{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.241 visninger | Oprettet:

Foldtid, hestefolket . {{forumTopicSubject}}

Jeg beklager at jeg ikke lige benytter mig af HEG, men der er desværre alt for mange små piger derinde smiley

Hvordan er reglerne vedr foldtid ?

Jeg har 2 damer, der simpelthen nægter at være ude når det blæser og regner som i dag smiley
De har dækken på, men står blot og hænger ved lågen, og vil ind igen.
De har tidl når vejret har været så dårligt, stået og moset hinanden rundt ved leddet, og til sidst er den ene blevet skubbet igennem tråden.

Så når vejret er sådan, bliver de inde, men får de så foldtid nok ?
De får jo ingen motion, de bevæger sig jo ikke, de står blot og hænger der i regnen, og ser utroligt lidende ud smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Foldtid, hestefolket .
  • #1   13. okt 2015 Som gammel hesteejer vil jeg sige at foldtid og udetid er MEGET vigtigt.
    MEN når de beskriver det på den måde ville jeg lade dem blive inde og sørge for godt med hø, wrap, slikkesten eller sådan.

• #2   13. okt 2015 "§ 17 Heste skal i mindst 2 timer 5 dage om ugen motioneres eller gives fri
    bevægelse på fold."

http://www.seges.dk/NR/rdonlyres/4D69074D-A34B-47EB-9A63-286E2D6425FA/0/GuideLov1.pdf

• #3   13. okt 2015 Jeg har hest i løsdrift/ vandrefolde så jeg er jo af den holdning at en hest ALTID skal have mulighed for at vandre og bevæge sig men ligeledes også kunne vælge ly, når de ønsker det og ikke hører hjemme i en boks.
    Så den ideelle løsning ville jo være læskur på folden, så de selv kan vælge til at fra.
    Men det er jo selvfølgelig en hel anden diskution. Jeg mener at lovgivning på området hedder at heste skal være på fold eller på anden måde motioneres minimum, 2 timer om dagen. Men det er så inkl. ridning og anden omgang med hesten.
    Så synes jo heller ikke de skal tvinges til foldtid, hvis de tydeligt ikke trives. Er en gå tur med mulerne evt en mulighed, så kunne det jo give dem lidt motion, tænker også de nemmere kan holde varmen, hvis de rører sig??

• #4   13. okt 2015 Selvfølgelig skal de ikke tvinges hvis de virkelig ikke trivedes med det.

• #5   13. okt 2015 som skrevet i enden sammenhæng Bent og hestevogn = 2 fluer med et smæk ... undskyld kunne ikke lade være smiley ... har ikke et klap forstand på heste, men hvem vil ikke hellere hygge sig inde i det vejr.....

• #7   13. okt 2015 He he.. vi har faktisk en vogn til den store dame, men eftersom hun er gammel traver, har Bent en vældig fantasi om hvad der ville ske hvis han satte sig op i vognen... tøsedreng smiley smiley

De trives virkelig ikke når vejret er sådan, og når de ikke gider bevæge sig, ja så står de jo og fryser smiley
    Vi har tidl haft et læskur på folden, og det var absolut ikke en løsning smiley
    Den store står og hygger sig i skuret, den lille ryster ude i kulden, for den store mener det er KUN dens skur smiley

• #8   13. okt 2015 Må lige spørge om noget ... nogle gange når vi er ude og køre, så ser jeg heste stå med dækkener på, og i regnvejr, og de står bare og hænger og ser ikke ud til at nyde det .... hvad er fold-tid vejr hvis bare de gør det, og så har jeg tænkt om ikke de dækkener bliver både møgvåde og tunge ???

• #9   13. okt 2015 En mulig løsning kunne også være at slippe dem fri nogle timer i en ridehal hvis du har sådan en.

