{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.061 visninger | Oprettet:

Lille/mindre, økonomisk, hundevenlig bil {{forumTopicSubject}}

Det er ikke aktuelt endnu - men jeg vil meget gerne høre, om I har bud på, hvad en mindre økonomisk bil vil koste pr. måned, altså blot at eje, benzinudgifterne har vi styr på.

Jeg fik regnet mig frem til at en brugt kia picanto 1,1 vil cirka koste os 2500 kr/mdr. INKL (!!) benzinforbrug, som er sat til meget over, hvad vi egentlig kommer til at bruge. Men har sat det højt, fordi når man først har fået bilen, bruger man den nok lige lidt mere end man regner med smiley Jeg blev overrasket over denne billige pris, i og med at jeg har fået sat mig i hovedet at det ville koste 2000-3000 kr. blot at eje bilen, hver måned..

En kia picanto er dog ikke helt vildt hundevenlig - det skal være en bil med et bagagerum der kan holde to mellemstore hunde / bure til to mellemstore hunde. Det må også gerne være ved at lægge sæderne ned.

Har I nogle biler? Regner med at den skal købes brugt, men jeg har absolut ingen forstand på biler, og jeg vil rigtig gerne finde ud af, hvilken prisklasse vi cirka ligger i, i forhold til månedlige udgifter ved blot at eje bilen, samt. indkøbspris både fra ny og brugt smiley

Det skal være en benzin bil, og motoren skal mindst være 1,2 i følge kærestens ordrer, men gerne mere (hvis det siger nogen af jer derude noget smiley )

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lille/mindre, økonomisk, hundevenlig bil
  • Lars N
    Lars N Tilmeldt:
    nov 2008

Følgere: 7 Hunde: 2 Svar: 440
    #2   3. aug 2016 Har en Kia picanto 2012. 1.2. har lagt det ene sæde ned, så der er bur i bilen, og plads til 3 mennesker.

• #4   3. aug 2016 Aah, Caroline, jeg mener som udgangspunkt uden lån også, det glemte jeg at få med smiley Fordi lånet kommer jo netop an på, hvor meget man selv kan ligge (og køber vi bilen brugt, hvilket er mest realistisk tænker jeg, bliver det uden lån, eller med lån fra forældre-banken smiley )

Så ja, jeg mener egentlig ejerafgift/vægtafgift, forsikring, dækskifte, vedligeholdelse og lignende. smiley

• #7   4. aug 2016 Det kommer an på, om I køber kontant, eller skal ud at låne. Om I vil have kaskoforsikring oven i ansvarsforsikringen, hvor gammel bilen er, hvor stor bilen er, om I er elitebilister etc.

Jeg har en Skoda Fabia Combi St. fra 2003, der kører på benzin. Den har en motor på 1,4. Det er den mindste motor, en af mine biler har haft, og den ligger i den største, og tungeste, af de biler jeg har haft. Det giver nada mening. Jeg vil helst ikke have mindre motor. Jeg forstår godt, at din kæreste, som minimum, vil have en 1,2.

Jeg tror jeg giver omkring, eller lige under 1000 kr. i mdr. til bilen (uden at medregne benzin) (Jeg er ikke den bedste til det med tal :o))

I den pris er medregnet ansvarsforsikring inkl. Falck Vejhjælp (uundværligt) (omkring 3500 kr. om året), vægtafgift/hvad det nu hedder i dag (for mig 1770 x 2 årligt), og en opsparing til reparations/vedligeholdelse/dæk/syns-udgifter, på 300 kr. i mdr.

Ved gamle biler er det på reparationssiden, hele budgettet vil kunne vælte. Hvis man har råd til at smide mere på opsparingskontoen, så er det stadig en billig måde at have bil på. Man er heller ikke bange for ridser og skrammer, da man ofte (jeg gør i hvert fald), kører i bilen til den skal skrottes, og så går skrotprisen til en "ny" bil igen :o)

Og man sidder ikke med gæld i bilen :o)

Desværre er der så alle ulemperne, ved at have gamle biler, og ved ikke at have diverse garantier (som nyere biler har (hvis man altså selv betaler for de nogle gange voldsomt dyre servicetjek selvf.)) og kasko.
    Hvis man bor, eller bevæger sig rundt, et sted, hvor bilen er udsat, så skal man jo nok have kasko på.

Jeg har ikke investeret i kasko, da mine bilers værdi, indtil videre, ikke har oversteget 25.000 kr. + jeg bor laangt ude på landet.

Jeg har indtil videre kun haft biler, jeg har betalt kontant (den billigeste kostede omkring 10.000 kr. og den dyreste 24.000).

En Kia Picanto vil være alt for lille til mit behov (og da jeg selv er ret stor vil komforten også være for ringe).
    Den jeg har nu, er lidt for stor, da jeg ikke bruger bagsæderne, til noget fornuftigt, men kun forsæderne og bagagerummet :o)

Det er om at finde balancen :o)

• #8   4. aug 2016 Husk også at indregne forsikring og reperationer i budgettet smiley Med en brugt bil kan reperationer godt være en betydelig post. Vi har været bilejere i mange år (Toyota Corolla, Fiat Punto, VW Jetta - den gamle fra firserne - VW Touran og VW Passat - både gammel brugt og ny)), og har for sjovs skyld holdt lidt rede på udgifterne gennen tiden: 10-20.000 kr om året er ikke helt urealistisk.
    Bare lige for at minde om at der er andre udgifter end blot et lån (det har vi så ikke) og noget brændstof.

