{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.054 visninger | Oprettet:

Totalt OT: uddannelsesforvirring {{forumTopicSubject}}

Ja, et totalt off topic-emne sådan en lørdag aften! Tror bare jeg har brug for at dele min forvirring ovenpå en tiltrængt efterårsferie, og jeg vælger at dele det med hele HG smiley
Sagen er den at jeg her i sommers startede på 1. semester af religionsvidenskab, min første og eneste prioritet. Det har altid interesseret mig meget og så er det noget jeg også har været god til.
Jeg har dog langt flere fag jeg synes er røvkedelige end spændende, og jeg har faktisk ingen motivation til at læse overhovedet.

Og så kommer bekymringerne jo - for det burde vel ikke være sådan? Jeg har absolut ingen motivation eller interesse i at læse det pensum jeg skal. Intet af det. Det er ikke noget jeg ser frem til, eller finder noget spændende ved. Men er det ikke normalt? At man skal igennem nogle lidt trælse fag til at starte med?

Jeg kan godt se det udefra og sige rooolig nu - du har studeret i 2 måneder. Jeg bliver bare så bekymret over at jeg overhovedet ikke finder det jeg læser spændende lige nu. Det er drænende at skulle hanke op i sig selv hver dag og udelukkende læse af pligt fordi man er skidebange for eksamen end rent faktisk ud af en smule interesse.

Åhh det blev et længere emne smiley Men hold op hvor er det frustrerende at gå rundt og ikke have nogen interesse for de fag man har pt. og bare håbe det bliver bedre, uden at ane om det egentlig er fordi jeg er på helt forkerte spor..

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Totalt OT: uddannelsesforvirring
  • #1   22. okt 2016 Jeg læser veterinærmedicin, og jeg VED at det er det eneste rigtige for mig og jeg virkelig brænder for det.

Men derfor har da godt nok stadig været en del tørre fag, og også fag, der egentlig var spændende, men hvor min læselyst bare var i bund i den periode smiley

Hvis du kan se dig selv bruge uddannelsen til noget bagefter, så hæng i og se om det ikke bliver bedre smiley Forhør dig eventuelt blandt ældre studerende, om de synes fagene blev bedre efterhånden. Man kan få rigtig meget mental opmuntring fra ældre studerende smiley

• #2   22. okt 2016 Einstein: Jeg ved overhovedet ikke hvad jeg skal bruge uddannelsen til - jeg vil ikke gå gymnasievejen og jeg læser egentlig bare for at læse, fordi det var det eneste der interesserede mig smiley Men god idé med at forhøre sig lidt rundt.. for jeg er nemlig bare super forvirret om det er helt helt atypisk at have det på den her måde, selvom jeg jo godt ved, at det kan være tørt og træls uanset hvad. Jeg ved at de andre på studiet som jeg lige har snakket med i hvert fald synes en del af det er ret spændende, hvilket jeg jo desværre ikke gør lige pt..

• #4   22. okt 2016 Lige pt. holder jeg læsepause, da jeg gik ned med stress, men var oppe og forsvare bachelorprojekt i sommerferien smiley

• #6   22. okt 2016 Jeg var ved at dø det første halvandet år på husdyrvidenskab. Nu ved jeg ikke hvordan det er på din uddannelse, men for mig var det altid meget klart hvad jeg skulle bruge de kedelige fag til, selvom det ikke gjorde det mere spændende. Man er nødt til at lære cellebiologi, for at kunne forstå biokemi, og man er nødt til at lære biokemi for at kunne følge med i de ernæringsfag vi har nu. Men det første halvandet år var næsten udelukkende indledende fag, som lå meget langt fra de ting jeg glædede mig til at lære om.

Jeg har brugt rigtig meget at gå ind på KU's hjemmeside og så læse om min bachelor og kandidat, hvilke fag jeg skal have, hvilke jeg kan vælge som valgfag osv. Det har givet mig meget motivation. Du må også kunne finde en side for dit studie, og så finde ud af, om der ikke ligger noget mere spændende og venter længere fremme i forløbet, eller om det hele bare lyder røvsygt.
    Og ellers er det med at snakke med folk der er længere på uddannelsen en rigtig god ide!

