{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.926 visninger | Oprettet:

Parfait...dessert {{forumTopicSubject}}

Nogen herinde med forstand på parfait.

jeg har fundet en opskrift på en dessert jeg vil lave til nytårsaften, det er en parfait og der står at den skal fryses fra dagen før ... men er der nogen der ved noget om der sker noget ved den fryses endnu længere ???

Ville faktisk gerne lave den i aften, men så er den 2 døgn i fryseren ... der står ikke noget i opskriften om den skal tages ud nogen tid før servering, nogen der ved noget om det ??

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Parfait...dessert
  • #1   29. dec 2015 Det burde ikke være noget problem.

• #2   29. dec 2015 Nej tænker også der er vel ikke mere "frost" på 2 døgn end på 1 døgn .... men hvad med tiden den skal ud inden servering, noget bud på det ??

• #3   29. dec 2015 Som med is - lidt før, men ikke for længe...

• #5   29. dec 2015 Det kan stå lææææænge i fryseren. Jeg ville dog nok tage det op af fryseren minimum en halv time før. Det bliver typisk en meget hård is der er længe om at tø nogenlunde op.

• #6   29. dec 2015 Super, elsker ting der kan forberedes i god tid ...

man kan altid regne med Hg folk smiley

• #7   29. dec 2015 Jeg har lavet parfait et par gange. Som der står ovenover, så er det en meget "hård" is, så jeg ville anbefale dig at fryse den i portionsstørrelser. Ellers kan den meget nemt være tøet yderst og stadig være hård inderst, og derved sværere at lave nogle flotte portioner.

• #8   29. dec 2015 @ Golden smiley ... har lige lavet den og hældt den i en liter form, INDEN jeg læste dit indlæg !

Nu må det blive som det så bedst kan ....

• #9   29. dec 2015 Mon ikke det går godt alligevel smiley
    Hvad smag er det med?

• #10   29. dec 2015 der er kanel, blomsterhonning og vanille i .... så skal der en crumble ovenpå (inden servering) af ovnristet knust rugbrød blandet med en knust nøddeskål, og så brombær til .... har aldrig prøvet den før ...

• #11   29. dec 2015 Massen smagte fortrinligt smiley ... meget cremet og svag kanel smag

• #12   29. dec 2015 Uhmmmm, ææææællllsker parfait smiley

Jeg har lavet en helt almindelig vanilleparfait nogen gange, og man kan sagtens fryse den ned i god tid, som du har gjort. Dog synes jeg at den mister lidt i smag, hvis den får lov at blive i fryseren for længe.......hvilket den så nok ikke får lov til, fordi det smager så fantastisk godt smiley smiley

• #13   30. dec 2015 Nu er det jo vældig for sent, men anyway - parfait har en tendens til at krystalisere lidt let, så massen skal jævnligt omrøres under indfrysning. Nogle hælder en sjat vofka i som frostvæske og få dermed en mindre stenhård is.

• #14   30. dec 2015 Jeg har aldrig oplevet en parfait krystallisere medmindre der er meget frugtsaft i. Og jeg rører altså aldrig i min. smiley

• #15   30. dec 2015 Det eneste der stod i opskriften var at den skulle hurtigt i fryseren. Der er jo ingen saft = intet vandigt i denne, så mon den krystaliserer smiley ... er da helt spændt på den efterhånden ... Godt det er gode venner vi skal dele den med, de er ikke så sarte hvis ikke alt er perfekt, men det er nu dejligt når det er smiley

• #16   30. dec 2015 Det skal nok blive godt! Jeg laver tit parfait da jeg har en MEGET is-elskende kæreste, og jeg har nærmest forbud mod at købe is fordi han hellere vil have min egen hjemmelavede, som altså er en parfait. Det er sjældent det mislykkes.

• #17   30. dec 2015 CH: hvordan smager Vofka ? smiley

Anyway, i min vanilleparfait-opskrift står der, at den skal omrøres jævnligt, under indfrysning, pga. risiko for krystalisering, så det har jeg selvfølgelig gjort. Hvordan den bliver uden omrøring, aner jeg ikke ?
    Men mon ikke at den smager dejligt, selvom der skulle være lidt krystaller i ? smiley

• #18   1. jan 2016 Kan fortælle at den var et hit ...

havde lavet en lille ekstra som vi smagte dagen før da jeg jo ikke havde lavet den før.... der havde vi kun knust nøddeskål over, der synes jeg den var lidt sød ... Men i aftes havde jeg jo lavet mix af knust nøddeskål og fint hakket ovn ristet rugbrød som der stod i opskriften, det gav virkelig en god smag mod kanelsmagen i parfaiten, der var en anelse krystal i, men slet ikke noget der betød noget, den smagte virkelig godt og det var bare den nemmeste dessert, alt var jo klar i forvejen så den skulle bare anrettes ...

• #19   1. jan 2016 Dejligt at det smagte godt smiley

• #20   2. jan 2016 Efter jeg er begyndt at bruge Claus Meyers opskrift på parfait er der aldrig krystaller i isen, intet falder til bunds og jeg rører ikke i isen under indfrysning.
    Den er så supernem, for alt blandes bare i en skål og piskes.
    En vigtig ting er dog, at alle ingredienser skal være kolde og det samme skal skålen.

Vanille parfait:

½ liter piskefløde
    5 æggeblommer
    Korn fra ½ stang vanille
    75 gr sukker
    3-5 korn groft salt

Fremgangsmåde

Pisk ingredienserne sammen til en ikke for fast flødeskumskonsistens med en røremaskine eller elpisker.

Kom massen i en sandkageform - eller en anden lille form - og stil den i fryseren. Husk at tage den ud ca. ½ time før servering.

Parfaiten kan tilsættes forskellige smagsgivere som for eksempel spiritus. Det gøres i starten, da sukkeret kan binde ca. ½ dl væske. Bær, puré og chokolade vendes i til sidst.

Tip: Der skal salt i isen, da den ellers ikke vil fylde i munden. Uden salt vil det søde virke meget sødt og overdøve smagen af fløde, æg og vanille.

• #21   2. jan 2016 Tak, Kirsten. Den opskrift må jeg da afprøve én af dagene smiley

• #22   2. jan 2016 Ann-marie, den smager så godt og det er så nemt, så det er farligt smiley

Den kan varieres med div. tilsætning, små stykker dadler eller rosiner, som har ligget i blød i cognac, hakket chokolade + valnødder er godt.

Jordbæris, hvor man koger noget af væden fra bærrene og blender dem, samt tilsætter godt med frysetørrede jordbær er også rigtig godt smiley

• #23   2. jan 2016 Jeg kunne sagtens blive afhængig af parfait smiley Din opskrift er lidt anderledes end den jeg plejer at bruge, hvor der bruges flormelis i stedet for sukker, samt der ikke er salt i min. Så det må afprøves smiley

• #24   2. jan 2016 min var også med flormelis ... det med salt giver faktisk god mening i mine "ører/ øjne" det fremhæver jo andre smage udover at tage toppen af det for søde ...

den skal helt sikkert prøves...

Kommentér på:
Parfait...dessert

Annonce