• #10   13. okt 2015 Jo Hanne, de bliver, uanset hvor regntætte de er, våde i løbet af en dag, så har de en stor tung våd klud der dækker det meste af kroppen smiley

• #11   13. okt 2015 Er ikke rig, så ingen ridehal her i skoven smiley

• #13   13. okt 2015 Det vil jeg give Line ret i, et ordentligt vandtæt dækken bliver altså ikke gennemblødt eller i øvrigt voldsomt tungt.
    Mine heste gik ude så meget som muligt, og selvom de havde mulighed for at gå i tørvejr i laden, så stod de tit ude i regnen og hang/halvsov. De slapper jo af på den måde.
    MEN står hestene bare og hænger ved hegnet og tydeligvis vil ind, så ville jeg da lukke dem ind. Det er vel ikke en hverdagsforseelse, at de bliver i deres bokse, så mon ikke godt du kan opfylde de 5 x 2 timers ugentlige motion/udeliv alligevel.

• #14   13. okt 2015 efter en ny heller gammel lov
    så heste som går rundt udenfor i vinteren og sommeren så
    skal der være en løsdrift skur smiley måske kan du lave sådan en til dem

• #15   13. okt 2015 Vores dækkener holder nu osse fint tørre på trods af massiv heldagsregn -og det er ikke fordi vi har ofret milliarder på rambo-dækkener e.l. Det er regndækkener til 3-500kr.
    De kan godt blive lidt våde i halskanten, men er ellers tørre indvendig.

Det sagt: min vallak er IKKE fan af regn, blæst osv. Han havde for vane at springe ud af folden og gå ind i sin boks da han var yngre -det stoppede brat da han ikke kom helt over og skar senerne over i et bagben. Han er ikke sprunget ud siden, indtil altså nu hvor vi har haft så meget regn.

Så her kommer de altså ind hvis de står ude og hænger når vi nærmer os eftermiddag (ellers går de normalt ude i alle de lyse timer).
    Men uanset vejr komme de ud om morgenen... så kommer de bare før ind hvis vejret er helt elendigt.

Lovgivningsmæssigt kan man jo nøjes med 5 x 2 timer om ugen, men personligt ville jeg aldrig byde hesten at stå hele døgn i boksen hvis kræet da ikke er dødssyg e.l.
    -dels er det ikke optimalt for hestens trivsel, og dels øger man jo risikoen for problemer med bentøj, fordøjelse (herunder kolik) mm...

• #16   13. okt 2015 Og smider man ikke på fold, så må man altså trække i traveskoene og gå en tur med dem, ride dem e.l.
    -jeg er ikke tilhænger af ingen foldtid men har arbejdet med heste der aldrig kom på fold (som i ALDRIG fra de blev tilredet til de blev pensioneret) og har selv haft hest under de forhold da jeg boede i Tyskland... Det kunne lade sig gøre fordi de blev motioneret 2-3 gange om dagen... så det ville være eneste alternativ for mig...

Men en god del kan man altså gøre ved at "indrette" folden så der er naturlig læ i form af træer, læhegn mm...

• #17   13. okt 2015 Jeg har Masta dækken, og pt er de røget i vinter-frakken, da det blæser en del her ved vandet. Dog har de ikke fået halsen på endnu.
    Jeg synes ikke de er fantastiske regntætte smiley Og jeg må da ærlig indrømme at jeg har kun set rambo-dækken til dyre penge smiley

De har læ i form af store kastianie træer, og linde træer ved folden, men nej, de står kun ved leddet og ser enormt lidende ud.
    Er det kun blæsevejr er der intet problem, lidt regn siger de heller ikke noget til, men står det ned i stænger som i dag, vil de ikke ud smiley

Marvis: har tidl skrevet at læskur ikke er en mulighed smiley

• #18   13. okt 2015 Loven siger jo minimum 2 timer.
    Men, har du mulighed for at lave noget med tag over?
    Nogle gange er det ikke nok med læ, der skal også være tag...
    Vi har et par heste nede ved gården der gør lidt det samme i sådan et vejr her, til trods for at de også kan stille sig ned i læ i bunden af folden..