• #9   4. aug 2016 Jeg har i nogle år kørt i en Suzuki Splash med sæderne lagt ned. Det fungerede fint til to hunde, og mens Zeven var lille.
    Nu har jeg så skiftet den til en Toyota Auris på gule plader, hvor jeg har fået hele "varerummet" indrettet til hundene. Det er total luksus, men den lille Splash fungerede faktisk ellers fint smiley

• #10   4. aug 2016 Mette Marie: Det er netop de udgifter jeg gerne vil have en idé om, fordi jeg kan nogle lunde regne ud hvad vi bruger i benzin, hvad en forsikring koster osv, men synes det er lidt sværere med det andet, og så er der garanteret et eller andet jeg ikke har taget højde for smiley

• #11   4. aug 2016 Sanne, tusind tak for dit uddybende indlæg. Som udgangspunkt tænker jeg ikke, at vi vil ud og låne penge til en bil til at starte med og sådan - nok nærmere at købe en brugt, ikke tegne kaskoforsikring, og så lægge en slat penge til side til vedligeholdelse.. Min far kender også en del, som reparerer biler billigt smiley

Det jeg har lidt svært ved at finde ud af, er, om man kan få en gammel, brugt bil, til f.eks. under 25.000 kroner, som stadig kører omkring 18 km/l?

• #12   4. aug 2016 Det bliver nok ret svært. Men prøv evt. at kigge på Bilbasen, så får I en idé om hvad der er derude :o) Du kan i søgningen indtaste min. 18km/l

Jeg kan se at der mest er Kia Picanto, Citroén C, Suzuki Alto og biler i den dur, der opfylder jeres behov der. De kører jo som regel over 20km/l, og det er super :o) Dem kan I sagtens få til under 25.000 kr. Men det der klages mest over ved dem er det med den manglende plads :o)

Ellers kan du ang. at udregne hvad bilerne kører på literen evt. bruge denne side: http://www.bilviden.dk/energi-og-miljo/hvor-langt-p%C3%A5-literen.aspx?

• #13   4. aug 2016 Milla: Til dit sidste spørgsmål - det kan man sagtens. Men det kommer fuldstændigt an på hvad du vil have af bil.

Vi købte i efteråret en peugeot 307 st. car, med en 2,0 HDi motor, gået knap 150.000 km. Hvad prisen præcist var husker jeg ikke, men under 20.000.

Igen, det er svært for dig at sammenligne med, eftersom vi langt fra kigger efter samme type biler. Vi kan ikke have andet end dieselmotor i vores biler, og ikke under en 2.0 motor. Men sådan er behov jo forskellige. Vi har 2 biler, og vi lægger knap 2000 kr til side hver måned til forsikring (ansvar + kasko på begge biler) og vægtafgift/grønafgift eller hvad det nu hedder. Vi lægger ikke noget til side til reparationer - kæresten laver det meste selv, ellers har vi altid svigerfar i baghånden. Der er heller ingen lån at betale af på. Så vi har altså billige biler, selvom det ikke er små biler.

• #15   4. aug 2016 Altså jo større motor, jo dyrere er den og forsikre smiley

Vi har en Passat B7 fra 2014 den har vi købt brugt. Vi har en udgift på 3000,- om måneden på den, og der er så medregnet 1500,- til diesel da vi kører ret meget smiley
    Så det er jo slet ikke galt i min verden smiley

• #16   5. aug 2016 Lad nu ikke motorstørrelsen være det afgørende, der er himmelvid forskel på de motorer der er på markedet nu. Som eksempel har ford en 1,0, der i største version yder det samme, som en tidligere 1,8-2,0, gjorde for få år siden, den er i øvrigt kåret til bedste motor under 1,0 de sidste 5 år.
    Flere andre mærker, er også med på samme størrelse motor.

Der kan være en fordel i at købe ny, hvis man ikke er elitebilist, der er ofte mulighed, for at få en rigtig god forsikringspræmie med i handlen, der opvejer det værditab, man får som første ejer.

• #18   6. aug 2016 Jeg har en Fiat Panda, hvor bagsæderne er taget ud. Der er rigelig plads til et dobbeltbur.
    Fordelen med Panda er, at bagsmækken er forholdsvis stor, så det er til at få et bur ud og ind i bilen

profilbillede
  • #19   6. aug 2016 Min Chevrolet Matiz har kun 0,8 motor, men klarede uden problemer en forlænget weekend i Sverige, med to hundebure og bagage til to mennesker smiley

Jeg er super glad for min bil, den passer perfekt til mig og hundene. Min kæreste har dog også sin egen bil, med større motor, han gad nok ikke min i længden smiley
    Men vi vælger faktisk alligevel ofte Matiz'en, når vi skal på tur, da den kører længere på literen end hans.

Kan jo også lige give et eksempel på udgifter til min bette bil, pr. måned :o)
    Forsikring, inkl. førerulykke og vejhjælp: 300 kr
    Grøn afgift: 100 kr
    Benzin: 600 kr

Så jeg har faktisk bil for 1000 om måneden - hvis den ikke går i stykker vel og mærke.
    Hvis jeg var jer, ville jeg dog forberede mig på at også skulle ligge ca. 1000 kr til siden om måneden på vedligeholdelse, reparation og nye dæk smiley

Nå ja, og så er det beregnet udfra at jeg kører 1300 km om måneden smiley

Kommentér på:
Lille/mindre, økonomisk, hundevenlig bil

Annonce