{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.301 visninger | Oprettet:

11 sep. 2001 {{forumTopicSubject}}

I dag er det 15 år siden at de 2 fly fløj ind i World Trade Center. Den dag ændrede min verden sig, og terror blev for alvor en del af vores hverdag smiley
Kan lige så tydeligt huske min rædsel, da jeg sad og så fly nr. 2 brage ind i tårnet, live (på tv). Skulle på job, og havde mest lyst til at melde mig syg, for at blive hjemme og følge med i nyhederne.
Hvor var du den dag ? Hvad tænkte du ?
Mange tanker til alle ofrene og deres efterladte smiley RIP

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  11 sep. 2001
  • #1   11. sep 2016 I dag er det 15 år siden jeg fik mit kørekort.

• #2   11. sep 2016 Jeg var 14 år.
    Jeg kan huske at jeg hørte at det første fly var fløjet ind i World Trade Center og tænkte at det var da godt nok en grim ulykke..
    Indtil jeg så at fly nummer 2 også røg ind i WTC.
    DER gik det sådan rigtigt op for mig og ja, det var også første gang jeg oplevede terror.
    Fulgte meget med i dagene efter, det kørte jo på alle kanaler i døgndrift og jeg husker billederne af folk der sprang ud og faldt i døden.
    Grimme grimme billeder.
    Jeg husker også alle de opkald til politi, familie osv, fra de folk der var fanget i bygningerne.
    Virkelig hjerteskærende.

Det her billede så jeg dengang, det brændte sig fast og jeg har lige fundet det igen her på nettet.
    Det billede siger det hele.

profilbillede
  • #4   11. sep 2016 Jeg var kun 4 år gammel, så jeg husker ikke selve dagen. Men efterfølgende har jeg selvfølgelig læst meget om det, og jeg synes det er ganske forfærdeligt smiley

• #5   11. sep 2016 Janni: Jeg tænkte også at det var en ulykke, indtil jeg så fly nr. 2 ramme smiley Jeg mindes også rædslen og frygten, da det gik op for mig, at nogen havde valgt at flyve ind i WTC med vilje smiley
    Hold op hvor var der mange grimme billeder på tv den dag, og de efterfølgende dage smiley Verden blev forandret, og vi har levet med konsekvenserne lige siden.

• #6   11. sep 2016 jeg var i skole, og troede først det var en dårlig film reklame

• #8   11. sep 2016 Jeg var gravid og havde temmelig bækkenløsning, sad på gulvet og puslede med hunde og så nyhederne, det var virkeligt uvirkeligt og skræmmende..

• #9   11. sep 2016 Jeg var kun 11 år gammel og selv om det skete mens jeg var i skole, og jeg dermed så et par forvirrede lærere og sådan, så er det ikke noget der har ændret mit liv specielt. Jeg var ikke bange, dengang og heller ikke nu. Mine forældre har helt sikkert nævnt det, hvis vi børn har, men ellers blev vi aldrig indraget i "uhyggelige" ting, da vi var små, så det har slet ikke mærket mig. Mit liv ændrede sig heller ikke, jeg voksede op, sandsynligvis i en anden udgave af den verden, jeg har befundet mig i, men jeg kender ikke alternativet, så jeg føler ikke, at jeg har mistet noget.

Terror i vesten har eksisteret i meget længere tid end 15 år, jo, det var et skelsættende øjeblik d.11/9, helt sikkert, men ikke unikt...

• #10   11. sep 2016 Jeg hørte at et fly var styret ned i Pentagon i radioen, da jeg var på vej hjem fra morgenens personalemøde...

Da jeg kom hjem, og tændte for fjernesynet gik det op for mig, hvor stort et omfang, det havde, det, der skete.

Så tårnene styrte og det surrealistiske blev pludselig meget virkeligt...

Terror på en ganske anden måde, end vi havde set før...

• #12   11. sep 2016 Det var vel den første gang, at terroren ramte "os" selv. Mon ikke, at det chokerede mange? Vi var jo så vant til, at det hovedsagligt var mellemøstlige byer, der blev jævnet med jorden.

• #13   11. sep 2016 Det at det ramte os selv, men da også omfanget af det.

• Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.051
    #14   11. sep 2016 Jeg var på arbejde. Jeg var lige kommet tilbage til kontoret fra et møde ude i byen, da der kom meldinger om, at det første tårn var blevet ramt.

Jeg husker, at alle gik rundt i storrumskontoret og talte om, hvad der var sket, og vi fulgte nyhedsdækningen på nettet med største interesse.

Da det andet tårn blev ramt, stoppede snakken øjeblikkeligt og blev afløst af total stilhed. Det var som om, alting gik i stå fra det ene sekund til det andet. Efter et stykke tid - jeg husker ikke hvor længe, men det føltes som flere timer - begyndte folk igen at tale sammen. Denne gang var det noget mere afdæmpet, og jeg husker stadig de nærmest forstenede ansigtsudtryk.

Jeg læste HD dengang og skulle til undervisning om aftenen. Dén aften skulle vi have en forelæsning om valutaterminskontrakter. Underligt nok mødte langt de fleste op til undervisningen. International økonomi var ellers ikke det store trækplaster, men netop dén aften, var der fuldt hus. Vores underviser forsøgte desperat, men det var umuligt for ham at holde sig til emnet, og vi endte med at tale om WTC istedet.

• #15   11. sep 2016 Jeg gik på efterskole, og sad på mit værelse da folk kom løbende og sagde vi skulle komme med op i tv stuen. Jeg tror kun vi så lidt tv den dag, og så tænke vi ikke særlig meget mere over det. Om vi hr snakket om det i timerne, kan jeg ærlig talt ikke huske.

Jeg syntes det en forfærdelig episode, men jeg var ikke bange dengang, og er det stadig ikke. Som A-S siger er det ikke noget der har ændret mit liv.

• #18   11. sep 2016 Jeg var 7 år dengang så ka ikke rigtig huske det smiley
    Min mor hentet mig fra gymnastik og min veninde far fortalte min mor hvad der var sket.
    Jeg ved at min far og farfar var oppe i sommerhuset og skyldte sig over til min mormor og morfar og så nyheder derover.

