649 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 24 Svar

Beboeres katte forsvinder Beboeres katte forsvinder

http://folketidende.dk/112/Beboeres-katte-forsvinder/artikel/361317

Hvordan filan kan man finde på at snuppe folks katte ??? smiley Hvis vedkommende virkeligt har taget folks katte og fået dem aflivet eller kørt ud og sat dem af i skoven, så er det fa'me noget forbandet svineri smiley Og rigtigt trist hvis ikke han stoppes smiley

Kan sagtens forstå at man kan blive frustreret over at have andre folks katte løbende i haven. Men så kan man vel snakke om det ? Folk har jo pligt til at holde katten inde på egen matrikel, så problemet burde jo kunne løses, uden at dyr lider nogen nød.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Græsslåning 500 kr.
  • Beskæring af 10 m bøgehæk 2.800 kr.
  • Bicycle Adjustments 300 kr.
  • Sætte gardinstænger + gardiner op 1.000 kr.
  • Ophængning af loftelampe 800 kr.
  • Vand under køkkenvask 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Beboeres katte forsvinder
  • #3   28. maj 2016 At snakke med de uansvarlige af udekatteejerne er, som at snakke til en dør.

De er så uansvarlige i deres udekattehold, at ikke engang det, at udekatte forsvinder i deres område, får dem til at holde deres katte på egen matrikel.

Hvis de bare havde gjort det, var problemet løst ...

Mine katte er selvf. også altid neutraliseret, og de kommer ikke uden for min matrikel med min gode vilje, medmindre de er i snor/transportkasse ...

• #4   28. maj 2016 Jeg er helt enig i at mange folk er for ansvarsløse i deres omgang med katte. Folk burde tage mere ansvar ! Mine egne katte er indendørskatte, og neutraliserede. Og et eller andet sted tænker jeg også, at de her mennesker, som har mistet deres katte, selv har været ude om det, for de kunne jo bare have holdt katten på egen matrikel, som loven foreskriver.

Men berettiger det manden i at begå selvtægt ? Ikke ifølge min overbevisning. Kan sagtens forstå hans frustration, men det er sgu ikke ok at snuppe folks kæledyr og smide dem af i en skov, hvor de kan "få lov" til at sulte ihjel. Eller køre dem til dyrlægen og få dem aflivet.

Ville være rart at høre historien fra mandens side. Måske han rent faktisk har prøvet at få en dialog i gang ?

• #5   28. maj 2016 Jeg tror at han er startet med dialog, men med det samme blevet afvist med ... "det er kattens natur ..." så det er bare ærgeligt, hvis mit valg om at få kat, generer dig. MIN kat SKAL være her, du må være her ... hvis du kan leve med min uansvarlighed som katteejer, altså ... ellers må du jo flytte ...

Hvad skulle han så gøre?

Måske han lider af voldsom allergi, og de katte forpester hans liv, ved at opholde sig i hans hus (det sker tit at udekatte render ind i fremmede menneskers huse, og overpisser deres ting, smider sig i deres tøj og møbler, spreder parasitter og sygdomme på andres matrikel) ...

Måske de ødelægger hans haves fugleliv, som normalt ville have bragt ham meget livskvalitet, hvis ikke det var for kattene.

Måske de smadrer hans bil?

Hvor meget skal HAN finde sig i?

Hvad skulle han gøre i stedet ... Købe en masse ting for at holde deres katte fra hans matrikel (altid det de uansvarlige udekatteejere foreslår. At dem der genereres af deres katte "bare" skal gøre dit og dat ... )?

Det her virker. Og lur mig om ikke de uansvarlige katteejere, nok skal begynde at holde deres katte hjemme nu ...

• #6   28. maj 2016 Sanne: jeg kan sagtens følge dig. Der kan være masser af grunde til at han ikke ønsker at have andres katte rendende i sin have. Det har jeg fuld forståelse for. Jeg synes også at det er hamrende irreterende at genboens katte pisser på fronten af min bil.
    Men der må da være andre muligheder end selvtægt ? Politianmeldelse f.eks.

• #7   28. maj 2016 Politiet er så uendeligt ligeglade ...

Nu er der så vidst også politianmeldelser begge veje ... som selvf. går på chikane etc.

Men at prøve at politianmelde uansvarlige udekatteejere, for deres uansvarlighed i sig selv, vil være spild af tid. Det er der ingen offentlig enhed, der har ressourcer til at tage sig af ... Udover selvf. hvis de kan få lov at aflive kattene ...

