Biopsi fra livmoderhalsen ? Biopsi fra livmoderhalsen ?
Ja endnu et emne fra mig, men sidder nu her og er endnu mere panisk og frygter så meget i morgen. Jeg lider af angst, og sygehusbesøg er noget der ofte hyler mig total ud af den, med mindre det er noget hvor jeg skal i fuld narkose, så er jeg ret rolig.
Jeg har læst lidt rundt omkring angående den der biopsi fra livmoderhalsen ( ved celleforandringer) , og udfra hvad jeg kan læse mig til, er det normalt at man nogen steder bliver tilbudt lokalbedøvelse. Og det hyler mig bare endnu mere ud af den, da jeg også er ekstrem nålefobisk, så jeg overvejer sådan set at takke nej til bedøvelsen, og så bare tage de 3 nap, for tænker at det garanteret også gør hamrende ondt at få lagt bedøvelsen.
Så jer der har fået lavet den biopsi, valgte i bedøvelse eller ej, og hvordan var det ellers?
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 5.000
Har også fået keglesnit m. lokalbedøvelse og det var bestemt heller ikke slemt.
Held og lykke i morgen. Jeg ved det ikke er nemt, men prøv at slappe af.
aug 2013
Følger: 11 Følgere: 74 Hunde: 3 Emner: 262 Svar: 7.785
Jeg prøver at slappe af, men jeg lider desværre af angst og hospitaler er en af de ting der kan få mig helt op i det røde felt. Også derfor jeg har fået en beroligende af lægen jeg skal tage i morgen, så jeg ikke ender med at panikke total.
Udfra hvad jeg kan læse er der kvinder der ikke rigtig mærker noget til at få taget biopsien, hvor andre mærker små nap, og nogen oplever decideret smerte.
aug 2013
aug 2008
aug 2013
aug 2008
aug 2013
Og ja det bliver rart at få det undersøgt helt til bunds, i stedet for hele tiden at gå og frygte om det nu udvikler sig den forkerte vej osv.
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 278 Svar: 8.727
Så træk vejret dybt, og prøv på at tage det roligt.
sep 2008
Følger: 12 Følgere: 33 Hunde: 4 Emner: 573 Svar: 10.530
Ingen bedøvelse ved biopsierne.. Og ærligtalt, det gør faktisk slet ikke så ondt..
mar 2009
Følger: 41 Følgere: 41 Hunde: 1 Emner: 114 Svar: 1.754
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 94 Hunde: 4 Emner: 955 Svar: 17.820
aug 2013
Min tid er rykket en time frem, så skal være der 12.25, så er ved at være godt nervøs. Men det skal bare overståes!!!
aug 2013
Jeg prøver virkelig at tænke på noget andet og slappe af, men angst er ikke rationel, så den lytter sgu ikke til hvad jeg tænker.
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 78 Svar: 2.723
dec 2006
Følger: 8 Følgere: 11 Hunde: 1 Emner: 18 Svar: 2.504
aug 2013
Det er også grunden til at jeg ikke har fået lavet den undersøgelse og evt. biopsi endnu , første gang mødte jeg op på hospitalet, men gik i total panik, og det forstod den pågældende læge heldigvis, og valgte at det ikke var forsvarligt at gå igang med selve undersøgelsen , anden gang meldte jeg afbud. I dag SKAL det bare overståes, jeg kan jo ikke blive ved med at undgå det. Eller det kan jeg godt, men altså det risikere jo bare at blive ris til egen røv!
sep 2008
Jeg kunne mærke at det spændte lidt, men ellers var det ikke så slemt at blive bedøvet dernede..
Håber at det går godt til undersøgelsen..
aug 2013
aug 2013
sep 2008
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 78 Svar: 2.723
aug 2013
Pillen jeg havde fået af lægen havde ingen virkning, og det gik desværre ikke som det skulle. Jeg endte med at få et panikangst anfald, så jeg både hyperventilerede, hylede og panikkede total. Det gik fint i starten, men da vi kom til at hun sagde der altså skulle tages en biopsi gik det helt galt, og de var virkelig søde, der var 3 lokalet, og en der holdt mig i hånden, men kunne slet ikke falde ned igen.