• #19   11. sep 2016 Det er helt tydeligt at det var en skelsættende dag, for os der var gamle nok til at forstå hvad der skete.
    Jeg følte mig lamslået og chokeret. Terroren kom for alvor til vesten den dag smiley Jeg voksede op under den kolde krig, levede med truslen fra "de grimme" russere. Havde lige vænnet mig til tanken om en fredeligere verden, og så kom angrebet mod vesten.
    Tror bare at jeg må erkende, at verden aldrig bliver et fredeligt sted smiley

• #20   11. sep 2016 Dybest set havde terroren jo været i vesten længe på det tidspunkt...

Hele min opvækst var smækfyldt med det, men jeg tænker, at det ikke på samme måde fik plads....

• #21   11. sep 2016 What a wonderfull world smiley Når man ser hele videon og ser flyet til sidst, så føles det næsten retfærdigt, hvor forfærdeligt det end var.
    https://www.youtube.com/watch?v=imOU9SK_q0I

• #22   11. sep 2016 Jeg kan ikke huske det overhovedet. Men vi har jo selvfølgelig haft om det i skolen efterfølgende, og jeg har set den der film der blev lavet om det, og jeg sidder og tuder nærmest fra start til slut, det er så forfærdeligt, og jeg kan slet ikke forstå at det er sket i virkeligheden, det er så uvirkeligt smiley

• #23   11. sep 2016 CH: Helt enig. Terror var noget der foregik langt væk, indtil d. 11.9.16. Den dag kom terroren for alvor tæt på vesten smiley

• #24   11. sep 2016 Ann-Marie - det var jo ikke langt væk..

Det var lige rundt om hjørnet, selv i DK.

Men vi havde ikke sociale medier og vi havde ikke massive internetmedier og kunne ikke følge med live før denne tid...

Deri ligger forskellen, tror jeg - og så naturligvis at det var selveste USA og ikke bare Europa, som jo før havde stået for skud...

• #25   11. sep 2016 CH: ved godt at Europa også har været ramt af terror, men ikke i så stor målestok, og heller ikke så veldækket af medierne.
    Tror at det for alvor ramte mig, netop fordi det var et så voldsomt angreb, på et stort og magtfuldt land.

• #26   11. sep 2016 Se denne statistik, der fortæller noget om, hvor fredeligt her er nu i forhold til i 70'erne og 80'erne...

profilbillede
  • #27   11. sep 2016 Det var netop i ret meget større målestok tidligere...

• #28   11. sep 2016 Som jeg læser diagrammet (sammenholdt med hårdtprøvet paratviden), så er 70'ernes terror hovedsaglig på nationalt plan. Storbritannien er stærkt repræsenteret pga konflikten i Nordirland. Dermed er den tilhørende frygt også af national karakter og derfor mindre i DK

• #29   11. sep 2016 Præcis min pointe, CH.

• #30   11. sep 2016 Ingen tvivl om at terror også var en del af hverdagen tidligere, men en del af den terror var også lokal betinget, som f.eks konflikten i Nordirland.
    Angrebet på WTC, var så stort, og rettet mod uskyldig i et af verdens største magtcentre. Det gjorde sgu indtryk smiley

• #31   11. sep 2016 Joo.. Men terror kom ikke til vesten i 2001 - det havde den været meget meget længe allerede.

Naturligvis gjorde det enormt indtryk og verden forandrede sig markant den dag - allermest på grund af vestens reaktion på angrebene og alt det, som er fulgt herefter.

• #32   11. sep 2016 Synes der var mange terror angreb, som var internationale. I UK fx. Lockerbie, i DK havde vi jo Blekingegadebanden.

Jeg tænker især, grunden, til at dette var/blev så stort, var, at det foregik på live tv foran hele verden.

• #33   11. sep 2016 CH: Helt enig i at terroren allerede var her i Europa, og har været her meget, meget længe.
    Tror at det var voldsomheden i angrebet, der ramte folk, og fik os til at indse, at vi alle kan blive det næste offer for terror.

• #34   11. sep 2016 Der var også et palæstinensisk angreb i København i 1985... To bomber, en af dem faktisk mod den jødiske synagoge, så de har prøvet det to gange.

• #35   11. sep 2016 Jeg var 21, og på vej hjem i bussen. Kom hjem og tændte tv'et, og så fly nr. 2. Sad klistret til tv'et resten af dagen og aftenen.

En forfærdelig dag, og også dagene efter. - Terrorens alvor ramte mig rigtig her. Jo, der havde været terror i Europa, men først her gik det rigtigt op for mig. Hverdagen har ikke rigtig været den samme siden.

• #36   11. sep 2016 3000 døde, og over 6000 sårede under angrebet på WTC. Så mange uskyldige dræbte, gør sgu indtryk smiley
    Vi har heldigvis ikke haft samme voldsomme angreb i Europa......endnu smiley

• #37   11. sep 2016 Hvad der så er rigtig rigtig tankevækkende er disse tal, hvor tingene bliver sat ret meget i perspektiv..
    (Har hugget begge statistikker fra Berlingske smiley )

profilbillede
  • #39   11. sep 2016 Tror at vi alle er gode til at lukke øjnene for, hvor mange frygtelige ting der foregår ude i den store verden smiley
    Det er dog blevet sværere at ignorere, efter verden er "blevet mindre" pga. internet og bedre rejsemuligheder.

• #43   11. sep 2016 Jeg var på arbejde og skulle hjem og holde min dengang 9 årige søns fødselsdag.
    Jeg gik forbi et tv og så det ud af øjenkrogen og tænkte 'der var da en mærkelig film de har sat på ' smiley
    Det var først da jeg kom hjem,at det rigtigt gik op for mig hvad der var sket smiley

• #45   11. sep 2016 Jeg skulle lige give min yngste søn (på 4 mdr) lidt grød inden jeg skulle hente den store i dagpleje. Jeg valgte helt tilfældigt den dag, at gøre det stuen foran fjernsynet, hvilket jeg normalt aldrig gjorde....
    Var helt paf, da jeg så fly nr to....
    Skyndte mig ned i dagplejen og hjem for at se fjernsyn resten af dagen smiley

Jeg købte alle aviser de følgende dage og har gemt dem i tilfælde af mine unger skulle/skal have om det i skolen.....