Men udover selv at indfange og fjerne katte (i nogle kommuner kan man få kommunen til det, og så bliver kattene aflivet ...) ... så er der ikke så meget han kan gøre her ... Hvis han skulle aflevere alle de katte på et internat, ville han ende med at skulle betale for det ... Det er heller ikke rimeligt ...

Mon ikke han har været fuldstændig rådvild (fordi der ikke findes andre udveje end selvtægt)?

Han kunne havde dræbt dem inhumant, hvis han var "ond". Det har han dog ikke gjort.

• #8   28. maj 2016 Du har desværre nok ret i at politiet ingenting gør, selvom man anmelder. Og jeg kom selv til at tænke på at han ikke kan aflevere dem på et internat, for der vil han garanteret blive afvist smiley
    Fandt et helt kuld killinger på en landevej for snart 6 år siden, som nogen havde dumpet smiley Dem ville internatet ikke tage imod ! Først da jeg ringede til kredsformanden i Dyrenes Beskyttelse, fik jeg lov til at aflevere killingerne.

Gad godt at høre historien fra mandens side. Måske han vitterligt har gjort alt der var muligt, for at slippe for naboernes katte ? Jeg synes stadig ikke at det er ok at køre folks kæledyr væk på den måde. Men jeg kan sagtens forstå hans frustration, specielt hvis han rent faktisk har forsøgt alt, for at få løst problemet.

• #15   28. maj 2016 Isabelle: jeg studser lidt over at du mener at det er ok, hvis man får aflivet en andens kat, hvis ejer ikke er til at råbe op. Mener du virkeligt det ?

Jeg kan ikke lade være med at tænke, om du ville have samme indstilling, hvis der var tale om en hund ? smiley

• #16   28. maj 2016 Hvad foreslår du man ellers skal gøre Ann-marie?

For når man har bedt mere end 50 gange om, at ejer holder deres katte væk, så har man simpelthen ikke andre muligheder.

Jeg er kattemenneske i stor stil, jeg byttede mine hunde væk uden at blinke hvis jeg kunne tåle at have kat i stedet.

Men efter 3 ganga at have været tæt på at dø af anafylaktisk chok, er min allergi så voldsom nu at hvis naboens kat sover natten lang i mine stole hynder og jeg sætter mig i dem i løbet af dagen, så hæver jeg op i ansigt og luftveje med det samme.

Så nu er der ingen vej tilbage for os, for jeg VIL ikke betale i dyre domme for at sikre at andres katte ikke kan komme ind i min have (jeg brugte 10.000 på et hegn der holdt mine katte inde da jeg havde dem).

Her advares ejer en gang om at de skal holde katte ude af vores matrikkel, og anden gang katten træffes her bliver den indfanget og kørt til dyrlægen. Er den mærket kan de mod betaling få den igen fra dyrlægen, er den u mærket bliver den aflivet.

Og det har jeg det da ikke skide fedt med, men det kan altså koste mig livet hvis folk ikke holder deres katte hos dem selv.

Er det fair synes du?

• #17   28. maj 2016 Dorte: jeg synes absolut ikke at det er fair at du skal belemres med andres katte, og de livsfarlige følgevirkninger, som det giver dig.

Tænker at der burde strammes op på lovgivningen på det her område. For det er absolut ikke rimeligt, at folk skal belemres af andres kæledyr.

Måske vi ligefrem burde indføre kattefangere her i DK. ?

• #18   28. maj 2016 Altså nu skal man jo holde sin kat hjemme, så det kan virkelig ikke pisse mig af at nogle katte forsvinder.
    Men selvfølgelig skal man ikke være ond ved dem, men en human aflivning hos dyrlægen hvis ikke ejer er til at råbe op, det kan ikke genere mig.
    Og inden folk udråber mig som kattehader, så nej, jeg er vokset op med kat og har haft kat indtil for få år siden.

• #21   29. maj 2016 Tænker bare at der må være andre, og bedre muligheder end at aflive andres katte eller hunde, også selvom ejeren er svær at råbe op. Noget andet er så også om ikke at det er ulovligt ?

• #22   29. maj 2016 Ulovligt at aflive en kat? En kat som skal holdes hjemme?

• #23   29. maj 2016 Ja, man må jo heller ikke bare aflive en hund, medmindre at den angriber. Ved ikke hvordan lovgivningen er mht. at aflive andre folks katte ?

