2 årig sabbatår efter folkeskolens afgangseksamen 2 årig sabbatår efter folkeskolens afgangseksamen
Hej alle sammen!
Jeg har en lille spørgsmål..
Jeg har i år valgt at tage er sabbatår grundet et enormt vægttab der er sat i gang. (75 kg) jeg er typen der ike kan fokusere på uddannelse samt vægttab på en gang. Altså 2 "store" ting på samme tid. Jeg ved dog at jeg ikke vil kunne nå det på 1 sabbatår (hvilket er aftalt med UU vejleder mm).
Er det muligt man kan tage 2 sabbatår direkte efter hinanden fra 9 klasses afgangseksamen?
Lige nu er jeg som sagt i gange med mit første (påbegyndt 1 august 2015)
Er det noget der "godkendes" eller kan jeg godt være rolig da det er noget der er helt op til en selv?
Håber på svar.
Mvh Trine Fischer
aug 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 16 Svar: 112
Så jeg behøver ikke kontakte en uu vejleder? Ps ved ikke om det har noget at sige men lige nu er jeg 16 år
jun 2008
Følger: 29 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 46 Svar: 2.922
Så lige meget hvad du gør, så bør du aftale med dig selv, at du vender tilbage på skolebænken når du fylder 18.
En uddannelse er et privilegie og du er så priviligeret at du bor i et land der tilbyder det til dig helt gratis! Så tag imod det tilbud!
aug 2010
Ja det ER planen jeg skal og helt vildt gerne vil starte en uddannelse
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 963 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 240 Svar: 9.465
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 53 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 31.064
MEN jeg håber du har planer om at de 2 år skal indeholde andet end vægttab - job mm. der kan give dig lidt erfaring og ballast er ikke en dårlig ide synes jeg
aug 2010
Derudover kører jeg nogle samtaler med en sundhedsplejerske og en diætist som er forbundet med kommunen.
Efterskole er total udelukket, da mine forældre ikke har råd til at sende mig sådan et sted hen, muligheden er blevet vendt med UU-vejleder m.fl., men det bliver ikke aktuelt for mig.
jan 2007
Jeg ved ikke hvad du vil i forhold til uddannelse osv. Men overvej om du måske kan finde job eller praktik der måske kan hjælpe dig i den retning -evt bare med at afklare hvad du kunne tænke dig
jan 2007
Det sagt -jeg bare at gå hjemme synes jeg ikke er en god plan, så hvis ikke skole, så synes jeg bestemt der skal søges job. Jeg kan ikke forestille mig at man bare kan gå og være i praktik i 2 år. Men det kan da være jeg tager fejl.
Jeg stoppede midt i 10. klasse på efterskole -mine forældre var meget klare i spyttet: jeg fik IKKE lov bare at komme hjem og ikke lave noget, så jeg måtte ikke stoppe før jeg havde et job. Det fandt jeg så i Tyskland, og for mig var det virkeligt godt at komme ud på egen hånd, blive lidt voksen osv. før jeg begyndte at tænke i uddannelse mm.
Jeg synes absolut ikke der er noget forkert i at rive et år eller to ud af kalenderen til andet end skole -den der med at så kommer man ikke tilbage på skolebænken køber jeg ikke, selvom jeg har hørt den mange gange. Kender mange unge der virkeligt har haft glæde af at få skolen lidt på afstand for en tid.
Men jeg synes det er vigtigt at man bruge sabbatåret til noget fornuftigt, uanset om det så er at rejse ud og opleve verden, at have et job eller noget helt 3.
jun 2014
Følger: 3 Følgere: 95 Hunde: 2 Emner: 344 Svar: 3.131
Nu ved jeg godt at efterskoler har jo en masse udgifter, så derfor koster det nogle penge - min pointe er bare, at det er meget billigere at have barnet boende hjemme, trods diverse tilskud fra kommunen.
jun 2014
Mine forældre er ikke fattige - men de er heller ikke rige. De er normale, og derfor kan de ikke få ret meget tilskud. De har en normal indkomst - min far arbejder 37 timer (men han er ikke uddannet), min mor lidt mindre, men hun er uddannet, og derfor tjener de cirka det samme.