Jeg vidste resten af verden blev forandret den dag smiley

• #47   11. sep 2016 Mht måden tårnene faldt på, så var der et program for nylig, hvor de forklarede hvad det kunne skyldes, forklaringen var noget med at det aluminium flyene var lavet er, er det der har fået varmen til at stige, og de viser også billeder hvor de mener det netop er aluminum der flyder af bygningen.

• #50   11. sep 2016 Batdog - din reference til Clintons udskejelser ift hemmeligholdelsen af evt. oplysninger i 9/11 sagen, mener jeg, er lidt søgt. I mine øjne kunne det let være præcis de samme lobbyister, der ønskede Clintons fald, som også stod bag hele 9/11 miseren. Måske?! Jeg ved det jo heller ikke - trods alt smiley

• #51   11. sep 2016 Kan ikke rigtig lige se hvad det blowjob EB skriver om, har med det her at gøre smiley
    Men altså, hvad ved jeg.

• #52   11. sep 2016 Jeg har to venner der arbejdede i Pentagon, så dem var jeg bekymrede for.
    Og mobil netværket var nede i DC, så jeg kunne ikke komme i forbindelse med familie og venner

• #53   11. sep 2016 Jeg sad den dag og stortudede, fordi jeg var sikker på at min bedste veninde sad i et af de fly. Forfærdelig dag for alle mennesker, der blev ramt smiley

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.220
    #54   11. sep 2016 Retfærdig at uskyldige mennesker skulle dø?. Det er jeg helt uforstående over for.

Jeg var kommer hjem fra ferie og så det i tv. Det føles uvirkeligt.

• #55   11. sep 2016 Jeg var til undervisning i anatomi og fysiologi, (læste på det tidspunkt til sygeplejerske).

Pludselig blev undervisningen afbrudt, og der blev kørt et fjernsyn ind i klasselokalet, hvor alle så sad fuldstændig chokerede, og så på hvad der skete.

... Flere havde travlt med at prøve, at få fat i pårørende, som på det tidspunkt, befandt sig i New York, så der var en stemning af chok, frygt, benægtelse, afmagt etc.

Selv da vi reelt fik fri (undervisningen blev selvf. suspenderet), blev alle siddende.

Jeg glemmer det aldrig.

• #57   12. sep 2016 var ikke gammel nok til at kunne huske hvad der skete, men har været gammel nok til at vokse op med det, jeg har ikke en decideret frygt for terror da jeg ikke ser world trade center som værende udsat for et terror angreb, 9/11 was an inside job.
    men forfærdeligt for alle de mennesker der mistede deres kære samt alle dem der mistede livet den dag, may god be with them all.
    i min verden burde den Amerikanske regering skamme sig..!

• #60   12. sep 2016 Folk skriver åbenbart om det der skrives om på EB, uden at gøre opmærksom på det.
    Det Nana skriver og det med Clinton og blowjob.

• #62   12. sep 2016 clinton og blowjob? hvad hahaha nej jeg mener i dyb seriøsitet den amerikanske regering selv stod bag 9/11 så de har haft både grunde til at invadere og overvåge deres samfund mere, samt muligheden for at få mere olie. de har gjort det før, det kaldes et falsefag attack, et dokumentered falseflag attack var gjort i 60'erne omkring vietnam krigen hvor amerikanerne sank nogle af deres egne skibe og skød skylden på nordvietnameserne for at have en undskyldning til at deltagen i krigen mellem nord og syd vietnam...

• #64   12. sep 2016 og så lige til BD (måske andre, kan ikke huske hvem der skrev det) både omkring bygning 7 og at bill clinton ikke kunne holde et BJ hemmeligt. bygning 7 faldt i frit fald, bygninger falder ikke bare i frit fald så medmindre forklaringen var at den skulle rives ned og derfor faldt samme tid med twin towers så er der stor sandsynlighed for det ikke holder stik. og hvis nu vi sagde at folk påstod clinton havde været utro men alle benægtede det, så betyder det jo ikke automatisk han ikke har været utro, det betyder bare han ikke vil sige det. at 9/11 er udført af regeringen er jo ikke ligefrem hemmeligt, man kan læse diverse dokumenter der netop beviser at det er dem selv der står bag. de har sågar trænet og betalt dyredomme til dem der fløj ind i bygningerne og det er bestemt ikke hemmeligjgort.

• #65   12. sep 2016 (vil lige sige jeg mener ikke de er belvet betalt for at flyve ind i bygningerne, men den amerikanske regering har støtte bin-larden familien gennem mange år økonomisk samt betalt for mange af deres soldaters militær træning, altså har den amerikanske regering betalt for dele af al-quidas militær træning)

• #66   12. sep 2016 Det var Batdog der kommenterede på det EB har skrevet med Clinton og bj.
    Jeg har bare LIDT svært ved at se eller forstå sammenhængen mellem 9/11 og et blowjob?

Jeg mener på ingenmåde at USA selv står bag.

• #69   12. sep 2016 Men jeg tænker også, så fordi det ene tårn ikke faldt som det burde gøre, så er det USA selv der står bag?
    Det er altså nogle ret vilde teorier.

• #71   12. sep 2016 Lidt lige som at Michael Jackson ikke er død ..

• #72   12. sep 2016 Haha MB smiley

• #73   12. sep 2016 Zenta og Laikas moar, pointen er, at når man ikke kan holde noget, der er foregået fuldstændig privat mellem to mennesker hemmeligt, så er det en umulighed at holde noget hemmeligt, der involverer så mange mennesker, som det må have involveret at udføre et USA-initieret angreb på WTC og Pentagon (plus det fjerde, som jo nok har været Washington).

• #74   12. sep 2016 Ja CH..
    Men hvorfor er det så at der er folk der ved deres fulde fem mener at USA selv står bag?
    Det du siger er vel at hvis det var USA selv der stod bag, så havde man ikke formået at kunne holde det hemmeligt, ikk?

