{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
850 visninger | Oprettet:

Når mændene flygter {{forumTopicSubject}}

Kom til at tale med en veninde forleden om det der med at så mange af de nuværende flygtninge er mænd, og ja at det er det måske fordi de har de bedste chancer for at skabe muligheder i andre samfund, men samtidig mente vi nu at I mange andre krisesituationer har det været sådan at man sendte ældre, kvinder og børn af sted, for ja netop at beskytte de svageste, og lade dem tilbage der kunne kæmpe for ændringer i det man flygter fra ...
Denne artikel er i Informations i dag ... og som der står til allersidst ... der vil næppe ændres noget med mindre de stærkeste, heriblandt de unge mænd bliver tilbage og kæmper i fællesskab...

http://www.information.dk/548094

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Når mændene flygter
  • #1   9. okt 2015 Jeg har også undret mig over, hvorfor der var så mange mænd og så få kvinder og børn, at mændene burde være blevet og kæmpe eller idet mindste sørger for at kone og børn kom i sikkerhed.. Men på en eller anden måde, kommer det ik bag på mig,forstår bare ikke, at man kan efterlade en man forhåbentlig elsker og ens børn, men der er så meget jeg ikke forstår og aldrig kommer til at forstå smiley

• #2   9. okt 2015 Jeg sidder lidt og summer over hvad det er for forskelle, religiøse, mentale, sociale, værdimæssige eller ??, der gør at forskellighederne er så store i det jeg vil kalde vurdering af menneskers værdi ... i nogle samfund tager man sig af se svage, fx handicappede, og man ser kønnene som om ikke lige stærke så ligeværdige, og sætter værdi på det man hver i sær byder ind med ...mens i andre samfund er kvinderne mindreværd, handicappede udstødes, endda også af egne familier nogle gange .... hvad er det der ligger til grund for så forskellige holdninger til de underarter af overarten mennesket ....

• #3   9. okt 2015 I nogle samfund ønsker man ikke at sende sin kone og børn ud i en usikker verden, som man ikke kender. Man ved jo i princippet ikke, hvad man sender dem ud i. Derfor tager mange mænd af sted i forvejen og lader konen blive tilbage med børnene i kendte omgivelser. De sørger jo nok forhåbentlig for, at konen og børnene ikke er i fare, inden de selv drager ud for at finde bedre forhold for hele familien.

• #4   9. okt 2015 Uden at have læst linket: Kunne det ikke tænkes, at mændene på nogen punkter er de mest udsatte ? Når jeg tænker tilbage på, hvad vi så af rapportager fra Balkan krigen og masse henrettelse, så var det mænd, der blev myrdet i stor stil, mænd der blev sultet i fangelejre, etc.
    Og i et meget muslimsk samfund er det vel også mænd, der i højere grad risikere at stikke næsen for langt frem med en provokerende holdning, hvor de fleste kvinder automatisk holder en lav profil.

Bare en tanke, for jeg ved det jo ikke.

• #5   9. okt 2015 Og ja, som @Lene N siger, er mænd mest udsat, for de skal deltage i krigen. Det skal kvinder og børn ikke. Så de er mere i "sikkerhed" i hjemlandet, end mænd er.

• #6   9. okt 2015 I 1944 flygtede mange danske politimænd, eller de gik under jorden. Det er trusselsbilledet, der afgør, hvem der må flygte. Jeg synes ikke, der er noget underligt i det.

• #7   9. okt 2015 Nu er mennesket jo altså kun én art og rent genetisk er der større forskel på forskellige afrikanske stammer og folkslag end, der er på en europæer og en afrikaner smiley
    Det der ligger til grundt for de meget forskellige holdninger omkring forskellige gruppers værd er kultur, hvilken ofte har en baggrund i levevilkår. At handicappede ofte er blevet udstødt handler formegentlig om at det har været for stor en omkostning at 'holde dem i live' og at de måske ikke har kunnet bidrage til familiens opretholdelse af livet. Børn har ikke haft den samme status i tidligere tiders samfund som de har nu: Børn kan erstattes - det kan forældre ikke. Meget groft sagt! De værdifulde individer var dem der havde overlevet barndommen og var i stand til selv at få børn.
    Typisk undertrykkes kvinder kun i kulturer med 'overskud' af resourcer, mens fx kvinder i barskere egne (typisk i nordlige egne som fx her) også har skulle kunne drive familien videre alene. Heroppe kom undertrykkelsen med kristendommen - tankevækkende ik' ?

