720 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 35 Svar

karaktere og landbrugsudd, nogen der ved? karaktere og landbrugsudd, nogen der ved?

Hej
Jeg er i gang med at kigge uddannelser, selvom der nok går noget tid inden jeg er klar til det, og jeg er virkelig lost. Men hver gang jeg kigger kommer jeg altid tilbage til landbrug eller dyrepasser. Derfor overvejer jeg nu meget at prøve landbrugsuddannelsen, og så må jeg jo få en uddannelse oveni hvis det viser sig at jeg ikke kan klare det fysisk.
Men så så jeg på UG, og der står at man til hovedforløbet skal have Naturfag og Biologi på F niveau.
Jeg har kun en 9 klasse, og til december afslutter jeg min 10 klasse, men den er uden naturvidenskab, da de ikke har det på 10 klasse niveau før til januar. Biologi har de slet ikke på flex, men så vidt jeg ved er det en del af naturvidenskab.

Er der nogen der ved om det ville være nok for mig med Naturvidenskab på D niveau, eller skal jeg ud og have en biologi?

P.S. jeg har skrevet til skolen, men de holder jo efterårsferie fra i morgen, så får jo nok ikke svar inden, og jeg kan altså ikke vente så længe med svar, hvis der sidder en og ved det smiley

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rens Terrasse+ olie 7.000 kr.
  • Se på strøm til komfur - flytte ledning til ny gruppe? 2.000 kr.
  • Fejl på opvaskemaskine 870 kr.
  • Spørgsmål 400 kr.
  • Elektriker 850 kr.
  • Haveloungesæt, fod er knækket 1.526 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  karaktere og landbrugsudd, nogen der ved?
  • #1   8. okt 2015 Er D niveau ikke højere end F eller er det bare mig?

• #2   8. okt 2015 Jo C.E. det er den, men jeg ved ikke hvad naturfag og biologi dækker over.
    Skolen tilbyder som sagt kun Naturvidenskab, som er en sammensmeltning af flere, og jeg ved derfor ikke om det er nok, eller om jeg skal have biologi som et helt fag. smiley

• #3   8. okt 2015 Biologi handler tit om de små organismer, bakterier osv

• #4   8. okt 2015 Ah på den måde smiley

Har du ikke haft biologi i indtil 9. klasse?

• #5   8. okt 2015 Altså på dyrepasser og Landbrugsuddannelsen tror jeg bare det er det man får.
    Jeg kom ind på kun en 9. Klasse. Og endte med Biologi/Naturfag F smiley

• #6   8. okt 2015 Jeg ved godt hvad Biologi er, men jeg ved ikke om naturvidenskab er nok, når der står naturfag og biologi.

Jeg har ikke naturvidenskab nu, da de ikke udbyder det før til januar, men det er derfor jeg gerne vil vide om det er nok til at udfylde kravene, for så kan jeg jo fyre det af sammen med noget andet, og ellers skal jeg jo finde en anden løsning. Jeg tvivler nemlig meget stærkt på at jeg kan få lov til at smutte på biologi på HF, uden at have den i 10 klasse, men jeg kunne jo selvfølgelig høre, for de har nemlig biologi som enkeltfag på HF delen.

• #7   8. okt 2015 C.E jo det har jeg, men 9 klasse svare til G niveau. Altså niveauet under.

Anna det kan da godt være, synes også det er mærkeligt, for mindes da også min bror kom ind efter 9 klasse, men det er også flere år siden. Der står bare:
    Der er også adgangskrav, når du skal videre på uddannelsens hovedforløb. For at kunne gå i gang med hovedforløbet og gennemføre uddannelsen, skal du have bestået fagene:
    Biologi på F-niveau
    Naturfag på F-niveau

Så det undre mig lidt.

• #9   8. okt 2015 Men det vel bare på grundforløbet så?? smiley

• #10   8. okt 2015 De har selvfølgelig lavet reformen om fra da jeg startede, men kunne ikke forstille mig det er meget anderledes..
    Men prøv at ring til dem smiley

• #11   8. okt 2015 Anna ja, kan måske godt være det betyder at man skal bestå fagene på grundforløbet, men kunne de så ikke skrive det smiley hehe.
    Uanset kan det godt være jeg tager noget naturvidenskab, det skader da aldrig smiley

Er nemlig ikke klar til uddannelse, så et eller andet skal jeg jo lave.

• #12   8. okt 2015 Naturvidenskab er altid sjovt smiley
    Og godt indenfor begge uddannelser

• #13   8. okt 2015 Jeg er ikke videre begejstret, men det skader da aldrig at gå ind på et grundforløb med højere niveau end kravet er, for det må da gøre det lidt nemmere smiley

Ville dog ønske at jeg kunne komme ud og knokle lidt, for at se om det overhovedet er noget jeg ville kunne holde til i længden, så jeg ved om det virkelig er det jeg vil, men det er ikke så nemt.