• #75   12. sep 2016 Zenta, Bj og 9/11 har heller ikke noget at gøre med hinanden haha smiley
    Isabelle, De kunne ligeså vel være medskyldige som skyldige, mener til gengæld de har spillet et stor del af det, for både bygning 7 og twin towers faldt på meget specielle måder, samt der også er andre eksperter der også mener det er umuligt hvis der ikke har været andet bag, selv arkitekten af twin towers har været ude og sige han er MEGET overrasket over de to tårne faldt, de var bygget til at netop at kunne modstå hvis fly fløj ind i dem, ikke bare igen falde i frit fald.
    Carina, Jeg vil gerne have du kommer med argumenter for hvorfor det er en latterlig konspriationsteori, istedet for en latterlige kommentar som ikke bringer noget konstruktiv ind i debatten. Hvis du kan fremlægge beviser for min teori er latterlig og du har ret så kan vi føre en fornuftig samtale.
    Det er jo ikke for sjov jeg tror det er dem selv der står bag, det er jo ikke sjovt overhovedet.

• #76   12. sep 2016 Jeg er bestemt ikke på det hold, der mener at USA har været bag 9/11...

Jeg er med på, at det er kompliceret og at USA gennem årene har støttet flere totalitære stater og deres overhoveder, men der er dælme langt derfra og så til at de har taget initiativ til det angreb.

Det er for mig ret langt ude....

• #77   12. sep 2016 Nana, læs mit svar til CH.

• #78   12. sep 2016 Jeg synes det er ret godt dokumenteret hvorfor bygningerne faldt som de gjorde - det kan forklares med deres konstruktion og varmeudviklingen i denne.

• #79   12. sep 2016 Der er ingen af jer der kan komme med mod argumenter på hvad jeg påstår og siger. istedet tager i den i en helt anden boltgade, det er da meningsløst?
    Jeg fremlægger beviser og fortæller hvad jeg tror istedet for at skyde det ned med løse skud, så kom da med nogle mod argumenter der beviser jeg tager fejl,
    Det er der jo ingen af jer der gør. Muligvis ikke kan.

• #80   12. sep 2016 Nej ..
    VI er bare nogen der mener at det er meningsløst at sidde og sige at USA selv står bag det der skete.
    Det er så langt ude at jeg slet ikke kan forholde mig til det.

• #81   12. sep 2016 Nanamusen, du fremkommer da ikke med nogen beviser?

Som sagt - varmeudviklingen i konstruktionen kan forklare hvorfor bygningen faldt som den gjorde. Det er dokumenteret i hoved og r** og i bund og grund ret logisk...

• #82   12. sep 2016 Og desuden kan jeg da også sidde og gentage hvad der står på EB, men det bliver det jo ikke mere rigtigt af.

• #84   12. sep 2016 Som skrevet tidligere, har der netop næsten lige været et tv program, hvor de netop ser på måden tårnene faldt sammen på, og forklare hvordan det kunne ske.

• #85   12. sep 2016 Ja Rikke .. Men i stedet for at holde sig til fakta, så er det bare federe selv at strikke noget sammen.

• #87   12. sep 2016 det er så langt ude de har gjort det før. hvorfor i alverden skulle de så ikke kunne gøre det igen?
    Du kan finde dokumenter fra CIA der beviser de har prøvet på at gøre det før, hvor det belv offentlig gjort før den nåede så langt.
    Hvis du vil have en mening, så er den meget simpel. Penge, penge og flere penge.
    de to største markedter i verden er bygget op omkring våben og olie handel, ALT handles i dollars. Det betyder et konstant behov for eftertragtning af disse resourcer. hvis der ikke er krig er der ikke nogle til at købe våbene hvis folk er trygge er der ikke krig...
    Verdenen er ikke så lyserød som folk måske gerne vil have.
    Men hvis man er et voksent individ burde man kunne argumentere for sine meninger ikke bare sige "Det er for langt ude til jeg kan forstå det" og så gøre grin af andres meninger. Så må man også konkret fortælle hvorfor deres mening er åndsvag og ikke bare sige "jeg synes det virker meningsløst, så derfor tror jeg ikke det er sådan"

• #88   12. sep 2016 Og det er netop det med aluminium fra flyene, og så skader på varmebeskyttelsen, at de mener det sagtens kunne falde som det gjorde, som jeg også skrev igår.

Konspirationsteorier og gæt er ikke beviser Nana smiley

• #89   12. sep 2016 "Konspirationsteorier og gæt er ikke beviser"
    Præcis.

• #90   12. sep 2016 http://www.tms.org/pubs/journals/jom/0112/eagar/eagar-0112.html

Aluminiummet var ikke problemet, men svækkelse af stålet på grund af at temperaturen var høj i lang tid. Dette svækkede konstruktionen...

• #91   12. sep 2016 Ch: I følge det program de viste for nyligt, sagde de at det er pga. aluminium fra flyet, at temperaturen blev så høj, og at den ikke kunne blive det uden, det ville tage meget længere tid.

• #92   12. sep 2016 Der var ikke varme nok til at smelte noget - og aluminium, der er så varmt at det smelter lyser hvidt, som vi vel alle husker fra fysiktimerne i folkeskolen smiley

Men der var nok varme, længe nok til at svække stålet - og så er kollaps uundgåeligt.

• #93   12. sep 2016 http://www.hangthebankers.com/24-hard-facts-about-911-that-cannot-be-debunked/

jeg synes i burde tage og se på mere end en dokumentar, og så måske danne jer et billede ud fra hvad mere end hvad få regerings ansatte "eksperter" siger, for der er så mange beviser for at 9/11 er gjort hjemmefra, og de er så lette at undersøge selv, men fordi man lige har set et par film og sådan så er det jo HELT urealistisk, det er jo slet ikke fordi det er blevet gjort før.
    Ved i overhovedet hvad project mockingbird var, det var CIA der gik ind og kontrollerede alle de store medier og aviser i Amerika.
    Amerikans historie peger bare så meget på kurroption og der har været så meget af det, hvis man bare gad undersøge lidt selv så ligger det hele frit fremme.

• #94   12. sep 2016 Kors i skuret.. sorry, konspirationsteorier er der så mange af, at man er død og begravet inden man er færdig med at komme igennem de talløse mængder af dem...