• #8   9. okt 2015 Hvem der drager først afsted - eller om familien gør det samlet - må jo komme an på den aktuelle trussel mod familien.
    Det er jo fuldstændig forskelligt fra sted til sted og ganske givet også fra familie til familie afhængigt af, hvori truslen består. Og årsagen til truslen ikke mindst.

Synes de fleste konstellationer giver god mening, når man lige hører historien bag. Under alle omstændigheder ved vi jo godt, at der kan være store farer forbundet både med at flygte og med at blive. Jeg tror faktisk at de ved bedst og vi måske nok skulle holde os for gode til at dømme en situation vi ikke aner noget som helst om.

• #9   9. okt 2015 Hvis min mand og mine store drenge var i fare for at blive sendt i krig eller blive dræbt hvis de nægtede, så var de nok også de første jeg sendte ud af landet... Børn og kvinder er udsatte ja, men ikke i samme omfang som mænd og halvvoksne drengebørn

• #10   9. okt 2015 Hvis man læser artiklen og læser hvilket liv de kvinder lades tilbage i, kan man næppe kalde det et liv i sikkerhed, heller ikke et liv der med sikkerhed er mindre risikofyldt end at flygte ...

• #11   9. okt 2015 Der har også været nogen af dem som på tv har udtalt at de flygter først, fordi de ikke vil udsætte deres koner og børn for den farlige flugt i f.eks bådene.

• #12   9. okt 2015 @ Søren, så trusselbilledet skulle "kun" være slemt for 13% af kvinderne ...og blandt de der flygtede i Europa under fx 2. verdenskrig var kun 13% kvinder og 18% børn, uden fakta så tror jeg bare ikke på det ...

@ Rikke, ja og selvfølgelig er det møg farligt, men det de lades tilbage i af mulige skrækscenarier, kvinder der voldtages, børn der tages til fange og trænes til børnesoldater er mindst lige så stor en risiko ... imo har kvinderne slet ikke valget for havde de det tror jeg bestemt en større del af dem ville tage chancen...

• #13   9. okt 2015 Skønt at sidde her i lille dk og vurdere, hvordan andre er truede. Min empati forbyder mig det. Men folk er jo forskellige, så .....

• #14   9. okt 2015 jeg vurderer ud fra det i artiklen beskrevne liv der er for nogen af de kvinder der lades tilbage ... tænker ikke kvinder der har oplevet det, eller været vidne til det lyver.

• #15   9. okt 2015 Barsk læsning :
    http://kvinfo.dk/webmagasinet/scener-fra-krigen-i-syrien

• #16   9. okt 2015 De vælger jo nok hvad der er bedst for DERES familie, vurderet ud fra den virkelighed DE lever i. Det vil jeg overhovedet ikke gøre mig til dommer over, eller sidde og tænke videre over.

• #17   9. okt 2015 Ja, det kommer rigtig mange gode grunde til familiesammenføring frem her, men det bliver nok ikke med en borgelig regering, at disse regler lempes.

• #18   9. okt 2015 @ rikke, selvfølgelig vurderer de udfra den virkelighed de lever i, men jeg er så nok lidt for meget "rødstrømpe" til at tro på at den virkelighed er en kvinderne har den store indflydelse på ..

• #19   9. okt 2015 Humans of New York har netop været rundt i Europa og portræteret flygtninge. Tag og læs nogle af dem. De forklarer meget godt, hvorfor nogle vælger at flygte uden familien. Eller ikke har noget valg.

• #20   9. okt 2015

profilbillede
  • #21   9. okt 2015

profilbillede
  • #22   9. okt 2015 Det er så skrækkelige beretninger man høre fra dem , det gør simpelthen direkte ondt i hjertet smiley

• #23   9. okt 2015 jeg er i den grad enig i at det er skrækkeligt, og skrækkelige beretninger fra den enkelte ... jeg er bare stadig ikke med på den der at det er mere fair at hankønnene fremfor hunkønnene prioriteres ...

og igen hvis man ser helt generelt på at nogen, andre end fremmede nationer bør kæmpe for ændringer i ethvert samfund, så nytter det ikke at det er de unge og stærke der flygter .... men der er måske ikke mange i de samfund der sætter sig ned og analyserer hvad der i høj grad er en af grundene til at der er de problemer der er og som så får en opposition op og stå.