".. offentlige tilskud et på ca halvdelen af prisen, til børn af forældre med lav indkomst." - korrekt, men lav indkomst dækker ikke den normale familie i Danmark, ikke engang tæt på. Det dækker nærmere den familie, hvor begge forældre er på kontanthjælp. Det samme med SU der bliver beregnet efter forældres indkomst - tjener dine forældre NORMALT, så får du kun grundsatsen (og det kan sagtens være et reelt problem, når man får særlig tilladelse til at være udeboende, men får væsentlig lavere SU end normalt, trods man er fuldstændig uafhængig af en forældres økonomi, fordi du kommer ikke ret langt med 3700 kr./mdr., når du har husleje, vand, varme, transport til og fra skole, mad, licens, internet, mobil, forsikringer og så videre....)
Trods mine forældre tjener normalt, så havde de altså ikke rum i økonomien til at smide ca. 3600 kr. ud om måneden, uden at låne penge ( de 4500 var MED tilskud, så her har jeg trukket ungeydelsen fra, men der er jo stadig udgifter til shampoo, transport mm..)
Dette kommer selvfølgelig af, at vi har nogle ting - men jeg mener bare, at med mindre man er klar på at måske stå uden bil, opgive ferier (har vi gjort), og lignende, så er det ikke lige til - og det er altså ikke alle jobs, hvor det ikke kan lade sig gøre, IKKE at have bil. F.eks. min fars job. Min mor ville heller ikke kunne undvære sin bil, grundet nogle personlige årsager - men det er altså ikke dovenskab, eller at de ikke bare gider offentligt transport - det er en nødvendighed i forhold til deres liv.
Det er fint at mange unge har et fritidsjob - det er jeg ikke selv i stand til, så jeg er afhængig af det jeg ellers kan tjene på andre måder - heriblandt lommepenge. Jeg kan sagtens klare mig uden, det gjorde jeg i et år, men man kan ikke spare op, uden at få nogle penge. Jeg har altid betalt alle de ting jeg sparer op til selv, mine forældre har trådt til, da jeg skulle købe pc og manglede 200 kroner - men aldrig så meget som halvdelen, det er jo MANGE penge.
Lommepenge for mig, har været til fredagsslik, spil, ting jeg godt kunne tænke mig (computer, nyt udstyr til dette da det er min hobby), og ellers så har jeg altid sparet op.
"Men det er lidt pudsigt, at det især er i de fattigste familier at de unge forventer at få en masse uden de selv skal betale for det.. "
Det er der da ingen der har skrevet? Jeg har bare skrevet, at det kan være FOR DYRT til at kunne lade sig gøre - og derfor har TS' forældre måske valgt det fra. Det er da et fair valg? De har jo ikke ligefrem klaget over, at det ikke kan lade sig gøre - de har bare accepteret, at sådan er det. Så synes jeg bare ikke rigtig du kan tillade dig at komme og sige, at så meget dyrere er det ikke, når du tydeligvis ikke har siddet i situationen for nylig
Et lille eksempel her, en normal efterskole koster ca. 2200 kr./ugen. Der er cirka 42 uger på et skoleår - det er 94200 kr. for et skoleår. Så er der 804 kr. i elevstøtte pr. uge - det er vidst det størstedelen får (så vidt jeg ved), det er -33.768 kr. på et år. Så har vi 58632 kr. som forældrene stadig skal betale - der er cirka 11 betalingsgange, så det er 5530 kr. om MÅNEDEN. Så er der ungeydelse vi kan trække fra - men der er nok stadig varme på inden på værelset, de sparer vand, men der er mad hjem i weekenderne, transport frem og tilbage (der skal meget til, for at kommunen vil betale), tøj, sko, medicin og så videre..
jun 2014
jan 2007
Det er absolut ikke lommepengene der gør efterskoleopholdet dyrt -eller. det behøver det i hvert fald ikke være.