Det orker jeg simpelthen ikke at bruge så meget som 5 minutter på, når der er fuldstændig logiske forklaringer til rådighed, som ikke involverer fri fantasi og sådan nogle angstprægede teorier om at regeringen er ude på at slå os ihjel..

• #95   12. sep 2016 Dem i det program jeg så var IKKE ansat af regeringen, den ene var vist nok fra Norge, og den anden fra USA, de var nået frem til samme konklussion UDEN at de var i forbindelse med hinanden.

Man kan jo linke nok så meget, for der findes netop også mange sider med konspirationsteorier, det betyder igen ikke at det er sandt.

Vi kan jo linke herfra og så til i morgen, det vil ikke hjælpe noget, andet end det bliver en battle i hvem der kan finde flest links smiley

• #97   12. sep 2016 En konspiration er en sammensværgelse mellem flere parter om at begå noget ulovligt eller umoralsk. Som følge af det ulovlige islæt forsøges det at holde konspirationer skjult.

En teori er en forklaring på et fænomen eller et område af virkeligheden. En teori skal opfylde kravene til videnskabelige principper. Nogle teorier er et resultat af empiriske studier, mens andre hovedsagelig er opbygget om logiske ræssonnementer. Teorier er således ikke gætterier eller meninger.

Her har i betydningen af hvad en konspirationsteori er. At folk har så travlt med at gøre grin med folk der tror på disse ting er hvad der gør ting så let bliver holdt hemmeligt for alle der tror på noget andet er jo bare dumme.

• #98   12. sep 2016 Nana: Men du gør jo præcis det samme smiley Du mener jo at os der ikke tror det samme som dig, er dem der er dumme , naive og uoplyste smiley

• #99   12. sep 2016 Nej det gør jeg bestemt ikke!! jeg beder jer bare komme med ting der kan modbevise hvad jeg tror på! smiley det er ikke af at sige i er dumme, tværtimod hvis i kan komme med logiske beviser for hvad i siger så kan i jo ændrer min mening smiley

• #100   12. sep 2016 Vi har jo netop skrevet flere ting, og der er også blevet linket til flere ting, men du godtager det bare ikke smiley

Jeg trækker mig her, og vi må være enige om at være uenige smiley

• #101   12. sep 2016 Jeg er ikke det mindste i tvivl om, at organisationer, måske ovenikøbet regeringer i både vesten og udenfor vesten legitimerer sanktioner ud fra begivenheder de selv har igangsat...

Vi ser det i stor stil i lille skala (se bare på flygtningedebatten pt) og jeg er ganske sikker på, at det også sker i meget stor skala.

Jeg synes dog aldrig jeg har set noget, der har kunnet underbygge på en fornuftig måde, at USA selv har været bag 9/11....
    Og hold nu kæft, hvor ville det da også være en tåbeligt træk. (Nu var det selvfølgelig Bush, der var præsident og det var jo ikke ligefrem hovedet, der gjorde ham platfodet, men han var dog ikke ene om at bestemme).

• #103   12. sep 2016 Jeg sad på arbejde og inde på det 4-mandskontor hvor jeg sad begyndte vi at undre os over at netværket pludselig kørte uendelig langsomt. Vi kunne så hører på kontorene rundt omkring os at der vist foregik et eller andet. Så åbnede en browser og så hvad der skete. Min første tanke var egentlig bare 'Nå, nu er medierne gået i selvsving igen'.
    Jeg er vokset op med at der i medierne jævnligt var rapporter om terror foresagtet at IRA, ETA eller Rote Arme Fraktion. Det her forekom mig ved første øjekast egentlig ikke anderledes så jeg blev faktisk temmelig irriterret. Og jeg bliver stadig lidt irriteret, når man kalder det 'den dag terroren ramte vesten'. Der er mange uskyldige mennesker, der har måttet lade livet pga terror, i vesteeuropa før den dag.

• #104   12. sep 2016 Nana, det handler ikke om at gøre grin eller ikke at kunne uddybe hvad man selv tror på.
    Men at mene at USA selv står bag så omfattende og grimt et angreb, på sine egne, det er for mig SÅ helt igennem langt ude at jeg slet ikke kan forholde mig til det.
    Og det er uanset hvad du tror og uanset hvad der er af teorier på nettet.
    Der vil altid være folk der går uden om fakta, for selv at strikke en historie sammen, det ses gang på gang.

Det jeg undrer mig over er at man ikke kunne holde omtalte blowjob (Undskyld for at nævne det igen!) hemmeligt, men man mener at mange tusinde mennesker ville kunne holde 9/11 hemmeligt.
    Det giver ingen mening.

• #105   12. sep 2016 "At planlægge så stort et angreb på vitale dele af USA ville kræve MANGE involverede" Hvorfor pokker er den myte dog så sejlivet. Nej, det kræver egentlig ikke mere end de få aktuelt gik ombord i flyet med den hensigt at crashe det.

• #108   12. sep 2016 Mette Marie - det er næppe sådan, at præsidenten ringer til de 4 der skal kapre fly og sætter hele baduljen i gang uden at involvere andre...

Der vil naturligvis være en række involvorede - få ved alt, enkelte ved en del og en god del ved næsten ingenting...
    Men alle kan sladre - især når der bliver viftet med de grønne sedler foran næsen..

Der er gået 15 år - jeg tror simpelthen ikke på, at der ikke ville være lækket information, hvis den amerikanske regering var direkte involveret.

• #109   12. sep 2016 Alt det med Monica og Bill og konspirationsteorierne må jeg tilstå at jeg læste meget let henover smiley = det var ikke lige i mine tanker i mit indlæg om antal der kræves for at planlægge og udføre terror. Isabelle - det er jo stadig kun teorier smiley Og det kræver stadig ikke helt vildt mange mennesker og - som jeg husker det - var i det mindte nogle af terrorristerne var studernede ved amerikanske universiteter = de kunne jo godt selv have placeret evt. bomber i tårnene. Just saying smiley Jeg tror bare jeg bliver lidt træt af at hører medierne og alle mulige 'eksperte' påstår meget hårdnakket at man er nødt til at have et stort apperat i ryggen for at lave sådan en handling. Hvis de virkelig tror på det er de naivere end jeg forestillede mig smiley

• #110   12. sep 2016 Den amerikanske regering ER et stort apparat og hvis den stod bag, ville det kræve mere end hvis en terrorcelle på 4-10 sindssyge terrorister gjorde det.

