{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  begyndende demens
  • #1   7. apr 2016 Har arbejde med demente og min moster var det smiley

• #2   7. apr 2016 er det virkelig sådan at man næsten føler man taler med 2 forskellige mennesker, den ene dag er vedkommende på en måde, og den næste kan vedkommende virke som en hel anden .... have en mening den ene dag, og næste dage være vendt 180 grader ?? og ikke kan huske selv hvad de sagde i går , selvom det virkede meget overbevisende.

• #3   7. apr 2016 Ja, både privat og professionelt.

Det er normalt at de ændre personlighed, især hvis de er ramt i pandelappen.

• #4   7. apr 2016 Ja det kan det godt, men stress kan også udløs glemsomhed. Hvor gammel er personen og er der meget medicin ind over. Hvad med personen hygiejne.

• #5   7. apr 2016 der er medicin men ikke meget... noget for hjerteflimmer og vanddrivende osv ... vedkommende er 88 ... hygiejne er ok ... det er mest forvirring, og skiftende "meninger", samt en tendens til at overskride folks intimssfære ...
    men det er nu mest det der med at den ene dag mener man en ting, og den næste noget andet, det er så pludseligt, og ret svært at navigere i ...

der er læge med inde over vil jeg lige sige ...

• #6   7. apr 2016 Kunne godt tyde på der sker noget.. Har i snakket om demens med lægen om det?? Min moster led af epilepsi og de ville først udrede hende for demens da jeg virkelig bankede i bordet. Er der tjekket for blærebetændelse,? Gamle kan blive vildt underlige hvis de har blærebetændelse.

• #8   7. apr 2016 Min far er som flere personer i en. Nogle dage lever han i en helt anden verden. Han ser ting/personer, som ikke er der, og han husker kun meget lidt.

Det er sjældent, at han genkender os efterhånden.

• #10   7. apr 2016 det der med blærebetændelsen har vi prøvet mange gange, og ja der er taget 3 urin prøver indenfor de sidste 10 dage, og 2 af den er dyrkede, der er intet ...kender også symptomerne og dette er anderledes ....

det er bare så svært når der skal tages større beslutninger, og vedkommende siger ja til det den ene dag, nej den anden og ja den trejde osv ....

• #12   7. apr 2016 @ Sara, hvad er UVI ???

• #14   7. apr 2016 Kunne desvære godt tyde på der noget galt med hjerne. Lær at mærk efter hvilke humør personen er i og ikke have konflikter og stil mere spørgsmålene som det er person der selv har bedt dig om at finde ud af det. Opbyg samarbejde istedet for. Det kan være rigtig svært.

• #15   7. apr 2016 UVI er urinvejsinfektion. Det er bare en faglig forkortelse.

• #16   7. apr 2016 ja det er svært .. man føler sig selv helt tosset indimellem ... og så synes jeg det er svært og være nøgtern og fortælle sig selv at det ikke er "personligt" jeg har svært ved ikke så at sige at have normale reaktioner ... som I hvis en normalfungerende siger du er en idiot, så kan du blive sur og vred, men hvis en dement gør det så kan du ikke have reaktionen, eller ikke tage konflikten i hvert fald (tænkt tilfælde)

• #18   7. apr 2016 så langt er vi ikke kommet endnu ...tror det er i sin spæde start .. hun er stadig i eget hjem, og har ikke problemer med at kende folk ... hun føler sig forvirret uden at kunne sige hvorfor, og så er der det med at personligheden, og dermed holdningerne til tingene skifter ....

• #20   7. apr 2016 Hej.

Jeg er læge i geriatri.
    Man burde tale mere om demens, for det er gavnligt at blive undersøgt!

Taler med jeres egen læge.
    Bliver evnen til at tænke dårligere skal man tænke over hvorfor og onsdag der er en eller flere årsager - og hvad man kan gøre?
    Derfor skal I starte med egen læge.

Egen læge klør sig i nakken og gør de undersøgelser, han/hun synes er passende indledning.
    Hvis de peger på noget, kan egen læge måske løse det problem, der gjorde det svært at bruge hjernen.
    Ellers kan egen læge tilbyde henvisning til en geriater.

Vi geriatere kigger efter igen, om der er noget der sløver hjernen, optimerer behandlingen og ofte bedres folk der.
    Hvis der er demens kan det ikke kureres, men der er medicin der forsinker sygdommens udvikling.

Gid folk talte mere og åbent om dårlig hukommelse og des lige, vi kan gøre overraskendeoverraskende meget for at folk lever bedre.

