{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.292 visninger | Oprettet:

Katekød smager delikat. {{forumTopicSubject}}

http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/schweizisk-mand-lagt-for-had-katte-koed-smager-delikat/5808483

Efter at have læst ovenstående artikel, blev jeg noget overrasket over at læse, at det ikke er ulovligt at spise hund og kat her i Dk.

Andre der er overrasket over det ?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Katekød smager delikat.
  • #1   4. nov 2015 Nej, hvorfor skulle det være ulovligt? Men jo hvis du tænker på alle de brændende "dyreelskere" vi har her i Danmark ja så kan man da godt undre sig over at sådan en underskriftsindsamling ikke allerede er lavet for flere år siden smiley

• #2   4. nov 2015 Hm, nej det overrasker faktisk ikke. Om man spiser en kat eller en ko, kan vel komme ud på et. At jeg så ikke har lyst til det, det er en anden sag. smiley

• #3   4. nov 2015 Ja, det er jo det der undrer mig, at ingen åbenbart har protesteret over det ?

Men ok, der skal tilsyneladende opfyldes en del krav, for at få tilladelse til at importere/opdrætte hunde og katte til slagtning, og markedet er jo nok ikke voldsomt stort for den slags, så det kan ikke være mange som benytter sig af muligheden ?

• #4   4. nov 2015 Hmm ja du har ret, der er nok ikke heelt så mange der benytter sig af "muligheden" smiley

• #5   4. nov 2015 Hvorfor skulle man dog protesterer over det?

• #6   4. nov 2015 Fordi folk protesterer over alt muligt smiley

• #7   4. nov 2015 Det har du ret i - men halvdelen af gangene forstår jeg det bare ikke. Det her eksempel må være et af dem.

• #8   4. nov 2015 Jeg ville nu godt kunne forstå hvorfor folk evt. ville ønske et forbud mod at spise katte og hunde, her i Dk. Da vi ikke har tradition for at spise dem, og de fleste vil finde tanken grænseoverskridende.

Tænk hvilket ramaskrig der ville blive, hvis vi fik en hundekødsfabrik her i Dk. Selvom forholdende var helt ok på stedet, tror jeg at de fleste ville finde tanken ret så grænseoverskridende. Én ting er at vide at det foregår ude i verden, noget andet er hvis en sådan fabrik/slagteri pludselig ligger i baghaven.

• #10   4. nov 2015 Jo jo, der er da også mange ting jeg finder grænseoverskridende - men det betyder ikke at jeg vil forbyde andre det. Jeg holder mig bare væk så vidt muligt.

• #11   4. nov 2015 Pia med: Hvad mener du med at man bare kan lade være ?

I teorien ville jeg også godt kunne acceptere at folk spiser katte og hunde, hvis forholdene er gode for dyrene, og at de aflives humant osv.

Men er Danmark parat til at acceptere en Hunde-kattefarm, med tilhørende slagteri og gårdbutik ? Jeg tvivler.

• #14   4. nov 2015 Deli-kat smiley

• #15   4. nov 2015 Pia med: Helt enig smiley

Men jeg tvivler på at en sådan hunde-kattefarm ville kunne eksistere i fred og ro her i Dk. Bare tænk på alle de gange hvor minkfarme har haft "besøg" af unge, idealistiske personer, som har "befriet" minkene.

• #16   4. nov 2015 Heidi og tibben
    Bare fordi man ikke er imod at en kat/hund bliver spist, betyder det ikke nødvendigvis, at man ville sende sit eget kæledyr til slagtning. Jeg synes der er en verden til forskel, når det gælder om et tilfældigt kæledyr bliver slagtet, eller om det er ens eget. Det kan i min verden ikke stilles op på den måde.

• #17   4. nov 2015 Nej, har endda været på besøg et par gange i et hjem hvor de spiste kat engang imellem.

Så længe det ikke er nogen de "stjæler" fra andre har jeg ingen problem med det.

Jeg ville heller ikke takke nej hvis jeg blev tilbudt. Jeg tvivler på det er meget anderledes end hvis det havde været Ninus eller putte(høne) der var blevet slagtet.

Men jeg ville så ikke selv begynde at slagte og tilberede smiley

Jeg spiser heller ikke snegle, frøer og hvad de ellers finder lækre i andre lande. Der er nogle assistere der tit fanger havnesnegle som de tager med hjem, putter lidt kogende vand på og så spiser.