• #111   12. sep 2016 "Mette Marie - det er næppe sådan, at præsidenten ringer til de 4 der skal kapre fly og sætter hele baduljen i gang uden at involvere andre... " ææhhh jeg har intet sagt om præsidenten ???? Jeg er lidt lost her.....
    Jeg tror altså ikke på konspirationsteorien der er blevet luftet her. Men jeg tror ikke nødvendigvis at der skal være en hel masse mennesker med til at planlægge et terrorangreb; jo færre der ved noget jo nemmere er det at holde hemmeligt smiley

• #112   12. sep 2016 Zenta, det faktum at du har svært ved at forholde dig til at nogen kunne gøre noget så forfærdeligt, betyder jo ikke at det ikke kan lade sig gøre.
    Amerikanerne har gjort det før, så det burde ikke komme som en overraskelse at det kunne ske igen.
    Det med at der burde være tusinder af mennesker, som skulle holde det hemmeligt holder simpelthen heller ikke.
    Hvis man orkestrerer tingene korrekt er det faktisk utroligt få, der behøver at være bevidste om præcis hvad der foregik.

Alt det her med at det ikke giver nogen mening, er simpelthen bare ikke et ordentligt argument. Kvanteteori er også ulogisk på mange måder, men det gør det ikke til en mindre sand teori.

• #113   12. sep 2016 Nana: Jeg tror du har set for mange film smiley

• #114   12. sep 2016 Mette det er fint du er uenig med mig, men prøv at hold det barnlige på det minimale hvis du er uenig fint, men jeg er ikke nedladende over for dig, min tone er sober og pæn og det forventer jeg faktisk også din skal være. så kom med noget konstruktivt som de andre eller lad være med at kommentere :).

• #115   12. sep 2016 Mette Marie, hvis konspirationsteoretikerne har ret og USA stod bag angrebet, så kræver det jo, at regeringen var involveret. Og regeringen er lig med præsidenten og en bunke andre folk...

Så der vil være involveret en bunke i beslutningsprocesserne - og dertil kommer dem, der skal til for at udføre det praktiske. Og nej, dem behøves der ikke mange af.

• #116   12. sep 2016 Men Nana, at du sidder og gentager hvad der står på EB gør jo ikke dit sandt.
    Det lyder som en rigtig dårlig film.

Nej men et blowjob mellem TO mennesker kunne ikke holdes hemmeligt, hvordan skulle noget så stort som 9/11 så kunne holdes hemmeligt?
    I princippet er det jo røv lige meget om det er 2 personer eller 200 personer der har planlagt 9/11.
    Hovedsagen for mig er at der altid vil være minimum én person der ikke kan holde sin kæft.
    Hvor er den person henne???

• #118   12. sep 2016 Isabelle, der er mange flere, hvis man kigger efter... det vælter med dem og mangfoldige tegn på, at det var faul play fra USA's side..

• #119   12. sep 2016 @Nana: Synes egentlig ikke at min kommetar er mere fjollet og barnlig end alle de konspirationsteorier der forekommer. Sådan er det og min ærlige mening er altså nu engang at dem der kaster sig over dem må have set for mange film.
    @CH: Jeg forstår ikke helt hvorfor du bliver ved med at argumentere overfor mig om at den amerikanske regering ikke stod bag. NEJ - jeg tror altså IKKE at den amerikanske regering stod bag! Ellers også misforstår jeg dig helt og aldeles.

• #120   12. sep 2016 Hehe - du misforstår, Mette Marie - jeg er helt med på hvor du står smiley

• #122   12. sep 2016 *CH*, det med at den Amerikanske regering er indblandet er jo blot udtryk for, at nogle folk indenfor regeringen har været med til at udføre planen, men det betyder jo ikke at hele regeringen nødvendigvis skulle have været del af det.

Zenta, jeg læser ikke EB, men det har jo tydeligvis ikke været til at holde hemmeligt, ellers ville vi jo ikke sidde her og snakke om det idag.
    Din teori om at der altid vil være én, som ikke kan holde sin kæft holder jo ikke vand, da det jo bare er gestikulationer fra din side.

Mette, at du skriver "Nana: Jeg tror du har set for mange film" er jo dybt nedladende.
    Jeg sidder jo heller ikke og siger "Mette; jeg tror du har læst for mange dameblade", da det ikke ville være særligt konstruktivt i den her debat.
    At du mener konspirationsteorier er fjollede, viser jo bare at du måske ikke har undersøgt sagen særlig godt, da utroligt mange "fjollede" konspirationsteorier, senere hen har vist sig at være sande.

• #123   12. sep 2016 Jo det ville vi vel nok, her 15 år efter, altså skrive om emnet.
    Men det JEG skriver om her, det er konspirationsteorier og ikke fakta.

• #125   12. sep 2016 For mig handler det om sandsynligheder...
    Og jeg VED det heller ikke, det er der velsagtens kun meget få, der gør. Og ingen her.

Det er for mig mere sandsynligt at USA ikke havde noget med det at gøre, end at det havde.
    Jeg har ikke set noget, trods at jeg har været en del rundt om de forskellige terrorier, der på nogen måde gør det mere sandsynligt...

• #126   12. sep 2016 Skal jeg vende tilbage til definationen af en teori, Zenta?

Darwins evolutionsteori er også bare en teori, så vil det sige den ikke består af fakta?

Newtons teori om tyngdekræft er igen også bare en teori, men består den ikke også af fakta?

Videnskab er bygget op på teorier, som er understøttet af fakta. Hvis man finder ud noget der modbeviserer en teori, så bliver den kasseret.

Ordet "konspiration" har fået et stigma, som gør at folk med det samme forbinder enhver, der bringer en konspirationsteori op, med at være skør, men som jeg nævnte tidligere, så er en konspiration blot en sammensværgelse mellen 2 eller flere mennesker, som har i sinde at begå en ulovlig eller umoralsk handling.