Så nu skal jeg have lavet det i narkose, for som lægen sagde så SKAL det altså tjekkes nærmere.
Da hun smurte det der eddikesyre på lå jeg bare og håbede og håbede at der ikke ville være noget at se, men sådan gik det jo så ikke.
Så nu afventer jeg bare at få et brev med en tid, for jeg blev sendt ned på dagkirugisk for at bestile en tid, men de havde ikke skrevet noget ind oppe fra afdelingen, så hun kunne ikke give mig en tid med det samme.
sep 2008
Håbede sådan at det gik godt..
dec 2006
Det er da især forfærdeligt når du har haft sådan en vild oplevelse! Puha!
Jeg bliver bare pisse bange nærmest uanset hvad jeg går det lægen med og sidder og ryster og hyperventilere i vente lokalet.
Det er urationelt, men for mig er det bare sådan det er.
Jeg er begyndt at insistere på at gå alene, kan bedre håndtere det når jeg ikke bliver snakket til.
I øvrigt Rikke så har jeg de sidste 2 år blevet fulgt pga af mistanke om rigtig grimme celle forandringer. Jeg har aldrig oplevet biopsier som noget slemt overhovedet. Den ene gang skulle de længere op og tage prøve og der blev jeg lagt i fuld narkose da de mente det ville blive for smertefuldt. Jeg ved det ikke trøster dig, da det ikke er smerterne du frygter. Det var bare for at fortælle at jeg aldrig har haft en dårlig oplevelse de sidste 2 år selvom jeg har været røv bange!
Håber alt er gået vel og at du kan få en god lur når du er hjemme. Det koster på kræfterne
dec 2006
aug 2008
aug 2013
Men angsten kan jeg desværre ikke selv styre, og jeg kan tænke nok så positivt og virkelig trække vejret dybt ned i maven og alt det man nu skal, det hjælper simpelthen bare ikke. Det gik helt fint lige indtil hun sagde at der skulle tages biopsi. Det var jo ikke sikkert der skulle tages biopsi, men det kunne hun se med det samme hun havde smurt det der eddikesyre på , at det skal der altså.
Det var lægen der forslog narkosen, de var SÅ søde alle 3 derinde, og hende lægen stoppede med det samme jeg begyndte at panikke, hun insisterede ikke bare på at fortsætte. Hun brugte også det mindste "næb" , da jeg ved det andet gør for ondt, og da det også gjorde ondt rettede hun på det så det ikke gjorde ondt osv. De gjorde virkelig alt for at det skulle være en behagelig og rolig oplevelse, men det hjalp altså bare slet slet ikke.
Jeg føler det er SÅ ydmygende hver gang, også fordi jeg får total tankemyller bagefter omkring hvad folk nu tænker osv. Og føler det som et kæmpe nederlag at jeg igen igen ikke kunne gennemføre.
De roste mig super meget, at sagde jeg klarede det så flot, og lægen sagde det var flot jeg kunne sige fra , for det var virkelig vigtigt at man kan det.
Har hylet igen efter jeg er kommet hjem, fordi jeg syntes det er så pinligt jeg ikke bare kan få sådanne ting overstået, i stedet for at skulle " lave en scene" hver gang, og føler jeg bare spilder deres tid. Skulle det komme dertil at jeg igen skal have taget biopsi, vil jeg fra start af insistere på narkose, så jeg ikke skal igennem flere af den her slags oplevelser. For jeg har intet problem med narkose, og der bliver jeg ikke panisk osv. Det fungere bare ikke for mig når jeg kan se, høre og føle, det hyler mig total ud af den.
Og ja den oplevelse for år tilbage, sidder også bare så dybt i mig , og har gjort min angst 500 gange værre
aug 2013
Jeg har jo fået hjælp gennem årene, men det har ikke hjulpet overhovedet.