Men efterskole er altså en luksus ikke alle har råd til, uanset om de så kan få tilskud eller ej.
Og selvom jeg synes efterskole kan være en rigtig god mulighed, så er efterskole og sabbatår da langt fra det samme -begge kan give rigtig meget, men det er da ret forskellige ting jeg fik ud af hhv. efterskole og sabbatår.
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1317 Hunde: 1 Emner: 203 Svar: 13.664
Jeg måtte desværre ikke komme på efterskole for min mor.
Men jeg vil anbefalde dig at tage 10. Om det er i vante eller nye rammer.
jul 2006
aug 2010
Ved slet ikke hvor jeg skal starte..
Mit egentlige spørgsmål var bare om det kan lade sig gøre at tage to sabbatår.
Og har fået svar på det - ja det kan man.
Mit praktik er "on - off" grundet skader fra min overvægt.
Efterskolen er udelukkes både pga. mine forældre ikke har råd. Vi har fået diverse tilbud og rabatter men der ville stadig ikke være råd.
Plus så vil min far heller ikke have det og jeg har egentligt heller ikke lyst da jeg er meget bundet til det område jeg bor. Altså det er her hvor jeg kommer fra jeg har mine venner og familie som jeg bruger meget tid sammen med.
jeg er typen der ikke kan studere imens jeg er på livsstilsændring. Jeg har kæmpet imod vægten siden 5 klasse.
Da jeg lider af svag OCD kan jeg ikke koncentrere mig om to store ting på en gang. Altså en uddannelse samt et vægttab fx. i mit tilfælde. Jeg ved hvad jeg skal efter mine to sabbatår. Der skal jeg på HF VUC i Horsens og muligvis tage den 3-årige. Det er det jeg gerne vil!
Jeg har brug for at lægge skolen på "hylden" for at kunne fokusere på min nye livstil. Jeg ønsker ikke at det bliver som da jeg gik i skole. Jeg var ødelagt grundet jeg hver dag skulle tænke på uddannelse men samtidig livstil og venner og aftaler og arrrgh! Kunne ikke klare det og trøste spiste. Jeg var stresset og helt nede.
Mit sabbatår begyndte i august (2015) her i år
Og der er sket masser af gode ændringer ind til videre ved det.
Jeg er efter jeg har fået ro på det hele stoppet med min trøste spisning og har fået styr på det..
Jeg lever et sundt liv pt da jeg ikke har andet en min livstil, job, venner og familie at tænke på. Jeg nyder livet og har aldrig haft det bedre. Jeg er blevet en gladere pige og kan endda mærke at min selvtillid er steget en smule.
Jeg har siden august tabt 12 kg.
Det er det meste jeg har tabt i årevis.
Så sabbatåret har en helt vild positiv effekt på mig.
Jeg ved personligt selv hvad der sker når jeg ikke lytter til mit hjerte. Altså hvad der vil ske hvis jeg starter en uddannelse til sommer fx. Jeg ved selvom jeg prøver at lade være at jeg ender som før og begynder at snacke og finder ro i maden. Sådan har det altid været. Det er ikke det jeg har behov for!
Jeg kæmper hver dag.
Og vil gerne tilføje at både folkene fra kommunen, min diætist samt min sundhedsplejer og mine venner og familie er 100% indstillet på min plan.Også UU-vejlederen.