Jeg VED ikke med 100% sikkerhed at regeringen havde noget med 9/11 at gøre, men alt hvad jeg har kunne finde om sagen peger i den retning.

• #127   12. sep 2016 "Videnskab er bygget op på teorier, som er understøttet af fakta. Hvis man finder ud noget der modbeviserer en teori, så bliver den kasseret.

Det vender godt nok omvendt.
    Teori er beskrivelse af virkelighed....

• #128   12. sep 2016 *CH* Jeg forstår ikke helt hvorfor du mener det er "omvendt" af hvad jeg beskrev.

• #129   12. sep 2016 VIdenskab er ikke bygget op om teorier.

Videnskab er observationer af virkeligheden, opstilling af hypoteser på den baggrund og afprøvning af de hypoteser...

Videnskab bygger på virkelighed, ikke teorier...

• #131   12. sep 2016 *CH* du ved godt hvad en hypotese er ikke?
    Jeg citerer lige fra wiki.
    "Hypotese bygger på antagelser, som ikke er bevist og derfor endnu er tvivlsomme."
    "En teori i videnskabelig forstand adskiller sig væsentligt fra brugen af teori i almindelig sprogbrug. Hvor der i almindeligt dagligsprog ofte er tale om et gæt eller en hypotese, er en videnskabelig teori logisk funderet"

• #132   12. sep 2016 Du er god til at slå ting op på nettet, Nanamusen....

• #133   12. sep 2016 Isabelle, ja det er vel næppe videnskabsteori denne tråd burde handle om, det har du ret i.

• #135   12. sep 2016 Isabelle, jeg taler om videnskabelige teorier, netop fordi min tilgang til dette er opbygget på emperiske beviser og ikke blot gestikulationer.
    Jeg har flere gange bedt jer om at modbevise teorien, men får bare af vide at "konspirationsteorier er latterlige".
    Jeg indbyder jer til at kritisere og diskutere teorien, men jeres argumenter bygger ikke på beviser, men derimod meninger og holdninger.
    Måden nogle af jer diskuterer dette emne på, grænser netop til hvordan en religiøs person ville argumentere for sin sag.
    "Jeg SYNES det er mest logisk.."
    "Jeg kan ikke forholde mig til at det skulle være sådan" osv.
    Ja jeg kan finde ud af at slå ting op på nettet, men det er da også kun for at kunne definere det på en sådan måde, at hvis du tror jeg tager fejl, så vil du nemt kunne slå det op selv og finde ud af jeg har ret.

• #136   12. sep 2016 "At du mener konspirationsteorier er fjollede, viser jo bare at du måske ikke har undersøgt sagen særlig godt, da utroligt mange "fjollede" konspirationsteorier, senere hen har vist sig at være sande." Hvilke tænker du på ? Iflg. den almindelig gænge opfattelse af hvad konspirationsteorier er, kan man kan man altså ikke helt sammenligne Darwins evolutionsteori eller Newtons teori om tyngdekraften (hvis det fx er dem du tænker på) med teorien om at den amerikanske regering selv skulle stå bag angrebet 9/11 eller at den amerikanske regering har gemt nogle aliens og et rumskib, der styrtede ned i ørkenen eller at månelandningen aldrig fandt sted men var en studieoptagelse.
    Både Darwins og Newtons teorier har man jo kunnet eftervise og acceptere ved brug af videnskabelige principper.
    Meeeen jeg må tilstå at mange af de beviser, der skulle være for forskellige konspirationsteorier forekommer noget 'tynde', ikke særlig velunderbyggede og hmm... tja, fantasifulde.
    Videnskab ="en metode for objektiv fremskaffelse af almen anvendelig viden, samt betegnelsen på den viden, som er fremskaffet ved hjælp af en videnskabelig metode." Og ja, man starter med en teori/hypotese, som man så tester, og enten acceptere eller forkaster.
    Darwins evulotionsteori er en teori ja. MEN i videnskabelig sammenhæng er en teori lidt mere end blot en løs antagelse eller mistanke om en sammenhæng.
    Teori="en forklaring på et fænomen eller et område af virkeligheden. En teori skal opfylde kravene til videnskabelige principper.
    Nogle teorier er et resultat af empiriske studier, mens andre hovedsagelig er opbygget om logiske ræssonnementer. Teorier er således ikke gætterier eller meninger. Teorier i naturvidenskaben understøttes af observationer, og forklarer lovmæssigheder."
    "men alt hvad jeg har kunne finde om sagen peger i den retning. " Men hvad kan du så finde. Teorier på nettet eller har du adgang til materiale som ingen andre har eller ?

• #138   12. sep 2016 Nanamusen, for mig er det spild af tid at indgå i en diskussion på en præmis om, at en eller flere af disse teorier om USA's medvirken er virkelighed.

Jeg anerkender ikke den præmis, det er ret enkelt. Jeg har læst en hulens masse og har set hvordan man desperat har fundet tegn på, at USA har en finger med i spillet og det ene er virkelig længere ude end det andet.

Jeg har ikke set, at der foreligger empiri, der sandsynliggør at USA stod bag 9/11....

• #139   12. sep 2016 Nana for pokker, at du sidder og gentager hvad der står på nettet har altså intet at gøre med at du forsvare din teori og vi andre ikke gør.
    Jeg kan da også sidde og gentage hvor der står at USA IKKE selv står bag men det betyder jo ikke at det er fakta JEG personligt kommer med eller har fundet ud af.

• #140   12. sep 2016 Jeps - Isabelle! I hvertfald om den sag smiley
    Andre overbevisninger kommer da heldigvis fra lidt mere 'håndfast' og/eller troværdige kilder: Darwins og Newtons teorier kender jo dog fra skolebøgerne. Jeg har brugt mange timer på Videnskabsteori på uni smiley Det gør mig en smule resistent overfor meget 'fantasifulde' teorier.

• #141   12. sep 2016 "Jeg VED ikke med 100% sikkerhed at regeringen havde noget med 9/11 at gøre, men alt hvad jeg har kunne finde om sagen peger i den retning."