Jeg har nogle forskellige skavanker jeg lever med , og der har jeg ingen problemer med de undersøgelser osv der ind imellem skal til. Og har heller ikke problemer med operationer osv. Men jeg kan simpelthen det med at være vågen, når der skal laves et eller andet indgreb. Det normale celleskrab kan jeg sagtens klare, der får jeg det dog bare ofte lidt dårligt bagefter, men altså det er da til at håndtere, det har intet med angsten af gøre
Jeg får en mail når der kommer svar i e-boks. Regner ikke med at få tid før næste uge, for afdelingen er lukket nu, og de havde jo ikke modtaget henvisningen oppe fra afdelingen da jeg stod der og ville bestille tiden, som jeg var blevet bedt om at gøre. Så tænker de nok sender en tid mandag eller tirsdag.
Afventer også indkaldelse til min fjernelse af galdeblæren. Får dælme set noget til sygehusvæsnet for tiden
aug 2008
Vi er alle forskellige. Jeg har f.eks. en meget høj smertetærskel og har aldrig haft problemer med nåle osv. Har tit fået at vide at jeg var sej, men når jeg nu ikke synes det er noget særlig, hvor sej er jeg så egentlig? Det kræver jo ingen særlig overvindelse fra min side at stikke mig selv eller blive stukket. Her er du jo langt sejere fordi du virkelig kæmper og prøver - også selv om det ikke lykkedes.
aug 2013
Men personalet var virkelig SÅ søde, de roste mig netop også, og fortalte hvor flot jeg havde klaret det, at det var super flot jeg kunne sige fra osv.
Og tusinde tak for din fine ord
Så ja skulle det ske igen i fremtiden, så vil jeg bede om narkose fra start af, så vi ikke spilder hinandens tid, og jeg slipper for flere ubehagelige oplevelser.
dec 2010
Jeg er rørende enig med MI. Har også en rimelig høj smertetærskel, og døjer ikke med angst af nogen slags, og alligevel kan jeg da godt blive smånervøs/føle ubehag ved tanken om lægebesøg, som f.eks sidste gang, hvor jeg skulle have sat spiral op, hos gynækolog. Havde hørt at det gjorde hamrende ondt, når man ikke har fået børn
aug 2013
Det er så ubehageligt at have det sådan, fordi det netop er total ude af ens kontrol, og angst er på ingen måder rationel, så man kan tænke nok så positivt og roligt, det hjælper overhovedet ikke.
Men som lægen sagde så SKAL det simpelhen undersøges nærmere det her, og når hun ved hvor angst jeg er, så ved jeg at hun altså kun siger det hvis der rent faktisk er en chance for at der er noget der skal fjernes.
Jeg havde godt fået at vide at svaret på ens celleskrab ikke altid passer på virkeligheden, og det er jeg et eksempel på. Jeg startede med atypiske celler for 11 år siden, gangen efter var det lette forandringer, det samme næste gang, og denne gang var det kun atypiske celler. Men lægen i dag mente altså at det er reelle celleforandringer og ikke bare atypiske celler, og netop derfor vil hun have lavet den biopsi. Så er mega glad for det kan klares i narkose, for selvfølgelig skal det tjekkes, ellers risikere jeg jo at det bliver ris til egen røv engang ude i fremtiden, hvis det nu er noget der udvikler sig.
Hun sagde også de lægger mig i meget let narkose, da det jo er noget tager ganske kort tid, så jeg vil vågne meget hurtigt igen, og et par timer efter kan jeg så tage hjem. Ma skal jo lige observeres efter sådan en gang narkose
dec 2010
Kan ikke lade være med at tænke på hvordan det ville være blev tacklet i gamle dage
Krydser finde for at du snart bliver indkaldt igen, så det kan blive overstået. Lyder som om at det er en god idé at blive undersøgt grundigt.
aug 2013
Min angst er jo netop også blevet forværret af en læge der IKKE stoppede da jeg bad om det, selvom jeg hylede, skreg af smerte osv. Det var da jeg for ca. 6 år siden skulle have taget røngten af livmoder og æggestokke/ledere . Han stoppede først da sygeplejersken trådte til og havde bedt ham stoppe 2 gange. For mig var det jo et overgreb, og det er derfor jeg i dag har det SÅ svært med ting i mit underliv.