• #24   29. maj 2016 Det ville jeg ikke have noget problem med. Du behøves jo ikke gå og prale med det.

• #25   29. maj 2016 Det kommer så aldrig til at ske her. Jeg synes at det er rigeligt slemt at skulle aflive egne dyr. Aflivning af andres dyr bliver aldrig aktuelt smiley

Gad faktisk godt at vide om det er lovligt, eller ulovligt at sørge for aflivning af naboens kat ?

• #27   29. maj 2016 Jeg kan ikke se det slemme i det.
    Man har pligt til at holde sin kat på egen grund og hvis man overholder det, så kan naboen jo heller ikke aflive din kat.

• #28   29. maj 2016 Såvidt jeg kan læse mig frem til, må man ikke aflive andres katte, medmindre at de går til angreb.

Det bliver heldigvis aldrig aktuelt for mig, da jeg kun har indendørskatte smiley

• #29   29. maj 2016 Men igen, du behøves ikke gå og underholde med det jo.

• #30   29. maj 2016 Men igen, det kommer ikke til at ske her smiley Jeg har lært at leve med at genboens katte kigger forbi, og pisser på min bil af og til.
    Til gengæld må mine genboer så leve med at mine hunde råber højt i kor og begejstring, når jeg kommer hjem fra job kl. lort om natten smiley

Men jeg er da ikke i tvivl om at en del af de katte, som forsvinder sporløst, er blevet skudt/aflivet, eller kørt væk. Er det ok ? Nej, men hvis folk holdt deres katte hjemme, ville de slippe for den bekymring smiley

• #32   29. maj 2016 Det er på ingen måde kriminelt at aflevere andres dyr hos dyrlægen eller på internat.

Det er den mulighed loven giver.

Og ikke på vilkår om jeg vil risikere mit liv for at folk ikke skal tage ansvar for egne dyr og holde dem af min matrikkel.

• #33   29. maj 2016 Enig, folk må holde deres dyr hjemme.
    End off story.

• #34   29. maj 2016 Tjek kapitel 4 Paragraf 14 i Mark og vejfreds loven:

Copypastet:
    "§ 14. Uvane husdyr, løsslupne pelsdyr, tamkaniner, fjerkræ og omstrejfende katte har den optagelsesberettigede ret til på forsvarlig måde at fjerne fra sin grund og skal ikke betale erstatning, hvis dyret herved kommer til skade eller omkommer. Besidderen af dyret kan kræve det beskadigede eller dræbte dyr udleveret mod betaling af erstatning for den skade, der er forvoldt.

Stk. 2. Nedskydning eller anden direkte på drab af dyret sigtende fremgangsmåde må dog kun anvendes, når dyrets besidder i forvejen inden for det sidste år er advaret, jf. dog stk. 3. Er besidderen ukendt, kan advarsel indeholdende en kort beskrivelse af det pågældende dyr ske gennem et på egnen udbredt dagblad. Advarsel er ikke nødvendig, hvis dyret angriber andre husdyr eller frembyder nærliggende fare for person eller ejendom.

Stk. 3. Nedskydning eller anden direkte på drab af katte og tamkaniner sigtende fremgangsmåde må ikke foretages, medmindre dyret angriber andre husdyr eller frembyder nærliggende fare for person eller ejendom.

Stk. 4. Med hensyn til dræbte eller beskadigede dyr skal bestemmelserne i §§ 6, 8, 9 og 10 vedrørende optagne dyr iagttages i den udstrækning, de er anvendelige.

Sakset herfra:
    https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=174802

• #36   29. maj 2016 At være ond overfor katten, det er et no go, det samme er det at kører den langt væk og sætte den af.
    Men at man vælger at kører en kat til aflivning hvor ejeren ikke kan råbes op, det ville ikke genere mig.

• #39   29. maj 2016 Jeg har heller ikke noget problem med at man indfanger en kat og afleverer den på et internat/hos dyrlægen eller lign. som herreløs tilløber. Velvidende at det er naboens kat, som altid overskider ungernes sandkasse smiley (hvis altså jeg først har taget en alvorlig snak med naboen om katteproblemet).
    Lige så kunne jeg finde på samme løsning, hvis naboens hund konstant løb rundt på egen pote.
    Men aldrig i livet om jeg kunne finde på at køre en fremmed kat til aflivning hos dyrlægen, eller smide den af i en skov. Det er immervæk folks kæledyr, også selvom de ikke tager ordentligt vare på dem.

Kommentér på:
Beboeres katte forsvinder

Annonce