Der ville jeg så takke nej tak smiley syntes snegle er en tand for ulækre smiley

• #19   4. nov 2015 Heidi - Bare fordi jeg er ligeglad med at andre spiser dyr som jeg ikke selv spiser, hvorfor skulle det så være ens betydende med at selv vil lægge dyr til?
    Hvad andre spiser har intet med mig at gøre.
    Jeg gætter i øvrigt på mit hundehold ikke lever op til de regler der er for fødevarer, sådan uden at kende reglerne.

Hvis jeg får lov at holde dyr med det formål jeg ønsker, så lader jeg gerne andre om at hlde dyr som de ønsker, så længe dyrende holdes forsvarligt.

• #20   4. nov 2015 Så længe dyrene behandles ordentligt, så er det helt fint med mig. Så engang en dokumentar om at spise hund. Dejligt objektiv dokumentar, hvor man både så de gode og de dårlige sider af hundeavl til slagtning.
    Nej, hundene levede ikke som kæledyr, men de gode steder fik de da opfyldt deres behov.
    Der er en enorm forskel på kæledyr og slagtedyr. Manden der ejede hundefarmen indrømmede da blankt, at han selv havde hund som kæledyr derhjemme, men han ville aldrig spise den. De var for tæt knyttede til, at det var noget, han ville kunne gøre.

Ville jeg selv spise det? Aldrig i livet.
    Men jeg er færing, og kan derfor godt sætte mig ind i, at folk er forskellige. Kan jeg spise hval? Ja, sagtens. Kan alle andre det? Nej, det vil alle ikke kunne.

At protestere, synes jeg måske er en lige lovligt voldsom reaktion. Det er jo ikke aktuelt i Danmark, da vi ingen slagterier eller marked har for den slags.

• #21   4. nov 2015 Heidi, men hvorfor er det så meget værre at en hund bliver skræmt, end at et får, en hest, en ko, whatever bliver det? Det må i min optik være lige slemt, om det så er en hund eller en hest.

• #24   4. nov 2015 Jeg tænker også at med de mængder der spises hund/kat i Danmark der forgår slagstingen en del anderledes end i en industrien hvor der bliver masseprodukseret . Jeg forstiller mig at dem der endelig har katte for at slagte et par stykker om året, der forgår det langt mindre stresset end på et rigtigt slagteri.

• #25   4. nov 2015 Heidi - hvad så med svin, de er temmelig kloge?

• #27   4. nov 2015 Den familie jeg snakker om havde udekatte (huskatte og/eller blandinger) og det var dem der fik killinger, som de så spiste engang imellem.

Altså ingen stor produktion.

• #28   4. nov 2015 Jeg ville have det svært ved tanken om at sælge min hund til en slagter, men jeg spiser trods alt kød og støtter slagtning af svin, høns mm, ergo støtter jeg også slagtning af hunde og katte selvom jeg - indrømmet, hyklerisk! - har det lidt underligt med tanken smiley

Det behøves jo ikke være anderledes end hos en almindelig, god opdrætter, hvor man så på et tidspunkt i forløbet slagter nogle af hundene. Jeg tænker, HVIS sådan noget bliver en realitet, så tror jeg ikke at der ville være så stor en forespørgsel at man holder hundredevis af hunde i lader og gårde, man kan jo holde dem som en almindelig opdrætter gør indenfor i huset og en del af dagligdagen - sådan, i teorien i hvert fald smiley

• #29   4. nov 2015 Jeg forstår bare ikke hvorfor det skulle være værre at spise en hund/kat der har haft et godt og indholdsrigt liv indtil døden frem for en ko der trods at være økologisk godt kunne have haft et langt bedre liv.

• Gnekko
    Gnekko Tilmeldt:
    jun 2009

Følger: 6 Emner: 8 Svar: 111
    #30   4. nov 2015 Kannibalisme er ulovligt, så det er ikke i orden at spise Kate! smiley sorry smiley

Jeg ville ikke have lyst til at spise rovdyr - og dermed heller ikke hunde og katte.

• #31   5. nov 2015 Tror at det handler mega meget om følelser, og tradition. I princippet bryder jeg mig ikke om tanken om at slagte nogen dyr, men da jeg gerne spiser kød, er det jo ligesom nødvendigt smiley
    Har det dog lettere ved tanken om slagtning, hvis dyrene har haft et godt liv, bliver slagtet humant og at jeg ikke selv skal føre kniven/boltpistolen.

Vi er sådan et finurligt dobbeltmoralsk folk her i Dk. Generelt bryder de fleste af os ikke om tanken om at spise vores kæledyr (katte/hunde), dog kan de fleste sagtens spise hest og kanin her i Dk., som jo også holdes som kæledyr.
    Har selv haft kanin, men har også spist kanin (ikke hjemmeslagtet), uden problemer.
    Har marsvin, og bryder mig ikke om tanken om at folk i Sydamerika spiser dem med stort velbehag.