• #19   13. okt 2015 Kan se nu, at der ikke er mulighed for læ skur..

Tjah... Altså, jeg er også af den overbevisning, at udendørs er bedst, men det passer bare ikke alle heste..
    Måske du skulle lade dem være ude de to timer, og så ellers forsøge at gøre stalden/boksene godt luftige og ventileret, så de stadig får luft..

• #20   13. okt 2015 *Jeg spammer lige*

Vi har fx. en ældre fuldblods vallak ude hos os, der ikke gider det der vejr mere end 3 - 4 timer, så er han altså klar til at komme ind..
    Det passer ham helt fint at han ikke får flere timer, han vil hellere ind i læ og hygge sig.

• #21   13. okt 2015 Det måske hænge sammen med at damerne ikke er helt unge længere, så de gider det slet ikke.

De må ud og spadsere lidt når vejret er dårligt, heldigvis er det ikke så tit det regner sådan her.
    Jeg er tilhænger af at de kommer ud helst hver dag smiley

• #23   13. okt 2015 Altså vi ser gerne at "vores" går ude hele dagen. De har bedre af at komme ud og lufte benene end at stå inde. Nogen heste danner væske i benene når de står inde i længere tid..

Men som de andre skriver.. siger loven 2 timers bevægelse 5 dage om ugen. Om det så er ridning, fold eller ridehus, det er underordnet smiley Hvis man har heste ude hele året, skal de have læskur i vinterhalvåret (et sted med tør bund)

• #24   13. okt 2015 Læskur er kun lovkrav i vinterhalvåret, hvis hestene står i løsdrift.
    TS: gør hvad du finder bedst til dine heste. Jeg tror næppe du bliver meldt til dyreværnet elle lign. fordi de står inde en enkelt dag.

• #27   13. okt 2015 tja, om hesten står inde pga dårligt vejr eller fordi den er dyr, er vel ret ligegyldigt når det kommer til de problemer der kan opstå når hesten ikke får bevægelse.

Så står de inde -uanset årsag -skal de altså stadig ud og motioneres.

• Ulla N
    Ulla N Tilmeldt:
    sep 2013

Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 103
    #29   14. okt 2015 Du kender dine heste og kan se på dem hvornår de har det fint ude og hvornår de vil være inde. Da jeg havde hest var det hende som bestemte hvornår det var ok at være ude. Regler eller ej så lyt til dyrene smiley

• #30   14. okt 2015 jeg har 2 regndækner til salg. str. 135, hvis det sku være. min hyp er lige blevet aflivet, så en del islænderting til salg. 4600 køge.

• #31   14. okt 2015 Tak det er pænt af dig, men jeg får nok svært ved at putte den store dame ned i en str 135 smiley

Hun er en vel voksen madamme på 1,63 i stang smiley

• #33   14. okt 2015 AT -det gør det da ikke... om hesten er dyr eller bare ikke lige gider regnvejr, ændrer da intet i forhold til risikoen for f.eks. kolik og problemer med bentøjet når den står inde 24/7...

Jeg er selv indehaver af en hest der har stået i en boks det meste af sin ungdom (som i: kom slet ikke ud), med dertilhørende problemer med holdbarheden.
    Han er den ekstreme version.
    Men jeg har altså haft med heste at gøre der af mange forskellige årsager ikke kom ud, lige fra manglende foldmuligheder til "de er for dyre" til ja... you name it... det er de samme problemer de alle har haft tendens til (osse selvom de trods alt fik alternativ motion til foldtid)... så hesten er altså ligeglad.

• #34   15. okt 2015 ja ud med den.

• #35   19. okt 2015 Christina : Jeg kunne nu godt bruge et vinterdækken i str 135 smiley

Den plettede dame har et i str 130 og det er lige til den mindste side smiley Men der skal kunne sættes hals på med karabinhager smiley

• #37   19. okt 2015 Jeg har et dækken til den store dame, hun har lige fået nyt med hals på. smiley

Kommentér på:
Foldtid, hestefolket .

Annonce