Det almindelige celleskrab hos lægen kan jeg godt klare uden at gå i panik, men et par gange har de måtte opgive fordi de simpelthen ikke har kunne så det der næb op, fordi jeg har spændt så meget indvendig, selvom de har rost mig for at slappe af, og lade numsen falde godt ned. Så egen læge er begyndt at bruge det de bruger til jomfruer, og det brugte de også i dag for jeg nævnte det inden vi gik igang, og så er der ingen problemer. Eller det gjorde lidt ondt i starten i dag, men så rykkede hun lige lidt på det, og så frosvandt smerten. Så hun var virkelig en fantastisk læge, og hun spurgte hele tiden, roste også mens jeg lå på briksen og beroligede, og fortalte ALT hun lavede. Så ja de kunne ikke have gjort noget bedre, har intet at klage over overhovedet, og hun stoppede med det SAMME jeg begyndte at blive panisk ( det var inden instrumentet overhovedet var i nærheden af mig, men jeg lå med lukkede øjne så kunne jo intet se. )
dec 2010
Og ja, jeg tænker også at de har brugt tvang i gamle dage, eller bare undladt at undersøge, hvis patienten ikke kunne, eller ville samarbejde
aug 2013
Jeg har med årene lært at kunne klare en blodprøve, da jeg efterhånden har fået taget en del. Men jeg skal ligge ned da jeg bliver skidt tilpas, og jeg skal IKKE se kanylen, så er det at jeg panikker og så bliver det ikke gjort.
Det skal måske nævnes at dengang med vaccinen havde jeg sagt at jeg ikke skulle se kanylen, så jeg vendte hovedet den anden vej. Lægen valgte så at gå hen foran mig og lige lave den der med at banke på sprøjten og lige sprøjte et lille sprøjt, og ja så panikkede jeg. Jeg havde jo advaret hende!
Men hun var fandeme også en dårlig læge, hun spurgte også altid " hvorfor kommer du, hvad fejler du?" på sådan en nedladende måde, ja nu skal du se det er sådan set dig der er læge
Og lige inden nogen misforstår, jeg har INTET imod folk der vejer for meget, i dag vejer jeg selv lidt for meget, og min mand er en stor mand. Men man skal sgu ikke kaste med sten, når man selv bor i et glashus!
dec 2010
Tror at flere, end man lige regner med, lider af nåleskræk. Sygeplejersken i mit lægehus, spørger i hvertfald hver gang, om hvordan man har det med at blive stukket.
Det har jeg heldigvis ikke noget problem med. De kan nemlig aldrig finde mine blodårer, og må stikke flere gange
aug 2013
Det er jo ikke selve stikket og det man nu mærker jeg er bange for , men selve kanylen. Synes ikke en blodprøve gør ondt, jo når det er i hånden så syntes jeg, og der kan jeg mærke det lang tid efter.
dec 2010
aug 2013
Åh ja, jeg bliver altid mega blå efter sådan en omgang, ligner nærmest jeg har fået tæsk
dec 2010
Forrige gang, opgav de, efter at have forsøgt sig ca. 10 gange
aug 2008
Han fjumrede i øvrigt også med min rygmarvsprøve (havde blodprøve episoden kommet først havde han ikke fået lov til at komme i nærheden af min rygmarv med en nål!)
Jeg er så heller ikke nem at stikke i, er også blevet stukket i hånden af en narkoselæge fordi de andre havde opgivet at stikke mig i armene. Jeg har dog opdaget at hvis de strammer "bæltet" helt åndsvagt, så lykkes det faktisk altid i første hug ved mig, så det fortæller jeg altid hvis de ikke lige kan finde åren.
aug 2013
Jeg har aldrig oplevet problemer med at få lagt venflon i hånden, men der er mine blodåre også MEGEt tydelige og popper op, så det er jo også derfor de vælger det ind imellem fremfor armen.
I dag på sygehuset sad den ene sygeplejerske ligeså stille og sagde " men altså så bliver vi jo nødt til at lægge sådan en venflon i hånden på dig når du skal i narkose" , man kunne se og høre hun nærmest ikke turde sige det, haha . Kunne jo så fortælle at det har jeg ingen problemer med, hun så helt lettet ud da jeg sagde det
aug 2008
aug 2013
Jeps jeg får noget søvn på hospitalet i nærmeste fremtid
Biopsi fra livmoderhalsen ?