P. S.
    Jeg har ikke læst andres indlæg.
    Det vigtigste er at undersøge hvad der sker og hvad der skal gøres.
    P. P. S.
    Trådstarter, du kan evt skrive en personlig besked.

• #21   7. apr 2016 hmm... synes tit når man taler om demens så er det den dårlige hukommelse der tales/skrives om .... men jeg synes faktisk ikke sådan helt firkantet det er den det er galt med... synes der er nogenlunde, alderen taget i betragtning at der er styr på dage, folk, hvor ens tøj er, osv ... og så nogle at de ting man har talt om, men så alligevel er der ting hun ikke kan huske hun sagde i går, eller som skrevet ændrer mening om ting ... her er tale om at hun har bedt om at der tages kontakt til borgerkonsulenter mhp. at komme i plejebolig, udtrykt dette ønske over flere dage, hvor jeg har sikret mig at det var det hun ville ..... og så i går så kan jeg da glemme alt om det (efter de var kontaktet), og så i dag så skal det ske .... og så er der andre ting hun ikke kan få styr på i hovedet siger hun, men spørger man hvad, så svarer hun " det er jo det jeg ikke kan få styr på" osv...
    synes ændringerne er mere på trækkende i personlighed end på klassisk hukommelse ..... men som jeg forstår det på egen læge er demens også meget forskellig, og er der fx ændringer i frontallappen så kan det nemt være peronligheden der ændrer sig ..... fx er hun lidt meget hæmningsløs overfor fx sundhedspersonale vi er i kontakt med osv ....

Borgerkonsulent er kontaktet, og der kommer en specialsygeplejerske med demens som område med den dag der skal holdes møde .....

Men det er lidt hårdt at møde de der ændringer uden at være klædt på til det, og så er der andre problematikker i hjemmet i form af en hjemmeboende handicappet søn (polio), bristet aneurisme i 2011 og en del år med et lettere men nogenlunde dagligt alkoholindtag .... ham skal der så også søges bolig til, og han synes ikke de skal fra hinanden, men hun er træt ... hvilket der jo ikke er noget at sige til .... så det er komplekst også at vide hvad der er årsag og virkning når hun reagerer som hun gør .... nogle gange virker det som et råb om hjælp, andre gange når man så gør noget så bliver hun vred ...

det drejer som om min mor og bror, og jeg er den der skal tage mig af det .... der er ikke andre nulevende søskende, og mon far er også død for en del år siden ....

• #22   7. apr 2016 Demens er en gruppe sygdomme kendetegnet ved progredierende kognitiv svækkelse.

Og hvad betyder det?
    Kognition er hjernens højere funktioner. Hukommelse, sprog, rumlig sans, abstrakt tænkning, planlægning, selverkendelse og meget mere.
    Hukommelsen er altid påvirket i nogen grad ved demens, men det er en præcis observationer, at hukommelsen ikke behøver at være elendig, det kan stadig være demens.
    Progression betyder at sygdommen udvikler sig med tiden. Den udvikler sig langsommere med korrekt behandling.

Vi ses måske.

• #24   7. apr 2016 Har ingen farlig eller personlige råd. Men vil bare sende en tanke. Æv en hård situation at stå i. Håber du kan samle kræfter hos andre i din omgangskreds. Kram og tanker.

• #25   7. apr 2016 Nu har jeg selv haft demens og alkohol misbrug meget tæt ind på livet. det har især været rigtig hårdt, da min moster realterede meget kraft til mig og gik tit i panik, hvis hun ikke kunne se mig, det vil sige, skulle hun på toilette mens jeg var der, skulle jeg være der ude ellers sad hun og skreg efter mig. og jeg det er mega hårdt, for elskede den kvinde som hun var min mor. jeg valgt så som person og erkende at den moster som jeg kendte, desværre ikke var i blandt os mere og at hendes sjæl havde forladt vores jord. (det var min måde at kunne rumme tingene) og når jeg snakkede med hende, tænkte jeg meget over at hun var "hjerneskadet" og derfor ikke kunne stå til ansvar for hvad hun sagde.

men ja der er nogle demens pårørende grupper som man kan melde sig i igennem kommunen. for at få støtte og vejledning. men jeg føler med dig. Man kalder den også pårørende sygdommen, fordi den oftes er svære for det pårørende at håndtere en selve den Demente

• Ulla N
    Ulla N Tilmeldt:
    sep 2013

Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 103
    #26   7. apr 2016 Arbejder med demente og min mor har lige fået konstateret alzheimers.
    Din beskrivelse af symptomer kan godt tyde på en demensform. Men andre sygdomme,vitaminmangel og for lidt næring/væske kan give de samme symptomer.