I det næste sabbatår har jeg også planer om at jeg vil opleve nogle ting. Hvad det skal være ved jeg ikke endnu. Men der er god tid. Jeg tænker at jeg tager den snak med min UU-vejleder da hun allerede har kommet med nogle super fede forslag, emn som desværre ikke kunne blive aktuelt for mig pga mine skader. men de kan blive aktuelle til næste år
I kender mig ikke. Jeg kender mig bedst selv. jeg skal følge mit hjerte og jeg tror det ville være bedst hvis jeg tager to sabbatår og koncentrerer mig om mit liv og får overstået mine operationer da det er 80 % sikkert det bliver nødvendigt pga al den løse hud.
Jeg har en plan for min fremtid. Jeg går meget op i at klare mig godt og få en god uddannelse jeg kan bruge til noget.
Det er slet ikke fordi jeg ikke ønsker en uddannelse jeg vælger at tage de to sabbatår.
Undskylder det lange svar, men synes det var nødvendigt
KH Trine
jan 2007
Jeg havde ca 3-4 timers transport hjem, så var ajældent hjemme, så det var ikke en mulighed for mig.
Trine -synes det lyder som om du allerede har fået en god start. Og om man tager 1 eller 2 åt tror jeg såmænd heller ikke gør den store forskel i forhold til fremtidig uddannelse
Men synes alligevel du skal overveje muligheden for job istedet for praktikken, når der er tale om så lang tid.
aug 2010
Dog kun 3 t. om ugen.
Jeg vil pt ikke starte job grundet mine skader. Når det bliver bedre er planen også at jeg vil søge job. Kunne være vildt fedt!
Og tro mig alle de gange jeg har søgt noget ved siden af mit weekendjob. Men har ikke haft held. Og har valgt at vente med at søge til mine skader "falder lidt til ro". Vil helst ikke overbelaste mig grundet arbejde så jeg ikke kan træne fx. Også derfor mit praktik er sat på pause til december/januar hvor planen er at vi skal finde noget praktik der ikke overbelaster mig lige så meget som det jeg havde før
jul 2006
jun 2012
Følger: 39 Følgere: 87 Hunde: 6 Emner: 265 Svar: 5.500
sep 2008
Følger: 12 Følgere: 33 Hunde: 4 Emner: 573 Svar: 10.530
Det var da det mest underlige jeg længe har læst.. For det passer bestemt ikke..
Min bror har ikke lavet en fløjtende fis fra han gik ud af 9. klasse til han blev 18..
Og der er altså ikke blevet mistet nogle børnepenge..
Ja satsen bliver mindre desto ældre barnet bliver frem til det fylder 18 år..
Men at miste børnepenge pga. at barnet har taget et par sabbat år, passer altså ikke..
Til TS.. Tag du bare 2 års sabbat..
Jeg var rigtig glad for mine 2-3 sabbatår..
Og rigtig meget held og lykke med vægttabet..
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1317 Hunde: 1 Emner: 203 Svar: 13.664
aug 2010
Og nej jeg har ingen anden eknisk baggrund
Og mange tak for al den opbakning jeg har fået herinde. Søde ord i kommer med, takker mange gange
Jeg har også fået af vide at hvis jeg til hver en tid selvom jeg er i gang med mine sabbatår, kan "trække mig ud af det" og starte en uddannelse.
Men jeg er fast besluttet på at det er mit helbred i første priotet
sep 2008
Men arbejdet det har han.. Så helt dovnet har han ikke..
sep 2008
maj 2004
Følger: 13 Følgere: 28 Hunde: 6 Emner: 126 Svar: 5.048
Det ville jeg ønske at jeg havde gjort, på et tidspunkt.
Held og lykke med det
Det kan være en god ide at få lagt en plan for hvad du præcis vil efter de to år dog. Men det lyder til at du allerede har styr på det?
aug 2010
Jeg er jo i gang med noget: et vægttab, ansat af kommunen i løbende praktik, holdtræning, samtaler mm. Og har jo også planer om at opleve noget i det næste sabbatår
Tror ikke det bliver et problem på det punkt ang. børnepengene
2 årig sabbatår efter folkeskolens afgangseksamen