• #14   8. okt 2015 Som jeg læser kravene du har skrevet ind så lyder det som om at du skal have bestået de to fag på grundforløbet for at kunne fortsætte på hovedforløbet.

Det giver jo også meget god mening, ellers ville det være lidt ligegyldigt at dele det op i grund og hovedforløb smiley

• #15   8. okt 2015 Du kan altid hører en landmand om han har brug for noget hjælp :b det skader ikke.
    Hvis altså det er landbruget :b

• #16   8. okt 2015 Anna ja, men jeg skal jo også kunne leve, og det er nok de færreste landmænd der ansætter uden uddannelse osv, fordi man overvejer uddannelsen smiley

Og for at komme i forpraktik som de kalder det, skal man være under 18 år.. Men hvis jeg ryger ud af SU og over på KH her efter 10 klasse, må jeg jo snakke med dem om det, måske de kan trylle en landmand jeg kunne få lov at arbejde for en periode, det er jo også altid godt at få foden indenfor, det gør det nemmere at få en praktikplads. (Det ville være nemmere hvis jeg boede nede hvor jeg kommer fra, for der kender min familie da nogle landmænd, men det gør jeg ikke lige smiley )

C.E ja i har nok ret, det er nok sådan det skal forståes.

• #17   8. okt 2015 Hvad med weekend arbejde?? :b
    Hvilket område indenfor landbrug ville du arbejde med?

• #18   8. okt 2015 Vil rigtig gerne arbejde med køer, hvis det bliver det jeg vælger. Så er jeg såmænd ligeglad med om det er malkekvæg eller kødkvæg (ved ikke om der er arbejde indenfor kødkvæg, for der hvor jeg kommer fra, var der mest malkekvæg) smiley

Anna jeg kan arbejde lige de dage jeg vil, for går på flex, men kan simpelthen ikke overskue at skulle arbejde oveni skolen lige nu. Men jeg må se hvad jeg kan finde ud af.

Er der forresten nogen der ved hvordan det er med arbejde på gårdene, er det fuldtid, eller er der steder hvor de har deltidsansatte? Ikke at det gør den store forskel, men er da rart at vide lidt om området inden man springer ud i det smiley

• #20   8. okt 2015 Det lyder godt Christina, så er det bare lige det psykiske der skal styr på, og så skal jeg nok lidt i form igen smiley
    Er dog mest nervøs for om jeg kan finde en praktikplads til den tid, de hænger jo ikke lige på træerne.

• #21   8. okt 2015 Nogle steder er mere flexible end andre.. Kommer meget an på stedet smiley

• #24   8. okt 2015 Jeg skal ikke udelukke at arbejde med svin, men jeg er nok mere til køerne smiley
    Jeg elsker smågrise, men de voksne søer er jeg sgu lidt bange for, jeg ved egentligt ikke hvorfor de skulle være værre end køerne, for køer sparker, men ja..

Jeg er opvokset på landet, vi havde dog ikke selv landbrug, men naboen havde køer, og min bror er uddannet landmand, så det har altid været noget jeg ønskede, har bare været gået fra det fordi jeg ikke helt vidste om det fysiske arbejde blev for meget, og om jeg kunne forlige mig med arbejdstiderne. Men hver gang jeg tænker uddannelse er det landbruget der kommer tilbage. Så tænker at uanset er det ikke spildt, men det er jo fair at man prøver og bestemmer sig for at lave noget andet senere. smiley

• #25   8. okt 2015 Jeg var også ret bange for søerne da jeg startede med at arbejde med svin, og det endte med at være dem jeg elskede allermest at arbejde med smiley de er slet ikke så slemme når man lærer dem at kende smiley

• #27   8. okt 2015 Er det ikke noget med at der er krav om at man skal ud og arbejde med begge dele? eller er det lavet om? Jeg mindes i hvert fald at min bror ikke måtte arbejde med køer hele vejen igennem sin skoletid, men kan godt være jeg husker forkert.

Jeg vil som sagt bestemt ikke udelukke det, men der er bare flere ting ved grisene jeg ikke bryder mig om, små grise er det sødeste, men det der med at slå dem ihjel med den der pistol (kan ikke huske hvad den hedder lige nu, boltpistol??) bryder jeg mig ikke om, ved ikke om man gør det samme med køer, men det gør man vel? at kastrere dem er heller ikke mig og er bange for søerne, men dem kan man vel lære at kende smiley

• #29   8. okt 2015 Christina - en so på 400 kg.? Er det ikke lidt meget? Er det ikke det ornerne vejer? Eller måske er min vægt bedømmelse helt galt på den xD

• #31   8. okt 2015 Jeg er uddannet landmand, og jeg har kun 9 klasse bag mig, mener man stifter bekendtskab med både svin, kvæg, Mark til at begynde med, og når man tager andet hovedforløb, skal man vælge den gren man vil arbejde ud fra. smiley

• #32   8. okt 2015 Christina det må jeg se på til den tid, hvis jeg tager den uddannelse smiley

Jeg har set på landbrugsskolen hvordan de kastrere smågrisene, og det er såmænd ikke det de gør det jeg har problemer med, det er det med at skulle gøre det.
    Jeg er ikke god til blod, at skære i dem og den slags. Var jeg det ville jeg være vetareniærsygeplejeske, måske jeg bare ikke skal arbejde med dyr så, men ja..