• #27   7. apr 2016 @ ulla, der er taget blodprøver netop for bl.a. saltbalance og andet der kan vise om det fx var væske mangel osv, hun spiser ikke meget, men spiser .... hendes blodprøver er helt normale (fik svar i går), og de blev taget netop for at udelukke at hendes tilstand skyldes den slags ... Så lægens næste råd var netop demens udredning....
    han (hendes læge) var for øvrigt så sød at sige at jeg bare skulle bruge ham uhæmmet da jeg ville få brug for sparring ....

• Ulla N
    Ulla N Tilmeldt:
    sep 2013

Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 103
    #29   8. apr 2016 Hanne. Super at der er taget blodprøver. Det var da en skøn læge. Du vil uden tvivl få brug for ham.

• #30   8. apr 2016 Et lille fif. Eller var det tre?

Indimellem, så ser og oplever man ting, som er svære at håndtere. Svære at acceptere. Svært at leve med, at det er sådan.

Nogengange når det er svært, så er man nødt til at få det ud! Gå udenfor og SKRIG! Gerne med en styrke, der kan slå Ronja Røverdatters forårsbrøl. Du føler dig helt sikkert tosset første gang, men det letter!
    Et lignende trick er sport, motion, en vild løbetur eller galop på hesten. Når ord ikke virker, så lad kroppen tale.
    Den blide version af, når ord ikke kan, er fysisk nærvær. Har du og andre brug for et kram? Jeg giver gerne mine patienter et kram, hvis de er til det, efter fx Den Store Samtale om liv, død og hvorfor det ikke giver mening at forsøge overflytning til intensiv... (Hæhæ, "krammet er den eneste gave, du ikke kan give uden at modtage". Jeg har også godt af et kram!)
    Skriv et brev om hvad der sker. En blok papir og kuglepen. Skriv det om, send det, læg det i en skuffe, brænd det - det er ligemeget, tricket er at du får sat de rodede følelser lidt på plads og får ordene ud.

Pas godt på hinanden derude.

• #33   8. apr 2016 Der er altid tid til at sætte sig på sengekanten og sige højt, at jeg har afgivet lægeløftet...

Dvs sige højt, at jeg gør alt som vil gavne, uden at skade mere end det gavner.
    Og at lige nu skal vi huske at lindre. Lindre angst, smerte og sørge for de vigtige ting, såsom at elskede mennesker er nær.
    Ikke tilkoble maskiner, som ikke løser det grundlæggende problem, ikke ændrer på at døden er på vej på et tidspunkt, og jeg gerne vil planlægge efter at livet er bedst muligt mens vi har det.

Det er der altid tid til, for det giver ro senere på vagten.

• #34   8. apr 2016 # 32.

Jeg er ked af dine oplevelser.

Gid du kom ind til mig.
    Jeg ville gerne se på, hvad der kunne gøres.

Eller sidde ved siden af dig, blive enige om hvad vi åbent fravælger! Og så sidde ved din side og holde kæft!
    (Og skrive ned, hvad der er valgt, så det er tydeligt for de næste du møder.)

• #36   8. apr 2016 Da min svigerfars demens (synligt) debuterede var det milde symptomer som lidt mere distræthed, lidt konfusion, ordforråd, der blev påvirket osv.
    Senere i forløbet tilstødte depression og senere igen tendens til agression og meget rå/barnlige følelsesudtryk.
    Nogle gange var han Carl, andre gange var han som en anden.

Det var modbydeligt.
    Han havde vaskulær demens og døde som 72 årig efter omtrent 8 år med demens.

Hvad blodprøver angår - håber de har tjek på B12 og B6.
    Jeg oplever det som værende overset en gang imellem, selvom det alene kan give symptomer.

• #37   8. apr 2016 ??

Ellers så tager vi geriatere en bred blodprøvepakke og ekg, så folat, B12, sænkningsreaktion og andet godt bliver ikke overset ret længe.

Men, mellem linjerne læser jeg, at egen læge har en god bevidsthed om hvad man skal være på vagt overfor, så gad vide om det ikke er gjort.

Hvis Trådstarter bor i Østjylland, så ses vi nok in real life.

Kommentér på:
begyndende demens

Annonce