• #24   9. okt 2015 Mændene tvinges til at kæmpe for isis. Hvis ikke de flygter, bliver de dræbt.
    Smuglere tager svimlende summer for en plads i en båd. Hvad fanden skal et almindelig menneske gøre?
    Vi kan da sagtens sidde her og være idealistiske og sige, at vi ville kæmpe og blive og beskytte familien. Men vi kan jo slet ikke forstå den situation. en flygtet mand og en død mand beskytter sin familie lige godt

• #25   9. okt 2015 @ Julie, jeg er slet ikke uenig, men problemerne er jo bare ikke mindre for dem der tvinges il at blive tilbage ... og ja mit kvindehjerte huer ikke at kvinderne i en grad også lades i stikken...

• #28   9. okt 2015 Jeg har da vist ikke indikeret at de skulle have det godt med det ???

Dette medfører dog ikke at jeg af flere artikler, "historier", begivenheder og et arbejde for år tilbage i indvandrermiljø har et klart indtryk af kvinden om et menneske med ikke lige så stor værdi som manden i nogle samfund ... noget jeg ikke an respektere.

• #29   9. okt 2015 Går det bedre med at respektere, at det er mændene, der oftest bruges som kanonføde i forreste linje? Eller så langt behøver ligeretten måske ikke at strække sig? Vil en rødstrømpe kun have ligeret på udvalgte områder, for den tanke kunne man let forledes til at få.
    Bortset fra det, er jeg enig i, at kvinder og børn skal forsøges familiesammenført med de mænd, der er ankommet. Jeg tror bare ikke, at blå blok er enig med os.

• #30   9. okt 2015 Krig som sådan kan man vist ikke have den store respekt for... men som jeg læser mit sidste link så yder kvinderne også ind i forreste linie hvor muligt ... det ses også i andre konflikter ...

• #31   9. okt 2015 Jeg tror ikke nogen vil påstå at kvinderne har det let heller. Men det er jo langt fra alle forundt at tage hele familien med -det er næppe en billig tur sådan en flugt. Så hvis man er nødt til at vælge EN i familien til at tage turen, så er det vel ikke usandsynligt at man vælger den der har den største chance for at nå frem i live og/eller som er i størst fare her og nu -det betyder ikke at den/de efterladte ikke er i fare... måske er faren bare lidt mindre, eller chancen for at vedkommende når frem er mindre.

Så jeg ved ikke helt hvor meget man skal se på kønnet af de flygtninge der kommer -jeg synes generelt hele flygtningeproblematikken er svær, men om det er mænd eller kvinder/børn der kommer, synes jeg ikke er så afgørende

• #34   9. okt 2015 Nu det jo også meget rart at kvinder og børn bliver hjemme, så de er der, når mændene tager hjem på ferie smiley og dette var så ment humoristisk,, alle har deres egen opfattelse af tingene og når alt kommer til alt, er det jo kun de involverede der kan svare på det,, men jeg fatter stadig ikke at man kan forlade kone og børn i den elendighed, men nu er det heller ikke meningen at jeg skal kunne forstå alt smiley nogen gange forstår jeg ikke engang hvordan faen jeg er endt i forskellige situationer, som jeg ville ønske, kunne være undgået, livets gang kan være noget kringlet noget smiley

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.273
    #35   10. okt 2015 For de folk der virkelig er i fare,er jeg sikker på at det ikke er en nem beslutning. Det koster penge at komme afsted og mange af dem har ikke så hele familien kan komme med.

At sende børn og kvinder afsted alene,vil i mange tilfælde være en skidt ide. De er i nu engang mere udsatte i forhold til mænd. Man sender den der har størst mulighed for at overleve rejsen.

Jeg er sikker på at det ikke er et valg der er let,men for mange er det den eneste mulighed.

Kommentér på:
Når mændene flygter

Annonce