1.314 visninger
|
Oprettet:
begyndende demens {{forumTopicSubject}}
Er der nogen herinde der har erfaringer med familie/pårørende og begyndende demens ....
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 51 Hunde: 4 Emner: 77 Svar: 2.742
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 87 Hunde: 4 Emner: 946 Svar: 17.520
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.120
Det er normalt at de ændre personlighed, især hvis de er ramt i pandelappen.
feb 2007
feb 2011
men det er nu mest det der med at den ene dag mener man en ting, og den næste noget andet, det er så pludseligt, og ret svært at navigere i ...
der er læge med inde over vil jeg lige sige ...
feb 2007
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 1424 Hunde: 1 Emner: 37 Svar: 7.498
Det er sjældent, at han genkender os efterhånden.
feb 2011
det er bare så svært når der skal tages større beslutninger, og vedkommende siger ja til det den ene dag, nej den anden og ja den trejde osv ....
feb 2011
feb 2007
jun 2005
Følger: 19 Følgere: 17 Hunde: 1 Emner: 13 Svar: 652
feb 2011
feb 2011
jun 2015
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 7 Svar: 451
Jeg er læge i geriatri.
Man burde tale mere om demens, for det er gavnligt at blive undersøgt!
Taler med jeres egen læge.
Bliver evnen til at tænke dårligere skal man tænke over hvorfor og onsdag der er en eller flere årsager - og hvad man kan gøre?
Derfor skal I starte med egen læge.
Egen læge klør sig i nakken og gør de undersøgelser, han/hun synes er passende indledning.
Hvis de peger på noget, kan egen læge måske løse det problem, der gjorde det svært at bruge hjernen.
Ellers kan egen læge tilbyde henvisning til en geriater.
Vi geriatere kigger efter igen, om der er noget der sløver hjernen, optimerer behandlingen og ofte bedres folk der.
Hvis der er demens kan det ikke kureres, men der er medicin der forsinker sygdommens udvikling.
Gid folk talte mere og åbent om dårlig hukommelse og des lige, vi kan gøre overraskendeoverraskende meget for at folk lever bedre.
P. S.
Jeg har ikke læst andres indlæg.
Det vigtigste er at undersøge hvad der sker og hvad der skal gøres.
P. P. S.
Trådstarter, du kan evt skrive en personlig besked.
feb 2011
synes ændringerne er mere på trækkende i personlighed end på klassisk hukommelse ..... men som jeg forstår det på egen læge er demens også meget forskellig, og er der fx ændringer i frontallappen så kan det nemt være peronligheden der ændrer sig ..... fx er hun lidt meget hæmningsløs overfor fx sundhedspersonale vi er i kontakt med osv ....
Borgerkonsulent er kontaktet, og der kommer en specialsygeplejerske med demens som område med den dag der skal holdes møde .....
Men det er lidt hårdt at møde de der ændringer uden at være klædt på til det, og så er der andre problematikker i hjemmet i form af en hjemmeboende handicappet søn (polio), bristet aneurisme i 2011 og en del år med et lettere men nogenlunde dagligt alkoholindtag .... ham skal der så også søges bolig til, og han synes ikke de skal fra hinanden, men hun er træt ... hvilket der jo ikke er noget at sige til .... så det er komplekst også at vide hvad der er årsag og virkning når hun reagerer som hun gør .... nogle gange virker det som et råb om hjælp, andre gange når man så gør noget så bliver hun vred ...
det drejer som om min mor og bror, og jeg er den der skal tage mig af det .... der er ikke andre nulevende søskende, og mon far er også død for en del år siden ....
jun 2015
Og hvad betyder det?
Kognition er hjernens højere funktioner. Hukommelse, sprog, rumlig sans, abstrakt tænkning, planlægning, selverkendelse og meget mere.
Hukommelsen er altid påvirket i nogen grad ved demens, men det er en præcis observationer, at hukommelsen ikke behøver at være elendig, det kan stadig være demens.