Men det er vel bedre end vetareniærsygeplejeske netop fordi det vel ikke er hele tiden man skal det? i forhold til veterinærsygeplejerskerne som jo netop arbejder hos dyrlæger hvor der er syge dyr nærmest hele tiden.

Men det er virkelig svært når man ikke har været ude og virkelig prøvet det af, men så vidt jeg ved hedder specialet da bare husdyr og ikke ko/gris, ved godt der er linjer indenfor assistent, men jeg kan vel også selv bestemme om jeg vil ud i begge dele?

• #33   8. okt 2015 Christina hvad laver du i dit arbejde, som er anderledes i forhold til normal svinestald? hvis der er en forskel. jeg kender jo ikke så meget til den side, da jeg er vokset op med køerne, og det derfor er der jeg ved mest.

• #34   9. okt 2015 Pssst - jeg tog 10. Klasse, og der var ikke biologi. Kun fysik/kemi - mange tog en HF bagefter smiley

• #36   9. okt 2015 Christina, det er netop det jeg tænker. Det lyder som et meget bedre job det du snakker om. Det tror jeg måske også jeg ville have noget nemmere ved at arbejde med. Men er der arbejde at få indenfor det du laver? smiley
    Synes det lyder ret spændende faktisk, specielt det med at fokusere mere på det enkelte dyr.

And, jeg bliver færdig med 10 klasse til december, dog uden naturvidenskab (går på vuc så der er de fag slået sammen) Så det er bare et spørgsmål om jeg skal bygge ovenpå, men det lyder jo ikke til at være nødvendig. Jeg har også overvejet HF, men jeg er simpelthen ikke klar til at gå i skole, og HF på flex tror jeg ikke at jeg kan klare. smiley
    Kommer derfor heller ikke igang med uddannelse lige foreløbigt, men det er jo rart at kunne undersøge lidt, og måske for nogle fremtidsplaner og drømme, og noget jeg kan sige når jeg står og ikke er klar, men så jeg har noget specifikt at arbejde hen i mod.

• #37   9. okt 2015 Men hvis du på et tidspunkt føler, at du er klar og har lyst til en HF, så ved du i hvertfald nu, at man ikke behøver biologi i 10. Klasse smiley

• #38   9. okt 2015 Når ja, havde lige glemt at jeg havde skrevet det, undskyld smiley
    nu må vi se, det kan være det ender med at jeg tager biologi på HF og naturvidenskab 10 klasse fra januar, og så skal jeg jo nok have et enkelt fag mere for at få det til at gå op med SU. Et eller andet skal jeg jo lave, så hvis jeg kan overskue det, kunne det da være en mulighed, så må jeg da i hvert fald være god nok til Landbrugsuddannelsen fagligt smiley

• #39   9. okt 2015 Hæhæ, det er jo det. Kunne være skide fedt for dig, hvis du kan overskue det. Hvis du så ikke kan, så løber uddannelsen heldigvis ingen steder smiley

• #40   9. okt 2015 Ja kunne da være fedt, men flex er ikke særlig nemt, men når man ikke kan gå i skole normalt, er det altså et virkelig godt alternativ, havde der ikke været flex, havde jeg nok siddet fast i kh systemet endnu.

Det ser dog ikke for godt ud med at få timer nok, uden at fylde så meget på at jeg ikke tror jeg kan, men nu må vi se. Ellers må jeg jo snakke med dem på kh, om jeg kan få lov til at tage de to fag i deres system på flex, men det må jeg sikkert ikke.

• #41   9. okt 2015 Christina - ah ja. Det giver mening.. Jeg ville også gerne have prøvet en avls produktion, men fik aldrig gjort det

• #44   9. okt 2015 Tak Christina, det vil jeg da helt sikkert gøre smiley
    Nu ved jeg ikke helt hvor du bor, men er tit nede omkring Gørding (mellem esbjerg og kolding)
    Jeg var inde på dansksvineavls hjemmeside, tror jeg det var, men de havde umiddelbart ikke avlere heroppe, det var mere sydpå. Er det der man skal kigge, eller er der andre steder hvor man kan se hvad der er? prøvede google, men når man ikke helt ved hvad man søger efter, er det lidt svært. Fandt da nogle landmænd der har svin, men umiddelbart så det mere ud til at være slagtesvin smiley

• #46   9. okt 2015 Tak, det vil jeg lige kigge på smiley

Kommentér på:
karaktere og landbrugsudd, nogen der ved?

Annonce