Kan godt acceptere at dyr bliver slagtet og spist, dog har jeg svært ved det, når det drejer sig om dyr der udelukkende er blevet holdt som kæledyr her i Dk.

• #32   5. nov 2015 Jeg kan simelthen ikke se hvad det er man skal hidse sig op over. Hvis nu hunden eller katten har haft et godt liv og er slagtet på en ordentlig måde, så er det da ikke anderledes end at spise får, kaniner, heste osv. Der er jo andre kulture der har andre kostvaner end os smiley
    Mht slagtning så har jeg været med til mange slagtninger og ingen af dem har foregået med paniske dyr. Det behøves det altså ikke selvom dyret ikke er den første i rækken. Jeg har overværet mange slagtninger på svineslagterier og kvægslagterier (altså det hvor det er på samlebånd) der foregår stille og roligt. Man er meget bevidst om at stresset kød er dårligt kød! Jeg har fx set kvæg stå i kø i de ledegange der førte frem til manden med boltpistolen; de står rolligt og venter til det bliver deres tur til at komme inden for døren. De går ind i boks der fastholder dem og sekundet efter er de skudt med boltpistolen. Dem der står og venter kan ikke se hvad der foregår. Jeg har været med til mange lammeslagtninge; selvom man skyder mange lam på samme plet så når de ikke at gå i panik over lugten af blod osv osv inden boltpistolen er trykket af.
    Min egne slagtekaniner gør jeg tamme og vant til at blive håndteret. Så foregår slagtningen stille og roligt uden at kaninen når at opdage hvad der sker.

• #37   5. nov 2015 Jeg mindes nu heller ikke at vores grise var paniske ved slagtning -det foregik såmænd ganske stille og roligt.
    Grisene er blevet slagtet herhjemme (min mor havde en lille besætning til eget forbrug så de blev hjemmeslagtet). Senere da det var vildsvin, blev de skudt af en jæger og parteret af slagteren.
    Det var såmænd osse ganske roligt. De skrev væsentligt mere når vi mærkede dem som helt små.

Enkelte heste har vi fået slagtet på slagteri gennem tiden -vi har selv kørt dem dertil, og slagtningen har været ganske fredelig -de var døde før de overhovedet opdagede noget.

Jeg har ikke et problem med at nogen spiser hund/kat/what ever. Så længe jeg frit kan vælge hvad JEG spiser og dyrene i øvrigt behandles ordentligt mens de lever, er jeg lidt ligeglad med hvad de bruges til når de er døde.

• #38   5. nov 2015 Lenschow -jeg ville såmænd osse spise de heste vi har fået slagtet hvis ellers de ikke var så store (det har været belgiere og jyde). Men det er lidt mere end der kunne være i fryseren.
    Jeg spise osse "mine" grise som barn -jeg havde jo næsten altid valgt en favorit ud, og den blev kælet med, lærte at sitte og hvad børn nu ellers finde på (de er jo mega kloge sådan nogen)... og blev grisen ikke valgt til avl, så blev den altså spist bagefter smiley

• #39   5. nov 2015 Jeg har også oplevet slagtning, både på slagteri, og hjemme. Har dog aldrig selv kunnet gøre det.

Har det i princippet ok, med slagtning af dyr der har haft et godt liv, og er blevet slagtet uden overdreven brug af vold, samt lang transport. Men lige når det kommer til slagtning af hund og kat, så får jeg det lidt svært ved tanken, for man spiser da ikke sine venner smiley smiley Kald mig bare en blødsøden romantiker, for det indrømmer jeg blankt at jeg er, når det handler om slagt af kæledyr smiley

• #42   6. nov 2015 Lenschow, så du vil hellere spise kød fra dyr der spiser både kød og planter?

• #43   6. nov 2015 Jeg ville som Lenschow dog også tænke lidt over det med parasitterne i rovdyrkød smiley
    Tidligere har trikiner været et issue i grise der jo spiser hvad som helst. Jeg har så i studieøjemed nærstuderet flere døde katte og hunde indvendig og må tilstå at selvom kattene er fuldstændig frisk aflivede så lugter de altså lidt 'spøjst' og ikke særlig delikat. Hundekadavere lugter ikke nær så slemt.

• #51   8. nov 2015 Selv hvis vi spiste hundekød her i Danmark, så ville det være en ret dyr spise, især med kilopris. En rundkørsel af flere forskellige racer koster jo 4-5000 på guloggratis.
    Så nej, jeg tror ikke det bliver almindeligt for os. Vi er for glade for bacon i Danmark. smiley

Kommentér på:
Katekød smager delikat.

Annonce