Progression betyder at sygdommen udvikler sig med tiden. Den udvikler sig langsommere med korrekt behandling.
Vi ses måske.
jan 2008
Følger: 79 Følgere: 16 Hunde: 1 Emner: 100 Svar: 867
feb 2007
men ja der er nogle demens pårørende grupper som man kan melde sig i igennem kommunen. for at få støtte og vejledning. men jeg føler med dig. Man kalder den også pårørende sygdommen, fordi den oftes er svære for det pårørende at håndtere en selve den Demente
sep 2013
Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 103
Din beskrivelse af symptomer kan godt tyde på en demensform. Men andre sygdomme,vitaminmangel og for lidt næring/væske kan give de samme symptomer.
feb 2011
han (hendes læge) var for øvrigt så sød at sige at jeg bare skulle bruge ham uhæmmet da jeg ville få brug for sparring ....
sep 2013
Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 103
jun 2015
Indimellem, så ser og oplever man ting, som er svære at håndtere. Svære at acceptere. Svært at leve med, at det er sådan.
Nogengange når det er svært, så er man nødt til at få det ud! Gå udenfor og SKRIG! Gerne med en styrke, der kan slå Ronja Røverdatters forårsbrøl. Du føler dig helt sikkert tosset første gang, men det letter!
Et lignende trick er sport, motion, en vild løbetur eller galop på hesten. Når ord ikke virker, så lad kroppen tale.
Den blide version af, når ord ikke kan, er fysisk nærvær. Har du og andre brug for et kram? Jeg giver gerne mine patienter et kram, hvis de er til det, efter fx Den Store Samtale om liv, død og hvorfor det ikke giver mening at forsøge overflytning til intensiv... (Hæhæ, "krammet er den eneste gave, du ikke kan give uden at modtage". Jeg har også godt af et kram!)
Skriv et brev om hvad der sker. En blok papir og kuglepen. Skriv det om, send det, læg det i en skuffe, brænd det - det er ligemeget, tricket er at du får sat de rodede følelser lidt på plads og får ordene ud.
Pas godt på hinanden derude.
jun 2015
Dvs sige højt, at jeg gør alt som vil gavne, uden at skade mere end det gavner.
Og at lige nu skal vi huske at lindre. Lindre angst, smerte og sørge for de vigtige ting, såsom at elskede mennesker er nær.
Ikke tilkoble maskiner, som ikke løser det grundlæggende problem, ikke ændrer på at døden er på vej på et tidspunkt, og jeg gerne vil planlægge efter at livet er bedst muligt mens vi har det.
Det er der altid tid til, for det giver ro senere på vagten.
jun 2015
Jeg er ked af dine oplevelser.
Gid du kom ind til mig.
Jeg ville gerne se på, hvad der kunne gøres.
Eller sidde ved siden af dig, blive enige om hvad vi åbent fravælger! Og så sidde ved din side og holde kæft!
(Og skrive ned, hvad der er valgt, så det er tydeligt for de næste du møder.)
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Senere i forløbet tilstødte depression og senere igen tendens til agression og meget rå/barnlige følelsesudtryk.
Nogle gange var han Carl, andre gange var han som en anden.
Det var modbydeligt.
Han havde vaskulær demens og døde som 72 årig efter omtrent 8 år med demens.
Hvad blodprøver angår - håber de har tjek på B12 og B6.
Jeg oplever det som værende overset en gang imellem, selvom det alene kan give symptomer.
jun 2015
Ellers så tager vi geriatere en bred blodprøvepakke og ekg, så folat, B12, sænkningsreaktion og andet godt bliver ikke overset ret længe.
Men, mellem linjerne læser jeg, at egen læge har en god bevidsthed om hvad man skal være på vagt overfor, så gad vide om det ikke er gjort.
Hvis Trådstarter bor i Østjylland, så ses vi nok in real life.
begyndende demens