men fandt ikke noget job og kunne ikke se sig selv i faget. Søgte derefter endelig ind på sin drømmeuddannelse, noget han er sikker på, han vil arbejde med bagefter, men er nu løbet tør for SU-klip med to år tilbage, og dét er dæleme kedeligt ikke at have mere SU tilbage, når man har en timebelastning på omkring 50 timer om ugen på sit studie og derfor ikke megen fritid.
apr 2008
Men jeg har ikke valgt ud af kedsomhed - jeg tænkte jo at det hér er præcis min hylde og det har været formålet med at vælge den uddannelse.
Det er bare så forvirrende at stå med helt modsatrettede følelser og ikke ane hvilke der er de rette at handle på!
Jeg er glad for alle jeres kommentarer, de sætter da i hvert fald nogle refleksioner i gang
apr 2008
Men jeg er så til gengæld ret sikker på at det bunder i, at jeg helt generelt ikke jeg ved hvad jeg vil arbejde med. Jeg er simpelthen på nærmest bar bund bortset fra at jeg godt ved, hvad jeg ikke vil.
mar 2008
Følger: 16 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 38 Svar: 1.473
apr 2008
apr 2008
Jeg besluttede mig for at stoppe og kan mærke det var det rette valg Jeg interesserer mig jo naturligvis stadig meget for emnet, men det er så ikke noget jeg skal beskæftige mig med på fuldtid alligevel.
Det har været rigtig træls at skulle indrømme over for sig selv, nu når man er så sikker på at noget bare 100% er ens hylde. Det var det så alligevel ikke, og det er frustrerende ikke at have fundet sin plads.
Men jeg er også glad, for det betyder at jeg har en masse andre muligheder nu, og forhåbentlig kan finde mig til rette et andet sted
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1320 Hunde: 1 Emner: 202 Svar: 13.826
Fx syntes jeg teori til bil var røvkedeligt, men man skulle jo igennem det, så man kunne få lov til at komme ud og kører i trafikken (okay havde også til traktor, men der var teorien jo den samme plus alle særreglerne, og det var heller ikke noget at råbe hurra for)..
Så dt kan være du bare skal igennem det
apr 2008
Men ja, det med teori og praksis er nogle svære størrelser; jeg har altid været meget boglig og til det teoretiske, nu er jeg i tvivl om jeg skal sigte efter en professionsbachelor i stedet og lidt mere praktisk afveksling. Det er jo svært at vide før man står i det
Totalt OT: uddannelsesforvirring