• #7   22. okt 2016 Dejligt at vide, at jeg ikke er den eneste smiley Amalie ja haha jeg har læst studiets opbygning til hudløshed, men nu er jeg blevet i tvivl om det egentlig bliver det samme eller faktisk bliver bedre - der er jo ikke andet at gøre end at kæmpe sig igennem og håbe det bliver bedre til næste semester, hvor jeg gerne skulle have noget mere spændende, men det troede jeg jo også de nuværende fag ville være..

Jeg tror egentlig også lidt jeg bare savner følelsen af at det er en niche jeg studerer, frem for at føle man går på gym igen med lige så vidt forskellige fag og retninger smiley Det er ikke en "ensporet" uddannelse som fx. psykologi, jura e.l.

• #8   23. okt 2016 Mht. hvad man skal bruge fagene til - ja altså vi havde lidt et intenst crash course med noget fænomenologi for at lægge bunden så man kan analysere og arbejde i de andre fag. Men fagene er jo vidt forskellige og selvom de supplerer hinanden, så bygger de ikke ovenpå hinanden sådan som du beskriver. Og det gør det jo så også svært at finde relevans i noget man slet ikke er motiveret for, når man egentlig føler at det mere er et adskilt fag for sig selv frem for en del af helheden...

• #10   23. okt 2016 AT: hmm jaa altså der er jo mange, der læser noget de interesserer sig for uden nødvendigvis at vide, hvad de vil lave bagefter. Man kan selvfølgelig sige at det giver adgang til et felt man gerne vil arbejde med.
    Jeg aner bare ikke hvad jeg vil arbejde med efterfølgende - eller hvilket arbejde jeg kunne se mig selv i generelt. Studiet sigter ikke mod noget oplagt (andet end gymnasielærer selvfølgelig, hvis man vælger den vej), men jeg kunne selvfølgelig godt snakke med en studievejleder og høre om jobmulighederne bagefter smiley

• Griffen
    Griffen Tilmeldt:
    jul 2015

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 93
    #11   23. okt 2016 Man behøver bestemt ikke have en fast plan med fremtiden. Mange af mine studiekammareter ændrede jobønsker jævnligt og de færreste endte der hvor de havde forestillet sig, incl. mig selv. Mange fag starter med redskabsfag og det kan være en ørkenvandring. Det springende punkt, som jeg ser det, er: har du haft en fantasi om hvordan det ville være at læse religionsvidenskab, virkeligheden er fuldstændig anderledes og det bliver bare ikke så sjovt som du havde forestillet dig, eller: er du ved at blive kvalt i de tørre redskabsfag, men der er faktisk lys forude. Hvis det er det første, så spilder du din tid og statens penge, så find noget andet. Hvis det er det sidste, så er det med at stramme balderne og holde ud. På et længerevarende studie vil der altid være kedelige perioder (som man ofte senere kan se nytten af:-) ) Jeg håber du vælger rigtigt smiley

• Griffen
    Griffen Tilmeldt:
    jul 2015

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 93
    #14   23. okt 2016 Batdog: Mit studie var en lang fest af spændende fag, på nær et enkelt kursusfag langt henne i studiet, så det er nok lidt forskelligt smiley

• #15   23. okt 2016 Ja, så forstår jeg godt at det er tungt, især hvis det fortsætter med bare at være blandede kurser på den måde. Vi har også haft enkle ting, som ikke rigtig passede ind med resten af kurserne, som ex. erhvervsøkonomi. Jeg har stadig mareridt over det smiley smiley

Men det er svært at råde dig, for du er nødt til selv at mærke efter, om det virkelig skal være det, du skal læse.

• #16   23. okt 2016 Jeg er biolog og mange af de første fag synes jeg også var jævnt kedelige.
    Jeg var sikker på at jeg skulle redde løver, hvaler eller noget andet stort og vigtigt.
    I stedet blev jeg fanget af et af de kedelige fag og endte med at lave speciale om svampe ingen almindelig dødelig har hørt om og ikke bare om svampen, men om dens genetik smiley
    Mit råd er hold ud, hav et åbent sind og nyd at være studerende. Det er verdens bedste job smiley

• #17   23. okt 2016 Jeg vil bare lige pippe, pas PÅ med at læse bare for at læse, hvis du ikke har en idé om, at det er det, du vil arbejde med bagefter.