Ja det gør konspirationsteorier jo ofte, altså peger i modsatte retning af fakta.
    Så hvis man er til den slags, så er det jo bare at slå sig løs på nettet, der er jo rigeligt med udokumenterede teorier at tage fat i og vil man blændes, så bliver man det også.
    Jeg personligt gider ikke spilde min tid på noget der er så usandsynligt og langt ude som de teorier nu engang er.
    Jeg tror risikoen for at jeg bliver ramt af en ufo er større end chancen for at USA selv står bag, er sand.

• #145   12. sep 2016 Tyngdekraften oplever jeg dagligt når mine babser forsøger at stikke af ned imod mine knæ smiley

Nå det var måske lidt OT.. Jeg kom bare lige til at tænke på det når I snakker tyngdelov smiley

• #146   12. sep 2016 Darwins evolutionsteori og Newtons teori om tyngdekræft er teorier om bioligi og fysik, så nej det er ikke disse jeg hentyder til, som konspirationsteorier der har vist sig at være sande.
    Gulf of Tonkien, Project Mockingbird og MkULTRA er blot nogle få af de teorier, som folk førhen har henlagt som værende "skøre", men sidenhen har vist sig at være sande.
    Problemet med konspirationsteorier, er netop at der mange skøre teorier uden hold i virkeligheden, hvilket gør at folk ikke tager teorier, som rent faktisk er understøttet af mange beviser, seriøst.

Grunden til jeg snakker om Darwin og Newtons teorier, er for at definere hvad en teori er, for de folk herinde, som ikke helt er indforstået med det.

Nej, jeg har ikke adgang til noget, som i andre ikke har uden en smule research. Jeg har linket til nogle beviser, der peger i retning af en konspiration, men du får dem lige igen.
    http://www.hangthebankers.com/24-hard-facts-about-911-that-cannot-be-debunked/

*CH*, det er helt fint, hvis du ikke mener der er nogen af de beviser jeg kommer med, som kunne antyde at USA er indblandet, det kan jeg jo ikke gøre noget ved.

Zenta, jeg finder ikke folk der siger "USA er indblandet og sådan er det bare" jeg fremlægger blot de beviser som overbeviser mig, om at det er sådan det står til.
    Jeg ved ikke helt om du vil have mig til at tage ind til ground zero personligt og samle, eller tage ind til pentagon og rode deres dokumenter igennem.

Mette, hvis du har læst så meget fysik på UNI, så burde du minsandten også vide at bygninger kun falder frit fald, hvis der er tale om en kontrolleret nedrivning.

Zenta, jeg giver op, du forstår tydeligvis ikke hvad en konspirationsteori er, og lader dig blænde af det stigma ordet fører med sig.

Isabelle, hvis de beviser du kommer med kan modbevises, så er det jo ikke rigtigt beviser vel?

• #147   12. sep 2016 Så fordi jeg ikke vil give dig ret i dine vilde teorier, så er det fordi jeg ikke forstår hvad en konspirationsteori er? smiley
    Okay så ..

• #148   12. sep 2016 Grunden til jeg snakker om Darwin og Newtons teorier, er for at definere hvad en teori er, for de folk herinde, som ikke helt er indforstået med det.

Åhh... vi er ikke indforståede med, at din udlægning naturligvis er den rigtige?

Shame on us, vi er da et besværligt bundt debattører....

• #149   12. sep 2016 "Mit argument er, at hvis det ikke som USAs præsident (med adgang til magt, røde knapper og secret service) lykkedes at holde en intim handling som foregik mellem to mennesker i et lukket rum hemmeligt, så har jeg svært ved at se, hvordan man skulle kunne orkestrere nedrivning af 3 bygninger, dræbe 3000 mennesker og skabe varige sygdomme for 15000+ mennesker 15 år senere og holde det hemmeligt."

Vi er HELT enige og det er derfor jeg har SÅ svært ved at forstå at der alligevel sidder folk som Nana og tror på at USA selv stod bag.

• #153   12. sep 2016 ...

profilbillede
  • #155   12. sep 2016 Efter at have skimmet et hundrede og lidtformange indlæg, så efterlyser jeg lidt kritisk sans fra både naivister og konspirationsteoretikere.
    1-Hvad med spørgsmålet om motiv?
    2-Hvem har det stærkeste motiv og hvorfor?
    3-Er der en israelsk lobbyhånd oppe i ballonknuden på den amerikanske presse?
    4-Har vi fået sandheden om JFK-drabet og/eller får vi den?
    5-Har branding og markedsføring taget overhånd (good vs evil)?
    Begrund gerne med mere end 'bare fordi'

• #158   12. sep 2016 Tak for gode svar smiley
    Lige en lille opfølger: Isabelle, svar 3 og 5 er i 'bare fordi' kategorien smiley og Batdog, man kan ikke afbalancere ondskab med mere ondskab jvf svar 3. Mht Baudrillard, så blev jeg skoletræt omkring 4. klasse og må indrømme kun at kende til "fænomenet" perifert smiley

• #160   12. sep 2016 Tak for dit svar. Så var jeg måske mere bekendt med Baudrillard, end jeg selv troede smiley Forstår jeg dig ret, hvis du siger, at mange journalister i dag er selviscenesatte, navlepillende wannabe mediestjerner(fx Jeppe Nybroe og Rasmus Tantholdt ). I så fald er jeg enig smiley

• #162   12. sep 2016 Mht at journalister inviterer andre journalister, så er vi vel tilbage ved mit pkt 5 i #155. Branding - fx den om vejrpigen (ikke meteorologen), der vandt 'vild med dans'. Billige i drift og kendte for et hav af irrelevante ting og ganske få relevante smiley

• #164   13. sep 2016 @Nana:"Mette, hvis du har læst så meget fysik på UNI, så burde du minsandten også vide at bygninger kun falder frit fald, hvis der er tale om en kontrolleret nedrivning. " Jeg fristes til at spørge, hvor meget DU ved om nedrivning af bygninger.
    Jeg har ikke læst fysik; Jeg er noget mere biologisk smiley
    Mit daglige arbejde handler om statistik og sansynligheder.

Kommentér på:
11 sep. 2001

Annonce