Kæresten tog et år på en uddannelse, fortrød, læste bagefter til markedsføringsøkonom og gennemførte, men fandt ikke noget job og kunne ikke se sig selv i faget. Søgte derefter endelig ind på sin drømmeuddannelse, noget han er sikker på, han vil arbejde med bagefter, men er nu løbet tør for SU-klip med to år tilbage, og dét er dæleme kedeligt ikke at have mere SU tilbage, når man har en timebelastning på omkring 50 timer om ugen på sit studie og derfor ikke megen fritid.

• #18   23. okt 2016 Tak for jeres svar! Jeg synes simpelthen det er så svært, for på den ene side tænker jeg: du er først lige startet, giv det tid, måske det bare er en periode. Og på den anden side aner jeg ikke hvad jeg vil, er lige så lost som jeg var for to år siden, jeg læser fordi det er det jeg interesserer mig for og jeg ikke ved hvad jeg ellers skal.
    Men jeg har ikke valgt ud af kedsomhed - jeg tænkte jo at det hér er præcis min hylde og det har været formålet med at vælge den uddannelse.
    Det er bare så forvirrende at stå med helt modsatrettede følelser og ikke ane hvilke der er de rette at handle på!
    Jeg er glad for alle jeres kommentarer, de sætter da i hvert fald nogle refleksioner i gang smiley

• #19   23. okt 2016 Jeg vil gerne indrømme at jeg slet ikke kan se hvad jeg skulle arbejde med bagefter. Har bare tænkt at det kom hen ad vejen. Jeg ville aldrig kunne gennemføre en lang videregående akademisk uddannelse på 5 år hvis det udelukkende var det efterfølgende arbejde der trak, så jeg har egentlig mest fokusere på hvad jeg kan lide at studere i hverdagen.
    Men jeg er så til gengæld ret sikker på at det bunder i, at jeg helt generelt ikke jeg ved hvad jeg vil arbejde med. Jeg er simpelthen på nærmest bar bund bortset fra at jeg godt ved, hvad jeg ikke vil.

• #20   23. okt 2016 Jeg har aldrig læst i en bestemt retning for at få arbejde og jeg tog aldrig de "sikre" fag som man skulle have hvis man ville arbejde i den eller den funktion. Jeg har altid haft et arbejde alligevel, så det ville jeg ikke tage så tungt.

• #24   28. okt 2016 Ihh jeg ville vende tilbage til min tråd og så glemte jeg det fuldkommen, det har ikke været for at ignorere jeres svar smiley Jeg er så glad for, at i kommer med jeres input. Det er jo ikke fordi jeg står og skal tage en beslutning og i skal bestemme hvad jeg skal gøre - men det er dejligt at høre fra andre også smiley

• #25   2. dec 2016 Jeg synes egentlig gerne jeg vil give en opdatering, det kan godt være træls hvis man læser og ikke ved hvad det endte med, især hvis det er en tråd man har kommenteret i.
    Jeg besluttede mig for at stoppe og kan mærke det var det rette valg smiley Jeg interesserer mig jo naturligvis stadig meget for emnet, men det er så ikke noget jeg skal beskæftige mig med på fuldtid alligevel.

Det har været rigtig træls at skulle indrømme over for sig selv, nu når man er så sikker på at noget bare 100% er ens hylde. Det var det så alligevel ikke, og det er frustrerende ikke at have fundet sin plads.
    Men jeg er også glad, for det betyder at jeg har en masse andre muligheder nu, og forhåbentlig kan finde mig til rette et andet sted smiley

• #26   2. dec 2016 Jeg har altid haft det svært med teori i forhold til praksis..

Fx syntes jeg teori til bil var røvkedeligt, men man skulle jo igennem det, så man kunne få lov til at komme ud og kører i trafikken (okay havde også til traktor, men der var teorien jo den samme plus alle særreglerne, og det var heller ikke noget at råbe hurra for)..

Så dt kan være du bare skal igennem det smiley

• #27   2. dec 2016 Frk. Jensen: hehe, jeg er lidt i tvivl om du læste mit sidste svar, jeg stopper til d. 1/1, og kom frem til beslutningen om at det ikke bare var noget jeg skulle igennem - jeg så slet ikke frem til de næste semestre. Der var ikke noget at komme igennem "til".

Men ja, det med teori og praksis er nogle svære størrelser; jeg har altid været meget boglig og til det teoretiske, nu er jeg i tvivl om jeg skal sigte efter en professionsbachelor i stedet og lidt mere praktisk afveksling. Det er jo svært at vide før man står i det smiley

Kommentér på:
Totalt OT: uddannelsesforvirring

Annonce